Gå till innehåll

Rasmus uppgradering!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

I denna tråd tänkte jag från början till slut dokumentera min uppgradering.

Idag blev det nämligen klart att 1/5 kommer jag flytta till en annan lägenhet och i och med att jag inte har någon sump just nu så kommer jag att bygga en sådan i samband med flytten.

Jag kommer även att köpa ny sand. just nu har jag ganska grov sand men jag vill ha finkornig, tips på sådan kanske?

jag ska också bygga en ny bänk.

då jag inte har samma material på överdelen som underdelen idag så tänkte jag försöka bygga så jag har samma. materialet på överdelen vet jag ej vad det heter, men det ser ut som pianolack. bengts (www.marinakvariet.com) stora akvarium på förstasidan har samma material. då mitt kar är välvdt (inte lika mycket som det på bengts hemsida) så ska jag försöka göra underdelen välvd också. ska även försöka tillverka några luckor till överdelen då jag måste plocka bort hela överdelen vid matning osv.

sumpen då, jag har inte så bra koll på det hela vad som behövs, men jag har varit hemma hos Ricard och sett hans sump, och den verkar väldigt bra. kommer ha ett kar 100 - 150 l som är delat med en del till påfyllningsdel. ska då ha en automatisk vattenpåfyllning. ska även bygga till en ytavrinnare vilket jag inte har nu.

Ja, alla tips och åsikter är välkomna.

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

he he... jag har inte mycket att tillföra kanske, men jag byggde nyligen en ytavrinningsbox enligt instruktionerna på denna sida:

http://www.melevsreef.com/acrylics/overflow.html

Jag köpte en remsa akrylplast hos glasmästarn, märkte upp med en tushpenna... jag använde en varmluftpistol och två bitar 2"x4" träregel för att böja till vecken. För att få till sidostyckena limmade jag dit 2 4-kantiga bitar o sen skar jag ut dem med vinkleslip. Dremel eller bordsfräs vore att föredra, men det har jag inte köpt någon ännu... :)

Den funkar jättebra, jag är hur nöjd som helst med den. Jag gjorde min låda 20cm bred, och minskade ner längden som lådan hänger ut från akvariet till 10cm (4"), istället för de 5" han har angivit... tyckte det kändes för långt annars. Jag har dubbla 32mm rör ner till sumpen och en returpump som ska klara 1400 l/h - kör den på max o boxen har inga problem alls med den volymen. Om jag ska byta pump senare så tar jag nog nåt som klarar 2-2500 l/h

så, nu ska jag sova... börjar jobba kl.7

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, om jag (eller rättare sagt när jag) uppgraderar mitt kar kommer jag nog också att borra ett hörn eller nåt - absolut enklaste... skrev min långa harang ovan eftersom du skrev något om en ytavrinningsbox, o jag läste det som en påhängsmodell typ, så...

vad gäller sumpstorlek så tycker jag det verkar som att det allmänna rådet är "så stor som möjligt i det utrymmet du har" - jag kunde inte klämma in mer än den lilla 30 liters som jag har byggt, men det har gjort en otrolig skillnat för mitt akvarium, tycker jag iallafall. jag har kunnat plocka bort en cirkulationspump, doppvärmaren och skummaren från akvariet och har satt dessa nere i sumpen. Sumpen är full av ls, så jag har närmare 20 kg nu vilket inte är helt fel ju. Dessutom var det ju smidigt att kunna ha vattenpåfyllningen nere i sumpen med - ju mindre teknik man har synligt desto bättre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig Per-Erik!

den största anledningen är väl för att få bort så mycket teknik som möjligt ifrån karet och ha automatisk vattenpåfyllning. det kommer jag ha som krav på mig själv när jag skaffar sump! kan tänka mig att om man får plats med sump på mellan 100 - 150 l så är det bra, och ha kanske hälften till vattenpåfyllning? slippa springa och fylla på med hinkar var och varannan dag ska bli skönt att slippa! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte bara flika in med tipset om en bubbelfälla, du har säkert kollat upp det men ifall...

vilken returpump ska du använda?

En sak jag vill tipsa om, hade varit att dela av ett hörn i sumpen för att göra refugium av, cirka 20x30cm borde gå att dela av från sumpen.

Smidigt att kunna odla levande foder däri som bara rinner över i sumpen när man häller i mer vatten, tex rotiferer eller ha några wurdemanniräkor där som ynglar av sig och ger foder till fisk och koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte bara flika in med tipset om en bubbelfälla, du har säkert kollat upp det men ifall...

vilken returpump ska du använda?

