Gå till innehåll

NephruruS 375liter+100sump


NephruruS

Rekommenderade inlägg

Började mata med phytoplan och zooplan idag och lpsérna verkade verkligen uppskatta det !

Slänger upp lite blandade bilder i vanlig ordning bara för att jag inte har ngt bättre för mig iaf :)

Caulastrea furcata

post-3571-1446891769686_thumb.jpg

Euphyllia paranchora

post-3571-14468917697273_thumb.jpg

Knappar

post-3571-14468917697384_thumb.jpg

Röd M.capricornis som fått tillbaka sin fina röda färg från att ha varit nästan vit/väldigt ljus rosa.

post-3571-14468917697498_thumb.jpg

Staghorn

post-3571-14468917697619_thumb.jpg

Acropora sp som jag hoppas ska färga ut till något spännande så småningom

post-3571-14468917696747_thumb.jpg

Acropora sp som först var bebis blå sen blev den mörkbrun och nu börjar den bli helt lila/blå

post-3571-14468917696622_thumb.jpg

A.millepora

post-3571-14468917697071_thumb.jpg

Acropora tricolor

post-3571-14468917696968_thumb.jpg

Eldräka

post-3571-14468917697737_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 292
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bara för att jag mestadels lägger ut bilder på koraller så tänkte jag lägga ut lite bilder på invånare istället :)

Sen så lyckades jag nyss fånga upp saddleback clownen något som jag försökt med i många nätter..

Så nu kanske mitt ocellaris par kan få tillgång till anemonen ist för att stå inträngda i ett hörn under wavemakern 24/7!

post-3571-14468917706362_thumb.jpg

post-3571-14468917706535_thumb.jpg

post-3571-14468917706617_thumb.jpg

post-3571-14468917706452_thumb.jpg

post-3571-14468917706187_thumb.jpg

post-3571-14468917706859_thumb.jpg

post-3571-1446891770711_thumb.jpg

post-3571-14468917707191_thumb.jpg

post-3571-14468917706272_thumb.jpg

post-3571-14468917706697_thumb.jpg

post-3571-14468917706942_thumb.jpg

post-3571-14468917707026_thumb.jpg

Tyckte det såg lite roligt ut så kände mig tvungen att ta ett kort

Mån + nasarius, förstår inte varför alla rekommenderar nasarius när mån snäckorna är mkt större och gör samma jobb...

post-3571-14468917706778_thumb.jpg

post-3571-14468917707277_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder på fina invånare Henke :)

Att man inte rekommenderar månsnäckor är väl att de ofta[st?] är rovdjur och inte som Nassarius asätare. Många arter som skyfflas samman under beteckningen månsnäckor äter snäckor och musslor... Beror som sagt en del på vad det är för släkte och art det det är, men det är inte lika lätt att veta att den är ofarlig som för Nassariusar som alla(?) arter är ofarliga...

P.S. Scopasen verkar ha gått upp i vikt. Stämmer det eller? D.S.

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder på fina invånare Henke :)

Att man inte rekommenderar månsnäckor är väl att de ofta[st?] är rovdjur och inte som Nassarius asätare. Många arter som skyfflas samman under beteckningen månsnäckor äter snäckor och musslor... Beror som sagt en del på vad det är för släkte och art det det är, men det är inte lika lätt att veta att den är ofarlig som för Nassariusar som alla(?) arter är ofarliga...

P.S. Scopasen verkar ha gått upp i vikt. Stämmer det eller? D.S.

Då har man fått lite mer kött på benen ang mån snäckorna :)

verkar som arten jag har är en "snäll" art iaf :)

Japp det stämmer bra, hade inte för höga förhoppningar om scopasen ett tag när den var som mest utsatt av prick.

Men den är lika fin som den gula nu så har inga tankar om att förlora den längre och prick är nästan ett minne blott i karet nu..

Xanthurusen kan ha 1-3 prickar ibland och japonicusen har svart prick (odinium) ibland på kvällen men det visste jag om när jag köpte den och det är ju inte lika allvarligt som vita prick som jag förstått det..

Har kortslutning i kablaget till uv-c´t just nu och vet inte om jag ska skaffa mig ett nytt ännu då jag inte tror att pricken minskade pga uv-c´t utan snarare tack vare att vissa stressiga fiskar lämnat karet sedan det var som värst! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt rullar på bra bortsett från att min gula kirurg har blivit utstött av dem andra och enbart håller till i ett stenröse.

Något jag iofs hade räknat med kunde hända med något av kirurgerna..

Japonicusen lever och frodas fortfarande och är fint rund om magen så det känns som att jag "klarat" den vilket är kul då det är en riktigt läcker fisk som jag verkligen gillar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vaktar du akvariet när det åskar? Jag har aldrig ens tänkt tanken, nästa gång det åskar ska jag känna på glaset till akvarierna, se om det känns aktuellt att oroa sig för vibrationer eller liknande.

Jag är iofs oftast hemma, så skulle elen skita sig upptäcker jag det, men något annat har jag inte funderat över. Då är jag mer nervös när grannarna borrar i väggar och tak. (Hyreslägenhet)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och funderar på att skaffa batteribackup eller bensindriven generator/elverk.

Är istortsett alltid hemma pga att jag är sjukskriven och hundägare så tror att ett elverk skulle fungera lika bra för min del som en batteribackup

.

Men vad tror ni om att köra ett bensindrivet elverk på balkongen får man ens göra det?

ett elverk skulle jag ha mer nytta av då man kan ta med det om man ska campa etc..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vaktar du akvariet när det åskar? Jag har aldrig ens tänkt tanken, nästa gång det åskar ska jag känna på glaset till akvarierna, se om det känns aktuellt att oroa sig för vibrationer eller liknande.

Jag är iofs oftast hemma, så skulle elen skita sig upptäcker jag det, men något annat har jag inte funderat över. Då är jag mer nervös när grannarna borrar i väggar och tak. (Hyreslägenhet)

B!

Jo efter att ha vaknat av grannar som knackat på och sagt att det regnar från deras tak etc pga att retur röret e fel byggt som fan pga klåpare som drev en viss affär tidigare nämner inga namn..

Måste ta och bygga om returen snart så jag inte behöver oroa mig för översvämmning i sumpen vid strömavbrott mer men går i tankar om att uppgradera redan så vet inte om jag vill lägga energi på det..

Smidigaste vore pvc delar formade som ett U då skulle jag bara behöva trycka dit dem..

OBS med rutorna menade jag fönsterrutorna och inte akvariet, var lite otydlig där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man får, eller inte får köra ett elverk på balkongen borde falla under samma regler som gräsklippare och trimmrar, kan man tycka. Här där jag bor är det fritt fram för bensindrivna enheter, men där jag bodde tidigare var det elektriskt/handjagat som gälde. När reglementet säger att det är fritt fram för bensingräsklippare, häcksaxar osv, borde det i all rimlighet vara ok med ett elverk med. Eventuellt åker man på att skaffa bättre ljuddämpare till den om den skulle slå till automatiskt mitt i natten, osv.

Hör med hyresvärden/bostadsföreningen?

Jo efter att ha vaknat av grannar som knackat på och sagt att det regnar från deras tak etc pga att retur röret e fel byggt som fan pga klåpare som drev en viss affär tidigare nämner inga namn..
Ah. Det är ju en annan sak. Livsfarligt med akvarier med inbyggd golvbevattning.
OBS med rutorna menade jag fönsterrutorna och inte akvariet, var lite otydlig där.
Det förstod jag. Jag fick bara för mig att du vaktade akvariet mot eventuell sprickbildning pga åskan, eller så.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...