thomas5547 Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 Håller på att sätta upp ett fraggakvarium..Undrar vilken styrka på lampa/or som är bra..?Karet blir 60*60*40 ungefär. Och det ska stå ett reffrack i det. Citera
Niclas Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 Du ska köra MH misstänker jag? I så fall kanske 1st 250W kan räcka? Jag har själv varit lite sugen på att köra att fraggkar och hade planer för ett så ganska grunt som möjligt och köra med T5ór för att hålla nere värmen. Citera
Sillen Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 Jag är inte kunnig på fraggar men blir lite förvånad varför det är bra med MH till ett fraggkar. Där om någonstans borde det väll vara bra med T5 då man kan ha grundare vatten och inte vill ha värme. Vad har jag missat? *nyfiken* Citera
pwin Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 Jag hade kört med T5 för att få jämn belysning över hela ytan, vilket du inte kan få med en ensam Mh. Citera
Raketforskaren Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 Jag tycker också det verkar vara mest fördelar med T5 i ett fraggkar. Det blir inte lika mycket problem med värme. Korallerna växer jämnare. Glittereffekten från MH är kanske inte så viktig i ett fraggkar?! Med T5 kan du experimentera med olika rör för att få fram ett passande ljusspektrum. Peter (Clownen) verkar ha indicier på att lysrör håller "färgen" bättre än MH efter lång tid, vilket i så fall sänker omkostnaderna för lampbyte. Citera
wrang Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 Ja utan tvekan T5 över detta tillväxt kar. Korallerna växer så det knakar under T5 Citera
Tedb Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 skall du ha fraggburken ihopkopplad med akvariumet så kör belysning nattetid på fraggkaret så håller värden sig mer konstanta i hela systemet Citera
Niclas Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 Nja, jag bara förutsatte att han skulle ha en MH eftesom han skre lampa, jag tycker oxå att det är T5 som är det rätta alternativet inte minst för tempen (som jag skrev). Citera
Sillen Postat 11 februari 2007 Postat 11 februari 2007 skall du ha fraggburken ihopkopplad med akvariumet så kör belysning nattetid på fraggkaret så håller värden sig mer konstanta i hela systemetVisst har du haft ett sånt system? Det är någon här som har haft det och om jag minns rätt är det du.Hur känsligt är det vanliga karet för ljuset från faggkaret? Måste det vara någon vägg emmelan så de upplever natt och dag? Borde vara på samma sätt mellan båda karen förståss. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.