Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Robbs

151-720 liter
Juwel Trigon 190l projekt

337 inlägg i detta ämne

1 minute ago, Robbs said:

Blev bara lite fundersam när du skrev om variationer i nivån=)

Jag menade egentligen bara att utan bubbelfälla skulle det (kanske) kunna bli problem. :-p

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barriär revet på svt1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klippt ut och häftat ihop sumpen idag. Hoppas på att en kollega kan svetsa plasten till mig i veckan. 

Arbetar inte själv med plast, endast metall. 

Tror det kan bli bra. 

Har fortfarande nåt levande som jag inte vet vad det är. Pest eller något annat. Haft det i ett år snart och dom växer inte större. Men fler och ibland bytar dom plats :/ har ställt frågan för ett år sedan men kom aldrig fram till vad det var. 

Lägger till en bild som visar dom. 

Glasros tror jag inte, dom största är  3-4mm höga. Hål ner i centrum. Drar ihop sig hela vägen ner om man rör dom. 

Någon som har en idé?

A2A2161F-B47B-4521-AE33-ABAD89AA4CDD.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske någon sorts hydroid? Men det ser väldigt mycket ut som glasrosor annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glasrosor borde väl ha växt till sig, och dessutom dykt upp på fler platser i hela karet. Pepparmintsräkor borde tagit dem också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Parazoanthus" gracilis?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

12 timmar sedan, mikoto sa:

Kanske någon sorts hydroid? Men det ser väldigt mycket ut som glasrosor annars.

Har försökt hitta nåt liknade på Google. Har inte lyckats hitta något. Sökt på allt typ, mini anemone, aiptasia, hitchhikers mm. 

Alla håller samma höjd så ingen har växt till sig som en glasros gör. 

12 timmar sedan, Christian J sa:

Glasrosor borde väl ha växt till sig, och dessutom dykt upp på fler platser i hela karet. Pepparmintsräkor borde tagit dem också.

Ja jag tycker det med. Har ingen pepparmint längre med den hade inget intresse för dom. Han som fick pepparminten hade glasrosor som den åt direkt av. 

12 timmar sedan, stigigemla sa:

"Parazoanthus" gracilis?

Googlade namnet fast det stämmer heller inte riktigt tycker jag. Mina är bruna och får lite grönt i trådarna vid blått ljus. 

Det ser även ut som mina har hål i hela ”stammen”. 

Parazoanthus har nästan som en kula i centrum. 

Har parazoanthus en matta som växer? Dessa står ensamma. 

Tack för hjälpen. 

Redigerad av Robbs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar vara colonial hydroids efter mycket googlande. Inte lätta att bli av med. 

Lägger in en bild från ett annat forum där man bättre ser hur dom ser ut. 

Men då vill jag igentligen inte ha i denna ls när jag startar hörnan. Ifall den sprider sig till den konstgjorda stenen. 

Undrar om dom kan föröka sig upp i visningsdelen från sumpen?

3910E1BB-7070-44FE-A857-0E32E2E2AE8A.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svetsat ihop det mesta i sumpen idag. De olika facken hoppas jag hinna med imorgon samt lite småfästen för slangar och kablar ska dit. 

Första gången jag svetsar plast. Invändigt var inte lätt i alla hörn men det blev tätt. Ska lägga en extra sträng i alla hörn för säkerhets skull. 

B7E9B05C-C060-4AE0-943C-C0974BF8836B.jpeg

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 hours ago, Robbs said:

Verkar vara colonial hydroids efter mycket googlande. Inte lätta att bli av med.

Varför vill du bli av med dem, förökar de sig såpass mycket att de kan bli ett problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Christian J sa:

Varför vill du bli av med dem, förökar de sig såpass mycket att de kan bli ett problem?

Ja dom börjar ploppa upp i mindre kolonier lite överallt och enl vad jag kan hitta som info kan dom bränna andra koraller. Kanske man kan spruta dom som aiptasia?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett steg i rätt riktning. 

Nu är flytspacklingen snart klar. 

Ryggen vill tyvärr inte som jag vill så det kommer ta sin tid att bli klar. 

Plasten är precis som förra gången bara för att det ska vara lätt att ta bort i framtiden. 

En vägg kvar att svetsa i sumpen sen ska bänken skruvas isär så sumpen kommer i. 

Vet inte om jag ska köpa vita pvc rör bara för att det ser bättre ut mot det svarta i bänken. Kommer aldrig synas iof. 

Fler stenar är påväg så att jag kan bygga lite på scapen med.  

0234122D-8069-442A-B44D-5529DCE3BF0D.jpeg

89BFBE70-D7C1-49E8-A4D0-CB6FF68DA25F.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu