Gå till innehåll

Jonas74:s nya akvarium


Jonas74

Rekommenderade inlägg

Hej alla nu har fått mitt kar och börjat ficksa lite på bänken så tänkte läga ut lite bilder se om jag får några råd eller så.

Jag hoppas det kommer bli lika fint som alla andra har men jag är som sakt lite ny så skulle vilja har råd om ni skulle göra på annat sätt .

Måtten på mit akvarium är 85x85x65 och en sump på ca 100liter

post-2693-14468913755954_thumb.jpg

post-2693-14468913756218_thumb.jpg

post-2693-1446891375648_thumb.jpg

post-2693-14468913756711_thumb.jpg

post-2693-14468913756935_thumb.jpg

post-2693-14468913757137_thumb.jpg

Hoppas ni kan se bilderna .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Holma. tror du det blir bättre med ljus färg , jag ahde ett hörnakvarium med svart bänk och ram och det såg bra ut jag har nog inte set så många med annat än vit eller svart.

Ska titta på forumet och se om det finns några bra färger där så får vi se.

Köpte dock svart igår men han inte måla den.

Nu fattas det bara att man sätter igång den efter målat ser fram i mot det som bara den, tror dock att jag inte hinner fören nästa vecka med det.

Men mera bilder kommer det och jag ska försöka ficksa så att dom kommer åt rätt håll.

Ok Joney ska titta där .

MVH Jonas 74

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det inte tal om att måla bänken?

Ivf så tycker jag bänken skall vara i den färg den har nu, sen kan du måla bakrutan i en mörk blå kulör. Ser väldigt bra ut! Vad är det för material i bänken? Stål eller aluminium? Svetsad eller plast-pluggad? Vad är huven tillverkad av för material?

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint bygge! Angående färgen så tycker jag att svart har en tendens att se väldigt dystert ut. Man får helt enkelt en stor svart klump stående i vardagsrummet. Ljusare färger ser klart mycket bättre ut, och man får heller inte upplevelsen att det tar lika mycket plats. Det är klart att du gör som du vill :), jag vill bara ordna lite beslutsångest. Jag antar att den färgen du har nu är pulverlackad och det ger en klart mycket bättre kvalitetskänsla än en hemrollad bänk om det nu är på det sättet du tänkt måla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bänken är gjord av Aluminium och sen har jag skruvat dit MDF 16mm och jag hade lite 22mm kvar sen föra bänken jag gjorde så det fick bli ramen upp till.

Den är i hopp satt med plast-plugg med aluminium inlägg i.

Ser man inte färgerna på allt bättre om bänken är svart , jag har trot det hela tiden hehe men jag kan ha fel.

Och det blir nog en lite mörkare blå bakgrund tror jag men vet inte där heller det är därför jag la upp på guiden för lite hjälp om bästa resultat.

Om det är någon som tycker något säg bara till det är bara kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fint med kontraster, men kontrasten mellan akvariets färgspektra och en svart bänk kan bli lite för mycket. Har egen erfarenhet av detta, men det är naturligtvis upp till var och en.

Jag hade nog satsat på vitt eller en ljusare neutral färg.

Svart bakgrund har jag provat ut och det är faktiskt inte så dumt. Dock bör man se till att hålla rent med sniglar och andra städpatruller och ibland får man gå lös med rakbladsskrapan, men fräckt blir det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som är kompis med BroderIsak vet att han alltid har varit lite feminin av sig.

HEHE Broder jag bara skoja med dig men det skulle nog se lite konstigt ut , tror du det inte själv.

Men vi har kommit fram till att vi vill ha Blå bakgrund jag och min fru.

Har ni någon bra lösning på hur jag ska hänga min MH lampa för att få ut max effect av den . jag en arcadia 250w som är 55 lång och 25 bred .

Vet inte om jag ska ha den på långde med akvariumet eller tvärsöver hela.

Var vänlig och skicka svar för alltinativ.

MVH Jonas74

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag trode jag hade lagt ut mera bilder än vad jag gjort på den här länken men nu kommer det mera bilder.Och hur jag löste det med MH lampan .Har dock itne inskaffa något djur i ännu men det kommer snart, jag villa hade akvariumet igång ett tag först och nu har jag haft det i ca 2 månader.

Kommar att inskaffa 1 orange + en svart clown först så v får se vad som händer efter .

post-2693-14468914047834_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas du är ett föredömma i att ta det lugnt. Gissar att BroderIsak coachar dig bra. Skulle vara kul att se någon bild på hur du byggt ditt rev också!

Jag fick bara en fundering när jag såg bilden på din belysningslösning. Om du vill jobba i karet så som att flytta om, lsätta i koraller eller koppa i fisk. Måste du då lyfta hela övreramen då? Om du gör det kommer du ha någonm belysning kvar i karet för att se vad du gör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade visst en till länk med mitt akvarium så jag gör en länk till den.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16184

Hoppas den funkar för där finns det mera bilder och mera info om mitt akvarium.

Ja och Broderiska har varit som en Guru för mig både när jag hade mitt hörn + nu.

Och ledsen Hulteke det var itne en BK utan en ATI BM 250 så den är lite minder eller mycket hehe , men den funkar som den ska och skummar ur min sump på 1sec hehe. Det kommer att komma mera bilder när mitt fosfat har försvunnit och jag har fosfat remover i nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...