Gå till innehåll

Jämförelse av T5


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Jag tog några bilder nu när mina T5 har gått ungefär fyra månader.

Kamerainställningen är manuell och inte ändrad. ( 1/50 - 4,5 - 400 ISO).

Det är gjort exakt samma färgkorrigering på alla bilderna. (Något höjd kontrast och färgstyrka).

Det är ett av mina 100 liters yngelkar och ljuset är mätt mitt i på botten.

Två kar delar på ett 54w lysrör och har vattendjupet 30 cm.

post-1204-14468913747486_thumb.jpg

Aquablue+ Mätt 75 PAR

post-1204-14468913747656_thumb.jpg

Aquablue spezial 74 PAR

post-1204-14468913747807_thumb.jpg

Aquascience duo 75 PAR

post-1204-14468913747966_thumb.jpg

Aquascience spezial 78 PAR

Jag tycker att styrkan på rören var otroligt lika!

Att observera är att ljuset är för svagt för att korallerna skall vara på max.

I starkare ljus blåser de upp sig en bit till och blir på så sätt litet ljusare.

De röda färgerna är också brunare än vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt initsiativ!!

Tur att man själv kör med Aquascience spezial

Hur får man ett högra PAR värde??

Skulle vart kul själv att testa de "nya" T5 rören från korallen-zuch

http://www.korallen-zucht.de/T5_R_hren___HQI_Brenner.36.0.html

*NEU* CORAL LIGHT Fiji Purple T5 Röhre

Produktbeschreibung:

Neuartige T5 Hochleistungsröhre mit Blaurotem Spektrum. Sie sollte im Verhältniss 1:1 oder 1:2 zu unserer Coral Light gemischt werden.

Steinkorallen bekommen nach 14-20 Tagen einen kräftigen Farbzuwachs speziell im Pink-,Lila- und Rotbereich. Fische sehen schöner aus und zeigen ihre ganze Farbenpracht. Algenwachstum wird nicht gefördert.

----- Översatt med babelfish---------------------

Product description:

New T5 high speed tube with blue-red spectrum. It should in hold back-eats 1:1 or 1:2 to our Coral Light to be mixed. Steinkorallen get a strong color increase after 14-20 days particularly in the Pink, lila and red range. Fish look more beautiful and to show their whole color splendour. Alga growth is not promoted.

*NEU* Korallenzucht CORAL LIGHT T5

Produktbeschreibung:

Speziell für Riffaquarien dient diese neue T5 als Alleinbeleuchtung oder als Zusatz für die HQI Beleuchtung. Dieses neuartige Spektrum wurde speziell für SPS Korallen getestet und entwickelt. Hohe Lebensdauer, hochwertiges, deutsches Qualitätsprodukt. Die Röhre hat einen ca 5-6%igen Rotanteil, dieser ist sehr wichtig für kleinpolypige Steinkorallen.

----- Översatt med babelfish---------------------

Particularly for reef aquariums this new T5 serves lighting as however lighting or as additive for the HQI. This new spectrum was tested and developed particularly for SPS korallen. High life span, high-quality, German quality product. The tube has one approx. 5-6%igen red part, this is very important for kleinpolypige Steinkorallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kelvintalen ger jag inte mycket för. De har inte så mycket med färgåtergivningen att göra. Det är mer som att lysrörstillverkaren ger röret det nummer som säljer bäst.

Bilderna går att klicka upp till större storlek.

Jag tycker att de två blåare rören är bäst med en liten fördel för Aquablue spezial.

De gulare färgerna blir betydligt bättre där. Men en liten förstärkning med Actinic är inte fel om man har flera rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant med att korallen-zucht börjar sälja rör med toppar både i det röda och blå området. För ca 3-4 månader skrev ju defdac ett inlägg här om fotosyntes maximum just i dessa områden. På deras beskrivning verkar det vara att de hävdar att man får en bättre färgutveckling efter ca 20 dagar hos stenkorallerna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jätteintressant Stig. Själv använder jag de två första rören och är väldigt nöjd med dessa och har fortfarande bra tillväxt efter 1,5 år med samma rör och dessa, likt T5 i allmänhet, har behållit färgerna mycket bra.

En fråga bara: Är det verkligen blue + i första bilden? Detta rör är betydligt blåare än spezial röret i verkligheten men på bilden verkar det vara ombytt. Men det kanske har med kameran att göra? Jag blev också lite förvånad över att plus röret hade högre PAR än spezialröret (ungefär samma iofs) eftersom jag tidigare har antagit att blåare rör har lägre PAR än ett som går mer mot daylight. Men detta antagande kanske är fel (jag kanske blandar ihop de tekniska termerna)? Det skulle vara intressant om du kunde följa upp dessa tester och se om de blåare rören tappar effekt snabbare än de andra rören. Man brukar ju säga att blåare rör bör bytas oftare.

Lite offtopic kanske men kan du snabbt kommentera vilken tillväxt/växtsätt du har haft med dina T5 rör?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina mätningar har så lika resultat att mätvärdena hamnar inom felmarginalerna.

Men jag har upprepat flera gånger med samma resultat. En annan reflektortyp ger mycket större skillnad på mätresultatet.

Det första röret är Aquablue+. Det motsvarar väl kanske ungefär 12000K.

Blue + motsvarar väl kanske 22000K.

Ett lysrör fungerar ju som en UV- ljuskälla som lyser på ett lyspulver.

En foton UV- ljus byts där ut mot en foton synligt ljus.

Jag kan inte se varför verkningsgraden skulle bli lägre för att vi får fotoner med kortare våglängd.

En del mätningar i USA är gjorda med Licors mätare. Den gamla sensorn där har 50% av känsligheten vid 400 nm. Min har ungefär 100%. Däremot tar min mätare upp ljus med betydligt kortare våglängd. Det kan förklara en del av skillnaden. Licor har förbättrat sin sensor nu.

Jag har bytt ut ett blått lysrör som hade sjunkit avsevärt i verkningsgrad efter ett år drygt.

Mina gamla Aquablue+ tuffar och går utan större färgförändringar på två år drygt.

När det gäller metallhalogenlampor däremot har lampor med högre färgtemperatur lägre verkningsgrad.

Jag har fyra 54w T5 rör över mitt fraggkar (250 liter) där tillväxten är skaplig på det mesta men enstaka Acroporor står nästan still. Men en skillnad med T5 är att koraller i allmänhet verkar växa ut mer över stenen de är monterade på och att de får mer polyper på undersidan av armarna. Dessutom verkar de få en bredare växtform.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men en skillnad med T5 är att koraller i allmänhet verkar växa ut mer över stenen de är monterade på och att de får mer polyper på undersidan av armarna. Dessutom verkar de få en bredare växtform.

Stig, matar du inte dina koraller. Jag har ju sett detta hos mig men trott att det beror på matningen snarare än ljustyp eftersom det är polyper i vad som verkar vara total skugga. Jag kör iofs. MH plus ganska mycket lågspektra T5 så det kan mycket väl vara ljuset också eller kombinationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant med att korallen-zucht börjar sälja rör med toppar både i det röda och blå området. För ca 3-4 månader skrev ju defdac ett inlägg här om fotosyntes maximum just i dessa områden. På deras beskrivning verkar det vara att de hävdar att man får en bättre färgutveckling efter ca 20 dagar hos stenkorallerna.

Det röda ljusets närvaro är alltså fortfarande ett debatterbart ämne ser jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...