Gå till innehåll

Balling Light - Fauna Marin


Peter M

Rekommenderade inlägg

  • Svar 218
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Börjar bli lite frustrerad nu.

Har kört en vecka nu med ökad dosering, och utspädd ca lösning med 10%, på balling kemikalierna, men problemet kvarstår.

Doserar nu 80ml/dag ur vardera.

Effekten av detta blev ett förhöjt ca värde.

Frågan är om jag vågar öka dosen ytterligare eller kommer det resultera i att ca ökar ytterligare?

Verkar som mitt kar helt enkelt "vill" ha ett kh såpas lågt, om jag doserar karbonater manuellt så går ju kh upp till önskad nivå för att dagen efter hamna på 6,7 igen.

Det höga ca beror ju säkert på det låga kh, men frågan är ju fortfarande om jag vågar öka doseringen?

En tanke är ju att det är något fel på kemikalierna, men tycker det verkar långsökt. Har beställt nya i förra veckan troligen kommer dom nästa vecka.

Dagens värden ca 2 timmar efter doseringen.

Salinitet 1,024

Ph 8,1

Kh 6,7 !

Ca 450 !

Mg 1350

Det får gå en vecka till med nuvarande dosering, så får vi se vad som händer.

Mitt recept hittar ni HÄR kolla gärna om ni hittar några fel i det.

spontant låter 80ml fortfarande för lite...jag kör med 75ml o mitt kar är på 225l o innehåller ju rätt så lite koraller...då håller jag ett kh på 8-8.15 o calcium på 410..ligger stabilt, men kommer säkert få höja ganska snart när ytterligare lite koraller kommer i.

i ditt fall hade jag kört en tid med bara karbonater, tills du verkligen stannar kvar på ett balanserat värde...de räcker nog inte med att prova karbonater en dag, utan du kanske skall köra nån vecka eller två...men kolla givetvis calcium också, så du inte kör förbi calciumvärdet så att säga. Till slut måste du med detta sätt hamna på et kh som stannar kvar...då får du väl sen köra igång med balanserad tillsats igen med lika mkt från varje ,men antagligen mkt högre dos än vad du kör...borde ju ligga på minst 100-120, om man jämför med mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det verkar lite konstigt. Jag har ett 400l kar men ingen sump och MYCKET mindre koraller en dig. Jag förbrukar ca 60ml/dag med stabila värden. Tycker 80ml/dag låter lite för dig givet att du har mycket mer som förbrukar ämnena.

Jag är dock nybörjare på salt och framförallt på balling.

Martins siffror stämmer bra med mina...marko..du har nog helt enkelt för låg dos fortfarande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min burk "äter" dubbelt så mycket karbonater som din.

Vet du hur mycket KH't sjunker/dag om du inte tillsätter ??

.

Intressant, och hälften så stort.

Har inte mätt upp det, ska göra det i helgen.

EDIT:

Mätte nyss, doserade karbonater manuellt i går.

KH 7.0

CA 415, (märkligt att det gått ner 35 enheter under natten, kan det bero på karbonatdoseringen igår tro?)

Imorgon mäter vi igen vid samma tid, ballingen är avstängd.

har du dubbelkollat Kh testet?

Japp, båda två.

Martins siffror stämmer bra med mina...marko..du har nog helt enkelt för låg dos fortfarande

Verkar ju som det, ska mäta upp dags förbrukningen under helgen så får vi se vad den hamnar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

spontant låter 80ml fortfarande för lite...jag kör med 75ml o mitt kar är på 225l o innehåller ju rätt så lite koraller...då håller jag ett kh på 8-8.15 o calcium på 410..ligger stabilt, men kommer säkert få höja ganska snart när ytterligare lite koraller kommer i.

i ditt fall hade jag kört en tid med bara karbonater, tills du verkligen stannar kvar på ett balanserat värde...de räcker nog inte med att prova karbonater en dag, utan du kanske skall köra nån vecka eller två...men kolla givetvis calcium också, så du inte kör förbi calciumvärdet så att säga. Till slut måste du med detta sätt hamna på et kh som stannar kvar...då får du väl sen köra igång med balanserad tillsats igen med lika mkt från varje ,men antagligen mkt högre dos än vad du kör...borde ju ligga på minst 100-120, om man jämför med mitt kar.

Och du kör väl med samma recept som mig?

Då kan 100 ml stämma bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, och hälften så stort.

Nja, jag menade enheter. Inte totala mängden.

CA 415, (märkligt att det gått ner 35 enheter under natten, kan det bero på karbonatdoseringen igår tro?)

Imorgon mäter vi igen vid samma tid, ballingen är avstängd.

35ppm är nog inom den normala felmarginalen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya mätningar gjorda, efter 2 dygn utan tillsatser.

KH 6,1

Ca 390

Dygns förbrukningen blir då ~0.5 Kh och ~30 Ca, naturligtvis med eventuell felmarginal på mätningarna.

Hur räknar jag lättast ut dagsdosen på ballingen då?

