Gå till innehåll

Vargklos 650 l revkar


Vargklo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 337
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag skulle nog köra på alternativ 2, det blir dock lite vingligare än alt 1, men det går att fixa med att man förstärker hörnen, eller drar vire i kors eller om du klär delar av bänken med skivmaterial. Att skruva vinkeljärn i golvet mot plyfa skivan skulle inte göra något för vingligheten. Ska man motverka vinglighet med tvärstag ska dom helst vara diagonala för att göra någon större nytta.

Visst det beror ju lite på hur stadigt man vill ha det, hur man än gör, är det väldigt svårt att bygga något som är lika vinglingt som en alu ställning.

Frigolit är utmärkt att fördela punktlaster med, jag uppmanar alla att lägga frigolit under sina akvarium! Skulle du lägga tunn frigolit mellan golvet och klinkersen så skulle den nog göra mer nytta än skada.

Här kan du köpa justerbara fötter och lite annat kul http://www.wiberger.se/

Tack,

Jag planerar att klä in hela underredet med tunn formplyfa. Om jag fäster dessa skivor ordentligt i ställningen borde det stabilisera bra.

Hejsan skulle gjort som du visat men satt de stagen nertill ca 5cm upp å laggt en playwoodskiva på detta så får du ett golv på ställningen och kan städa/torka under ställningen om det skulle behövas

Jag föredrar nog ändå att maximera höjden i sumputrymmet, och därmed lägga bottenskivan under ställningen. Om jag silikonar ordentligt längs golvet så borde inget vatten eller annat skit komma in under bottenplattan.

Jag planerar sedan att bygga en vattentät "balja" underst i sumputrymmet så att mindre läckage han hanteras utan skador på golvet utanför.

Tack för alla tips om justerbara fötter! Jag ska åka förbi den lokala smidesfirman på måndag och se om de har något själva i första hand. Annars får jag beställa enligt förslag.

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det lär funka kanon med en skiva mot golvet å ställningen där på sedan och bygga en låda invändigt är smart så får man en bra höjd även inne i ställningen.

Japp,

Fast jag hade tänkt mig att bygga lådan utanpå ställningen av estetiska skäl. Jag har tänkt att gipsputsa utsidan, på samma sätt som jag gjort med mitt första kar, och med vitmålade stora dörrar längst fram. Därför behöver jag släta utsidor.

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag beställt stålställningen enligt ovan på Bengtssons smide. Jag beräknar att få den om ca 2 veckor, och då får jag lacka den själv. Jag antar att vanlig Hammerite metallfärg borde duga, eller?

Jag har också fått tipset att inte använda folmplyfa till sidorna på ställningen om jag vill måla dessa, då färg tydligen inte fäster så bra på formplyfa. Någon som har erfarenheter av detta?

Designen av sumputrymmet har jag kommit vidare med. Jag kommer att i ett första läge ha lika low tech som tidigare, dvs ingen kalkreaktor eller kalkmixer. Jag vill däremot gärna komma ifrån allt slabb med vattenbyte, så jag har tänkt att koppla en särskild "vattenbytestank" i serie med sumpsystemet. I normalläget flödar överrinningsvattnet genom denna tank, men när jag ska byta vatten kopplar jag förbi vattenbytestanken. I förbikopplat läge kan jag i lugn och ro tömma vattenbytestanken med en pump, och sedan blanda nytt saltvatten i vattenbytestanken. När det nya vattnet har rätt salthalt och temperatur, kan jag enkelt koppla in tanken i serie med systemet igen. Jag tror att det borde funka bra. Synpunkter tas tacksamt emot :)

Jag har för enkelhetens skull inte ritat in UVC och anslutningarna till kylaren som står längst ned till vänster.

post-1358-14468913918991_thumb.jpg

post-1358-1446891391921_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också fått tipset att inte använda folmplyfa till sidorna på ställningen om jag vill måla dessa, då färg tydligen inte fäster så bra på formplyfa. Någon som har erfarenheter av detta?

Formplyfa är gjord för att "släppa" så bra som möjligt så det är nog bättre att använda annan plywood.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Pumpen som hänger ovanför sumpen,är det returpumpen?Vid ev strömavbrott då töms då returpumpen på vatten.Ska du använda någon backventil för att vattnet inte ska rinna ur pumpen?

