Gå till innehåll

Balling Light - Fauna Marin


Peter M

Rekommenderade inlägg

Gällande Reef crystals och andra salt, så förutsätts det att salthalten är 1,025 - annar blir alla värden fel - sist jag kollade (3-4 veckor sedan) så låg Ca 425, Mg 1300 och Kh på 8 (2h efter blandning)

Eftersom jag blandar en salthalt på ca 1,023 så blir ju halterna lägre än det jag eftersträvar (ffa Mg).

Kanske bättre att lägga sig på en salthalt på 1,025 istället?

Jag förstår att hur snabbt salthalten stiger beror av hur mkt Balling tillsatser man använder, men någon som har några riktvärden på hur mkt man bör sänka salthalten? Om man eftersträvar 1.025, salthalten har ökat till 1.026, man byte 10% av vattnet, vilken salthalt ska då det nya vattnet ha?

När man väl har sänkt salthalten till eftersträvad nivå, blir då halterna Mg, Ca, KH de man eftersträvar eller blir de för låga så man måste justera dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 218
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har oxå läst att vodkan ska höja Kh, så det verkar knepigt att mitt kh är så lågt.

Jag började med Vodka 7 november och håller fortfarande på.

Under denna period har nitrat och fosfat sjunkit ordentligt. Under samma period så har KH sakta stigit, från 8,6 till 12,8 som är dags värdet.

Så det är alltså vodkan som är källan till KH uppgången?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, faktiskt en del.

Men för att kontra detta då, hur går det till med flasktillsatserna man köper färdiga för Ca, Mg och t.ex Triple Buffer? Är det samma grejjer som ballingsalterna?

de kan variera..långt ifrån alltid...men tex grotechs 3 flaskor, 1,2,3 är färdigblandade ballingsalter, o tropic marines biocalcium liquid innehåller 3 flaskor som är ballinglösning. sen finns de andra kombinationsprep som int eär de, så man får titta på varje fall för sej. jag rekkomenderar att du blandar själv..går ganska fort o blir billigare o diu kan vara helt säker på att du har rätt lösning. Fauna marine säljer ju salterna som behövs. de du behöver köpa till är de natriumkloridfria saltet, o då rekommenderar jag tropic marines, se deras hemsida.

ps. tripple buffer är förvisso natriumvätekarbonat, men även natriumkarbonat, så de är inte ballinganpassat.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har oxå läst att vodkan ska höja Kh, så det verkar knepigt att mitt kh är så lågt.

Spädde ut Ca blandningen 10% för en vecka sedan och ökade dosen något på samtliga blandningar.

Inga märkbara ändringar har skett på Kh:t, ska buffra upp Kh manuellt under helgen och se om det håller sig stabilt under nästa vecka.

Dom utlovade testerna lyder.

Salinitet 1,025

Ph 8,2

Ca 400 (har gått ner lite sedan sist)

Kh 6,7 (nyöppnat test)

Mg 1400

Nitrat ~3

Fosfat 0

konstigt...men du tycks ju ha balans i alla fall, dvs motsvarande lågt ca, så de borde ju bara va att öka ballingdosen lika mkt på alla tre flaskor.. men kanske har du redan gjort de...??..hur mkt balingvätsks doserar du.??

jag doserar 75ml/d från alla tre, o då håller jag kh på runt 8-8.3 o ca på 410-415, o mg på 1300. ganska lite koraller då de är nytt o akvariet är på 225l. du borde ju ligga en bra bit högre än mej med andra ord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag rekkomenderar att du blandar själv..går ganska fort o blir billigare o diu kan vara helt säker på att du har rätt lösning. Fauna marine säljer ju salterna som behövs. de du behöver köpa till är de natriumkloridfria saltet, o då rekommenderar jag tropic marines, se deras hemsida.

Kanske uttryckte mig oklart, men min tanke var att använda ballingsalter för att "toppa upp" färdigblandade saltvattnet inför vattenbyte, då det bevisligen kan vara lite snålt även med Reef Crystals. I det fallet lär jag ju inte behöva det NaCl-fria saltet eftersom jag förmodligen bara slänger i Ca och eventuellt Mg?

Läser på en flaska Salifert Liquid Magnesium:

"Active ingridients: sulfate, bromide and chloride salts of magnesium, calcium and sodium."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske uttryckte mig oklart, men min tanke var att använda ballingsalter för att "toppa upp" färdigblandade saltvattnet inför vattenbyte, då det bevisligen kan vara lite snålt även med Reef Crystals. I det fallet lär jag ju inte behöva det NaCl-fria saltet eftersom jag förmodligen bara slänger i Ca och eventuellt Mg?

Läser på en flaska Salifert Liquid Magnesium:

"Active ingridients: sulfate, bromide and chloride salts of magnesium, calcium and sodium."

visst kan du justera lite snea värden efter ett vattenbyte med ballingblandningarna..men gör de aldrig direkt i de nya vattnet, utan gör ditt vattenbyte..o vänta nån dag reller två, mät sen värdena i karet, o justera obalansen.

Balling är i första hand till som kontinuerlig tillförsel för att mäta upp mot förbrukningen i karet...men viskan man använda lösningarna separat för att korrigera en obalans. faktum är att om du har rätt värden, o sen kanske byter 20% med reefcr. så kommer deta inte innebära så stor rubbning i balansen..så sannolikt kan du köra på med oförändrad balingregim även efter ett mindre vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

konstigt...men du tycks ju ha balans i alla fall, dvs motsvarande lågt ca, så de borde ju bara va att öka ballingdosen lika mkt på alla tre flaskor.. men kanske har du redan gjort de...??..hur mkt balingvätsks doserar du.??

jag doserar 75ml/d från alla tre, o då håller jag kh på runt 8-8.3 o ca på 410-415, o mg på 1300. ganska lite koraller då de är nytt o akvariet är på 225l. du borde ju ligga en bra bit högre än mej med andra ord.

