Gå till innehåll

220L Sultanens satsning


Sultanen

Rekommenderade inlägg

Hej Ny här på forumet, läst en runt en del (långt ifrån tillräckligt) men nu är det dags för ett projekt!

Har ett antal sötvattenskar här hemma främst inriktade på växter och en naturtrogen miljö då jag älskar helheten i ett kar. Blev totalfrälst i saltvattens kar efter ett besök hos Lasse. Detaljerna i ett saltvattenskar och den otroliga mängd levande organismer är verkligen fachinerande!

Planen är att göra ett seriöst bygge men att börja på en lagom nivå med möjligheter att uppgradera vid behov. Här kommer jag högst troligen behöva hjälp :) Kommer även satsa på att få ner kostnaderna till en rimlig nivå genom att bygga det mesta själv.

Tänker köra på sump under karet, kanske även ett litet karantänakvarium/extrakar jämnte sumpen som man både kan ansluta till sumpen men även köra avskiljt när man kör det som karantänkar.

Automatisk påfyllnad av avdunstat Osmosvatten skall jag även bygga på något snyggt sätt, kanske en 25L dunk med cirkulationspump i kopplad till en nivåavkännare i sumpen.

Har köpt mig ett 220L kar ifrån ZooKällaren i Vänersborg med måtten 80x50x55.

post-4821-14468918525046_thumb.jpg

Var ute efter ett kar med lite mer kubformad karaktär än de avlånga karen

Köpte även 2xBTN Slimline VIT KALKSTEN 50x55.

Tror dessa kan passa väldigt bra in i ett saltvattenskar, slimline tar dessutom nästintill ingen plats.

post-4821-14468918525182_thumb.jpg

Sunsun HQB-2500 pump jag funderar på att ha i sumpen som returpump.

En chansning, vet att det är en kinapump men har folk erfarenheter av den?

post-4821-14468918525322_thumb.jpg

Själva bygget och planeringen av karet är halva nöjet om inte mer. Här är en första snabbskiss av mina tankar kring utseendet på karet:

post-4821-14468918525583_thumb.png

post-4821-14468918525804_thumb.png

post-4821-14468918525444_thumb.jpg

Ställ frågor så får jag läsa på för att kunna svara på dem :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tack alla för den positiva responsen! Inspirerande :)

Ser bra ut Sultanen hur mycket mellanrum är det mellan karet ovandel och Bänkens utskutande del?

Det är 20cm därimellan, vet inte riktigt om det är för mycket eller för lite. Tanken är att ha 4st 70w MH spotar i armaturen och den luftspalten bör hjälpa mig att transportera bort en del värme utan allt för stor ljusförlust?

Beroende på hur jag löser armaturen så har jag 2st 120mm datorfläktar med inbyggda varvtalsjusterare som borde kunna ventilera rätt bra.

Välkommen till hobbyn, alltid roligt med ett nytt projekt! Jag har ochså köpt mina kar från Zookällaren i VBG, han är bra där i källaren.

Ja, underbar liten källarlokal han har, var där vid tio i fredags kväll, rätt sent så han hade inte tid att ha öppet så länge för oss sa han, men det blev en stunds snack och tittande ändå.. =)

Har ett 400L kar av samma typ som jag har köpt ifrån killen han sambeställer i en kontainer med.

Ser kanonfint ut. Se till att sätta någon form av gångjärn på överdelen så att du kommer åt allting.

Kul att se att folk faktiskt tänker när de ser en bild och inte bara skummar igenom tråden! Det är som du säger precis det som är tanken, det hade varit illa häftigt om man hade haft någon form av gascylindrar (likt de man har på bakluckan i bilar) som höll uppe armaturen i lagom vinkel :)

Jävligt snygg design på möbeln.Lite avis att man inte själv kom på nån sådan design.

Kul med en till saltis.

Hej

Precis som dom andra säger schysst design på bänken, och vad gäller kina pumpen så skulle jag nog inte vara orolig, är det något som inte tillverkas i Kina nu förtiden.

Ang. pumpen är det väl iofs rätt, vad tillverkas inte i kina nu för tiden? Returpumpen är ju i någon mening hjärtat i konstruktionen så känner iaf att jag måste fråga.

Härligt att designen gick hem! Nu blir utmaningen att få den lika intressant i verkligheten :)

Hade först en annan lösning i åtanke men skippade den då jag inte har plats att ha karet riktat ut i ett rum som någon form av rumsavdelare:

post-4821-14468918526061_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är en lämplig höjd på akvariet? Höjd över golvet menar jag, för att det skall bli bekvämt att titta in i det utan att behöva sitta ner på golvet? På ritningarna är själva möbeln karet står på 60cm hög men frågan är om det inte är för lågt då totalhöjden vid kanten av karet blir 110cm, botten/mitten av karet kommer ju bara vara 60/90cm ifrån golvet... Några tankar kring det? Måste ju fortfarande vara smidigt att underhålla det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett härligt farsdagfirande med otroligt god lamm och kantarellgryta kom jag hem och gjorde ett ryck till i sketchup.

Tidigare bilder var bara skisser och inte helt genomtänkta och framförallt var måtten inte exakta, har byggt upp hela bygget med rätt tjocklek på allt.

