Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by crille,

nu finns det ju en intressant länk om zeolit,nu undrar jag vad rowaphos egentligenär och vad det gör för nytta,och hur ni använder detta!

• 4 svar
    • 979 visningar
  2. Started by JMAONE,

Total Dissolved Solids-TDS Monitor, $39 each You must have pure freshwater to have a successful reef aquarium. To check your freshwater and to know when to change your DI resin you must check your watre with a TDS monitor. Simply add your freshwater to a clean cup and drop in the monitor to get an instant reading, the goal is a reading of zero, any higher reading means you have too many nutrients in your water and likely will have problems with algae blooms. Någon som känner till denna och har någon kommentar= </FONT>

• 5 svar
    • 979 visningar
  3. Guest erico
    Started by Guest erico,

Ursäkta, jag vet det var en tråd om detta men jag kan bara inte hitta den. Olika grogram för att hålla koll på värden, kostnader etc, vet ni några? Har testat reef con pro men den funkar inte riktigt tillfredställande.

• 0 svar
    • 979 visningar
  4. Started by Tedb,

Hittade en mätkammare IKS har gjort till sin nya damm version verkar bra undrar om den kommer säljas löst? http://www.iks-aqua.com/html/deutsch/pondpilot.php

• 3 svar
    • 979 visningar
  5. Started by jör..,

Jag hade tänkt mig att ha ett kar/sump i tvättstugan.Som skulle fungera som teknik/ karantän/osmosvatten på fyll./sump. Med olika fack,enkelt och smidigt vid vattenbyten.Men jag har ej borrat kar( och det är igång).Så tanken var den att jag skulle dra pvcrör upp till taket istället( rör döljs av takbalk) för ner under akvariet (står på en tegel mur,får bara plats med två eller tre glas med vatten i muren räcker ej som sump.Ytavrining skulle göras med ett 200mm- pvc rör från botten till ytan(eller mindre bara pumpen får plats) med något typ av nät upptill. Utvändigt täcks den med sten nertill sågar jag ut som en tunnel så ej skit samlas och kan gömma en cirkpump. Den skall…

• 2 svar
    • 978 visningar
  6. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

tjena jag kan inte bestämma mig vilken rördiameter jag ska ha från ock till sumpen . Det blir antingen 30 eller 40 mm, men sen vet jag inte hur kraftig pump jag ska ha. vad har ni och vad rekomenderas.

• 3 svar
    • 978 visningar
  7. Started by Drullputt,

Jag har en 15watts uv black light lampa liggandes, (ser ut som en vanlig lågenergilampa fast det är uv) Går den att sätta så den lyser ovanför sumpen med reflektor, skulle detta funka som UV-C ? Ska den köras dygnet runt eller bara nån timme under dygnet ?

• 1 svar
    • 978 visningar
  8. Started by DSB,

Hittat denna produkt på fish-street easyjet overflow pipe, antar att det behövs ett förborrat hål, men i vilken storlek ?

• 2 svar
    • 977 visningar
  9. Started by Janne,

Jag har tittat runt lite efter en luftpump och de tillverkare jag tittat på anger l/h, vattenpelare och watt. Är 1 m vattenpelare = 100 mbar? Har någon nån luftpump och rekomendera som klarar 400 l/h och 230 mbar, det närmsta jag kom vara /Janne PS Luftpumpen skall vara till en ACF 2000A-160. DS

• 0 svar
    • 977 visningar
  10. Started by Frasse80,

Hej jag undrar om det finns någon som vet hur många ml/min en IKS Vario pro 4 gör??? Vore väldigt tacksam för svar snarast..

• 6 svar
    • 976 visningar
  11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Hur fungerar biobollar var placerar man dom. Hur fungerar dom rent tekniskt, är dom effektiva, dyra m.m? Mvh "Nybörjaren"

• 1 svar
    • 976 visningar
  12. Guest Driveland
    Started by Guest Driveland,

Har nyligen köpt en AquaCare kalkmixer och har lite frågor. Jag använder en aqua medic sp 3000 doseringspump som är kopplad till nivåvakt för att få in osmos vatten i kalkmixen. Ska jag låta allt vatten passera kalkmixen eller ska jag dela på vattnet, så lite osmos vatten går direkt till sumpen och resten går igenom kalkmixen? Hur mycket vatten kan gå igenom kalkmixen per dag om jag inte delar på vattnet? Sen vad använder man den lilla ventilen till på kalkmixen. Den som heter de-aeration valve. Tack på för hand. Med vänlig hälsning Markus

• 3 svar
    • 976 visningar
  13. Started by MattiasN,

sitter och klurar lite på sump och bänk bygge, har beställt kar till sump på 100*40*50, men frågan är om det inte blir lite väl tight, tänkte ha bänken runt 80cm och då får jag bara runt 25cm mellan sump och bänk, klarar man sig på det? Är väl mest när man ska ha ut skummaren för rengöring och dyl. som det blir lite besvärligt, men annars borde det väl funka? Annars får man kanske höja bänken någon cm till....

