Gå till innehåll

Cirkulationsligan "turnover rate"


adddo

Rekommenderade inlägg

  • 10 månader senare...

Med vågmaskiner är det nog bäst att börja räkna som proffsen. Cm / sekund. Man kan nog få ett flöde på 5 - 10 cm /s med en sådan och en våg på 2 cm.

Och det flödet gör jättegott på många koraller som t.ex Euphyllia och Fungia. Genom att tentaklerna håller sig mer expanderade i det skiftande flödet får man en suverän tillväxt.

När tiden är rätt inställd ser det ut som minst 10 gånger starkare flöde i karet jämfört med när tiden är helt fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

106.
Nytt kar.

2 st 6095, 19000l/H 1 st RW8, 8000l/h retur på ca 1000l/h = 28000l/h på 220liter

127xturnover.. Slår jag dig nu Alex? :)

Ska plocka bort RW8 dock tror jag.. blir lite överdrivet.

Lätt:woooow: Jag har ju bytt upp mej till 200 liter med samma pumpar. Så jag hamnar väll runt 50 nu då. Men den nya revet är mycket öppnare så jag känner mej nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med vågmaskiner är det nog bäst att börja räkna som proffsen. Cm / sekund. Man kan nog få ett flöde på 5 - 10 cm /s med en sådan och en våg på 2 cm.

Och det flödet gör jättegott på många koraller som t.ex Euphyllia och Fungia. Genom att tentaklerna håller sig mer expanderade i det skiftande flödet får man en suverän tillväxt.

När tiden är rätt inställd ser det ut som minst 10 gånger starkare flöde i karet jämfört med när tiden är helt fel.

Okej, tack för svaret :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 st Tunze 6095, 1 st. Tunze 6055, 1 st Jebao WP-25 blir väl 9500 + 9500 + 5500 + 8000 = 32500.

Returpump Jebao KM 6500 returpump med flödet delat mellan två akvarier så ca 4000 till huvudakvariet då.

Sammanlagt 36500 delat med volymen på 330 liter blir:

110 i turnover.

Jag har dock svårt att få cirkulationen effektiv då alla pumpar sitter på ena kortsidan och jag har en "rygg" med LS.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick precis hem sex

Stycken RW15. Med en DC 6000 som returpump på mina 800 l så ligger väl det teoretoska maxvärdet på 120 då.

Men nu flödar väl en RW15 snarare 13000 än 15000, å andra sidan så finms det ju lite död volym

I karet i höastjocklek och avrinningsbox.

Fyllt med

Bara vatten upp till avrinningen är det 650 l - så ratiot ät väl där någonstans ändå.

Men som mån nämnde, dey är väl viktigare med att flödet är rätt än att bara stirra sig blind på ett ratio.

Jag kommer ha två pumpar som bara blåser in i stenhögen underifrån. Övriga fyra får ta hand om rörelsen.

Pabsett bör det räcka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

undrar också lite. Har 4 Tunze på mellan 11-13000 l/h + RSM 650´s orginalpumpar på 2750 L/h samt returpumpen på 7000 l/h vilket skulle innebära

66 000 l/h Delat på 550 Liter = 120 turnover?? "fast Tunze pumparna körs ju inte på max??

Mvh Jan Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket "turnover" har ni i era kar?

Räknas ut genom att addera ihop alla pumpars kapacitet och dela det med volymen i visningskaret.

I mitt fall:

2st WP 40 plus 2 st Tunze 6055 och returpumpen

13 000 + 13 000 + 9500 + 9500 + 2000 = 47 000 liter i timmen.

47 000 / 530 liter = 89 turnover

Bra tråd detta, inser att jag får modifiera inköpslistan till mitt kommande kar. Har siktat på max cirkulation ca 8000 l/h för ett 350 liters, men jag får nog tänka om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tråd detta, inser att jag får modifiera inköpslistan till mitt kommande kar. Har siktat på max cirkulation ca 8000 l/h för ett 350 liters, men jag får nog tänka om.

Stirra dig inte blind på antalet liter, det beror på så mycket mer, som tex hur karet är inrett, vad för fiskar och koraller du har, hur pumparna är placerade mm.

I mitt fall numera: 2x4000 (retur+closed loop) som är närmare 2x2500 + 8000 på pulsemode delat på ca 165 liter vatten: 78ggr. Räknar jag bort stremern i pulsemode, och bara tar de pumpar som går konstant så ligger jag på 30ggr, men upplever inte att det är för litet. Streamerns pulser är positivt för näringstransporten från alla små hålor och skrevor där skit annars kan samlas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...