Gå till innehåll

Rasmus uppgradering!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Rekommenderar starkt zooplanet.se - de brukar ha snabba leveranser och bra service, 615:- för New-Jet 3000 där.

va inne på den sidan! lätt att jag kommer beställa därifrån, riktigt bra!

såg även att dom hade överinningskam och lite annat smått och gott :)

Tack ska ni ha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Dags för lite update!

I samband med att jag flyttar ska jag även uppgradera min cirkulation. Satt och kollade på Tunze stream 6060. Funderar på att ha 2 st. dom är inte så farligt dyra, 1000 lapp styck och sen en kontroller 500 kr.

Vad tror ni om det?

Eller kanske något annat alternativ som är bättre/billigare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit! dom kostade en slant. Jag hade ju tänkt mig någon tusenlapp för varje pump.

Hur kommer det sig att tunze 6000 är dubbelt så dyr som 6060 och bara pumpar 1000 liter mer i timmen?

Tanken var ju också att jag inte skulle ha så många pumpar. utan få bort utrustningen från huvudkaret ner till sumpen, och jag vet självklart att man inte kommer ifrån pumparna från karet. Men 4 st pumpar hade jag nog inte planerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två saker:


  1. Pumparna drivs med 24V
  2. Lägre spänning möjliggör pulsstyrning via drivermodulen, den lilla elektronikbox som sitter på varje pump, med kontakt för ström + styrmodul.

Med #2 kan du alltså styra effekten på pumpen på ett precist sätt.

Dom mer traditionella Tunze 6060 och 6080 har två lägen; ingenting eller fullt blås.

Pumpar i karet för att styra runt vattnet i burken är alltid ett måste. Visst, du kan lattja med lite avancerade rörsystem och köra en closed-loop med extern pump, men det kan vara kostsammare än det smakar i vissa fall. Visst går det, men det kräver en del planering. Din skrymmande utrustning är ju fortfarande ur vägen nere i sumpen.

Ett par streamers döljs lätt med lite stenformationer runtomkring, samt att dom kommer inte förbli svarta på ett par veckor då kalkalger och guck kommer att växa på plasten.

Känns 4st för tungt för plånboken, börja med 2st Tunze 6000 och se hur långt du kommer. "Fullfartsstreamers" (6060/6080) kan vara bra att flytta massor av vatten bakom revet eller bara köra nära ytvattnet.

Möjligheterna är oändliga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Calsialith 0-1mm sand från AquaNature. Beställde denna från min lokala zooaffär. Det är Simmontorp som är grossist för detta märket i sverige

Ända som jag vet knaprar kalkalger är sjöborrar

Wrang, funkar detta med bra drag i karet? Det blåser inte iväg? Hur håller du sanden ren? Sjöstjärnor, krabbor, fisk? Tillför sanden skit till vattnet? Allstå, kunde du mäta phosfat, nitrat eller andra förändringar?

Mvh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två saker:

  1. Pumparna drivs med 24V
  2. Lägre spänning möjliggör pulsstyrning via drivermodulen, den lilla elektronikbox som sitter på varje pump, med kontakt för ström + styrmodul.

Med #2 kan du alltså styra effekten på pumpen på ett precist sätt.

Dom mer traditionella Tunze 6060 och 6080 har två lägen; ingenting eller fullt blås.

Pumpar i karet för att styra runt vattnet i burken är alltid ett måste. Visst, du kan lattja med lite avancerade rörsystem och köra en closed-loop med extern pump, men det kan vara kostsammare än det smakar i vissa fall. Visst går det, men det kräver en del planering. Din skrymmande utrustning är ju fortfarande ur vägen nere i sumpen.

Ett par streamers döljs lätt med lite stenformationer runtomkring, samt att dom kommer inte förbli svarta på ett par veckor då kalkalger och guck kommer att växa på plasten.

Känns 4st för tungt för plånboken, börja med 2st Tunze 6000 och se hur långt du kommer. "Fullfartsstreamers" (6060/6080) kan vara bra att flytta massor av vatten bakom revet eller bara köra nära ytvattnet.

Möjligheterna är oändliga...

Tack för bra svar!

Jag ska nog göra som du säger, börja med 2 st tunze 6000 med controller. Så har man ju cirkulation så man klarar sig ett tag iaf.

