Gå till innehåll

Behöver sugkoppar att lyfta akvarier


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag ska snart flytta från Sollentuna till Sigtuna. Jag skulle behöva sådana där lyftsugkoppar till akvarier. Jag kikade på vad Bauhaus hade, men de lyfte inte mycket last. Enkla koppar lyfter 10 kg och dubbla koppar 25 kg. Vilka verktyg använder de professionella? Kanske man kan låna nånstans...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska snart flytta från Sollentuna till Sigtuna. Jag skulle behöva sådana där lyftsugkoppar till akvarier. Jag kikade på vad Bauhaus hade, men de lyfte inte mycket last. Enkla koppar lyfter 10 kg och dubbla koppar 25 kg. Vilka verktyg använder de professionella? Kanske man kan låna nånstans...

Jag lånade fyra koppar på en glasfirma här i stan när jag ställde in mitt akvarium. Tror jag fick betala något symboliskt en hundring eller så. Lånade dem över en helg när de ändå inte använde dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, jag tror det blir till att låna nu i första vändan. Om det finns billigt vore det bra att ha egna verktyg hemma, då jag måste först göra om golven innan karen kan få sin slutliga plats, så det blir mer flyttande vad det lider...:död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biltema, 3 klockor = 100 kilo. Dubbla, 60, enkel 30. (Plast - Har en av den typen med 3 klockor. Förvånansvärt bra)

Jula, enkel 50 kilo, dubbel 80. (Ser ut att vara metal, har inte haft någon i handen)

Jag skulle inte bli förvånad om "profsen" använder biltemas variant faktiskt...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jula http://www.jula.se/transport/bilutrustning-och-bilkladsel/bilverktyg/

Brukar även gå att hyra begagnade från glasmästeri eller akvarieaffärer som säljer mycket akvarier.

Kan vara eventuellt behövas göra rent glasytan och kopparna före användning om de är smutsiga, för att det ska kunna fungera bra utan att varken lossna, glida eller bli skador. Kontrollera varje verktyg så det inte är måndagsexemplar (defekta), speciellt om man använder begagnade. Kan vara farligt om de släpper...

Annars kanske bärselar, typ de som används vid flytt av piano, kan vara ett alternativ om du har möjlighet att hyra sådana t.ex. av en flyttfirma eller affär som säljer musikinstrument eller begagnade möbler.

Rekommenderar även att använda handskar med rejält bra glidsäkert grepp. Både för att undvika skador på händerna och för att få bättre fäste.

Skulle någon av de som bär råka vara svag i greppet går det att kombinera sugkopparna med bärremmar för styrketräning (finns att köpa i sportaffärer och på gym) som avlastar fingrarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat hjälpmedel som jag brukar använda vid flytt av akvarier är gamla madrasser. Jag brukar ställa ett akvarium på en madrass och sedan dra och lyfta framtill i madrassen och skjuta på akvariet baktill samtidigt om det behövs, så att madrassen glider längs med golvet inomhus. Brukar även ha madrasser i flyttbilen eller släpkärran att ställa akvariet på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars är en ide att använda bärsele. Är det 12:or som du har i din burk på 650 liter? I.s.f är det nog på gränsen vad två pers. orkar. Skulle se till att det är minst 3 personer i.a.f

Jag har en "profssele" för 2 pers om du vill låna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Såg att tråden hade ett par dagar på nacken, men kan säga att bilteamas sugploppar (den med 3) funkar helt utmärkt.

Har burit både ett 800 och ett 900 liters akvarium med 4 st sådanna.

Priset på dom är ganska tollerant med.

Kan rekomenderas.

Ett annat tips är att man kan tejpa fast en frigolit på botten av akvariet. Kan man ställa ner karet om det är en större sträcka man ska gå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...