Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Frasse80,

Hej jag undrar om det finns någon som vet hur många ml/min en IKS Vario pro 4 gör??? Vore väldigt tacksam för svar snarast..

• 6 svar
    • 960 visningar
  2. Started by Darth Vader,

Aqua medic ph computer. Är det någon som vet hur man ställer in den? Har köpt en men är inte så bra på engelska. Maila eller ring mig tack. /Robert

• 3 svar
    • 960 visningar
  3. Started by Jocke,

Ni som har en Aquacare reaktor vilken storlek på pumpen har ni som förser reaktorn med vatten?. Tänker då på storleken 1 eller 2. Hur långt är det i mellan eran reaktor och pumpen?. MVH Jocke

• 2 svar
    • 960 visningar
  4. Started by Iksero,

Som sagt vad innehåller detta pulver? Aqua Medic Denitrifikationsfilter AM-Denimar pulver. //Iksero

• 0 svar
    • 959 visningar
  5. Started by Daniel,

hallå min luftpump rena air 300 har pajat, eller bättre när jag försökte dra ut luftslangen så följde med hela luftutsläpp.. ska försöka får det på garanti men det ser inte bra ut eftersom jag slarvat kvittot.. i alla fall.. vad har ni för luftpump? Jag använder luftpumpen till skummare (AM turboflotor 1000) så jag behöver inte en värsting, jag tror att något på 150-200 l/h skulle räcka (300:an var i stort sätt aldrig på max). En sak till, jag tyckte inte att den luftpumpen jag hade var speciellt tyst.. finns det bättre lösningar? är dem enklare varianter som Schego högljudda?

• 1 svar
    • 958 visningar
  6. Started by aengus,

vad använder ni för filtrering i era kar? jag har använt sandbäddsfilter med mycket goda resultat. //aengus

• 1 svar
    • 958 visningar
  7. Started by thomas5547,

Det står i bruksanvisningen att det ska strömma in 10 l/h.. in i reaktorn.. Men vad händer om det strömmar igenom för mycket? eller för lite? Svårt att ställa in ju.. . Har en AquaCare reaktor nummer 1.. och en liten ehiem pump som pumpar in vatten..

• 2 svar
    • 958 visningar
  8. Started by JMAONE,

Total Dissolved Solids-TDS Monitor, $39 each You must have pure freshwater to have a successful reef aquarium. To check your freshwater and to know when to change your DI resin you must check your watre with a TDS monitor. Simply add your freshwater to a clean cup and drop in the monitor to get an instant reading, the goal is a reading of zero, any higher reading means you have too many nutrients in your water and likely will have problems with algae blooms. Någon som känner till denna och har någon kommentar= </FONT>

• 5 svar
    • 958 visningar
  9. Started by Tedb,

Hittade en mätkammare IKS har gjort till sin nya damm version verkar bra undrar om den kommer säljas löst? http://www.iks-aqua.com/html/deutsch/pondpilot.php

• 3 svar
    • 956 visningar
  10. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej, jag letar efter en PH pump på 2000-3000 liter i timme. Är det någon som har ett bra förslag? eller ännu bättre personlig erfarenhet av någon sådan pump? //Marhag

• 14 svar
    • 955 visningar
  11. Started by MattiasN,

sitter och klurar lite på sump och bänk bygge, har beställt kar till sump på 100*40*50, men frågan är om det inte blir lite väl tight, tänkte ha bänken runt 80cm och då får jag bara runt 25cm mellan sump och bänk, klarar man sig på det? Är väl mest när man ska ha ut skummaren för rengöring och dyl. som det blir lite besvärligt, men annars borde det väl funka? Annars får man kanske höja bänken någon cm till....

• 3 svar
    • 955 visningar
  12. Started by pkarl,

Hej! I vår lägenhet har vi ett bedrövligt lågt vattentryck som kommer ut från kran. ca 1,5 - 2 bar varierar det emellan. R/O utrusningen som jag har kräver mellan 4-6 bars tryck för att fungera som det är tänkt. Så min fråga är, hur sjutton skall jag fixa detta problem? Vore väldigt tacksam för svar! Hälsningar Patrik

• 3 svar
    • 955 visningar
  13. Started by Saltabiten,

Hej på er, Har varit iväg och köpt ett 500-liters hörnkar och upptäckte vid köpet att det var en hemmabyggd intern sump i karet. Dessvärre är den interna sumpen ca 20 x 20 cm vilket gör att i stort sett ingen skummare får plats, nästan inget annat heller för den delen Jag funderar nu på att skära bort befintlig sump och bygga en ny i karet, innan jag fyller upp det. Min tanke är att få i en skummare (Bubble Magus, typ NAC6A, NAC7 eller motsvarande, tar gärna emot tips på lämpliga alternativ) returpump och eventuellt lite levande sten. Min skiss nedan visar befintlig sump till vänster och tänkt sump till höger. Min tanke är en avlång sump på 50 x 25 cm (ca 80 liter då kar…

