Gå till innehåll

Rasmus uppgradering!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Jo visst. Jag har fixat alla rördelar du behöver till din ytavrinning. Borren ligger i bilen, så det är bara att hojta till när du ska ha hål i karet. Bubbelfälla= om du har en skummare som släpper ut mycket bubblor så kan du sätta ex en eller flera glasskivor mellan skummaren och pumpen som pumpar upp vattnet i karet igen, detta för att inte få upp de små bubblorna i karet. Med min lösning på ytavrinningen behöver du ingen dorso. Varför får du lista ut själv ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du kan ha så mycket i retur som din overflowbox klarar av.

Frågan är ju hur mycket den klarar...

Overflowbox?

Som jag har sagt några gånger så är jag helt grön när det gäller sump.

Kan du förklara lite mer vad det är och vad du menar? :)

Jag trodde det var du som byggt en egen overflowbox men det var visst ppihlstrom. Tredje inlägget i denna tråden.

Vad jag menade var att du kan pumpa lika mycket upp i karet som din rör konstruktion ner i sumpen klarar.

Antingen så borrar du ett hål i botten eller så använder man en overflowbox(överrinningsbox) då slipper man borra. Men du har tydligen inte kommit så långt i dina planer.

En durso är en en speciell rörkonstruktion som gör att det inte plaskar, porlar och sörplar i rören ner till sumpen vilket det oftast gör annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst. Jag har fixat alla rördelar du behöver till din ytavrinning. Borren ligger i bilen, så det är bara att hojta till när du ska ha hål i karet.

Jasså? Jösses, det va snabba bud :)

Det uppskattas, det är några månader kvar men jag vill planera allt så allt är klart när det ska byggas, dvs. allt inhandlat och jag har 100 % koll på HUR det ska byggas.

Jag flyttar ju 1/5 så, någon vecka innan det planerar jag att flytta karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde det var du som byggt en egen overflowbox men det var visst ppihlstrom. Tredje inlägget i denna tråden.

Vad jag menade var att du kan pumpa lika mycket upp i karet som din rör konstruktion ner i sumpen klarar.

Antingen så borrar du ett hål i botten eller så använder man en overflowbox(överrinningsbox) då slipper man borra. Men du har tydligen inte kommit så långt i dina planer.

En durso är en en speciell rörkonstruktion som gör att det inte plaskar, porlar och sörplar i rören ner till sumpen vilket det oftast gör annars.

Ok, då är jag halvt med iaf :)

Såg på länken jag fick här tidigare om hur en durso såg ut. Hur reglerar man hur mycket ytavrinningen ska kunna svälja? Fler hål ner till sumpen? Eller större pvc rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubbelfälla= om du har en skummare som släpper ut mycket bubblor så kan du sätta ex en eller flera glasskivor mellan skummaren och pumpen som pumpar upp vattnet i karet igen, detta för att inte få upp de små bubblorna i karet. Med min lösning på ytavrinningen behöver du ingen dorso. Varför får du lista ut själv ;)

I see, men med din lösning på ytavrinnare, går det att ha en kraftig returpump som ersätter en cirkulationspump? Alltså, som Jaken skrev, så mycket som ytavrinningen klarar att svälja. Klarar din lösning att svälja tillräckligt mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fixade till pikkenix och tog prylar till dig i samma veva. Du behöver inte köpa det av mig om du inte vill, jag kommer själv att ha användning för precis samma prylar till hösten. Jag ska hjälpa dig så mycket jag hinner, jag kommer själv vara riktigt upptagen detta halvåret med annat skoj.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fixade till pikkenix och tog prylar till dig i samma veva. Du behöver inte köpa det av mig om du inte vill, jag kommer själv att ha användning för precis samma prylar till hösten. Jag ska hjälpa dig så mycket jag hinner, jag kommer själv vara riktigt upptagen detta halvåret med annat skoj.

Richard, du vet vad du pysslar med så jag kommer nog köpa det av dig! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur stora hål vi borrar men 8 kubik kan vi nog fixa till dig och det tror jag inte du ska ha.

Okej.

Ja som sagt, du har koll på sakerna, du vet antagligen hur ytavrinningen ska göras för att den ska svälja så mycket som behövs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat runt lite, och oj vad veligt det blev helt plötsligt. Som tur är så har man inte inhandlat något och då får man vela fram och tillbaka för att hitta bästa lösningen.