• 3 svar
    • 975 visningar
  14. Hejsan, Jag har nyss uppdaterat mjukvaran till 5.14 och nu svarar inte belysningen på min programmering. Vad göra? MVH Johan

• 1 svar
    • 975 visningar
  15. Started by lynxen,

Köpte en sån här http://www.hannainst.com/products/testers/testers.cfm?ProdCode=HI%209610X%20Champ för några år sen när jag höll på med Diskus men sen dess har den legat i sin låda utan något vätskeskydd. Finns det möjlighet att få liv i den igen ser inte så frisk ut framme i nosen kan det hjälpa med rengöringsvätska och ny kalibrering tro? Hade varit skönt att slippa köpa ny. //Danny

16. Started by Darth Vader,

Aqua medic ph computer. Är det någon som vet hur man ställer in den? Har köpt en men är inte så bra på engelska. Maila eller ring mig tack. /Robert

• 3 svar
    • 974 visningar
  17. Started by Jocke,

Ni som har en Aquacare reaktor vilken storlek på pumpen har ni som förser reaktorn med vatten?. Tänker då på storleken 1 eller 2. Hur långt är det i mellan eran reaktor och pumpen?. MVH Jocke

• 2 svar
    • 974 visningar
  18. Started by pkarl,

Hej! I vår lägenhet har vi ett bedrövligt lågt vattentryck som kommer ut från kran. ca 1,5 - 2 bar varierar det emellan. R/O utrusningen som jag har kräver mellan 4-6 bars tryck för att fungera som det är tänkt. Så min fråga är, hur sjutton skall jag fixa detta problem? Vore väldigt tacksam för svar! Hälsningar Patrik

• 3 svar
    • 973 visningar
  19. Started by thomas5547,

Det står i bruksanvisningen att det ska strömma in 10 l/h.. in i reaktorn.. Men vad händer om det strömmar igenom för mycket? eller för lite? Svårt att ställa in ju.. . Har en AquaCare reaktor nummer 1.. och en liten ehiem pump som pumpar in vatten..

• 2 svar
    • 973 visningar
  20. Started by Iksero,

Som sagt vad innehåller detta pulver? Aqua Medic Denitrifikationsfilter AM-Denimar pulver. //Iksero

• 0 svar
    • 973 visningar
  21. Started by aengus,

vad använder ni för filtrering i era kar? jag har använt sandbäddsfilter med mycket goda resultat. //aengus

• 1 svar
    • 972 visningar
  22. Started by pimo,

Mitt akvarium och min akvariebänk blev inte riktigt som jag hoppats. Har småsaker som jag är missnöjd med, bla ytavrinningen. Saker som är svåra att göra något åt såhär i efterhand. Jag funderar därför på att bygga en ny bänk och ett nytt kar ( ev beställa ett ). Akvariumet jag har nu ligger på 288 liter + 54 liter sump. Det jag går och funderar på blir nog ca 450-500 liter + sump om det blir av. Min fråga är ifall det bara är att flytta över det levande ( ls, några koraller, några fiskar, sniglar, eremiter, räkor ) till ett nytt kar och köra vidare, eller ifall det kan bli väldigt konstigt med vattenvärden osv?

• 3 svar
    • 972 visningar
  23. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan! Jag undrar om någon kan komma med en ungefärlig gissning om hur mycket pengar strömmen till ett saltvattenskar med lagom med utrustning bla annat MH blir??? kanske en svår fråga men nån som kan säga vad dom har ungefär , tänker främst på ett akvarium på ca 500 liter och uppåt! Mvh jimmy __________________ jimmy

• 2 svar
    • 972 visningar
  24. Started by Salta katten,

Hallåj! Jag har en längre tid kört med vodka och tycker det funkar bra, bara det att jag är trött på att hela tiden behöva tillsätta. Jag har planer på att prova bio pellets och undrar över hur mycket bio pellets man bör ha per 100L, det lär vara ganska lätt att överdossera om jag har förstått saken rätt? Mvh Christian

25. Started by jonassjogren,

Tjenare har precis köpt grotech 1kanalspump men har jag förstått det rätt att man ställer 1-99ml Och sen 1 2 3 4 5 6 7 8 timmar Och sen 1-9 dag Är det då så att jag ställer 5ml 1d Blir det då 5 ml en gång om dagen För det verkar inte som den gör det Ska man starta nån form av klocka i den Skickas från min iPhone via Tapatalk

• 2 svar
    • 972 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.