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Pumpen som hänger ovanför sumpen,är det returpumpen?Vid ev strömavbrott då töms då returpumpen på vatten.Ska du använda någon backventil för att vattnet inte ska rinna ur pumpen?

Mvh Kjell

Ja, det är returpumpen som hänger upphängd över kylaren för att spara golvplats.

Nej, jag har inte planerat att ha någon backventil. Det har jag inte i mitt nuvarande kar heller. I princip borde det inte vara någon skillnad om returpumpen sitter på golvet (i eller bredvid sumpen) eller en bit upp som i min skiss. Huvudsaken är ju att det vatten som finns i pelaren på väg upp till karet ryms i sumpen utan att sumpen svämmar över. Viktigt att tänka på är att inte få en häverteffekt då en stor volym av vattnet från huvudkaret kan tömmas ned i sumpen om man inte tänker sig för hur återföringen av returvattnet sker till karet ovanför. Ett litet borrat hål strax vid vattenytan på huvudkaret på returledningen bör fungera som stopp för häverteffekten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Sitter pumpen i eller brevid sumpen,så finns det vatten i pumpen hela tiden och då kan den starta och pumpa vatten utan problem.Sitter pumpen ovanför vatten nivån och det blir strömavbrott eller du stänger av pumpen kommer allt vatten att rinna ner i sumpen och pumpen går då torr.Startar du då pumpen utan vatten,kan den då inte suga upp vatten till pumphjulet.Det fungerar bara med slangpump.

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Sitter pumpen i eller brevid sumpen,så finns det vatten i pumpen hela tiden och då kan den starta och pumpa vatten utan problem.Sitter pumpen ovanför vatten nivån och det blir strömavbrott eller du stänger av pumpen kommer allt vatten att rinna ner i sumpen och pumpen går då torr.Startar du då pumpen utan vatten,kan den då inte suga upp vatten till pumphjulet.Det fungerar bara med slangpump.

Mvh Kjell

OK, det förändrar ju situationen då. I det fallet kommer jag nog att sätta returpumpen bredvid sumpen istället så att den alltid har vatten i inloppet vid start. Tack för tipset!

EDIT:

Bild tillagd med ny placering av returpump.

post-1358-1446891391941_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle!

Är du en sån där som nyttjar hjärnan för att tänka utanför vanliga banor. :smiley20: Gillar tanken med vattenbytestank. Jag kommer tänka mer på den men har en del saker med en gång.

Du ska eftersträva att få dietrus fälla i den tanken. Detta genom att få vattnet att stanna upp på något sätt och sjunka till botten. Kan funka som du har det nu. Tänk på det lite till.

Jag skulle eftersträva att kunna suga upp vattnet på botten på ett enkelt sätt i syfte att suga upp det som samlas på botten. Har inte lösningen ännu men ska tänka mer på det då jag gillar din lösning och kanske stjäl den till nästa projekt.

Vad gäller hammarlacken är det en suvären färg att motstå rost och väta. Dock har jag något i bakhuvudet att man inte ska ha stora mångder inomhus i bostadsmiljö då det är giftigt. Värt att kolla med färghandlaren. Kunde inte läsa något på färgburken nu i alla fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev i förra inlägget gillade jag din tanke på vattenbytestank. Jag skulle vilja utveckla den lite för att du ska få bättre uppfångning av dietrus som ju sjunker till botten om det inte är för hög cirkulation. Jag har då funderat en stund och skulle vilja utveckla detta lite. Försökte rita om lite i din skiss men klarar inte ritkonsten ordentlig men bifogar det jag klarade!

Röret som släpper ut vattnet i tunnan skulle jag förlänga enligt röda strecket. Jag skulle göra en liten kammare där som är från botten och har god marginal för att vara under utloppet från tanken. Om du gör så är cirkulationen hög i den trekantiga kammaren och lugnare i resaten av tanken. Allt skit samlas på tanken och det är lätt att rengöra.

Hoppas du kan följa mina tankar!

post-2171-14468913920611_thumb.jpg

post-2171-14468913920878_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man ej bygga en ditrius fälla. Har för mig att det finns nått som heter VORTEX kammare. som har en kona invändigt och så sätt sammlar upp all skit i botten och det rena åker ut i ovankant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev i förra inlägget gillade jag din tanke på vattenbytestank. Jag skulle vilja utveckla den lite för att du ska få bättre uppfångning av dietrus som ju sjunker till botten om det inte är för hög cirkulation. Jag har då funderat en stund och skulle vilja utveckla detta lite. Försökte rita om lite i din skiss men klarar inte ritkonsten ordentlig men bifogar det jag klarade!