Har suttit och läst lite om koralia pumparna och funderar på att köpa 2-3 st koralia 4 och slänga i och sedan köpa en eheim returpump och bara använda den som returpump och inte som cirkulation.

Koralia 4 har ju folk verkligen varit nöjda med soo far.

Och mycket prisvärda!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eheim 1262 (http://www.zooplanet.se/eheim-1262-p-4094.html) skulle jag köra på isåfall, den pumpar på med 3400l/h.

Fick hem mina Koralia 4, inte kört dem än men ser små och smidiga ut måste jag säga!

Oh, tack!

Den prisklassen som jag tänkte mig! :)

Kan man ha den i sumpen eller måste den sitta utanför? Den ser ju väldigt bra ut annars.

Är ju som sagt ruggigt sugen på att kolla din bänk + dina koralia 4 då jag ska köpa sådana också. Vill se hur stora dom är IRL, bilder kan ju luras ibland! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkte en sak till idag som måste köpas nytt. Mina MH lampor, släckte blåljuset och kollade med bara MH på och det va nästan gult, det var ändå 20 000 k. Är det så att dom blir gula med tiden?

Någon som kan rekomendera 2 150 W lampor till bra pris. Har noll koll på vilka märken som är bra osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har det varit dött här ett bra tag i tråden.

Har varit väldigt inaktiv när det gäller salt senaste månaden då jag inväntar min flytt. Men nu ska det börja hända lite saker.

På lördag bär det av ner till Göteborg, tänkte jag skulle köpa på mig lite saker inför flytten och uppgraderingen.

Har även funderat på om jag ska ha kvar min bänk som jag har och sedan köpa en mindre bänk och ställa jämte akvariet med prylar i. Undrar om man inte kommer billigare undan, då jag har välvt akvarium ställer det till en del problem tyvärr.

Det som ska inhandlas på lördag är:

2 st hydor koralia 4

1 st returpump

1 st automatisk vattenpåfyllare

1 st slags ytavrinnare.

Sen är det bara att vänta och se :) ska bli spännande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för mycket aktivitet i den här tråden nu på senaste men jag fortsätter skriva. kanske någon som tycker det är kul att läsa(?) :)

Har idag varit i Göteborg med JAF och handlat på mig lite. köpte 2 st hydor koralia 4, 1 112 liters kar som jag ska ha till sump, jag menar.. nytt kar på 112 liter för 325 kr :P billigt! me like!

köpte även nytt grus och några kammar till ytavrinnaren.

avslutade med ett impulsköp av en kanonfin euphyllia! kort kommer när den har börjat slå ut! :)

Ricard och pikkenix handlade på sig mycket fina koraller/fisk! en lyckad dag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det börjar närma sig flytten nu. På söndag flyttar jag karet och på måndag blir det borrat av Ricard. mycket snällt!

Tänkte att jag skulle ha korallerna i pikkenix kar under tiden som limningen torkar och sen använder jag mitt 112 liters sumpkar till fiskarna under dom 2 - 3 dagarna det tar för silconet att torka.

Ni tror inte det blir problem att ha dom i så litet kar under kortare tid?

har 2 kirurger,3 clowner och 1 salarias. har ingen annan direkt lösning under torkperioden av karet.

Har även fått tag i en bänk till karet. skönt att det löste sig.

hoppas verkligen allting går bra och att ingenting dör.

Ska bli spännande att se hur det blir när allt blir klart! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Oj oj oj ...

Nu är jag nyfiken!!! Är ingen annan det? Snubben har ju flyttat! Jag har varit där och tittat men vill inte ta ifrån Rasmus den outsägliga glädjen att för oss alla berätta hur bra det har blivit!

Så, Rasmus, ta fram din Kodak Instamatic med kubblixt (för er som är tillräckligt gråhåriga ...) och ta bilder och berätta om allt som hänt! Kom igen Rasmus, kom igen! ;)

ps. för er som inte var med så här är kameran:

i133-1.jpg

och här blixten monterad på Kodakkopia:

26-a3fbda347603de6aac5f5522173a2f5f.jpg

Till sist en ursäkt till dig Rasmus för nedlusnig av din tråd ... -haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...