Gå till innehåll

Utarmas bakterier i LS?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Vilken chock att ämnet spårade ut till förmån för alger... Det blir tydligen vanligare och vanligare här på forumet av någon underlig anledning ;) . No offense intended men jag skulle uppskatta om vi kan gå tillbaka lite till vad tråden var tänkt att handla om (även om växters sexliv är ytterst fascinerande) :) .

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Peter, du efterfrågade vissa siffror, vad jag byggde mitt kinesiska muren-argument på osv. Såg du att jag postat de sifforna? Jag postade data för alger. Det vore artigt av dig om du postade motsvarande gällande LS:ns kapacitet. På det sättet återgår man samtidigt till trådämnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken chock att ämnet spårade ut till förmån för alger...

Håller med, jag kan inte låta bli att undra hur många som startar ett saltvattensakvarium för att odla alger...

Det kanske är dags att starta en röstningståt för att se hur många som startar ett saltvattensakvarium där dom i bästa fall kan likna av ett co2-berikat sötvattenskar !

Jag gissar att alla (över 95%) endast ser macroalger som ett fränt tillskott i ett rev-kar eller som ett bra sätt att mumsa näringsämnen i en sump...

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för hålla sig till trådens ämne, skulle vara intressant med se ngn studie gällande LS och dess kapacitet som Patrik efterlyser.

Ngn stans måste de generella siffror som anges till nybörjare komma ifrån (1kg per 10l vatten) som ska täcka biologiska filter behovet. (Kan vara vetenskapliga mätningar? eller bara generella mått som visat sig fungera bra i praktien?)

(Själv anser jag man ska ha större andel LS än 1kg/10l, men det varierar givetvis med vilken belastning man har.)

Sedan om det finns studier med för LS kapacitet under en längre tid skulle det med vara intressant. Har tidigare sökt information om detta utan resultat.

Dock är det ngt som är komplext att mäta, kan ej bara mäta nitrat nivån som ett bevis på vad stenen tillför, många andra saker som spelar in.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver inte ett gram Ls om man inte vill, den är överskattad som nedbrytare men oslagbar dekorativt sett. Zeolit fungerar bättre eftersom den har en större yta än Ls där denitrifikation sker. Thore kjellberg har väl kört ett år utan skummare i sitt kar med enbart zeolit och iof 55kg Ls +25L vattenbyte i veckan och karet är jättefint. Näringsnivåerna är mycket låga. han kör rowaphossvampar för fosfatborttagning och nitraten ligger på nära 0.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det stämmer man ej behöver LS, som jag skrev tidigare i tråden hade jag ett akvarie som kört med enbart DSB, utan LS och utan skummare i 9år. Så visst kan man klara sig utan LS.

~Henrik

Man behöver inte ett gram Ls om man inte vill, den är överskattad som nedbrytare men oslagbar dekorativt sett. Zeolit fungerar bättre eftersom den har en större yta än Ls där denitrifikation sker. Thore kjellberg har väl kört ett år utan skummare i sitt kar med enbart zeolit och iof 55kg Ls +25L vattenbyte i veckan och karet är jättefint. Näringsnivåerna är mycket låga. han kör rowaphossvampar för fosfatborttagning och nitraten ligger på nära 0.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

citat

Ngn stans måste de generella siffror som anges till nybörjare komma ifrån (1kg per 10l vatten) som ska täcka biologiska filter behovet. (Kan vara vetenskapliga mätningar? eller bara generella mått som visat sig fungera bra i praktien?)

(Själv anser jag man ska ha större andel LS än 1kg/10l, men det varierar givetvis med vilken belastning man har.)citat

min tanke här gällande mängd LS, är att det finns en massa olika sten porösa o kompakta som fungerarar olika, även när det gäller bakteriernas mångfald o utarmning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man inte testat själv utan endast citerat någon källa rakt upp och ner (utan att ange källan dessutom) kan man inte annat än tro.
Ted, din påstådda kunskap om alger synes vara enbart sådant som du läst. Det gäller att omsätta teoretisk kunskap i praktik.

Innan du ifrågasätter folk som har hålt på med salt i flera flera år kanske du ska på ett ödmjukt sätt skaffa dig lite egen praktisk erfarenhet av denna hobby? Som jag förstår det har du haft ett 27 liters nano i.. vad? 4-5 månader?

