Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Ok. Nu har jag provat med filterstrumpa i sumpen på avrinningsvattnet, jag har satt "blåfiltersvamp" på 'returinsuget'. Men har fortfarande massor av partiklar i vattenkolumnen. Nån som har nån idé vad jag kan göra för att bli av med dem? Vet att en del sätter en kapad 0.5l colaflaska på en maxi-jet fylld med filtervadd men jag vill gärna ha nåt som inte ser så "DIY" ut. Oveb postade i nån tråd om nåt "quickfilter" med 1 micron som man kopplar på nån pump, nån som har erfarenhet av det? Ove? Ska tillägga att det inte handlar om microbubblor utan om partiklar. Förmodligen har jag såpass mycket cirkulation så allt skit hela tiden rör sig och det är ju iofs jättebra, men sku…
-
- 4 svar
- 868 visningar
-
-
Hittade en mätkammare IKS har gjort till sin nya damm version verkar bra undrar om den kommer säljas löst? http://www.iks-aqua.com/html/deutsch/pondpilot.php
-
- 3 svar
- 868 visningar
-
-
Hej! Ska uppgradera. Kommer det fungera bra med ett akvarium på 200 L utan kantförstärkning? Jag börjar fundera lite på stress på glaset och annat... Jag vill gärna bygga lite mer själv, men inte hela akvariet, och funderar därför på ett Hornbach akvarium som jag får borra mm.
-
- 4 svar
- 867 visningar
-
-
Ville bara visa en bild på en sump som ägarn stolt visade upp på sin hemsida. Prydligt va... __________________ Ha d Johannes
-
Har en Aqua Medic Titan 1500 som jag tycker kyler lite dåligt, den får gå ganska mycket och jag misstänker att den måste servas eller rengöras. Dock vet jag inte vad som ska göras eller hur.... I manualen på simontorp står "rengör den luftkylande kondensorn regelbundet" och "vi rekommendar att spola värmeutbytet under ett år för att avlägsna leriga delar", men det förklaras inte vidare.... Det står också att skötsel och reperationer bör göras av servicetekniker, var kan man hitta en sån? Hur gör ni andra som gör med Aqua Medic kylare? Ska man kanske försöka hitta någon kylfirma och låta dem kolla över den? Mvh Mattias
-
Hallå Hallå, Dum fråga kanske... men vilket är att föredra: Kalkreactor eller kalkwasserreactor? __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.
-
Har precis kopplat in min Kalkvattenreaktor. Det är en Aqua Medic NL300 (kan heta ML300 också, ser inte vad det står). Hur lång tid ska den stå med den interna pumpen på innan jag kan börja droppa i vattnet i sumpen? Jag har svårt att förstå hur vattnet kommer att övergå från det grumliga vatten som det är nu till klart vatten när pumpen rör upp vattnet. Det står visserlig$en i den manual jag hittade på simonstorps hemsida att vattnet kommer att klarna efter viss tid. Hur lång tid kan det ta?
-
- 0 svar
- 866 visningar
-
-
Jag har ett par kassar med 5-10mm korallbitar i och undrar hur jag kan "vätta" det så att jag inte löser upp massa "skit" som jag sedan pytsar ut i akvariet. Koka eller???? //Jens
-
- 0 svar
- 865 visningar
-
-
Hittade en konstig sak på http://shop-meeresaquaristik.de Durchlaufkühler (Deletc) PVC Kühlschlange Maße:600x370x530mm Steuerung : Digital Einlauf 20/Auslauf 25mm Watt 750 Kühlleistung: 950 Watt Aquarien bis 1000 Liter 1,958.00 EUR Hutlöst pris om det bara är en slinga...
-
- 1 svar
- 864 visningar
-
-
Det sitter helt nya filterstrumpor i hållarna men ändå svämmar det över. Har inte ändrat nått nämnvärt på vattenflödet. Karet är ett red sea reefer 350. https://mega.nz/#!wIkFjaIK!CVAM9RuB2eiwWmDKvwQ_qrbtLrVphABAy7RbinI7xLg
-
-
- 15 svar
- 864 visningar
-
-
Har tröttnat på den eviga obalansen och en massa doseringar som inte ger någon effekt. Siktar in mig på att köpa ett filter helt dedikerat till nitratreduktion och undrar om jag har fått huvudpoängerna med mig samt vad ni rekommenderar. Svavelfilter, POSITIVT: Kommer igång snabbare än klassiskt nitratfilter och "kombi"-filter, underhållsfritt i den bemärkelsen att man inte behöver mata det med kolkälla eller något annat foder. NEGATIVT: Utvatten har lågt ph och kan innehålla/innehåller svavelsyra och måste därför gå igenom karbonatmedia för att "återställas" innan det går ut i akvariet. Kan sänka kh?, Nitratfilter, POSITIVT: Slipper extra…
-
- 2 svar
- 864 visningar
-
-
Tjena! Jag ska flytta från min lägenhet till ett hus inom kort. Det jag undrar är hur mycket vatten jag kan byta ut utan att akvariet tar för mycket skada. Några tips vad jag ska använda för att ta med allt vatten som jag skall ha med mig... /DaVe
-
Ursäkta, jag vet det var en tråd om detta men jag kan bara inte hitta den. Olika grogram för att hålla koll på värden, kostnader etc, vet ni några? Har testat reef con pro men den funkar inte riktigt tillfredställande.
