Gå till innehåll

Balling Light - Fauna Marin


Peter M

Rekommenderade inlägg

  • Svar 218
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Scooby Doo om du har hittat en källa som säljer "Balling kemikalier" som e rena nog och så billiga dela med dig av den källan,har köpt mina kemikalier av Marinakvariet när jag körde Balling metoden inte JÄTTE billigt men likvärdiga priser hos en kemi grossist av samma kvallite.Renare=dyrare men det finns dom som har köpt på Lantmännen alla väljer va dom vill hälla i burken men kvallite kostar och jag tror att om du ska ha ditt akvarium i många år så e renheten A-O jag körde balling i+10 år.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min poäng var att skillnaden i "jobb" och slabbande var mindre än jag trodde, jag körde med Tropic Marines färdiga påsar först, just för att det kändes säkert och enkelt. Men för någon månad sedan så provade jag och beställde kemikalierna "löst" från tyskland och det var inte alls så mycket besvärligare än påsarna. När det gäller priset så ligger det en bra bit under hälften av Fauna Marines motsvarande, som nog ändå är billigare än Tropc Marines. Renhetsgraden står som "reinst" där också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Priserna kan vi ju ta en annan gång men fick du ett firma namn på pullvret och en kem specifikation eller va det enda "reinst" det skilljer sig i pris på olika varor mellan 60-300 kronor kilot sisst jag pratade med min Källa om kalciumklorid och blandningen kommer du alltid att få hålla på med så länge du inte har en dräng som gör det åt dig.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med att det varierar i kvalitet och pris, också beroende på vad butiker och representanter tycker man ska köpa.

Men inget som säger att att det man köper och blandar själv behöver vara sämre än färdiga produkter och ej förädlade och välbeprovat.

Lämnar det till var och en att bedömma själva, tycker själv bara att det är bra att det finns olika varianter att välja på så det kan passa alla plånböcker och behov.

~Henrik

Det mesta här i världen kan man göra själv lite billigare, det gäller ju mat, sy egna kläder, bygga sitt eget hus osv - jag tror dom flesta värdesätter att kunna köpa välbeprovade kvalitetsprodukter till vettiga priser.

Alla har ju inte obegränsad fritid eller kunnandet att veta var man hittar högrena kemikalier mm.

Förädlade & förpackade produkter blir ju alltid lite dyrare - en timmerstock är ju billigare än motsvarande mängd hyvlade plankor

Det allra billigaste sättet är ju att vara "torr-akvarist" - dvs inte ha något akvarium alls!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet ej priserna i den butik du nämner. Ngt att jämnföra med:

Där jag handlat kostar 'Calciumchlorid Dihydrat' (ej Fauna Marin) 55kr/kg (betalade ej frakt).

En annan butik som säljer Fauna Marin kostar 'Calciumchlorid Dihydrat' 45kr/kg.

Så detta fallet är det jag köpt dyrare produkter än Fauna Marins salter. Sedan om kvalitet och pris hör ihop kan diskuteras.

Blandingen är enkel som sagt, alla blandar väl salt för vattenbyten och är ej jobbigare än det. Som Salar skrev kommer man ej undan blandingen ändå om man ej köper färdiga vätskor.

~Henrik

Scooby Doo om du har hittat en källa som säljer "Balling kemikalier" som e rena nog och så billiga dela med dig av den källan,har köpt mina kemikalier av Marinakvariet när jag körde Balling metoden inte JÄTTE billigt men likvärdiga priser hos en kemi grossist av samma kvallite.Renare=dyrare men det finns dom som har köpt på Lantmännen alla väljer va dom vill hälla i burken men kvallite kostar och jag tror att om du ska ha ditt akvarium i många år så e renheten A-O jag körde balling i+10 år.Patrik
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

bästa att mäta sig fram till rätt värde beroende på förbrukningen i just ditt akvarium.

Jag rekommenderar att börja med att se till att värdena är ok först (Mg, Ca, KH), dvs buffra/justera dem till rätt/önskad nivå (utan köra balling vätskorna med lika mkt av varje).

Detta så du har en bra start punkt, mät sedan utan tillsätta ngt hur mkt som förbrukats på typ 2 dagar och utgå från det. Sedan fortsätt mäta regelbundet i början och justera upp/ner doseringen.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem mina salter idag... totalt hjärnsläpp när jag beställde.

Surfade in på en känd tysk sida (aquapro2000), beställde ett kg av alla 3 salterna dom har på sidan.

Öppnar lådan å ser att det är en kemikalie som inte riktigt stämmer...

Där står NatriumHydrogen Carbonat på byttan, skulle ju ha SodiumHydrogen Carbonat som dom inte har! Inte heller Sodium BiCarbonat.

Kan jag använda detta NatriumHydrogenCarbonat istället (NaCO3).

Det är visseligen karbonater men blir det fel om jag använder detta istället?

Vad är skillnaden?

Vad bör jag tänka på om det kan användas istället?

Eller måste jag beställa SodiumHydrogenCarbonat eller Sodium BiCarbonat? Var och vilket isf?

Tillägg:

Om man lusläser på burkarna så har dom två recept med tre värskor i varje.