Vad jag sett så är du ganksa bra på att "länka" till andra människors erfarenheter o "fakta".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min tanke här gällande mängd LS, är att det finns en massa olika sten porösa o kompakta som fungerarar olika, även när det gäller bakteriernas mångfald o utarmning.

precis, är säkert därför många vill ligga i överkant med fylla upp med mkt LS, även i sumpen där de ej fyller ngt dekorativt syfte utan bara för biologisk filtering.

Porös LS ska sköta filterering bätte än icke porös pga det blir större yta för bakterierna, och finns som sagt många parametrar som styr effektiviteten på LS och dess bakterieflora.

Men hur vet man att baketeriernas mångfald varierar med tex porös sten beskrivit ovan?, är teori och lite sunt förnuft - men undra om det finns ngt praktiskt experiment på kapaciteten på olika LS typer?

Visst LS är bättre än DS, faxesten i biologisk filtrering, men LS från Bali vs. Fidji?

Bara lite funderingar som jag ej har ngt vetenskapligt svar på, fyller bara på lite gällande LS livslängd funderingarna (personligen är jag ej orolig för livslängden av LS då jag har flera olika filtereringmetoder föutom LS och klarat mig utan LS förut).

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted, din påstådda kunskap om alger synes vara enbart sådant som du läst. Det gäller att omsätta teoretisk kunskap i praktik.

Alger kan föröka sig både könligt (det amerikanarna så roligt kallar för "go sexual") och vegetativt. Den könliga förökningen har du citerat väl. Den vegetativa förökningen sker genom utlöpare. Den sexuella förökningen är inte jag intresserad av, i alla fall inte i algsammanhang. Det jag är ute efter är att få algen att växa, på samma sätt som vilket träd eller vilken buske på land som helst: den blir större i massa/omfattning. Efter att algen växt till sig, knipsar man av en del och planterar den avknipsade delen på annat ställe. Vips så har man "förökat" algen.

Jag har också tidigare framhållit att den som är ute efter stabilitet bör avhålla sig från den smått toxiska Caulerpan, och satsa istället på röda makroalger. Det du översatt - det gäller ju alger i naturen, där vi har variationer i ljusstyrka, temperatur m.m. och m.m. som kan trigga igång massdöd. Att odla alger i ett akvarium är en helt annan sak.

Min kunskap om saltvattensakvarium må vara begränsad men att jag inte haft en caulerpisk alg i mina akvarium kan jag inte skryta om (du kanske känner till att även bryopsis är en caulerpisk alg (ioförsig förökar de två caulerpiska algerna bryopsis och debresia asexuellt via zoosporer vilket är väldigt ovanligt för caulerpiska alger) om inte annat så har du läst dej till det nu). Det stämmer att jag läst mycket om alger och det känner jag inte alls har skadat eller skulle föringa min rätt att göra uttalanden. Om inte annat så kanske det var till hjälp när du undrade över varför din Halimeda strök med. Visst kan man fragmentera caulerpa osv men när en caulerpa koloni dör så kanske det är bra att veta att detta kan vara att den förökar sig sexuellt. Caulerpan (ordet kommer från grekiskans Kaulos = stam + Grekiskans herpo = att krypa något som även det kan vara svårt att självuppleva utan är lättast att läsa sig till. Den har bevisats ha möjligheter att känna av gravitet efter som grenskott alltid växer uppåt kan också vara skoj att veta och kanske expeimentera med.

Vilka röda makroalger är det du rekomenderar det finns ju ett antal ?

Det är som du skriver en sak i ett akvarium och en annan i havet men anser du det vara möjligt att dosera nitrat för att förhindra sexuell förökning ?

Det du menar med vegatativ förökning skulle jag mer beskriva som tillväxt. Förökning sker förutom sexuellt genom halvering av celler , zoosporer, aplanosporer och autospor produktion, akinetes och autokolonisering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis, är säkert därför många vill ligga i överkant med fylla upp med mkt LS, även i sumpen där de ej fyller ngt dekorativt syfte utan bara för biologisk filtering.

Porös LS ska sköta filterering bätte än icke porös pga det blir större yta för bakterierna, och finns som sagt många parametrar som styr effektiviteten på LS och dess bakterieflora.

Men hur vet man att baketeriernas mångfald varierar med tex porös sten beskrivit ovan?, är teori och lite sunt förnuft - men undra om det finns ngt praktiskt experiment på kapaciteten på olika LS typer?