Röret som släpper ut vattnet i tunnan skulle jag förlänga enligt röda strecket. Jag skulle göra en liten kammare där som är från botten och har god marginal för att vara under utloppet från tanken. Om du gör så är cirkulationen hög i den trekantiga kammaren och lugnare i resaten av tanken. Allt skit samlas på tanken och det är lätt att rengöra.

Hoppas du kan följa mina tankar!

Jonas,

Tack för tips! Jag har ritat in en variant som jag tolkar ditt resonemang. Den extra lilla kammaren är stängd nedtill och öppen upptill.

Jag är dock inte helt övertygad att den behövs. Varför kan inte hela 75-literstanken fungera som en enda stor dietrusfälla? Man ska ju inte heller överdriva mängden dietrus som kommer ned hit heller, då det rör sig om överrinningsvatten från karet. Men det är klart, över tid blir det nog en del.

Jag vill helst ha en så stor och öppen volym i vattenbytartanken också för att effektivt kunna blanda nytt saltvatten här. Ju mer nya fack och annat som stör, desto klurigare blir det att utnyttja hela volymen för att blanda nytt.

post-1358-14468913920999_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man ej bygga en ditrius fälla. Har för mig att det finns nått som heter VORTEX kammare. som har en kona invändigt och så sätt sammlar upp all skit i botten och det rena åker ut i ovankant

Borde gå att bygga en. Jag har gett ett förslag som jag tror fungerar men om detta är en variant som redan är utprövad så varför konstruera egen! Dock måste jag läsa på mer om VORTEX för att kunna uttala mig. Låter intressant i alla fall.

Jonas,

Tack för tips! Jag har ritat in en variant som jag tolkar ditt resonemang. Den extra lilla kammaren är stängd nedtill och öppen upptill.

Jag är dock inte helt övertygad att den behövs. Varför kan inte hela 75-literstanken fungera som en enda stor dietrusfälla? Man ska ju inte heller överdriva mängden dietrus som kommer ned hit heller, då det rör sig om överrinningsvatten från karet. Men det är klart, över tid blir det nog en del.

Jag vill helst ha en så stor och öppen volym i vattenbytartanken också för att effektivt kunna blanda nytt saltvatten här. Ju mer nya fack och annat som stör, desto klurigare blir det att utnyttja hela volymen för att blanda nytt.

Du har ritat den i stort som jag tänkte. Syftet med att ha en egen kammare för inloppet är för att den kommer skapa cirkulation vid botten som du inte vill ha. Gör du den på det sättet som du ritat kommer den största cirkulationen vara vid ytan.

Jag förstår att du inte vill ha en massa kammare för jag räknar med att du tänker fylla tanken med vatten när du blandar salt och sedan ha en doppvärmare och en pump där i. Om du gör övre kanten så att den sitter lågt kommer du inte få några problem ved saltblandning (tror jag). Ju längre inloppsröret är ju lägre behöver övre kanten vara för att ta bort botten cirkulationen.

Jag vill poängtera att jag inte läst om något liknande utan det är mina egan tankar så att du inte tror det är en beprövad metod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Du har helt förstått hur jag tänker. Jag har läst om denna metod från en kille på Reefcentral för ca ett år sedan, men han hade ett ca 2 m3 system, så det är svårt att helt överstätta. Jag planerar att ha ett system för att tömma denna tank genom en pump och slang direkt ut till dagvattenbrunnen utanför källardörren så att jag helt och hållet slipper dra fram någon tunna vid vattenbytet. Enda kånket blir dunkarna med osmosvatten för påfyllning. Min fru har ännu inte godkänt att jag drar fram en vattenledning hela vägen till karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte lite till och kom på en liten miss i mina tankar! ´Typ gå över ån efter vatten!:smiley9:

Varför bygga en mellan vägg för att undvika cirkulation vid botten (det var ju syftet med väggen i tanken) när man enklare kan lösa det med en 90 graders krök men ca 10 cm förlängning på röret istället. (se bifogad bild) På detta sätt får du samma effekt som jag var ute efter tidigare!

