Gå till innehåll

Sura knappar


Datate

Rekommenderade inlägg

Sen någon vecka tillbaka så har båda våra knappkollonier sett aldeles för bedrövliga ut. Det kom, så vitt jag vet, bara sådär över en natt eller två.

Innan dess hade båda kollonierna knappar med "tentackler" på 1-2cm och såg väldigt nöjda ut.

Vi testade vattnet och fick fram dessa värden:

pH: 8.0

kH: 5.8

No2: 0

No3: 0

Po4: 0

Nh4: 0

Ca: 380

Mg: 1215

Tillsatte då mera TripelBuffer och hade i förrgår fått upp kH-värdet till 8.0.

Lik förbaskat ser knapparna lika ledsna ut som tidigare. I övrigt vitnade en gren på en Hysterix i samband med att knapparna sloknade. Färgen börjar dock återkomma på Hysterixen.

Någon som vet vad det kan vara som orsakat detta?

knappar1ro2.th.jpg knappar2rb2.th.jpg

MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller kol så kör vi kolfiltrering i en strumpa i sumpen.

Det där med kejsare kan vara en rimlig förklaring. Har en Centropyge bispinosus och en Chaetodontoplus mesoleucus.

Just nu när jag sitter å skriver så ser vi att mesoleucusen nopprar på ena knappkollonin. Har sett den göra så en gång tidigare, men trodde inte att hela kollonierna skulle bli sura för det.

Hmm...kanske blir till att försöka fånga den lilla marodören, hur det nu skall kunna gå till...

Verkar dock bara vara den som nopprar. Den andra har aldrig setts göra angrepp på några koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kH: 5.8

Jag är ganska så säker på att det var mitt låga KH som orsakade samma fulknappar hos mig. Dock så tog det ett par veckor innan de snyggade till sig.

Skaffa till exempel TM Bio Calcium så får du karbonater, Calcium + spårämnen med bara ett pulver. Rätt bekvämt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med Saliferts flytande Calcium och Magnesium....kanske är på sin plats att testa något nytt.

Är TMs versioner veckotillsatser eller dagstillsatser?

Ingen aning, jag skickar i en tesked av pulvret varje dag. Då håller sig både KH't och Ca't uppe på rimliga nivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning, jag skickar i en tesked av pulvret varje dag. Då håller sig både KH't och Ca't uppe på rimliga nivåer.

din lycklig jäkel.. själv får man sleva i 8-10 skopor calcium varje/varannan dag och 6-8 skopor magnesium varje/varannan dag för att saker och ting ska växa.. :)

börjar bli dags att investera i reaktor och mixer.. men då lär jag byta akvarium först för det är fullt i min sump och skåp ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

din lycklig jäkel.. själv får man sleva i 8-10 skopor calcium varje/varannan dag och 6-8 skopor magnesium varje/varannan dag för att saker och ting ska växa.. :)

Hehe, ibland är det bra med Nano-burkar !!

Höjer ditt Ca-pulver åxå KH't ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset!

För mycket ljus tror jag inte det handlar om i detta fallet, möjligen tvärt om. Bytte från 2x250W MH + 2x39W T5 + 1x30W (totalt ca 610W) till dagens 6x80W T5 + 1x30W T8 (totalt ca 510W), så belysningen ligger fortfarande på 1.2W/L vilket borde räcka...men endå är ljuset svagare än förr. Bytet gjordes för runt en månad sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Ove ang lågt KH, jag har också haft en tråd om detta tidigare och mina såg ut precis som dina. Dock kan jag säga att de gick betydligt fortare till det sämre än till de bättre :( Så ha tålamod och fortsätt höja KH...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nej, knapparna ser lika sura ut fortfarande, men vi jobbar på vattenvärdena, och har börjat tillsätta buffer, kH och Mg varje dag istället för en gång i veckan. Vi har även stängt av nitratfiltret för att inte No3 skall bli alltför lågt.