Ett för calcium:

1.Calciumchlirid dihydrat.

2. NatriumHydrogenCarbonat!!

3. Mineralsalt

Ett för magnesium:

1. MagnesiumHexahydrat + Heptahydrat

2. NatriumHydrogenCarbonat!!

3. Mineralsalt.

Här används ju pulvret jag köpt, f-n va förvirrad man blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öppnar lådan å ser att det är en kemikalie som inte riktigt stämmer...

Där står NatriumHydrogen Carbonat på byttan, skulle ju ha SodiumHydrogen Carbonat som dom inte har! Inte heller Sodium BiCarbonat.

Kan jag använda detta NatriumHydrogenCarbonat istället (NaCO3).

Det är visseligen karbonater men blir det fel om jag använder detta istället?

Vad är skillnaden?

Läs detta så klarnar det : http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kan också kombinera de två recepten du beskriver och köra magnesium och mineralsalt ihop i vätska 3. Dock har jag lite svårt att få denna lösning att lösa sig ordentligt, men jag tror inte det har så mycket med magnesiumet att göra utan det är mineralsaltet som är väldigt svårlösligt (jag har Preis mineralsalt).....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läs första sidan i denna tråden för svar.

själv tycker jag Fauna Marina Balling Light utan mineral salt låter lite "dåligt" då de rekommenderar 10% vattenbyte varje vecka för återställa jonbalansen..

ska man köra enligt tillverkarens rekommendationer och göra täta vattenbyten ersätter det till viss del spårämne tillförseln med balling. för mig är en av fördelarna med balling att spårämnen som normalt tillförs vid vattenbyten kan göras utan vattenbyten...

rekommenderas det täta vattenbyten försvinner den fördelen, och underhållet ökar samt automatiseringen minskar.

samt för de med lågt belastat kar är det "pengarna i sjön" om man kör balling + 10% vattenbyte i veckan, då det skulle troligtvis räcka med de rekommenderade vattenbytena.

jag tillsätter minersalt för hålla jonbalansen ok, och visst ökar teoretiskt salthalten och man behöver ha koll på det. men i mitt fall går det jämnt ut med vad skummaren skummar bort mm och salthalten har ej behövt justeras på flera månader.

~Henrik

jag förstår vad dom flesta meddlen är till för Mg, Ca och Karbonater... men vad fyller Mineralsaltet för funktion?

Kan man köra utan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag hänga med, verkar ju bra det där.

Om man ser till belastningen så behöver jag egentligen inte köra med balling metoden, men eftersom man jobbar som man gör så har jag ett rent h-e att hålla värdena stablia, dom åker jojo, upp på helgerna när man är hemma, ner under veckan när jag jobbar.

Min tanke var att hålla stbila värden hela veckan.

Visst det skulle säkert räcka med vattenbyten för tillfället, men man har ju inte direkt lust, ork eller tid att byta dom veckorna när man kommer hem sent på fredag kväll och åker igen på söndag em. Är ledig var 3:e vecka, då gör jag vattenbyten mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora utmaningen är att ta reda på hur mycket baljan ungefär äter/dag samt att få råd med en 3-kanalig doseringspump.

Jag har en enkanalig som jag tänkte använda till buffert först och främst. Mitt KH sjunker med en enhet varje dag så särskilt stabilt blir det ju inte då.

Scooby: Är det inte problematiskt att behöva dosera alla ämnen samtidigt ?? Räcker det att göra det i olika ändar av burken ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hinner ej skriva mer, är på väg ut. men tror detta svara på en del av frågorna:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=169586&postcount=150

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=169417&postcount=142

~Henrik

Den stora utmaningen är att ta reda på hur mycket baljan ungefär äter/dag samt att få råd med en 3-kanalig doseringspump.

Jag har en enkanalig som jag tänkte använda till buffert först och främst. Mitt KH sjunker med en enhet varje dag så särskilt stabilt blir det ju inte då.

Scooby: Är det inte problematiskt att behöva dosera alla ämnen samtidigt ?? Räcker det att göra det i olika ändar av burken ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling-light receptet på FaunaMarins hemsida är beräknat på 3 st 10liters behållare.

tycker detta är missvisande, man får ej 10liter balling vätska utan ca 5liter enligt deras hemsida.

http://www.faunamarin.de/bedienungsanleitung/manual_balling-methode_eng.pdf

storleken på behållarna är ointresant så länge vätskan + kemikalierna får plats.

tycker för övrigt som jag nämnt tidigare att Fauna Marins light koncept med 2 istället för 3 olika vätskor inte är imponerande, då det kräver 10% vattenbyte i veckan som då till viss del ersätter balling konceptet..

de flesta flerkanaliga doserpumpar har minst 3 kanaler, och jag rekommenderar att köra med 3st olika vätskor istället för 2 om man har tillgång till 3 kanaler (spårämnen kan blandas i ballingvätskorna och behöver ej seperata kanaler).

Rekommenderar med att köpa kemikalierna i lösvikt (som kostar ca 50% i Tyskland) och blanda själv. Samma process som väga upp salt när du byter vatten, dvs behöver: våg, vatten, behållare, salt/kemikalier.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...