Gå till innehåll

Rasmus uppgradering!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Jag hade nog valt vanligt stål till ställningen, ingen aluminium. Inte lika lätt i materialet, men lättare att bygga om man bara har tillgång till vanlig svets.

Tänka på? Planering! Gå igenom din plan, gör ritning, tänk hur det ska se ut när det är klart, placering av skåpsluckor, allt som du kan tänka dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

det här med att svetsa och grejja kan jag ju glömma, har aldrig gjort det innan och har inga planer på att detta ska bli premiären :) något bra företag som gör dessa ställningar?

jo, jag har ju 3 månader på mig innan detta ska vara klart.

har ju redan en överdel som jag hade tänkt använda. jag skulle dock vilja ha en lucka i den till matning osv, just nu måste jag plocka bort hela överdelen varje gång jag ska mata.

ingen som vet vad detta är för material? det är dåliga bilder men jag har bara mobilen som kamera.

post-2031-14468913654038_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag undrar bara... finns det någon speciell anledning till att du inte bygger bänk/ställning av trä? Då krävs det ju ingen special utrustning, bara såg o skruvdragare... typ... lite annat krävs väl, innan det är färdigt, men det är ju betydligt enklare att få till - om det nu inte är så att jag missat något som gör det materialvalet omöjligt?!?!

Persolnigen har jag använt två st. IKEA väggskåp och sedan en ram mellan dem gjord av 45x95 reglar... hållbart nog för att hålla en elefant :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen finns det väl inget som säger att jag inte kan använda trä, trodde bara inte att själva ställningen var hållbar nog. men isåfall är det smidigast, slippa svetsa och grejja. dock själva materialet att klä karet med tycker jag är snyggast med det jag har nu som överdel, alltså. typ pianolack. vet inte vad det materialet heter.

men det är riktigt snyggt!

har du alltså bara köpt 2 st IKEA väggskåp som du har akvariet på? eller har du "moddat" skåpen och förstärkt?

sry för dumma frågor.. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag håller på att "starta" ett saltkar, typ hörn. Jag gav mig på att bygga möbeln själv och var helt grön på detta med bygge av möbler. Det visade sig dock vara enklare än man tror. Lite svårt va de att få till rätt "böj på dörrarna men nu ser det ok ut.

Bifogar en bild på hur bygget ser ut nu, testade om dörrarna passade och hur helheten kommer bli. Saknade dock gångjärn så jag kunde inte sätta upp dem. Möbeln blir nog klar denna vecka. Bygg din möbel i trä du, trä är tåligare än va man tror.

post-2577-14468913656252_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarium sitter mellan de två IKEA skåpen... om du kikar på mitt akvarium länken så ser du, tror jag... sen har jag en ram byggd mellan skåpen. Men det är flera här på guiden som har sina akvarium stående på IKEA skåp... Man kan förstärka dem invändigt med lite reglar bara, för att vara på säkra sidan, men de håller mer än man kan tro... Sen kan man ha en rejäl MDF skiva som akvariet vilar på - skåpet självt behöver ju inte vara välvt. Många stativ o bänkar man kan köpa i handeln är mindre i omfång än själva akvariet, med en större skiva uppepå... Hoppas det inte var alltför förvirrande... exempel: http://www.akvariemiljo.se/mobler.htm

Pumpen du nämner, beroende på vad det är för typ av pump, går säkert att använda. 3500 l/t bör ju räcka så länge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarium sitter mellan de två IKEA skåpen... om du kikar på mitt akvarium länken så ser du, tror jag... sen har jag en ram byggd mellan skåpen. Men det är flera här på guiden som har sina akvarium stående på IKEA skåp... Man kan förstärka dem invändigt med lite reglar bara, för att vara på säkra sidan, men de håller mer än man kan tro... Sen kan man ha en rejäl MDF skiva som akvariet vilar på - skåpet självt behöver ju inte vara välvt. Många stativ o bänkar man kan köpa i handeln är mindre i omfång än själva akvariet, med en större skiva uppepå... Hoppas det inte var alltför förvirrande... exempel: http://www.akvariemiljo.se/mobler.htm

Pumpen du nämner, beroende på vad det är för typ av pump, går säkert att använda. 3500 l/t bör ju räcka så länge!

jag var inne och kollade på ditt kar men såg inte riktigt vilka skåp det var eller hur det funkar riktigt. du har ingen bild på just det skåpen som ni använder (typ IKEAS hemsida) jag vill ju självklart göra detta så smidigt som möjligt till billigast peng. (jag vill dock inte ha skräpsaker, ni förstår säkert vad jag menar). jag vill inte lägga onödigt arbete och onödiga pengar.

