Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
nu e det så att jag fått trådalger. så jag lär på någe sätt få in fosfat remover. men fråga är.. vad ska man satsa på flytande? strumpa? reaktor? och vill gärna höra argument varför just de du rekomenderar och inte dom andra? och vad är mäst prisvärt och varför. har personligen fundera på reaktor för den verkar kunna gå att andvända till mycke sen.men det blir högrepris? men har jag verkligen nytta av den senare? är helt novis på detta därför denna fråga.
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Kollar runt lite och hittade denna; http://www.clasohlson.com/se/Montagelim-&-fogmassa-PL300-Pattex/Pr349784003 Undrar om man skulle våga använda den till att limma LS med till revpelare? Jag ska bygga om lite och vill ha mer höjd. Vet att det finns nåt som heter reeffoam eller nåt sånt, borde inte detta vara liknande? Ville höra efter om någon av er har erfarenhet av denna? Det ska vara UV beständigt, tåla saltvatten och fästa på vått material...
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Jag är på jakt efter en kylare i förebyggande syfte till ett 100 liters kar. Är det någon som kan rekommendera något bra märke som är tyst och var man isåfall kan köpa den online. Är det något man måste tänka på , då jag är nybörjare Eller går det att importera från annat land i eu? Tacksam för all info Mvh Johan
-
- 3 svar
- 975 visningar
-
-
Filtrerar ni vattnet före ni prövar det i hanna checkers och i så fall med vad? mvh Andre
-
-
- 40 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej, Köpte en kalkreaktor med tillhörande CO2-tub för ett tag sedan och nu är gasen slut och behöver således fyllas på. Problemet är dock att de jag varit i kontakt med inte vill fylla den tuben jag har (tubenav tysk härkomst och går därför heller ejatt byta). Kollade priset på en ny tub (billigaste inkl. manometer) och den kostade över 3000:-, vilket jag inte känner för att lägga ut så är det någon som vet var man kan fylla tuber med CO2? Mvh Nicklas
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej Ganska ny på det här med saltvatten o har köpt mig ett beg 310 L Har försökt läsa o förstå det här med kalken så jag blir lite fundersam när jag kollar igen om mina delar till karet Killen innan mig har bara haft en spann med kalksten i o en nivåvakt i sumpen ( det är ett komplett Tunze system) så när det har fyllt på i sumpen så har det bara dragit med sig kalkvattnet. Hur fasiken ska man veta hur mycket kalksten det ska vara i spannen ????????????? Eller ska man kasta det o köpa ngt vettigt ( vet att de flesta som svarar kommer o välja detta alternativet ) MJen det hade vart kul o testa om man kan få till en vettig blandning
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Funderar på sump med ytavrinningsbox. Min konstruktion blir dock lite dum då sumpen kommer hamna vid sidan av karet (långsida mot långsida) fast längst ifrån den kortsida som har ytavrinningen. Jag tror inte det blir några problem med att med rätt böjar dra rören (även om jag förlorar en hel del kapacitet?), men jag har ingen aning om hur man fixerar rören. Avrinningen sitter ju i boxen i ena ändan, men hur brukar man fixera den på sumpsidan? Motsvarande så har man ju returen som sitter i pumpen på sumpsidan, men behöver fixeras i karet.
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Min gamla "manuella" kalciumhydroxidflaska från Tunze orkar inte riktigt med min stora burk. Har istället skaffat Deltecs lilla mixer med omröring. Vet dock inte hur mycket kalciumhydroxidpulver jag skall slå i den. Hur mycket föreslår ni/använder ni?
-
- 10 svar
- 2,1k visningar
-
-
Jag har ett system på ca 600 liter vatten och kör en kina Ozon som ska ge 250 mg/h och kör den på 40-50% nu. det jag funderar på är om jag ökar till max, kan det bli farligt för koraller/ fiskar? jag har fattat att den borde ge ungefär 50% av max då luften är fuktig? så man kan nog tro, på max borde det produceras ca 125-150 mg/h är detta väldigt för mycket till 600 liter? Anledningen att jag undrar är att jag drabbats av prick.
-
- 16 svar
- 3,5k visningar
-
-
Tror ni det räcker med 30cm mellan sumpen och akvariet? Har jag marginal för ev. framtida grejor i sumpen. De flesta skummare tror jag man kan få ur och i. Iallafall med tanke på att mitt akvarium bara är på 250 l och sumpen på 90 l.
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Är det nån här som kör en kalkreaktor utan PH styrning med lyckat resultat? Jag funderar om man kan få reaktorn att fungera stabilt och säkert med enbart en bubbelräknare istället för en riktig PH styrning. En PH styrning är antagligen otroligt mycket smidigare, men ack så dyr! __________________ /Björn
-
Med risk för att ställa en dum fråga.. Med IKS kan man juh köra våger och så med pumpar men kan man köra det med Tunze 2002 pumpar? känns onödigt att köpa en multicontroller till tunze pumparna ifall man kan få samma funktion med IKS datorn...