Jag kommer inte att dra massa rör runt och ha pumparna utanför karet. Det är nog som du säger, det kostar mer än vad det smakar.

tycker iof 4000 kr är mycket för 2 st pumpar, om man har tur kanske man kan hitta begagnade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså?

Bidrar den till cirkulation i huvudkaret också? trodde den bara transporterade vatten från sumpen. sätter man någon munstycke längst ut på pvc röret in i karet då? för att få spridning? för jag antar att det inte är så bra att ha bara pvc rör rakt ner i karet om man vill få den effekten av cirkulation.

Har du någon du vill rekomendera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett tips är att köra pvc-slang från returpumpen och sedan på baksidan av karet så muffar du på pvc-rör.

Utblåset som du skickar in i karet kan du själv välja grovlek på beroende på hur du vill att ditt flöde ska se ut.

kör själv med en deltec 4040 och är så j-kla nöjd... liiite mer flås bara så

angående flödet från returpumpen... ju smalare slutmunstycke du väljer desto längre bort i karet når strålen och tvärtom med en bredare.

fördelen med ett bredare utblås är att man inte blåser sönder koraller, men med det smalare så kan du rikta flödet bättre, köp flera storlekar så du kan prova dig fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För sjutton Rasmus, har du inte hängt med alls när vi har förklarat för dig. Ok det var Ricard som förklarade, det kan ju ha en bidragande orsak. Förlåt Ricard du som ska bli lärare. ;).

Inte för att vi har förklarat vad en box gör iofs. Det är helt enkelt en låda som du sätter istället för en "ytavrinning" som Ricard har, med borrat hål i botten. Vattnet leds istället över kanten på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska jag absolut göra! Om overflowbox = ytavrinnare så är jag med. Den borde väl bara vara att bygga så att den kan svälja så mycket vatten som är nödvändigt om man nu ska ha en kraftig returpump.

Bubbelfälla och durso har jag inte en aning om vad det är, så det får bli att läsa om! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För sjutton Rasmus, har du inte hängt med alls när vi har förklarat för dig. Ok det var Ricard som förklarade, det kan ju ha en bidragande orsak. Förlåt Ricard du som ska bli lärare. ;)

Jo, jag har försökt! :)

Men jag sa också till er att jag har fortfarande ingen bra koll på det här med sump och på er lät det som "VA??? vad finns det att inte förstå????" :)

Bubbelfälla och durso har jag nog inte kopplat iaf, ytavrinnaren har jag väl hyffsad koll på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen vad vi är kassa, man kanske tar det lite för enkelt. Igentligen är det ganska enkelt. Kolla på en skiss över hur vattnet går i ett akvarium med ytavrinning, tänk sedan en stund utan att fråga någon, sedan tittar du på bilden igen, sedan tänker du lite till. Nu har du nog förstått hur det funkar. Jag fattar att det är svårt att förstå massa konstiga ord som dyker upp hela tiden. Men det grundläggande är att förstå hur själva vattencirkulationen fungerar enligt min mening. Förstår du den så är det lättare att förstå när man snackar om olika pumpar osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen vad vi är kassa, man kanske tar det lite för enkelt. Igentligen är det ganska enkelt. Kolla på en skiss över hur vattnet går i ett akvarium med ytavrinning, tänk sedan en stund utan att fråga någon, sedan tittar du på bilden igen, sedan tänker du lite till. Nu har du nog förstått hur det funkar. Jag fattar att det är svårt att förstå massa konstiga ord som dyker upp hela tiden. Men det grundläggande är att förstå hur själva vattencirkulationen fungerar enligt min mening. Förstår du den så är det lättare att förstå när man snackar om olika pumpar osv.

Jo jag förstår hur du menar, och i det stora hela har du och Ricard förklarat för mig och det förstår jag. Egentligen inte så svårt, vattnet går ner på ena sidan och upp på andra sidan, och mellan där passerar det alla teknisk utrustning osv.

Det är dom här små extra sakerna som jag inte har någon koll på. Exempel bubbelfälla och durso.

Men jag ska sätta mig och läsa på om detta ordentligt.

Jag hoppas även att du och Ricard vill vara en hjälpande hand i detta "projektet", om ni vill dvs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...