En sak jag vill tipsa om, hade varit att dela av ett hörn i sumpen för att göra refugium av, cirka 20x30cm borde gå att dela av från sumpen.

Smidigt att kunna odla levande foder däri som bara rinner över i sumpen när man häller i mer vatten, tex rotiferer eller ha några wurdemanniräkor där som ynglar av sig och ger foder till fisk och koraller.

Bubbelfälla har jag inte en aning om vad det är, men kanske du kan förklara? :)

returpump, jadu.. jag har inte en aning, jag kan inget om sump än, jag har bara kollat Ricards en gång och liksom fått reda på vad det i stora hela fungerar.

refugium, har heller inte någon koll på det.

som sagt, jag är helt grön när det gäller sump, därför jag vänder mig till er :)

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så här ser min sump ut... ganska standard tror jag....

att tänka på är att dels bör ditt akvarium kunna hålla volymen vatten som finns i returkammaren utan att svämma över, ifall din avrinning skulle lägga av, typ stopp i röret, dels bör din sump kunna hålla volymen vatten som av hävert sugs ner i den via returröret ifall pumpen skulle stanna av någon anledning, innan häverten bryts...

post-2696-14468913644703_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har bra tips på sand? som är väldigt finkornig?

En annan fråga, hur får man bort kalkalger på bakrutan? finns det något sätt utan att skrapa? det är ju inte så lätt att komma åt överallt. finns det något djur som knaprar kalkalger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, det var inte så farligt. men du har inte automatisk vattenpåfyllning? för det kostar väl en liten slant det med?

måste sumpkaret vara helglas? eller kan det vara med aluram?

sen, bänken.. finns det något företag som gör själv aluställningen till karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt sumpkar är helglas, men å andra sidan är det rätt litet (30 liter)... vet inte om det behövs ram till större,men tror inte det. EDIT: Du kan nog använda ett aluram kar!

Min automatiska påfyllning gick inte på många kronor... Jag fick tag på en microbrytare från ett kylskåp - för tändning/släckning av ljuset vid dörröppning. På den limmade jag en plastpinne från en rambit från en plastmodell, och en liten kub frigolit längst ner. Magnetventilen går väl kanske på en hundring eller två, men den hittade jag på ett gammalt centralkylskåp - gratis e gott. Behållaren för påfyllningsvattnet är en 25liters plastdunk. I nedre hörnet borrade jag ett hål (16mm ca) för slangen... Lite slangklämmor o plastslang så var det klart... Till el biten fick jag köpa en 220 - 24 volt trafo, för att slippa ha 220 volt på microbrytaren, och jag fick också införskaffa ett litet relä, men totalsumman för min påfyllnings rigg gick på mindre än 200:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jösses! tack för infon även om det är rena grekiskan för mig just nu :) antar att när jag kommer närmare bygget så kommer jag förstå precis vad du menar! har iaf varit så hittills med akvariet. i början när det är nytt hajjar iaf jag noll sen ger det sig med tiden.

vet du något företag/person som bygger ställningen till karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nope... min bar byggde jag själv...

Ni är ju många runt omkring Jönköping... Det borde finnas någon som vet!

Om du behöver hjälp med införskaffande av komponenter och/eller elscheman, när den dagen kommer är det bara att hojta till!

Tack ska du ha! ska bara ta reda på vad ett elschema är först *asg*

jag tror det mesta kommer att ge sig med tiden.. kanske att man förstorar upp allt väldigt mycket och gör det svårare än vad det egentligen är.

förhoppningsvis hjälper denna tråden andra nybörjare som är lika gröna på sump som jag är :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ!

Eftersom du har en välvd front är det inte helt lätt att slänga ihop en bänk till ditt kar. Om du tar en kraftig mdf och får den utsågad efter karet (rita av huven) så kan du ställa karet på den och sen ha en rektangulär bänk. Enklast tror jag - och billigast!

Passar på att skicka med bild på din älskling! :)

dsc05838of4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ!

Eftersom du har en välvd front är det inte helt lätt att slänga ihop en bänk till ditt kar. Om du tar en kraftig mdf och får den utsågad efter karet (rita av huven) så kan du ställa karet på den och sen ha en rektangulär bänk. Enklast tror jag - och billigast!

men bänken måste inte vara välvd. jag hade planerat att göra en liknande ställning som du har till ditt kar.

vad är det för material? och vad är mdf? :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MDF är en träfiberskiva som ofta används till att bygga högtalare i då det är lättarbetat men ändå relativt stabilt. Långt mycket bättre än spånskiva. Kan med fördel användas till skåp och liknande, dock bör det lackeras för att hålla fukten borta, precis som med de flesta trämaterial.

mascott-mdf.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...