Visst LS är bättre än DS, faxesten i biologisk filtrering, men LS från Bali vs. Fidji?

Bara lite funderingar som jag ej har ngt vetenskapligt svar på, fyller bara på lite gällande LS livslängd funderingarna (personligen är jag ej orolig för livslängden av LS då jag har flera olika filtereringmetoder föutom LS och klarat mig utan LS förut).

~Henrik

jag förstår vad du är ute efter, det borde finnas i tysk litteratur,dom brukar gå grundligt tillväga, även det här med 10% borde finnas förklaring på någonstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan du ifrågasätter folk som har hålt på med salt i flera flera år kanske du ska på ett ödmjukt sätt skaffa dig lite egen praktisk erfarenhet av denna hobby? Som jag förstår det har du haft ett 27 liters nano i.. vad? 4-5 månader?

Vad jag sett så är du ganksa bra på att "länka" till andra människors erfarenheter o "fakta".

Adddo, jag ifrågasätter en "reefer" som påstår sig kunna makroalger, en som sannolikt endast sysslat med koraller och sedan citerar något om algers förökning (utan att ange källa) är tyvärr inte mycket till hjälp.

Det är en sak att ställa upp en teori utifrån något forskningsdata och sedan kolla om det verkligen stämmer i praktiken, men det är en helt annan sak att bara nöja sig med att presentera ett stycke encyklopedilik text.

Man kan på detta sätt ha 100 års erfarenhet av koraller, men sådan erfarenhet kan inte rankas högt inom makroalgsodling. Din, Adddo, kritik vore befogad om jag kom med anvisningar för hur man skall sköta sina koraller. Men jag håller mig från allt sådant sedan länge, där erkänner jag att jag saknar erfarenhet. Mina experiment med makroalger och koraller är fortfarande i sin linda.

Inom den relativt korta tiden - fem månader - som jag har kört makroalger har jag gjort massvis med "misstag" men även upptäckter. Dessa månader har varit väldigt intensiva och lärorika. Det är därför inte bara tiden som räknas, utan det är vad man gör med sin tid.

Men gillar man inte mig som person får man gärna tro på troll, månfaser, voodoo, belysning 24/7, kelvintal på lampor och annat konstigt vad gäller alger. Teds länk, förutom en i och för sig intressant beskrivning av algers förökning, gav ju inget direkt besked om varför algerna sporulerar.

Jag själv kan nöja mig med att veta att lite KNO3, lite f.d. TMG samt ordenlig matning av fiskarna räcker för framgång med de flesta makrosar. Nu tror jag mig också veta med rätt stor säkerhet (konsultation med Lasse och Tom Barr) att man inte bör göra stora vattenbyten med mycket hårt kranvatten och använda den vanliga saltmixen, utan hitta en saltmix som är anpassad till hårt vatten (Red Sea verkar ha sådan enligt uppgift).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv kan nöja mig med att veta att lite KNO3, lite f.d. TMG samt ordenlig matning av fiskarna räcker för framgång med de flesta makrosar. Nu tror jag mig också veta med rätt stor säkerhet (konsultation med Lasse och Tom Barr) att man inte bör göra stora vattenbyten med mycket hårt kranvatten och använda den vanliga saltmixen, utan hitta en saltmix som är anpassad till hårt vatten (Red Sea verkar ha sådan enligt uppgift).

då är det ju bara att köra osmos,så slipper man det problemet, tycker ni bakåtsträvar lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kunskap om saltvattensakvarium må vara begränsad men att jag inte haft en caulerpisk alg i mina akvarium kan jag inte skryta om (du kanske känner till att även bryopsis är en caulerpisk alg (ioförsig förökar de två caulerpiska algerna bryopsis och debresia asexuellt via zoosporer vilket är väldigt ovanligt för caulerpiska alger) om inte annat så har du läst dej till det nu). Det stämmer att jag läst mycket om alger och det känner jag inte alls har skadat eller skulle föringa min rätt att göra uttalanden. Om inte annat så kanske det var till hjälp när du undrade över varför din Halimeda strök med. Visst kan man fragmentera caulerpa osv men när en caulerpa koloni dör så kanske det är bra att veta att detta kan vara att den förökar sig sexuellt. Caulerpan (ordet kommer från grekiskans Kaulos = stam + Grekiskans herpo = att krypa något som även det kan vara svårt att självuppleva utan är lättast att läsa sig till. Den har bevisats ha möjligheter att känna av gravitet efter som grenskott alltid växer uppåt kan också vara skoj att veta och kanske expeimentera med.