mitt kar som jag har nu är inte samma mått som bänken är. och det är inget tvång på min nya bänk heller, men jag vill få plats med en ordentlig sump där jag kan ha plats för teknik osv.

returpumpen, är det någon speciell pump det helst ska vara eller är det bara att sätta dit en pump som orkar pumpa upp vattnet?

hoppas inte jag är för jobbig nu men jag uppskattar verkligen eran hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

returpumpen, är det någon speciell pump det helst ska vara eller är det bara att sätta dit en pump som orkar pumpa upp vattnet?

hoppas inte jag är för jobbig nu men jag uppskattar verkligen eran hjälp!

Tja!

Returpumpen är en pump som skall lyfta en himla massa vatten, snabbt! Därför behöver det vara rejäla doningar. Detta orsakar oftast ljud. Många tröttnar efter en tid på att i vardagsrummet ha ett litet kraftverk som brummar. Detta gäller dem av oss som lever i tvåsamhet. :) Så, det du behöver tänka på är att den har den kapacitet du vill ha samt att den inte låter för mkt. Det finns fler parametrar, exv. kan man ha returpumpen stående utanför sumpen på torken så att säga men detta orkar jag inte förklara nu för jag måste sova. Vi hörs! Ngn annan nattsuddare kanske kan ta över :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste kunna trycka upp samma volym som du får ner så klart. Det går att reglera mängden vatten som kommer ner mha kranar på rören och storleken på ytavrinningskammen, så beroende på vilken diameter du har på rören ner så får du bestämma vilken pump du ska använda. Returpumpen behöver inte låta som ett litet kraftverk som Ricard skriver i sitt inlägg, men en tystare pump kostar ofta lite mer, även om jag hört gott om många billiga pumpar också, vilket jag själv tagit fasta på och köpt en NJ 3000 till mitt nya kar. Kommer använda en 32mm till sump och 2*25mm som retur, detta för att kunna reglera flödet till karet samt att jag inte har den blekaste om hur det kommer funka, så det var därför det blev som det blev. Visar det sig att den trycker upp mer vatten än rören klarar av att ta emot, så kommer jag köra returen genom UV't också för att få ner trycket. Ju fler böjar som vattnet måste passera på vägen, desto mindre tryck får du. En tyst pump som ofta rekommenderas är annar en Deltec HLP 4040 som dock måste sitta utanför sumpen då den inte är dränkbar. Annars finns det många som rekommenderas, sök här på guiden efter "returpump" så hittar du en del. En fördel med pump som inte står i vattnet är att den inte tillför någon större värme till vattnet då denna frigörs i luften istället. Nackdelen är väl att du måste borra i sumpen också om du inte får den att suga ut vatten på någon vänster. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att läsa din tråd Rasmus nu när man varit över och sett ditt kar.

Jag har själv byggt en träbänk 2m lång, 50 djup och 75 hög till min uppstart. Jag köpte allt på Silvan på A6, inklusive sågning av reglarna (45*70mm) samt skruv gick det på ca. 450 kronor.

Bara att dra ihop det hela med skruvdragare, jag utgick från en bra artikel på cichlid-forum (http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_stand.php). 75 i höjd blev litelite svajigt dock så jag ska även fästa fast ställningen i väggen för att vara på den säkra sidan.

Ang. aluminium var jag inne på denna linjen från början jag me, men blev avrådd til ldetta då ställningen bör vara 70cm hög för att få plats med allt och kunan arbeta på ett smidigt sätt under karet (blir för instabil i aluminium tydligen med denna höjd). Är det ändå intressant så finns aluminiumknutar, rör, fötter osv. avsedda för akvarieställningar på http://www.zooplanet.se/akvaristik-aluminumroerporsaknutar-c-1_188.html