Kommer balansera upp värdena till "normala" manuellt innan jag startar ballingen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya mätningar gjorda, efter 2 dygn utan tillsatser.

KH 6,1

Ca 390

Dygns förbrukningen blir då ~0.5 Kh och ~30 Ca, naturligtvis med eventuell felmarginal på mätningarna.

Hur räknar jag lättast ut dagsdosen på ballingen då?

http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm, kanske??

rätt komplex...men bara man fått fram hur många gram cacl de går åt per dygn, så går de ju räkna ut..för vi har ju koncenatrtionen på våra egna lösningar.

fauna marine har nog en enklare kalkylator på deras hemsida också;)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm, kanske??

rätt komplex...men bara man fått fram hur många gram cacl de går åt per dygn, så går de ju räkna ut..för vi har ju koncenatrtionen på våra egna lösningar.

fauna marine har nog en enklare kalkylator på deras hemsida också;)

Jonas

Har suttit o laborerat med dessa räknare, men alla baseras på hur många gram av kemikalierna man doserar för att få upp till ett visst värde, inte hur man bibehåller värdet.

Om jag inte missförstått det hela så måste jag först räkna ut hur många ppm jag har i mina blandningar, och sedan dosera antal ml så jag matchar förbrukningen?

Enklast hade naturligtvis varit om någon redan hade räknat ut hur många ppm respektive lösning innehåller och bara postade resultatet här (eller åtminstone Kh eller Ca, så man har något att gå på). Alla e ju inte mattesnillen:smiley9:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har suttit o laborerat med dessa räknare, men alla baseras på hur många gram av kemikalierna man doserar för att få upp till ett visst värde, inte hur man bibehåller värdet.

Om jag inte missförstått det hela så måste jag först räkna ut hur många ppm jag har i mina blandningar, och sedan dosera antal ml så jag matchar förbrukningen?

Enklast hade naturligtvis varit om någon redan hade räknat ut hur många ppm respektive lösning innehåller och bara postade resultatet här (eller åtminstone Kh eller Ca, så man har något att gå på). Alla e ju inte mattesnillen:smiley9:.

OK, gör så här.

Din Ca-konsumtion är garanterat inte 30ppm/dag. Där finns antagligen lite för mycket mätfel.

KH't däremot låter högst rimligt att det konsumeras i den mängd du mätt upp.

En god gissning är att ditt kar "äter" cirka 7ppm Mg och Ca varje dag.

Då går det varje vecka åt (jag fick anta att du har cirka 450 liter vatten):

Mg: 171 gram MgCl2 + 22 gram MgSO4

Ca: 83 gram

KH-buffert: 132 gram

Blanda ut dessa med 560ml vatten vardera och dosera 80ml/dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, gör så här.

Din Ca-konsumtion är garanterat inte 30ppm/dag. Där finns antagligen lite för mycket mätfel.

KH't däremot låter högst rimligt att det konsumeras i den mängd du mätt upp.

En god gissning är att ditt kar "äter" cirka 7ppm Mg och Ca varje dag.

Då går det varje vecka åt (jag fick anta att du har cirka 450 liter vatten):

Mg: 171 gram MgCl2 + 22 gram MgSO4

Ca: 83 gram

KH-buffert: 132 gram

Blanda ut dessa med 560ml vatten vardera och dosera 80ml/dag.

Ok. Det verkar ju vettigt, misstänkte själv att ca mätningen inte blev helt rätt.

Jag har ca 400 liter systemet.

Det enda ja egentligen behöver veta hur mycket jag ska dosera av mitt recept dagligen.

Skriv gärna uträkningen hur ni räknar, har inte riktigt kommit underfund med det.

Mitt recept:

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (CalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex (Strontium, Barium)

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex (Tungmetaller)

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex (Jod)

Dunk3

4 liter Osmosvatten

220g Magnesium Hexa Hydrat (MagnesiumKlorid)

32g Magnesium Hepta Hydrat (MagnesiumSulfat)

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Hmmm. undra varför ingen tagit fram en tabell på doseringen. Skriv in din förbrukning, välj vilket recept man kör med (light, plus, original, eller vad man nu har) tryck på en knapp å man får daxdosen serverad.Hade varit guld värt.

EDIT: Efter en liten snabb huvudräkning så blir ju recepten ungefär samma. Det borde ju bli bra med ~80ml/dag (kanske något mer) med mitt recept med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver dubbla mängden buffertlösning för att bibehålla KH't om vi antar att mätningen du gjorde stämmer.

Sen tycker jag mig se ett annat eventuellt problem. Du trycker nog i väl mycket NaHCO3 i buffertkärlet. 80 gram/liter borde inte lösa sig helt. Iallafalll om jag minns rätt att det blir mättat vid 60 gram/liter.

Om du kör med osmolator så kanske du skulle fundera på att dosera bufferten i påfyllningsvattnet.

Då får du en "kanal" över till något annat roligt.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver dubbla mängden buffertlösning för att bibehålla KH't om vi antar att mätningen du gjorde stämmer.