Reglarna jag baserar hela bygget på är 45x45mm, skivorna är 8mm MDF

Själva "skelettet" är inte helt bestämt ännu men nästintill iaf

post-4821-144689185562_thumb.jpg

Fronten och två dörrar som bildar vänstersidan kommer vara fullt öppningsbara för att ge en god möjlighet att hantera sump+kar under huvudakvariet

post-4821-14468918555872_thumb.jpg

Skiss på placering av gascylindern som håller upp armaturen (bilden är bara en illustration, den är gravt underdimentionerad)

post-4821-14468918556036_thumb.jpg

Allt detta jobb och resultatet är egentligen identiskt med bilderna i första inlägget ... men nu går det att arbeta med modellen!

post-4821-14468918556361_thumb.jpg

Tror för övrigt att jag lyckats ragga upp i alla fall ett akvarium till sump, skall hem till en släkting och kika på det imorgon.

Tror även att jag har bestämt mig för vilka MetallHalogen armaturer jag skall köra med:

Fullt riktbara och bör ge mig bra möjligheter att belysa karet som jag vill.

http://www.nordiclight.se/assets/documents/products/track%20lights/Nordic-70-EE-TD.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det bra pris, fördelen är också att det är Rx7 sockel vilket är den vanligaste för akvariebruk, hittade många G12 armaturer men att hitta högkelvinlampor till dem var svårt.

Tja, de är garanterat inte vattensäkra på något sätt, har funderat på att plocka ut drivdonet och placera det i möbeln istället, får se när de kommer. Det skulle dessutom troligen få ner vikten på armaturen avsevärt.

UV glas bör det väl sitta på dem då de är avsedda för metallhalogen lampor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och hämtade sumpen igårkväll, gratis är gott och släktingen jag fick det av var bara glad att det kom till användning. Ännu bättre var det att det var helglas så man slipper ramen som sitter på många äldre kar :)

Smutsigt och dant men helt är det!

post-4821-14468918568492_thumb.jpg

Måtten är nästintill prefekta:

80x30x30cm = 72L

Nästintill iom. att huvudkaret bara är 79cm brett. Jag hade gärna gjort hela möbeln 79cm bred men skall jag ställa sumpen paralellt med karet så måste jag göra möbeln 10+2*8=26mm bredare än själva karet är vilket gör att möbeln är 13mm bredare än karet på bägge sidor. Det är faktiskt en del.. Humm..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då gör du bänken 13mm större även i framkant, och sätter dit en kantlist/hörnlist runt.

Jo, det är väl en tanke iofs. Men jag tycker om den "perfekta" övergången mellan kar och möbel. Iaf i mitt huvud. :)

Problemet är väl bara att jag i så fall får korta ner sumpen ca 2cm

Eller är det bara jag som gillar den här övergången?

post-4821-1446891857039_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är väl en tanke iofs. Men jag tycker om den "perfekta" övergången mellan kar och möbel. Iaf i mitt huvud. :)

Problemet är väl bara att jag i så fall får korta ner sumpen ca 2cm

Eller är det bara jag som gillar den här övergången?

[ATTACH]39643[/ATTACH]

Eller så får du fundera en gång till på möbleringen hemma, om det verkligen inte går att göra varianten som rumsavdelare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får ut och ragga ett lite helglas som är lite mindre bara det kan inte kosta många kronor,det hade jag gärna lagt ut och sluppit all jobb att behöva skära ut för att kapa ynka 2 cm.Annars mycket väl genomtänkt bänk/kar Sultanen det var bra förändringar du la ut senare ett öppningsbar lock är ett måste hehe.PS Får fäl ta i akt och säga Grattis på födelsedagen..:grattis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så får du fundera en gång till på möbleringen hemma, om det verkligen inte går att göra varianten som rumsavdelare.

Det går verkligen inte, nu har jag ju dessutom Slimline bakgrunder inköpta och genomtänkta :)

Du får ut och ragga ett lite helglas som är lite mindre bara det kan inte kosta många kronor,det hade jag gärna lagt ut och sluppit all jobb att behöva skära ut för att kapa ynka 2 cm.Annars mycket väl genomtänkt bänk/kar Sultanen det var bra förändringar du la ut senare ett öppningsbar lock är ett måste hehe.PS Får fäl ta i akt och säga Grattis på födelsedagen..:grattis

Learning by doing!

Glasskärare 69:- :D

post-4821-14468918574765_thumb.jpg

Tack för kommentaren på bygget och uppvaktandet;)

Jag gillar att ha en läpp på möbeln som täcker sandkanten.

Men då ser man ju inte allt trevligt liv i korallkrosset eller vad man nu har i botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev inget möbelbygge igår men idag hände det grejer!

La eftermiddagen på att såga och skruva med min trogna projekthjälp/kompis

:) (Han är med på bilderna)

Köpte 30m virke, 12x2.5m, 45x45mm reglar

post-4821-14468918575272_thumb.jpg

Rätt verktyg är guld värt!

post-4821-14468918575398_thumb.jpg

post-4821-1446891857552_thumb.jpg

post-4821-14468918575641_thumb.jpg

post-4821-14468918575763_thumb.jpg

post-4821-14468918575877_thumb.jpg

Här är anledningen till att jag måste kapa ner sumpen ungefär 2cm...

post-4821-14468918576001_thumb.jpg

Placeringen för sumpen

post-4821-14468918576116_thumb.jpg

Skelettet till delen som karet skall stå på 100% klart

post-4821-144689185762_thumb.jpg

post-4821-14468918576287_thumb.jpg

post-4821-14468918576369_thumb.jpg

Resultatet för dagen -Tummen upp

post-4821-14468918576452_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...