Ted, att delar av Halimeda och Caulerpa strök med hade alltid samband med vattenbyten. Morphriz har tidigare påpekat för mig att det har med vattnets hårdhet att göra, eftersom jag gjorde 50-procentiga vattenbyten med kranvatten som har 16 dH och blandade i den vanliga saltmixen, vilket nog skjutit hårdheten långt över 20. Betydelsen av detta har sedan bekräftats av Lasse och Tom Barr.

Och det är ju självklart att en Caulerpa som vittnar över en natt försöker föröka sig sexuellt, detta är tämligen välkänt även hos den gemene akvaristen (i a f i USA). Frågan om vad som händer är alltså redan klarlagd. Vad som inte är/har varit känt är varför. Jag vet varför.

Vilka röda makroalger är det du rekomenderar det finns ju ett antal ?

Det är som du skriver en sak i ett akvarium och en annan i havet men anser du det vara möjligt att dosera nitrat för att förhindra sexuell förökning ?

Vad gäller röda makroalger: man tager vad man haver, dvs. vad som finns att få tag på, hos närmaste LFS eller via andra akvarister.

Vad gäller nitratet: min uppfattning är att det går att förhindra könlig förökning med näring. Det är av ren och skär erfarenhet jag talar nu. Samtliga plöstliga sporulationer har varit i samband med vattenbyten med ultrahårtvatten. När algerna däremot ser ut att tyna bort, börjar "käka" på sina gamla blad osv. så kommer man upp på banan igen med lite oorganik. Hittills har det inte presenterats något data som pekar på motsatsen.

Det du menar med vegatativ förökning skulle jag mer beskriva som tillväxt. Förökning sker förutom sexuellt genom halvering av celler , zoosporer, aplanosporer och autospor produktion, akinetes och autokolonisering.

Ted, du behöver inte skapa någon slags vetenskaplig mystique kring det hela. Annars får den vanlige användaren åter igen tro att det är bara vissa utvalda som klarar av algerna. Jag försöker få fram att alla kan hålla makroalger, oavsett om folk vill ha det som dekoration i huvudkaret eller enbart som nyttigt filter i sumpen.

Förökning, tillväxt - det spelar ingen roll. Någon könlig förökning är ändå inte intressant för oss än så länge, eftersom "förökning" genom tillväxt och gallring är mycket mer användbar för gemene man. En klump alger som växer sig stor och kan delas i två klumpar som storleksmässigt motsvarar den ursprungliga klumpen är framgång enligt min mening. Sedan kan man gräva i vetenskapliga definitioner hur långt man vill, det hjälper ju inte någon vanlig Olle eller Kalle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv kan nöja mig med att veta att lite KNO3, lite f.d. TMG samt ordenlig matning av fiskarna räcker för framgång med de flesta makrosar. Nu tror jag mig också veta med rätt stor säkerhet (konsultation med Lasse och Tom Barr) att man inte bör göra stora vattenbyten med mycket hårt kranvatten och använda den vanliga saltmixen, utan hitta en saltmix som är anpassad till hårt vatten (Red Sea verkar ha sådan enligt uppgift).

då är det ju bara att köra osmos,så slipper man det problemet, tycker ni bakåtsträvar lite.

Japp, Crille, håller absolut med dig, att köra osmos är lika bra alternativ till att köra kranvatten med en speciell saltmix, jag har bara föresatt mig att (be)visa att det går att köra med kranvattnet. Ett sätt att visa det är att använda sig av supermjukt kranvatten och den vanliga saltmixen, gäller bara att få tag på sådant avhärdat/avkalkat vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Adddo, jag ifrågasätter en "reefer" som påstår sig kunna makroalger, en som sannolikt endast sysslat med koraller och sedan citerar något om algers förökning (utan att ange källa) är tyvärr inte mycket till hjälp.

Det är en sak att ställa upp en teori utifrån något forskningsdata och sedan kolla om det verkligen stämmer i praktiken, men det är en helt annan sak att bara nöja sig med att presentera ett stycke encyklopedilik text.

