Gå till innehåll

Vodka under kort period!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Om du är orolig för det där med att dosera vodka över varje dag och risk för krasch... titta på t.ex ZEOvit-metoden där man bara tillsätter 1g/vecka mycket av delarna.

Själv ska jag nog prova på ZEOvit-metoden framöver, har dock inte riktigt bestämt mig ännu. :-)

Kör själv Vodka just nu för att ta ner yttersta udden av nitrat och fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Magnus, min tyska är inte den bästa :/

Det var ju inga pengar knappt. Har zeoviten samma funktion som vodkametoden?

Kan man successivt sluta med vodkan efter ett tag om man så skulle vilja?

Problemet som jag ser det är att de som använder vodka här på forumet inte använder den doseringsmodell som upphovsmakarna testat fram. Det har rapporterats diverse problem vid feldosering i Tyskland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus - min tyska är inte så bra den heller - vet du om någon av artiklarna är översatta till engelska och var de finns i så fall. Den intressantaste för mig verkar vara den första http://www.meeresaquaristik.de/html/vodka1.html.

MVH Lasse

Edit: Jag vet ju att det finns personer här på guiden som använt vodka men inte fått ner sin nitrat eller fått bort sina "skitalger". Vad har de gjort för fel? det är ju viktigt att veta - eller hur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen om jag har förstått det bra så gör zeoliten att korallerna mår bättre också? Men man bör ändå tillsätta vissa spårämnen så småningom såsom magnesium och kalcium? För det är väl inte så att zeoliten har samma funktion? Lägger man 1 kg i strumpan?

Zeolithen har ingenting med spårämnen att göra, du måste alltså dosera ca, mg, kh osv på samma sätt som innan.

Det zeolithen gör är att fungera som "bostad" för bakterier som hjälper dig att få ner näringsnivåerna.

När du sedan skakar zeolithen så lossnar mycket av bakterierna och spolas ut i ditt akvarie, där dom blir fin fin mat för korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er vetgiriga! Kul att någon intresserar sig för "orginalet"! Jag har aldrig sett artikeln översatt och jag är också lite fundersam på om den ursprungliga artikeln finns i sin helhet på nätet - den publicerades i "Der Meerwasser Aquarianer" för flera år sedan. De vill förmodligen sälja tidningen även idag... Och jag rekomenderar alla en prenumeration.

Men skicka Michael Mrutzek (meeresaquaristik.de) ett mail och fråga! Han (eller någon annan på firman) brukar svara på engelska.

För övrigt kan jag rekomendera att leta på nätet efter allt som Jörg Kokott skrivit - han skriver en hel del intressant (dipl biolog).

För övrigt så beundrar jag erat tålmod här på guiden och även om jag inte skriver så läser jag! Och lär mig, tack för det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då vet du nog inte hur liten en bakterie är. Den "får plats".

Vet du då hur liten en molekyl är jämfört med en bakterie? Att zeoliter har så stora yta är att den är uppbyggd av miljarder med så små håligheter och kanaler att endast vissa molekyler får plats där. Det är detta som är zeolitens "hemlighet" vad gäller dess jonbytarförmåga. Du har själv nyligen skämtat i en tråd där detta förhållande beskrevs. Patriks "melon i stjärten".

Porstorleken/kanalstorleken hos de flesta zeoliter är mellan 3-10 Å (källa=http://www.ts.mah.se/forskn/KEMI.HTM) - en bakterie är mellan 0,5–5,0 mikrometer. Om du nu inte orkar att själv slå upp en konvertering kan jag medela att en Å är lika med 0,1 nanometer = 10000 mikrometer. Bakterierna är alltså mellan 500 och 5000 gånger större än den största poren/kanalen i zeeolit.

En bra regel när man försöker vara cynisk, tillrättavisande eller sätta sig själv på höga hästar är att man har bra på fötterna för sina uttalande.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste då fråga en sak som kanske Magnus kan svara på... Hade inte tänkt köra någon zeolith men ska däremot köra biofilter. I dessa finns ett stenmaterial som skall vara väldigt bra för bakterier att fästa på...dock var det som sagt inte zeolith, utan något annat.

Kommer köra mina bakterieampuller tills dom är slut, men funderar sedan på att ev testa vodka istället.

