Gå till innehåll

Salt


hazz

Rekommenderade inlägg

Bäst är ju ett lite relativt begrepp, finns inget salt som uppfyller alla egenskaperna jag skulle vilja ha, men D-D H2Ocean som jag kör med har riktigt fina värden, se denna tråden (och fyll gärna på värden när du mätt upp ett nytt salt)...

K-Z saltet är jag lite skeptisk till själv, många (även en hel del Zeo-heads) säger att dess värden är lite FÖR naturtrogna, d.v.s. har knappt någon buffert på värdena och går snabbt ner till under rekommenderade värden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K-Z saltet är jag lite skeptisk till själv, många (även en hel del Zeo-heads) säger att dess värden är lite FÖR naturtrogna, d.v.s. har knappt någon buffert på värdena och går snabbt ner till under rekommenderade värden...

Det är väl det som är meningen med det saltet, det är optimerat för dom som kör med automatisk balling eller kalkreaktor, då vill man inte ha för mycket "buffert".

Jag hade problem med alger när jag körde D-d saltet, sen jag bytte till Red sea funkar det klockrent, enda nackdel är att mg är lite lågt i det, sägs att dom görs i samma fabrik och att det är i princip samma salt.

Tvivlar på att ALLA salter görs i samma fabrik, däremot finns det några märken som görs på en fabrik, med lite olika sammansättning bara.

Jag gillar TM pro reef tycker dom håller vad dom lovar. Men jag brukar varva olika märken när det är dax för en ny hink.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red sea och D-D saltet görs som sagt på samma fabrik, det är indunstat salt ifrån röda havet, den enda skillnaden ska vara att D-D har mer magnesium tillsatt...

Jag är nöjd med det saltet och har inte haft några problem alls, men fortfarande har jag känslan att jag vill ha ett bra syntetiskt salt, TM reef pro är mycket bra förutom att det har dålig buffertförmåga i kH och Ca... Så jag var tvungen att använda mycket mer balling när jag använde dem för kH sjönk efter varje vattenbyte...

Så jag fortsätter att leta, skulle vilja testa TM:s nya bio actif salt, men det verkar ju bara finnas i tyskland än... Kan nog bli Preis i nästa omgång.. verkar ha bra värden...

@Mattias: Vart köpte du ditt bio actif salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som jag har förstått det, så är det till för om man inte kör med osmos.... ingen aning om de är bra eller så :)

Io är inte så lämpligt om man kör ett revkar, utan mer till fo burkar.

@Benighted Akvarieinteriör i Skoghall har TM, även akvaributiken i Karlskoga skall ha, den heter Thomas zoologiska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat TM pro saltet och det funkade bra,har även testat KZ saltet men tyckte inte det var lika bra som TM-saltet.

Jag ska nu testa med Red Sea Pro saltet och se hur det funkar.

Tycker salten överlag är ganska dyra här i vårat land, då man hittat samma salter i utlandet som är billigare inkl frakt än här.

Men men hobbyn är ju inte gratis !!:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...