Vi får se hur det utvecklar sig. Alla andra koraller börjar se gladare ut efter ca 1 vecka med den nya metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina gjorde likadant tills jag satta i aktivt kol. Kan tänkas vara någon kemisk krigsföring i karet som påverkat dem, men då kolet kom i så har det säkert hjälpt att ta bort dessa substanser i den koncentration som krävdes för att knapparna skulle bli ledsna. Nu ser de dock bra ut igen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte bero på för starkt ljus? Om man tittar på första bilden så ser de knappar som sitter ovanpå stenen och som får mest ljus ut att må sämre än de som sitter i "skuggan". Det KAN vara en indikation på att de får för mycket ljus på toppen och att det inte skulle bero på vattenvärden. De ser vitare ut på toppen vilket kan vara tecken på bleaching där polyperna med för mycket ljus gör sig av med zooxantheller. Mina knappar som är väldigt lika de här tycker inte om mycket ljus. Hur djupt sitter dom/vilken belysning har du? Har du flyttat dem från mindre ljus till starkare ljus?

Om det går att flytta ner dem/ställa dem skuggigt så skulle jag testat det först och avvaktat någon vecka och se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med kejsare kan vara en rimlig förklaring. Har en Centropyge bispinosus och en Chaetodontoplus mesoleucus.

Just nu när jag sitter å skriver så ser vi att mesoleucusen nopprar på ena knappkollonin. Har sett den göra så en gång tidigare, men trodde inte att hela kollonierna skulle bli sura för det.

Hmm...kanske blir till att försöka fånga den lilla marodören, hur det nu skall kunna gå till...

Verkar dock bara vara den som nopprar. Den andra har aldrig setts göra angrepp på några koraller.

Hämtat från Meerwasserlexikon om Chaetodontoplus Mesoleucus:

-Er ernährt sich fast ausschließlich von Korallen.

-Livnär sig nästan uteslutande på koraller...

Om man sedan läser längre ner i texten så verkar erfarenheterna i och för sig vara delade kring dess revsäkerhet. Har du sett den noppa något mer sedan du skrev senast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen:

Vad gäller ljuset så låter det ju som en vettig förklaring, men samtidigt inte trolig i mitt fall. Knapparna har suttit på samma plats sedan starten. Tidigare i vår nedgraderade vi dessutom ljuset från 2x250W MH + 2x39W T5 + 1x30W T8, till 6x80W T5 + 1x30W T8. Med andra ord en nedgradering från ca 610W till 510W.

Jaken:

Tyvärr är den lilla rackaren fortfarande kvar, och visst ser man då och då att den nopprar på polyper på olika koraller. Visst är den fin, men det skulle nog kännas bättre att få den ur karet. Att fånga den är däremot en annan femma. Vi har ingen fälla och den är livrädd för håven...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej då är nog ljusteorin kanske inte trolig även om det inte automatisk behöver innebära att de nu får mindre ljus än tidigare (nya lampor/dina mh spots kanske inte var riktade mot dem/ljuset är närmare ytan etc). Jag skulle ändå testat att flytta dem om jag vore dig och i och med att du har genomfört ett ljusbyte så låter det fortfarande inte helt osannolikt i mina öron.

Generellt så har mina knappar och svampar svårt att utveckla sig under min belysning som enbart består av t5. Kanske är det så att vissa koraller föredrar MH och vissa T5 (har fått svampar som vuxit som ogräs under MH och som nästan tvinar bort under T5)? Hade det varit en fisk/djur så tycker jag att "skadorna" borde vara mer jämnfördelade och inte bara på toppen som på den första bilden (skulle heller inte förklara blekningen). Sedan är väl inte knappar överst på korallmenyn för de flesta korallivorer vad jag har förstått.

Vet som sagt inte men jag bollar idéer och jag tycker inte du ska utesluta att det kan bero på nya ljusförutsättningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hur gick det med knapparna och kom du på vad det berodde på? Jag sitter med ett gäng småttingar som också förlorat tentaklerna, dom vitnade och försvann, sen dess har polyperna stängt sig och bara ett fåtal öppnar sig, dock bara väldigt lite. Jag har hela tiden trott att det berodde på en kalciumöverdos och nu har det gått en månad säkert utan någon förbättring. Även Euphyllian är vissen och har dragit ihop sig mer och mer :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...