Kommer detta material att funka lika bra som zeolith? (Magnus...kommer du ihåg vad peter på reefzone hade i sina biofilter under korallburken?).

Kommer inte heller ha möjligheten att skaka dessa filter då de kommer sitta samma med pvc-rör. Kommer detta att förstöra effekten av det hela?

Kommer detta funka på samma vis som vodka+zeovithpåse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du då hur liten en molekyl är jämfört med en bakterie? Att zeoliter har så stora yta är att den är uppbyggd av miljarder med så små håligheter och kanaler att endast vissa molekyler får plats där. Det är detta som är zeolitens "hemlighet" vad gäller dess jonbytarförmåga. Du har själv nyligen skämtat i en tråd där detta förhållande beskrevs. Patriks "melon i stjärten".

Porstorleken/kanalstorleken hos de flesta zeoliter är mellan 3-10 Å (källa=http://www.ts.mah.se/forskn/KEMI.HTM) - en bakterie är mellan 0,5–5,0 mikrometer. Om du nu inte orkar att själv slå upp en konvertering kan jag medela att en Å är lika med 0,1 nanometer = 10000 mikrometer. Bakterierna är alltså mellan 500 och 5000 gånger större än den största poren/kanalen i zeeolit.

En bra regel när man försöker vara cynisk, tillrättavisande eller sätta sig själv på höga hästar är att man har bra på fötterna för sina uttalande.

MVH Lasse

okej...både du o jag vet att jag missuppfattat storleken på zeolithålen o därför räknat fel. "Inte ens" du, har alltid rätt Lasse! Jag vet att du gärna greppar tag i straffsparkar, vilket borde tillhöra mera dom som är "tillräckligt unga för att veta allt", o inte en gammal räv som du. Du gör mej ärligt besviken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja... Lasse hade väl nästan rätt. Man lär väl kunna anta att medelstorleken är normalfördelad någonstans mellan största och minsta porstorleken och då kvarstår ju faktum att bakterierna har väldigt svårt att få plats. Gillar dock formuleringen 'Patriks "melon i stjärten"' bättre (no offense Patrik ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är ytan som är viktig, ialla fall i zeovitmetoden

Den stora yta som refereras till när det gäller zeolit gäller just den yta som alla dessa miljardtal små kanaler tillsammans bildar. Tar man bort denna yta så återstår inte speciellt mycket av de 400 kvadratmeter yta som 1 gram av zeolit anses ha. Eftersom bakterierna inte ens kommer ner i kanalerna så finns inte denna stora fästyta tillgänglig för dem.

Tillbaks till tråden nu och ursäkta Rasmus om det drog iväg från huvudfrågan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strunta i bakteriesubstrat helt och hållet och följ den här doseringen om du vill vara på den säkrare sidan:

Hi,

Don't know when the article will be online, however, I can provide you with the dosing recommendations, but it's more safe to wait for the article. I mean, it's your tank.

DSB tanks react very sensitively on vodka supplementation, thus be careful! If you run a DSB without a skimmer, you should add one to your tank.

Vodka should be supplemented daily during the lighting phase.

You can start with 0.1 mL/100 L for the first three days.

Then you increase the vodka volume to 0.2 mL/100 L for day 4-7.

Subsequently to this initial week you increase the vodka dose by 0.5 mL per total tank volume (this is important, do not dose on a per 100L basis, but on the total tank volume!) every week.

So, e.g. for a 500 L tank:

day 1-3: 0.1 * 5 = 0.5 mL

day 4-7: 0.2 * 5 = 1 mL

2. week (day 8-14): 1 mL + 0.5 mL = 1.5 mL

3. week: 1.5 mL + 0.5 mL = 2 mL.

After these 3 weeks you should recognize changes in the nutrient levels (nitrate, phosphate). If the nutrient levels are still unchanged, you should further increase the dose by 0.5 mL per total tank volume.

As soon as you recognize either nitrate or phosphate to start dropping you shouldn't further increase the vodka volume but watch the nutrient levels, even in the first three weeks.

You should log your nutrient measurements and monitor the nutrient levels on a regular basis (every 3 days).

As Heinz said, skimming is important and you will recognize your skimmer to work much more effectively.

I have posted the dosing recommendation as I fear that people start dosing vodka by using too high volumes. I still recommend to wait for the article.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=288714&perpage=25&pagenumber=21

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...