-
Ska just börja med lite rördragning till mitt kar och är lite osäker på tankgenomföringen, hur mycket vågar/ska/bör man dra åt den? Drog så mycket det gick med handkraft och spände sen från undersidan typ ett halvt varv, går säkert mer men behövs det? Ska testa så det är tätt sen, men det är enklare att komma till nu innan jag limmat rör i den.... Mvh Mattias
-
- 3 svar
- 969 visningar
-
-
Hej! Var förbi Linköping och korallfisken där. Blev lite småintresserad av deras 25W UVc som dem körde som heter Lifegard AQUASTEP. Deras 25Ware ska tydligen slå Deltecs på fingrarna rejält. Kopplade till en Aquabee 2000 / 3000. Vad tror ni? Har ni hört något om denna? Lifegard är ju generellt sett väldigt bra prylar Mer info som jag hittade: http://www.pentairaquatics.com/2005/2005_detail/Aquastep.htm-lifegard_aquastep.html Mvh Fredrrik
-
Är det någon som kan hjälpa mig med detta. Vill koppla in detta tidrelä från Brodersen UNIX XM för att ha en avstängnings funktion på skummaren och att den sedan går på igen om 1timme Så 2st switchar/knappar - 1st Stäng av skummare - 1st stäng av skummare men automat på igen om 1 timme Kolla på kopplings schemat så kanske nån som kan hjälpa mig det är detta jag har på relät
-
- 1 svar
- 2,5k visningar
-
-
-
Någon som har någon erfarenhet av detta Uvc? 55w eller 85w? Lätt att byta lampa, svår att få tag på utbytes lampa?
-
- 0 svar
- 820 visningar
-
-
Jag ska i höst starta upp ett större kar, och har börjat köpa på mig begagnad utrustning. Jag har bland annat köpt en 4 kanalig doserpump från GHL: http://www.ghl-profilux.co.uk/acatalog/GHL-Profilux-Dosing-Pump-Unit-With-4-Pumps.html Detta var ett litet felköp, då jag insåg att jag behöver en dator till denna. Min tanke var att jag skulle köra Balling-lite, men nu är jag lite funderasm på vad jag ska göra! Jag skulle kunna köpa en dator, Profilux Plus II, men prislappen tar emot och dessa verkar inte finnas begagnade. Med detta alternativ får jag många funktioner (som inte var tanke från början) som temp, Ozon (genom redox) och pH etc etc..... Finns det billigare alte…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Någon som testat? Ska tydligen finnas färdigt macro till 3an
-
- 0 svar
- 732 visningar
-
-
Tänkte koppla in ännu ett osmos filter men jämförde mitt nya med mitt gamla och ser att dels verkar något vara felkopplat, då vatten in går i fel riktning enligt trycket på sedimentfiltret. Men har en fråga då mitt gamla osmos (Aquatic Nature Aqua Standardosmos ) tar in vatten via kolfiltret medans detta nya noname tar vatten in via sedimentfiltret. Spelar det ingen roll vilket filter av de två man har ingående vatten på?
-
- 5 svar
- 951 visningar
-
-
Finns det någon bra "ritning/förklaring" om hur man monterar en jbl uv-c 36w och var skall den placeras
-
- 14 svar
- 2,6k visningar
-
-
Jag har tittat runt lite på UPS:er och det är verkligen en djungel. Någon som använder någon strömbackup och vill dela med sig av erfarenheter så blir jag tacksam.
-
Vad är egentligen fördelen med borrat akvarium med intern genomföring, kontra en överrinningsbox ned till sumpen... om någon?
-
Sitter och skissar på en sump till ett akvarium på ca 360 liter. Är i planeringsfasen så ingen är skrivet i sten. Därför tänkte jag höra lite vad ni tycker om min Beta skiss. Det är ju så hemsk mycket man vill få plats med på en liten yta. Första frågan är väll om den rent praktiskt skulle fungera? Sen kanske den blir i flera delar. Men det är min grundtanke. Någonting viktigt jag missat kanske? Vore kul med lite idéer, kritik osv.
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Satt och surfade runt lite på olika forum då jag funderade över flödet i uv filtret, själv har jag ett Deltec 39watt uvc och har funderat ett tag över vilket flöde som ska va i röret, körde själv på 2000l/t. Många hemsidor anger att det ska vara 2000 liter/ timman och då producerar filtret 33,000 microwatt's/sec/sq.cm. detta säger ju egentligen inget, för det beror ju på vad jag vill döda, i mitt fall ville jag döda vitaprick parasiterna. Men efter lite läsning hittar jag att dessa parasiter behöver 72,000 microwatt's/sec/sq.cm för att dö. Innan jag läste detta ville jag trycka igenom så mkt som är "max" för att döda så mycket som möjligt. nu med facit i hand förstår jag …