Gå till innehåll

Skivanemon


GreyGoldfishes

Rekommenderade inlägg

Okej, jag trodde att allt var bra med skivanemonen eftersom den har blivit dubbel så stor och börjat dela sig. Men jag hade fel. Jag tog ur hälften av gruset idag och då behövde jag flytta på stenarna lite. Då lossnade skivisen och flöt iväg. Så är det typ nån som vet vad som är fel? o.o

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag trodde att allt var bra med skivanemonen eftersom den har blivit dubbel så stor och börjat dela sig. Men jag hade fel. Jag tog ur hälften av gruset idag och då behövde jag flytta på stenarna lite. Då lossnade skivisen och flöt iväg. Så är det typ nån som vet vad som är fel? o.o

Tacksam för svar.

Behöver inte vara något fel. Du kan fästa den igen med hjälp av lite snabblim. Ta en sten du vill ha den på och torka av nogrant. Läg en liten droppe av något av de vanliga snabblimmen (gel går utmärkt) Torka av foten försiktigt och tryck dit korallen (allt sker ovan vattnet). Du behöver en liten skål med saltvatten bredvid dig. Efter några sekunder så stoppar du tillbaka korallen och stenen i den skål med vatten du har. Du måste dränka fastsättningspunkten och korallen. Det svåra är tiden efter du tryckt fast korallen. Den får inte vara för kort (den fastnar inte) och inte för lång (värmeutvecklingen skadar korallen) men normalt är det inga svårigheter

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan också varit så att den inte trivdes med placeringen... det kanske var för strömt för den, skivisarna kan släppa och flyta iväg till ett ställe med lugnare cirkulation.

Förutom att limma så kan du också lägga lite småbitar med LS på ett ställe i karet som det är rätt lite cirkulation i och lägga dit skivanemonen, gör du som en liten gryta med bitar av LS så stannar den lättare kvar där.

Efter ca 2 veckor så har skivisen fäst vid nån av stenarna själv och då kan du flytta den till ett ställe som både du och skivisen blir nöjda med.

Skivanemoner är tåliga och är nog det som kommer överleva längst i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat den! o.o Vad göra nu? Vi har typ bara trälim hemma och det blir inte så bra. Och jag vet inte riktigt var det är lite strömt i karet. Har som sagt var tagit ur hälften av sanden och då höll inte de jag hade byggt så jag fick göra om. Jag har inte heller små bitar av ls.. Min stjärnpolyp sitter på den enda vettiga. Men ja ska nog komma på ett sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har det lim som Patrik föreslog kan du testa med en tandpetare som du sticker igenom korallen och in i din LS.

Ett annat sätt är att lägga den i en plastburk eller liknande med sand eller sten (så att den inte flyger bort). Det tar några dagar innan den fastnar i sanden/stenen.

Gummiband kan vara ett tredje alternativ.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Hur applicerar ni ett gummiband? Över skivanemonen och runt stenen bara?

Nu ligger båda skivisarna i två skålar i akvaret (tror de lossnade för den delat sig) men 58l kar blir det lite trångt med skålar i :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...