Man kan på detta sätt ha 100 års erfarenhet av koraller, men sådan erfarenhet kan inte rankas högt inom makroalgsodling. Din, Adddo, kritik vore befogad om jag kom med anvisningar för hur man skall sköta sina koraller. Men jag håller mig från allt sådant sedan länge, där erkänner jag att jag saknar erfarenhet. Mina experiment med makroalger och koraller är fortfarande i sin linda.

Inom den relativt korta tiden - fem månader - som jag har kört makroalger har jag gjort massvis med "misstag" men även upptäckter. Dessa månader har varit väldigt intensiva och lärorika. Det är därför inte bara tiden som räknas, utan det är vad man gör med sin tid.

Men gillar man inte mig som person får man gärna tro på troll, månfaser, voodoo, belysning 24/7, kelvintal på lampor och annat konstigt vad gäller alger. Teds länk, förutom en i och för sig intressant beskrivning av algers förökning, gav ju inget direkt besked om varför algerna sporulerar.

Jag själv kan nöja mig med att veta att lite KNO3, lite f.d. TMG samt ordenlig matning av fiskarna räcker för framgång med de flesta makrosar. Nu tror jag mig också veta med rätt stor säkerhet (konsultation med Lasse och Tom Barr) att man inte bör göra stora vattenbyten med mycket hårt kranvatten och använda den vanliga saltmixen, utan hitta en saltmix som är anpassad till hårt vatten (Red Sea verkar ha sådan enligt uppgift).

Om du tror att makroalger uppstod när du köpte ditt nano så har du fel. Reefer eller vad du än vill kalla det så har jag haft ett stort intresse för det mesta som finns i haven och då har inte alger varit excluderat. För att känna sin alg så är det de lättaste sättet att försöka identifiera den och läsa in sig på den enligt mej. Caulerpiska alger är vanliga i saltvattenshobbyn och har varit det jättelänge så jag förstår inte riktigt att du tror att detta är något som kom med dej. Däremot kan jag tillskriva dej äran att vilja ha ett kar fullt av alger det är inte många som strävat efter innan. Men jag tycker fortfarande att du skulle läsa in dej lite på de alger som finns i haven eftersom du har ett sådant intresse av att ha dom hemma. Lustigt igentligen att du har den uppfattningen att om man har korall så har man ingen alg bara det kanske skulle ge fog för att du satte upp ett korallkar på riktigt.

om du bevisar att det går att köra på kranvatten så har det bara betydelse för platsen du bor på. Andra platser tex Frankrike behandlar vatten på helt annat sätt en vad vi gör här i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Felet du gjorde Patrik när du konverterade ifrån sött till salt är att du aldrig spolade rent systemet...

Är inte tanken med det hela att skapa något som är värt att titta på ?? Eventuellt tom beundra ??

Ge oss en chans att beundra !!

*** bilder efterlyses m.a.o **

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tror att makroalger uppstod när du köpte ditt nano så har du fel. Reefer eller vad du än vill kalla det så har jag haft ett stort intresse för det mesta som finns i haven och då har inte alger varit excluderat. För att känna sin alg så är det de lättaste sättet att försöka identifiera den och läsa in sig på den enligt mej. Caulerpiska alger är vanliga i saltvattenshobbyn och har varit det jättelänge så jag förstår inte riktigt att du tror att detta är något som kom med dej. Däremot kan jag tillskriva dej äran att vilja ha ett kar fullt av alger det är inte många som strävat efter innan. Men jag tycker fortfarande att du skulle läsa in dej lite på de alger som finns i haven eftersom du har ett sådant intresse av att ha dom hemma. Lustigt igentligen att du har den uppfattningen att om man har korall så har man ingen alg bara det kanske skulle ge fog för att du satte upp ett korallkar på riktigt.

om du bevisar att det går att köra på kranvatten så har det bara betydelse för platsen du bor på. Andra platser tex Frankrike behandlar vatten på helt annat sätt en vad vi gör här i Sverige.

Jag tror inte alls att makroalger uppstod med mig, var får du det ifrån? Jag tar fram den ena vetenskapliga studien efter den andra men missar att folk här, på nano-reef och reefcentral har använt alger långt före mig? Ge dig, Ted.