Mjo, balansen börjar dra åt rätt håll nu, ska som sagt köra en vecka till med nuvarande dosering sen får vi se vad som händer.

Exakt dos vet jag faktiskt inte just nu, får ta och mäta upp den nästa gång apparaten doserar. Borde ju ligga högre än dig i dosen (jag tror faktiskt jag doserar mindre), ska som sagt mäta upp imorgon får att kolla exakt.

Lite OT...

En tanke som plötsligt slog mig, kan det vara gruset som ställer till det lite tro, kör med faxegrus har jag för mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon tummregel på hur mycket man ökar dosering vid tillsats av koraller? Tex en ny SPS-frag = +1ml/dygn.

Inte så svårt att själv mäta upp och justera, men undrade om man kunde göra en initial gissning.

tror inte de...men startdosen med ett kar med mkt lite eller inga koraller alls är 20ml/100l....man börjar där, o sen ökar man tills du håller kh:t stabilt...jag tror de kan skilja väldigt mkt mellan olika burkar, så de är bara att testa sej fram. öka förslagsvis 10ml åt gången o mät var eller varannan dag till det är stabilt...sen räcker att mäta en gång per vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

samma som min dos då..o mitt akvarium är ju inte så stort o med ganska lite koraller...du kanske helt enkelt skall höja hela ballingdosen rejält...??...

Det verkar så, för nu när jag doserat karbonater mauellt 1ggr/v så har ca börjat gå ner så sakteliga mot en balanserad nivå mot ett, Kh 6,4, Ca 380. Så nu ska dosen ökas på något så jag får upp värdena till "rätt" nivå igen. Siktar på Kh 8, Ca 420.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar så, för nu när jag doserat karbonater mauellt 1ggr/v så har ca börjat gå ner så sakteliga mot en balanserad nivå mot ett, Kh 6,4, Ca 380. Så nu ska dosen ökas på något så jag får upp värdena till "rätt" nivå igen. Siktar på Kh 8, Ca 420.

Jag testade dina siffror på en ny version av "Breitling Light" jag gjort. Antog att mängden vatten du har i burken är ca 425 inkl sump. Gissade även på Mg !

Du borde kunna hamna rätt på 3-4 dagar m.a.o.

breitling-light.xls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gifJag uppmuntrar er att utnyttja möjligheten till att diskutera metoden direkt med tillverkaren, vilket då görs bäst i tillverkarens tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20356

I encourage you to use the possibility to duscuss the method directly with the manufacturer, which should take place in the following thread https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20356

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade dina siffror på en ny version av "Breitling Light" jag gjort. Antog att mängden vatten du har i burken är ca 425 inkl sump. Gissade även på Mg !

Du borde kunna hamna rätt på 3-4 dagar m.a.o.

Tackar för den. Helt klart en kanon kalkylator när man behöver balansera sina värden. Tyvärr har jag slut på mina kemikalier för tillfället (oblandade), har beställt nytt. Borde komma om vågon vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart en kanon kalkylator när man behöver balansera sina värden.

Den går även att använda till normala dosering.

När du vet din veckoförbrukning av dom olika ämnena så delar du bara kärlens storlek i sju så vet du hur du skall justera in eventuella doseringspumpar.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar så, för nu när jag doserat karbonater mauellt 1ggr/v så har ca börjat gå ner så sakteliga mot en balanserad nivå mot ett, Kh 6,4, Ca 380. Så nu ska dosen ökas på något så jag får upp värdena till "rätt" nivå igen. Siktar på Kh 8, Ca 420.
''

Låter som ett perfekt målvärde...ska bli intressant att se vilken ballingdos du hamnar på för att hålla dej kvar där sen. Jag ligger nu stabilt på KH 8.15 o Ca 410, o detta med dosen 75ml/d...den dosen har varit oförändrad i en månad, så de verkar vara akvarets förbrukning just nu ganska exakt.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar bli lite frustrerad nu.

Har kört en vecka nu med ökad dosering, och utspädd ca lösning med 10%, på balling kemikalierna, men problemet kvarstår.

Doserar nu 80ml/dag ur vardera.

Effekten av detta blev ett förhöjt ca värde.

Frågan är om jag vågar öka dosen ytterligare eller kommer det resultera i att ca ökar ytterligare?

Verkar som mitt kar helt enkelt "vill" ha ett kh såpas lågt, om jag doserar karbonater manuellt så går ju kh upp till önskad nivå för att dagen efter hamna på 6,7 igen.

Det höga ca beror ju säkert på det låga kh, men frågan är ju fortfarande om jag vågar öka doseringen?

En tanke är ju att det är något fel på kemikalierna, men tycker det verkar långsökt. Har beställt nya i förra veckan troligen kommer dom nästa vecka.

Dagens värden ca 2 timmar efter doseringen.

Salinitet 1,024

Ph 8,1

Kh 6,7 !

Ca 450 !

Mg 1350

Det får gå en vecka till med nuvarande dosering, så får vi se vad som händer.

Mitt recept hittar ni HÄR kolla gärna om ni hittar några fel i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det verkar lite konstigt. Jag har ett 400l kar men ingen sump och MYCKET mindre koraller en dig. Jag förbrukar ca 60ml/dag med stabila värden. Tycker 80ml/dag låter lite för dig givet att du har mycket mer som förbrukar ämnena.

Jag är dock nybörjare på salt och framförallt på balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...