Följer ditt projekt med spänning! Sitter själv som på nålar då Richard kommer hem och ska borra mitt kar i kväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste kunna trycka upp samma volym som du får ner så klart. Det går att reglera mängden vatten som kommer ner mha kranar på rören och storleken på ytavrinningskammen, så beroende på vilken diameter du har på rören ner så får du bestämma vilken pump du ska använda. Returpumpen behöver inte låta som ett litet kraftverk som Ricard skriver i sitt inlägg, men en tystare pump kostar ofta lite mer, även om jag hört gott om många billiga pumpar också, vilket jag själv tagit fasta på och köpt en NJ 3000 till mitt nya kar. Kommer använda en 32mm till sump och 2*25mm som retur, detta för att kunna reglera flödet till karet samt att jag inte har den blekaste om hur det kommer funka, så det var därför det blev som det blev. Visar det sig att den trycker upp mer vatten än rören klarar av att ta emot, så kommer jag köra returen genom UV't också för att få ner trycket. Ju fler böjar som vattnet måste passera på vägen, desto mindre tryck får du. En tyst pump som ofta rekommenderas är annar en Deltec HLP 4040 som dock måste sitta utanför sumpen då den inte är dränkbar. Annars finns det många som rekommenderas, sök här på guiden efter "returpump" så hittar du en del. En fördel med pump som inte står i vattnet är att den inte tillför någon större värme till vattnet då denna frigörs i luften istället. Nackdelen är väl att du måste borra i sumpen också om du inte får den att suga ut vatten på någon vänster. Lycka till!

Tack för den infon laggeman!

jag får nog läsa på lite om returpump, trodde det bara va att sätta en pump som drog upp vattnet. ska som sagt läsa på allt om dessa krökar och tryck osv. :) jag har ju några månader på mig.

vad kan en sådan deltec HLP 4040 kosta? jag har några deltecprylar till karet och är mkt nöjd med märket.

Tack ska du ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att läsa din tråd Rasmus nu när man varit över och sett ditt kar.

Jag har själv byggt en träbänk 2m lång, 50 djup och 75 hög till min uppstart. Jag köpte allt på Silvan på A6, inklusive sågning av reglarna (45*70mm) samt skruv gick det på ca. 450 kronor.

Bara att dra ihop det hela med skruvdragare, jag utgick från en bra artikel på cichlid-forum (http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_stand.php). 75 i höjd blev litelite svajigt dock så jag ska även fästa fast ställningen i väggen för att vara på den säkra sidan.

Ang. aluminium var jag inne på denna linjen från början jag me, men blev avrådd til ldetta då ställningen bör vara 70cm hög för att få plats med allt och kunan arbeta på ett smidigt sätt under karet (blir för instabil i aluminium tydligen med denna höjd). Är det ändå intressant så finns aluminiumknutar, rör, fötter osv. avsedda för akvarieställningar på http://www.zooplanet.se/akvaristik-aluminumroerporsaknutar-c-1_188.html

Följer ditt projekt med spänning! Sitter själv som på nålar då Richard kommer hem och ska borra mitt kar i kväll!

Jösses! då har du ju koll på det här med att bygga bänkar. du får gärna om du vill/orkar/har lust hjälpa mig bygga bänken :) iaf hjälpa mig hitta rätt virke osv. 450 kr låter ju väldans billigt för en bänk = låter mycket bra! :)

det ska nog gå bra med borrningen. Richard verkar veta vad han gör :) han ska även få borra mitt kar, om han inte bangar ur :) får köpa lite fler koraller och muta med fraggar i värsta fall, eller vad säger du Richard? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltså, vad gäller frågan om hur mycket vatten returpumpen ska kunna pumpa så, jovisst den ska ju vara väl tilltagen, men å andra sidan behöver man ju inte vara orolig för att sumpen översvämmas av allt vatten som rinner ner genom avrinningen - det kan ju inte rinna ner mer än du pumpar upp, eller hur? Så om du vill ha 500, 1000 liter per timme genom sumpen, vad du nu vill ha, så gör det inget om din avrinning klarar av att svälja 5000 liter per timme.... det kommer inte att rinna ner mer än det pumpen pumpar upp... vet inte om det var någon oklarhet där, men det kändes lite så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltså, vad gäller frågan om hur mycket vatten returpumpen ska kunna pumpa så, jovisst den ska ju vara väl tilltagen, men å andra sidan behöver man ju inte vara orolig för att sumpen översvämmas av allt vatten som rinner ner genom avrinningen - det kan ju inte rinna ner mer än du pumpar upp, eller hur? Så om du vill ha 500, 1000 liter per timme genom sumpen, vad du nu vill ha, så gör det inget om din avrinning klarar av att svälja 5000 liter per timme.... det kommer inte att rinna ner mer än det pumpen pumpar upp... vet inte om det var någon oklarhet där, men det kändes lite så.

Det mesta inom det här med sump är en oklarhet för mig nu *asg*

nä, skämt å sido, jag förstår vad du menar, Ricard har ju fixat så att det aldrig kan bli översvämning varken i sump eller i huvudkar. han har ju satt sin kam på ytavrinningen såpass bra förhållandevis till ytan att det rinner inte ner mer vatten i sumpen än vad sumpen kan svälja.

Jag tror jag förstår vad du menar! :)

Thanks a lot mate :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...