För övrigt, har jag läst på om alger men efter all läsning kom jag till slutsatsen att många - och i detta fall du - tänker för mycket på det. Alger är konstiga bara till en början, när man väl börjat tänka i vanliga termer av oorganisk näring så blir det lättare. Visst kan det finnas några überobskura sorter som har speciella näringskrav, men de vanligen på marknade förekommande - nää.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de som är intresserade om ursprungsfrågan om LS, så läste jag lite på WWM om LS mm. Ingt som ger ngt konkret svar, men tar med några länkar:

Filtrering, LS, skummare, alg-filter mm

http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_2/cav2i5/Filtration/Filtration.htm

LS info

http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_2/cav2i3/Live_Rock/live_rock.htm

LS Undersökning

http://www.wetwebmedia.com/lrstudiesfj.htm

http://www.wetwebmedia.com/lrstudychts.htm

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du?

Jag menar att du borde insett att det mesta du lärt dig om växtbaljor var obsoleta kunskaper och att det behövdes en total nystart.

Precis som när du i tidernas begynnelse började inse att defdac, tropfrog och andra kunde leda dig rätt i växtbaljornas värld (typ 2 år sedan) så finns det i den salta världen andra som leder dig rätt på precis samma sätt.

Den väl beskrivna metoden med osmosvatten/ls/skummare är en supermetod som får oss nybörjare att lyckas. Jag har nästan bara lyssnat mina första 4 månader som saltis och har lyckats långt över förväntan. Faktum är att inte en enda korall har strukit med hittills.

Varför då krångla till det med att försöka bli en makroalgs-defdac.

Jag har förståss sett bilder på en del macroalgs-burkar och dom allra flesta liknar mest hamnbiotoper (stulet uttryck) i jämförelse med revliknande burkar. De liknar i bästa fall sämre sötvattenskar.

Visst, jag kan förstå att det är intressant rent vetenskapligt men att du prackar på nybörjare metoder du knappt själv förstår gör mig förbryllad.

Målet med att ge någon råd på ett forum måste ju vara att hjälpa dom att bli en nöjd saltis.

Med vedertagna metoder så är ju faktiskt saltvattensburkar skitenkelt i jämförelse med sötvatten. Låt vara att det kostar en aning mer men det tror jag de flesta som börjar inser.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de som är intresserade om ursprungsfrågan om LS, så läste jag lite på WWM om LS mm. Ingt som ger ngt konkret svar, men tar med några länkar:

Filtrering, LS, skummare, alg-filter mm

http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_2/cav2i5/Filtration/Filtration.htm

LS info

http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_2/cav2i3/Live_Rock/live_rock.htm

LS Undersökning

http://www.wetwebmedia.com/lrstudiesfj.htm

http://www.wetwebmedia.com/lrstudychts.htm

~Henrik

trevlig och intressant läsning för oss LS-nördar:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar att du borde insett att det mesta du lärt dig om växtbaljor var obsoleta kunskaper och att det behövdes en total nystart.

Precis som när du i tidernas begynnelse började inse att defdac, tropfrog och andra kunde leda dig rätt i växtbaljornas värld (typ 2 år sedan) så finns det i den salta världen andra som leder dig rätt på precis samma sätt.

Den väl beskrivna metoden med osmosvatten/ls/skummare är en supermetod som får oss nybörjare att lyckas. Jag har nästan bara lyssnat mina första 4 månader som saltis och har lyckats långt över förväntan. Faktum är att inte en enda korall har strukit med hittills.

Varför då krångla till det med att försöka bli en makroalgs-defdac.

Jag har förståss sett bilder på en del macroalgs-burkar och dom allra flesta liknar mest hamnbiotoper (stulet uttryck) i jämförelse med revliknande burkar. De liknar i bästa fall sämre sötvattenskar.

Visst, jag kan förstå att det är intressant rent vetenskapligt men att du prackar på nybörjare metoder du knappt själv förstår gör mig förbryllad.

Målet med att ge någon råd på ett forum måste ju vara att hjälpa dom att bli en nöjd saltis.

Med vedertagna metoder så är ju faktiskt saltvattensburkar skitenkelt i jämförelse med sötvatten. Låt vara att det kostar en aning mer men det tror jag de flesta som börjar inser.

.

Ove, jag håller inte alls med dig, jag förstår algmetoden ganska väl vid det här laget, men jag avslutar mina insatser i denna tråd med hänsyn till Lasses vädjan. Skall dock försöka lägga upp bilder du efterfrågat i min egen tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...