Säker? Tycker det verkar lite väl mycket att dubbla dosen.

Sen tycker jag mig se ett annat eventuellt problem. Du trycker nog i väl mycket NaHCO3 i buffertkärlet. 80 gram/liter borde inte lösa sig helt. Iallafalll om jag minns rätt att det blir mättat vid 60 gram/liter.

Det borde det definitvt göra receptet är från FaunaMarin, det är ett balanserat recept som ska doseras lika mängd ur alla 3 dunkarna. Om jag förstog dig rätt i tidigare inlägg så du ville själv att jag skulle blanda i 132 gram till 560 ml vatten!

Om du kör med osmolator så kanske du skulle fundera på att dosera bufferten i påfyllningsvattnet.

På sätt och vis gör jag det, men den e kopllad direkt på vattenledningen med magnetventil. Så ingen påfyllningstank mao.

Då får du en "kanal" över till något annat roligt.

Då måste jag tyvärr hitta en soppa som doseras exakt samma mäng som ballingen, kör med IKS vario3, ett pumphuvud med 3 slangar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säker? Tycker det verkar lite väl mycket att dubbla dosen.

Nej inte säker, endast om mätningen stämmer. Fast den verkar rimlig tycker jag.

Det borde det definitvt göra receptet är från FaunaMarin, det är ett balanserat recept som ska doseras lika mängd ur alla 3 dunkarna. Om jag förstog dig rätt i tidigare inlägg så du ville själv att jag skulle blanda i 132 gram till 560 ml vatten!

Jupp, jag vet. Insåg inte det då. Fast receptet ifrån FM lär ju gå att lösa i vatten. Jag fick dock en uppgift att 60 gram/liter var max.

På sätt och vis gör jag det, men den e kopllad direkt på vattenledningen med magnetventil. Så ingen påfyllningstank mao.

Då måste jag tyvärr hitta en soppa som doseras exakt samma mäng som ballingen, kör med IKS vario3, ett pumphuvud med 3 slangar.

Oops, cool lösning !
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ove, jag har suttit och laborerat lite med din räknare.

Eftersom jag vet att Kh förbrukningen ligger på ~0.5 / dygn på mina 400 liter vatten, så skriver jag in 7.5 som nuvarande värde och 8.0 som målvärde, då räknar den ut att jag ska tillsätta 16,8 g till lösningen detta borde väl vara dags förbrukningen, eller?

Alltså 16,8 g av NaHCO3 ska tillsättas dagligen.

Min blandning har 8,2g / dl, alltså ska det doseras ca 2dl/dygn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ove, jag har suttit och laborerat lite med din räknare.

Eftersom jag vet att Kh förbrukningen ligger på ~0.5 / dygn på mina 400 liter vatten, så skriver jag in 7.5 som nuvarande värde och 8.0 som målvärde, då räknar den ut att jag ska tillsätta 16,8 g till lösningen detta borde väl vara dags förbrukningen, eller?

Alltså 16,8 g av NaHCO3 ska tillsättas dagligen.

Min blandning har 8,2g / dl, alltså ska det doseras ca 2dl/dygn?

Exakt så är det !!!

Gör exakt likadant med Ca och Mg ( 7ppm/dag ) så kommer du hamna väldigt nära en perfekt förbrukning.

Gör bara småslattar (veckoranson) i doseringskärlen tills du vet om det behöver justeras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt så är det !!!

Gör exakt likadant med Ca och Mg ( 7ppm/dag ) så kommer du hamna väldigt nära en perfekt förbrukning.

Gör bara småslattar (veckoranson) i doseringskärlen tills du vet om det behöver justeras.

Där ser man, tydligen e man inte så korkad som man ser ut då:ler:.

Ca räknade jag på en förbrukning på 10ppm (14,7g), då hamnar den på nästan exakt samma balanserade lösning som mitt recept redan är.

Tror det kan bli rätt bra.

Nu är det bara att öka på tiden på min timer då.

Du har inte funderat på att lägga med NaCl fritt salt i räknaren? För att hålla jonbalansen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte funderat på att lägga med NaCl fritt salt i räknaren? För att hålla jonbalansen.

Nja, då får man nog köra AquaCalc istället. Den klarar det.

EDIT: Tänk bara på att "balanserat" blir det inte automatiskt bara för att man tillsätter rätt proportioner. Det är slutresultatet i akvariet som skall vara balanserat.

AquaCalc är en stor hjälp till det åxå.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tänkte starta upp balling och för att undvika stora misstag är det lika bra att redogöra för vad jag gör så att någon kan hoppa in och hojta till.

Akvariestorlek 110 liter

Doseringskärl: 750 ml

Nuvarande Mål Mängd Tid

Mg 1260 1350 75 gr MgC12 9,5 gr MgSO4 över 3 dagar

Ca 400 420 8 gr CaC12 över 2 dagar

KH 7 9 18,5 gr NaHCO över 4 dagar

Har använt Oves excel kalkylator, stort tack till dig.

Är dessa siffror rimliga? Spelar temperatur på osmosvattnet någon roll?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...