Gå till innehåll

Emils 375 liters


watter

Rekommenderade inlägg

  • Svar 886
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Okej, men då stannar jag kvar på 1,023 så att fiskarna trivs, ska man höja sin salthalt kanske man nog göra det sakta så att fiskarna vänjer sig. Men om fiskarna klara sig i röda havet borde dom väll göra det i ett akvarium med den salthalten? Kanske inte är samma sak, men lika bra att fråga om man är nybörjare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nästan säkert beroende på salterna. Ca är säkert det viktigaste men ingen vet vilken inverkan klorid och fosfat har. Strontium påverkar bara (och det är osäkert om över huvud taget) några mjukkoraller. I Ballingmetoden tar man ju hänsyn till "jonbalans" men jag har inte sett reultatet av något försök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undra lite vad som behövs när man bygger en standpipe, beställde alla mina pvc delar som jag ska ha till karet, dom har ej kommit så jag har böjat undra vad som behövs vid genomföringen:) Vad behövs för att man ska kunna koppla 32 mm röret från standpipen till genomföringen samt vad behövs för att sedan koppla till 32 mm röret från genomförinegn som ska gå ner i sumpen? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs på lite här! http://www.dursostandpipes.com/ Jag själv började med det sen frågade jag runt lite här på forumet om det jag inte fattade. Slutligen bestälde jag mina PVC grejor från en svenskleverantör som kunde vad en standpipe var. Sen var det bara att bygga ihop. Jag skrev endel om mitt bygge i tråden Råd inför start. Finns fler trådar med samma namn!

För att ta reda på vad det kstar att köpa grejorna i Sverige kan du ha dessa priser som grund http://www.shop.carlen.biz/ .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs på lite här! http://www.dursostandpipes.com/ Jag själv började med det sen frågade jag runt lite här på forumet om det jag inte fattade. Slutligen bestälde jag mina PVC grejor från en svenskleverantör som kunde vad en standpipe var. Sen var det bara att bygga ihop. Jag skrev endel om mitt bygge i tråden Råd inför start. Finns fler trådar med samma namn!

För att ta reda på vad det kstar att köpa grejorna i Sverige kan du ha dessa priser som grund http://www.shop.carlen.biz/ .

Tack sillen, men det ända jag har lite funderingar på är själva genomförinegn. Behövs det något mellan genomföringen och 32 mm röret från standpipen och vad behövs på andra sida under karet för att kunna limma på ett 32 mm rör på genomföringen, förstod inte riktigt hur detta skulle gå till. Var lite otydlig om det i förra inlägget :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köper en genomföring som är gjord för ändamålet får du med de packningarna som behövs. Det ända du behöver kompletera med är Tangit lim och rengöringsmedel. Limningen sker bara mellan genomförning och rör. Hoppas jag förstod dig rätt.

Lägg gärna upp någon skiss på hur du har tänkt dig ditt system. Det du inte vet det vet du inte utan det kommer med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så man behöver ingenting mellan genomföringen och 32 mm röret på båda sidorna av genomföringen, blev lite misstänktsam i och med att det stod på den tyska sidan där jag beställde allt att man skulle kompletara med en sleeve, vet ej namnet på svenska ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så man behöver ingenting mellan genomföringen och 32 mm röret på båda sidorna av genomföringen...

Fattar inte riktigt vad du är ute efter i frågan då det tydligen inte är limmet du frågar efter. Men har du fått de svar du vill så behöver du inte svara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte riktigt vad du är ute efter i frågan då det tydligen inte är limmet du frågar efter. Men har du fått de svar du vill så behöver du inte svara.

Asså det var mest det att jag blev lite fundersam i och med att på den tyska hemsidan där jag har beställt min genomföring så stod det att på ena sidan skulle man kompletera med en "sleeve" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter kontakt via PM tror jag att svaret du söker finns på denna bilden. Röret på gängsidan skall in i röret innanför gängen. Gängningen sitter i ytterdiametern och röret träs in i innerdiametern där det är slätt. Se bifogad bild! Hoppas det svarar på frågan!

post-2171-14468912743558_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...