Gå till innehåll

Andreas 800 liters projekt i Floby.


Andreas N

Rekommenderade inlägg

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

kör du med uvc? borde du ju klara dig från vita prick!

hehe om vi snackar om snabba starter så tror jag jag ligger etta på den listan mitt fungerar fin fint vet inte om det har med att göra att jag har nitrat filter men mina firrar har klarat 3 ganska brutala flyttar, varje flytt har gjorts på 1 dag hehe. det som inte dödar det härdar! ;) + att jag använde 60kg faxesten o 20kg levande sten! jag går rakt imot strömmen! har av mig om allt är dött om ett halv år! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var skönt att höra. Jo jag anv UVC.

Kan man kanske sänka salt halten lite ifall risken är stor man får prick?

Jag har 1.023 i karet nu.

Du ställer ju frågor som egentligen aldrig ska behöva ställas i detta skedet som ditt akvarium befinner sig i just nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, du kan ta det lugnt, jag vet var ifrån dina grejer kommer ifrån ,så det är ungefär som att flytta karet 2meter, sen vet du vad som är fram och bak på en fisk och resurser i teknik har du oxå , det enda du behöver göra är att mata och njuta av ditt nya kar,Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha man tackar för det fyndiga svaret.

Är bara tvungen att komentera detta! för att det var inget fyndigt svar du fick! skulle själv kallat det för ett drygt svar! självklart får man ställa lustiga frågor, detta är ett forum! o man inte gillar dina frågor så finns ju allternativet att låta bli att läsa dom!

Kör så att det ryker! ;) hoppas det flyter på för dig! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha man tackar för det fyndiga svaret.

Det jag borde skrivit var:

Om du under mognadsprocessen utför vattenbyte så försenar du ju allting, vilket ju är tråkigt för dig. Nu ville du ju bara sänka densiteten så det är ju inget vattenbyte i den meningen. Likväl så förändrar du ju något enligt min mening.

Eftersom du i ditt akvarium redan fört in en hel bakterier via den beg. levande stenen så ligger ju ditt akvarium steget före i mognad mot ett akvarium som körs in med ny levande sten.

Har du börjat märka att nitraten börjar stiga då är du på rätt väg, även om den strax måste ner igen.

Bedömer du att det bästa för fisken är att sänka densiten så gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Na mkt o mkt har jag väl inte...... Jag har en aqua care 2000v skummare som ska klara kar upp till 2000liter. sedan har jag UVC med kapacitet upp till 2000 liters kar enligt förteckning på den. Jag har även Ozon som jag kör 3 timmar/natt med ett föde på ca 50mg/timma. Ozonet hjälper ju till att hålla nitrat och nitrit till en obefintlig nivå.

Dock vet jag inte än hur fosfatet påverkas men det skall jag ta reda på har jag tänkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också med ozon, kopplat till en redoxcontroller. Vad har du för cirkulation? Vilka pumpar använder du? Hur tillsätter du Calcium, kör du med kalkvatten eller nåt annat? Hur tillför du avdunstat vatten, för hand eller kör du med osmolator av nåt slag?

Mvh Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en söt vattensdel i sumpen fylld med osmos vatten som sedan pumpar över då nivån sjunker i sumpen. jag har en retur pump som är 7000l/ timma i kapacitet men på 1,5 meter höjd så har jag nog kanske 4-4500 liter kvar. Jag matar med 2st 32mm pvc rör från pumpen som sedan blåser ut i karet genom 2st 25mm vinklar i främre och bakre kant i karet.

jag tillsätter calcium manuellt via flaska. Jag tillsätter kalkvatten ca 1/5 liter/dag.

Ummm va det något mer?

Jag har ca 120kg LS om jag inte sagt det tidigare.

Jag har även fosfat absorber i en nät påse. jag vet lite primitivt kanske men det får vara så då man inte kan köpa allt med en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror de flesta här kör med eller har kört med nätpåse, det funkar fint till det mesta. Hade själv fosfatremover och kol i påse förut men så kom jag över ett beg. fosfatfilter så nu kör jag med det. Men det var mycket lättare att byta när jag hade det i påse!

Mvh

Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En liten uppdatering nu när akvariet varit igång 3 månader.

Nu går det

4st ocellaris clowner.

1st Zebrasoma flavensense

1st Acanturas Leucosternon

1st Acanturas Lineatus (clown kirurg) sedan lördags

1st Centropyge Bicolor sedan lördags

5st bangai kardinaler

1st Labroides puttsar fisk sedan lördags

2st Lysmata amboinensis (puttsar räkor)

4st pepparmints räkor

1st Salarias

+ lite sniglar och sjöstjärnor

post-4344-14468917237205_thumb.jpg

post-4344-14468917237371_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Lite nya pics med den nya belysningen som jag gjort av gamla ramper från Mc donalds.

det sitter i var ramp 1st 400 watts Maine lux 14000kelvin + 2st deep sea special 15 watts lysrör.

Så det blir tot 2 400 wattare + 4 st 15 watts rör. Nu så saknar jag fortf reflektorer till lysrörena men det är på g.

Korallerna är lite shockade fortf då ljuset har ökats på så mkt.

jag kör nu 4 intervaller/ dag a 45 minuter med MH.

Bilder på fisk och lite knappar mm.

post-4344-14468917553335_thumb.jpg

post-4344-14468917553647_thumb.jpg

post-4344-14468917553869_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas.

Det börjar se trevligt ut i burken. Gillar din aquascaping.

Jag ser att du har bytat din ramp. Var du inte nöjd med sin Sun sun 2*250?

Undrar därför jag ska ha en ramp till mitt 750, och har tittat lite på Sun suns armaturer. Billiga, så jag undrar över kvaliteten mm.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...