• 2 svar
    • 955 visningar
  14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej Alla, har nu starka funderingar på att inhandla en IKS dator, men var kan man hitta dessa, vill ju klämma o känna på dem innan man investerar, Är det bara Akvarieudstyr i Danmark som har dessa? Kan man besöka dem? hittade ingen adress så det kanske är e-handel som gäller med dom.... Har någon lite bra info om det finns något företag man kan besöka och se IKSén live? __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

• 6 svar
    • 952 visningar
  15. Started by jonassjogren,

Tjenare har precis köpt grotech 1kanalspump men har jag förstått det rätt att man ställer 1-99ml Och sen 1 2 3 4 5 6 7 8 timmar Och sen 1-9 dag Är det då så att jag ställer 5ml 1d Blir det då 5 ml en gång om dagen För det verkar inte som den gör det Ska man starta nån form av klocka i den Skickas från min iPhone via Tapatalk

• 2 svar
    • 952 visningar
  16. Started by adddo,

Det samlas ju en massa detrius i sumpen... Men hur får man ut det??? Går ju inte att slamsuga eftersom sumpen är i golvhöjd.... Nån som har en vettig lösning?

• 2 svar
    • 951 visningar
  17. Started by lynxen,

Köpte en sån här http://www.hannainst.com/products/testers/testers.cfm?ProdCode=HI%209610X%20Champ för några år sen när jag höll på med Diskus men sen dess har den legat i sin låda utan något vätskeskydd. Finns det möjlighet att få liv i den igen ser inte så frisk ut framme i nosen kan det hjälpa med rengöringsvätska och ny kalibrering tro? Hade varit skönt att slippa köpa ny. //Danny

18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Hur fungerar biobollar var placerar man dom. Hur fungerar dom rent tekniskt, är dom effektiva, dyra m.m? Mvh "Nybörjaren"

• 1 svar
    • 951 visningar
  19. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Haj! Hur pass mycket låter ett saltvattenakvarie egentligen jämfört med ett sötvattens? Det är väl mest skummaren som skiljer och jag kan tänka mig att den låter lite. Hade eventuellt tänkt ha ett saltvattenskar i sovrummet nämligen : ) /M

• 2 svar
    • 951 visningar
  20. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Ville bara visa en bild på en sump som ägarn stolt visade upp på sin hemsida. Prydligt va... __________________ Ha d Johannes

• 9 svar
    • 951 visningar
  21. Started by hagbard,

Har noterat att dessa ting inte är de billigaste tillbehören! Jag själv bor i villa och har luftvärmepumpar..som jag kan slå om till kyla(ac) sommartid.Så jag typ fryser i den värsta värmebölja! skulle man bo i lägenhet så är det väll bättre att köpa en portabel ac istället för en akvariekylare? Prismässigt skiljer det inte så förfärligt o så får man nytta av det själv!Kommentarer?

• 3 svar
    • 951 visningar
  22. Started by Namnbrist,

Får hem den imorrn....pumpen ger 600l/h Kan man montera allt nere i sumpen eller måste vattnet tas direkt från akvariet? Finns dom som påstår att man får optimal effekt om man sätter pumpen typ 10cm från botten i akvariet

• 1 svar
    • 951 visningar
  23. Started by mrnorton,

Vilken tempmätare kan man lita på, den hederliga analoga eller den digitala. Den analoga visar 25,5° och den digitala 27,9°. Har även denna i från fish street http://www.fish-street.com/temperature_controller_10a den visar 25° alla givare sitter på samma ställe. Hur gör man för att kunna avgöra vilken som visar rätt?

• 2 svar
    • 949 visningar
  24. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan. Sitteri funderingstagen på ett 540 salt-akvarium med sump. https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=197&amp ;KAPITEL=Bygg%20ditt%20egna... Utifrån detta har jag kolla på ytavrinningar och beslutat mig för att jag gillar nonames lösning bäst så jag kommer att härma efter honom. Dessa två beslut leder mig in på flertalet frågor som lyder: 1. Hur leds vattnet genom sumpen? I sumpen kommer det ju att finnas flertalet skiljeväggar, kommer dessa att behöva några extra pumpar för att "få runt vattnet" eller det räcker meddet flöde som ytavrinningen och Retur-pumpen ger? 2. Skummaren bearbetar allt vattnet? Om skummaren står i första kammaren (sumpen )o…

• 7 svar
    • 949 visningar
  25. Started by Beppe,

Hur högt ska Kh ska man ha i vattnet som går ut från kalkmixern? Mitt ligger på 50dKH Mvh Beppe

• 1 svar
    • 949 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.