-
Tjo om ni skulle bygga en ny sump med måtten 73cm*50*40 och det enda ni har i är 2 st rör från avrinning en Deltec - MC 500 skummare och en retur. hur skulle ni för dela alla fack samt vilken bubbeltrap? ritningar skulle uppskattas. samt vad ska jag har för tjocklek på glass och vilket silikon Tackar för alla svar
-
- 1 svar
- 862 visningar
-
-
Hej! Är det nån här som kör en kalkreaktor utan PH styrning med lyckat resultat? Jag funderar om man kan få reaktorn att fungera stabilt och säkert med enbart en bubbelräknare istället för en riktig PH styrning. En PH styrning är antagligen otroligt mycket smidigare, men ack så dyr! __________________ /Björn
-
Köpte en sån här http://www.hannainst.com/products/testers/testers.cfm?ProdCode=HI%209610X%20Champ för några år sen när jag höll på med Diskus men sen dess har den legat i sin låda utan något vätskeskydd. Finns det möjlighet att få liv i den igen ser inte så frisk ut framme i nosen kan det hjälpa med rengöringsvätska och ny kalibrering tro? Hade varit skönt att slippa köpa ny. //Danny
-
- 3 svar
- 861 visningar
-
-
Ja.. Jag har införskaffat en begad kalkvattenmixer... Som jag nu förstår så har man inte kalkmixern främst till att ge calsium till korallerna, för det kommer ju min dastaco kalciumreaktor att göra.. Utan kalkmixern har man primärt till att höja PH i akvariet.. Jag tänker då att jag vill styra kalkmixern med min GHL profilux.. att bara tillsätta kalkvatten när PHt är för lågt.. Till en början kommer jag nog inte ens ha behovet så den kommer nog inte dosera i till en början, men i takt med att jag skaffar mer koraller och kalciumreaktorn går hårt så kommer PHt att sänkas förstår jag.. och då kommer kalkmixern börja dosera.. Men iaf så finns det två sätt, som ja…
-
-
- 5 svar
- 861 visningar
-
-
Har nyligen köpt en AquaCare kalkmixer och har lite frågor. Jag använder en aqua medic sp 3000 doseringspump som är kopplad till nivåvakt för att få in osmos vatten i kalkmixen. Ska jag låta allt vatten passera kalkmixen eller ska jag dela på vattnet, så lite osmos vatten går direkt till sumpen och resten går igenom kalkmixen? Hur mycket vatten kan gå igenom kalkmixen per dag om jag inte delar på vattnet? Sen vad använder man den lilla ventilen till på kalkmixen. Den som heter de-aeration valve. Tack på för hand. Med vänlig hälsning Markus
-
Jag har bestämt mig för att satsa på en kalkreaktor. Jag har inte hämtat den då nuvarande ägaren inte fått sin nya ännu. Detta ger mig tid att läsa på mer om vad jag ska fylla reaktorn med för media. Jag har kollat runt lite bland försäljningsställena och det verkar ju finnas några varianter av media. Då till frågan. Vad ska jag använda för media då det är Ca och KH jag vill åt. Just nu ligger Mg straxt under normalvädet och dessa 3 ämnen hänger ju ihop. Vad ska jag tänka på när jag pratar med säljaren? Så syftet är inte att ni ska lära mig allt om media utan en bra början för at jag ska kunna fatta bättre när jag pratar med säljaren. Skickar med en extra fråga. Ni som ba…
-
- 0 svar
- 861 visningar
-
-
kan man änvända vanliga hinkar som man köper i affären. Tänkte bygga min ytavrinig utav enhink. dela den på mitten och sedan sätta dom på varsinn sida av akvariet. men jag tänkte om hinkarna innehåller nått skumt ämne? M.V.H Peter
-
Hej. Jag skall starta ett saltvattensakvarium snart. När sommaren är slut så kommer ekonomin att tillåta lite utgifter och med lite tur så har jag en större lägenhet så att jag kan övertala tanten där hemma att jag behöver ett akvarium till. Akvariumet skall vara på ca600 liter och vad jag har förstått så är det bra med ytavrining, så det skall jag få instalerat av glasmästaren på samma gång som han borrar hål. Nu till mitt problem. jag har svårt att få beggrepp om vad jag behöver.Jag har läst hur mycket som hällst men får ingen övergripande koll på vad jag skall skaffa. Det jag vet att jag behöver är, lampa, sump, cirkulations pumpar (har några ), skummare, kalkreaktor …
-
Tänkte starta en tråd där man kan få lite uppdateringar om vad som är hetast produktmässigt just nu. Om ni surfat upp något roligt - dela gärna av er i denna tråd, allt uppskattas. Här är mitt bidrag: Best of 2010 Favoriten hittills: Vertex Aquaristik Advanced LED System .
-
- 3 svar
- 860 visningar
-
-
-
Precis köpt ett 2000l kar och bygger lite mellan karet och sumpen. Pumpen är en jebao på 20 000l/h Jag har 3st rör från karet till sumpen som är 32mm men känns inte som detbräcker om man fläskar på pumpen till max. Så frågan är hur stora rör borde jag ha ner till sumpen om jag har 3st rör på ca 120-130cm långa utan böjar?
-
-
- 4 svar
- 859 visningar
-
-
Undrar om det är skummaren eller pelletsreaktorn som ska ta vatten närmast strumpan? Som jag förstått det så ska utloppet från pelletsreaktorn riktas mot intaget på skummaren. Mvh Kim
-
- 2 svar
- 857 visningar
-