post-2171-14468913921189_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var så jag tänkte!:ler: Det jag hade funderat på är om det inte skulle vara värt att sätta skarvar på rören så att det blir enklare att plocka in och ut tanken för vattenbyte men även osmostanken. Jag tror inte du kommer göra det ofta men de hundralapparna är väl investerade den gången du vill göra det. Jag hade dessutom lagt förlängningsröret efte kröken parallelt med glasväggen för att det ska vara enklare att plocka i och ur pump vid vattenbyte samt vid rengöring. Inte ett rör som bara är ivägen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var så jag tänkte!:ler: Det jag hade funderat på är om det inte skulle vara värt att sätta skarvar på rören så att det blir enklare att plocka in och ut tanken för vattenbyte men även osmostanken. Jag tror inte du kommer göra det ofta men de hundralapparna är väl investerade den gången du vill göra det. Jag hade dessutom lagt förlängningsröret efte kröken parallelt med glasväggen för att det ska vara enklare att plocka i och ur pump vid vattenbyte samt vid rengöring. Inte ett rör som bara är ivägen!

Jo, det är helt riktigt som du säger. Jag är ännu inte helt vän med SketchUp, så alla mina tankar finns inte dokumenterade i bilden. Jag kommer att ha ganska många skarvar i rören för att få det hela så modulärt som möjligt.

Jag sitter och börjar fundera på håltagningen i botten på karet också. Jag vill ha en överrinningsbox vid hörnan och två hål borrade i botten. Idag har jag bara ett borrat hål i mitt 425-kar (dvs returvattenröret går inuti avrinningsröret enligt Wrangs ursprungliga idé), men det känns lite oflexibelt för mitt nya kar. För ytavrinningen planerar jag en durso. Jag undrar vilket är det minsta avstånd till kanten som glasmästare vågar borra hål. Någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kalle!

Denna tråd växer ser jag, vad jag förstår så ska du klä in underredet med plyfa eller ?

Kolla upp med tunna skivor av plast annars för det är ju vattenbeständigt och jättelätt, har det på mitt kar både under och över karet fäst det med magneter under och med krokar på min stålställning över.

Ser ut att kunna bli riktigt bra detta. Om du inte har hört en kylare i aktion så kan du få höra en sfiglio hos mig om du vill, den låter en hel del faktiskt, jag har ju tur att kunna ha den i ett annat rum som tur är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kalle!

Denna tråd växer ser jag, vad jag förstår så ska du klä in underredet med plyfa eller ?

Kolla upp med tunna skivor av plast annars för det är ju vattenbeständigt och jättelätt, har det på mitt kar både under och över karet fäst det med magneter under och med krokar på min stålställning över.

Ser ut att kunna bli riktigt bra detta. Om du inte har hört en kylare i aktion så kan du få höra en sfiglio hos mig om du vill, den låter en hel del faktiskt, jag har ju tur att kunna ha den i ett annat rum som tur är.

Göran,

Tack för inspel. Jag planerar att kapsla in underredet i något stabilt, det lutar åt MDF som det ser ut nu. Jag ska putsa utsidan med gipsputs, så det måste verkligen vara något stabilt som inte vibrerar då annars gipsputsen kan spricka. Platsskivor låter inte lika stabilt, men det finns kanske något jag inte känner till?

Jag har en Sfiligoi Flite kylare till mitt 425-kar, som jag räknar får följa med till detta nya 650-kar. Jag är bekant med ljudet, och jag har den nu inkapslad i en ljuddämpad låda under en sittbänk. Jag får göra vad jag kan för att ljuddämpa den även här. Kanske jag kan fixa bättre ventilation ovanför vattenytan på karet så att behovet av kylning minskar? Jag tror jag helt enkelt får avvakta och se hur temperaturdynamiken i det nya karet utvecklar sig. Jag är lite avis på dig som kan stoppa in allt jox i rummet bakom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag börjat skissa på rördragningen på karet. Jag skissar på ett 25 mm rör för returvattnet och ett 40 mm rör med durso för ytavrinningen. Jag är lite osäker på hur nära kanten en glasmästare vill göra hål, så jag har gjort ytavrinningsboxen 30 x 15 cm. Jag hoppas kunna göra den mindre. Har någon erfarenhet från detta?

post-1358-14468913922145_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


×
×
  • Skapa Ny...