Gå till innehåll

Rasmus uppgradering!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Okej, dags att skriva av sig vad som har hänt senaste tiden!

har ju då flyttat och gjort en uppgraderingen av karet, har byggt till sump och en ytavrinnare, automatisk vattenpåfyllare är på G.

jag trodde hela bygget skulle ta max 5 dagar men det tog betydligt längre tid.

svårt att förklara hur det ser ut osv. bättre med bilder! vilket kommer inom närmsta dagarna eftersom jag själv inte har någon kamera.

jag var iaf nere i gbg i helgen och hälsade på bengan och köpte på mig lite nya invånare.. känns som att det var evigheter sen jag köpte fisk så jag köpte följande:

2 st putsarräkor

2 st sandstjöstjärnor

1 st ecsenius bicolor

1 st valenciennea puellaris (mycket stor och fin)

1 st pomacanthus imperator

1 st som jag inte vet namnet på, har samma kroppsform som bicolorn men är lila och har svart huvud.. jättefin!

i det stora hela är jag nöjd med hur det ser ut, visst det är lite småfix här och där men det får man ta med tiden.

har börjat få små små små trådalger i sanden och på bakrutan, tråkigt.. men sniglarna käkar på ganska bra tror jag.

hjälper nog en del om jag kopplar in mitt fosfatfilter också. :)

stort tack till Daniel, Ricard, Richard och Claes för all hjälp jag har fått!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste bara fråga en sak ang. mina sandstjöstjärnor... jag köpte ju 2 st, en stor och en liten. hela dagen igår låg dom på samma ställe. den lilla låg på den stora utan att någon flyttade på sig.. trodde kanske dom va på väg utför men så nyss kollade jag.. då hade dom flyttat sig 3-4 cm längre bort men den lilla stjärnan är fortfarande på den stora.. kommer inte den lilla av den stora? ska jag hjälpa han av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

gah, min puelleris hoppade ur karet i slutet av förra veckan! :( mycket tråkigt.. han ville väl kolla om gräset va grönare på andra sidan.. :(

var i linköping idag och köpte 3 nya fiskar:

1 st vitbröstad kirurg

1 st mandarin

1 st chelmon rostratus

håller på att koppa in kirurgen och mandarinen nu.. rostratusen är i redan.. bråk med en gång :( min gula kirurg börjar bråka som vanligt.. har ställt en stor spegel vid karet.. hoppas dom lugnar ner sig..

pikkenix eller hulteke har lovat att komma hit någon dag och fota lite! :) så, hang in there!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu så här några dagar efter att dom nya fiskarna kommit så verkar det funka bra.

har tagit bort spegeln som jag hade framför karet och dom har slutat bråka med varandra. mandarinen glider omkring i karet och pincetten äter med stor aptit.. det enda som bekymrar mig.. det är den nya kirurgen, har inte sett honom äta än.. skrämmande likt vad som hände med min naso jag hade!! :/

tips för att få honom att äta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg nu idag att både min vitbröstade kirurg och paletten har fått prick. kan det vara den vitbröstade som drog med sig pricken?

jag kör uv-c 39 w 24/7.. finns det något mer man kan göra för att förhindra att dom dör?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort flöde har du genon UV:t och var kommer det vattnet från?

39 wattaren fungerar bäst med max 2000 liter / timmen och insuget skall helst vara på botten i närheten av fiskarnas sovplats.

jag har 1000 l/h genom uv:t från sumpen, har icke uv:t i karet. sen har jag en returpump på 2500 l /h upp till karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg nu idag att både min vitbröstade kirurg och paletten har fått prick. kan det vara den vitbröstade som drog med sig pricken?

jag kör uv-c 39 w 24/7.. finns det något mer man kan göra för att förhindra att dom dör?????

Att hålla vattenkvalitén så bra som möjligt och att inte stressa fiskarna i onödan. Skulle det blir det ett stort angrepp så kan du prova med att sänka saliniteten eller köra med någon koppar baserad medicin i ett annat kar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

salinitet? hur sänker man det?

jag har inget annat kar tyvärr. har pricken något samband varför den inte äter som den ska?

Salinitet= Salthalt.

1: Om fisken inte äter som den ska så kan den vara försvagad och då kan pricken komma (immunförsvaret).

2: Å andra sidan så är det inte ovanligt att svårt drabbade fiskar slutar att äta ( och då är det kört)

2an tror jag inte på i och med att den nyligen fått prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salinitet= Salthalt.

1: Om fisken inte äter som den ska så kan den vara försvagad och då kan pricken komma (immunförsvaret).

2: Å andra sidan så är det inte ovanligt att svårt drabbade fiskar slutar att äta ( och då är det kört)

2an tror jag inte på i och med att den nyligen fått prick.

jag håller faktiskt på att jobba upp salthalten då den redan är lite för låg.

paletten käkar som innan, inga problem med maten för den.. vitbröstade kom ju i karet i torsdags och har knappt inte ätit.. alltså, det är ju inte jättemycket prick.. men den finns där, jag ska skicka upp uv:t i karet imorgon.. kan inte börja borra och fixa nu inatt. sen är det väl bara att be en bön för att dom ska klara sig.

paletten är jag väl inte så orolig för men den andra.. hummm :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om inte angreppet blir bättre på ett par dagar skulle jag sätta en pump på botten vid fiskarnas sovplats och blåsa 2000 liter / timme genom UVC:t och tillbaka i karet. En sådan pump kostar mindre än fiskarna.

jag har en pump som blåser 2500 l / h som bara ligger här hemma.

ska testa och få upp uv:t i karet imon som sagt och sen får vi hoppas på det bästa.

pallar inte att den också ska dö :/ är ju så fin!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att hålla vattenkvalitén så bra som möjligt och att inte stressa fiskarna i onödan. Skulle det blir det ett stort angrepp så kan du prova med att sänka saliniteten eller köra med någon koppar baserad medicin i ett annat kar.

Vad jag menade med salthalten var att sänka den i ett sepparat kar, det är ett knep att ta död på pricken. Fisken överlever i lägre salthalt än vad odinium gör.

Strunta i att öka salthalten i huvudkaret så länge fiskarna är sjuka!

Högre salthalt = desto mer får fiskarna jobba för att skilja ur salter ur kroppen.

PS om du skulle välja det sättet att sänka saliniteten i ett annat kar så surfa runt här på SG innan och kika på hur man gör (långsam sänkning, ingen LS i karet)..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...