Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by johnny1,

Ska köpa en osmos men vet inte villken modell. Aqualight 285 liter. Aquatic nature aqua standard 120-150 liter. Aqua medic aqua stadndard 120-150 liter. MVH johnny

• 2 svar
    • 995 visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Hur fungerar biobollar var placerar man dom. Hur fungerar dom rent tekniskt, är dom effektiva, dyra m.m? Mvh "Nybörjaren"

• 1 svar
    • 995 visningar
  3. Started by Drullputt,

Jag har en 15watts uv black light lampa liggandes, (ser ut som en vanlig lågenergilampa fast det är uv) Går den att sätta så den lyser ovanför sumpen med reflektor, skulle detta funka som UV-C ? Ska den köras dygnet runt eller bara nån timme under dygnet ?

• 1 svar
    • 995 visningar
  4. Started by PatriksS,

Tänkte starta en tråd där man kan få lite uppdateringar om vad som är hetast produktmässigt just nu. Om ni surfat upp något roligt - dela gärna av er i denna tråd, allt uppskattas. Här är mitt bidrag: Best of 2010 Favoriten hittills: Vertex Aquaristik Advanced LED System .

• 3 svar
    • 994 visningar
  5. Started by MattiasN,

sitter och klurar lite på sump och bänk bygge, har beställt kar till sump på 100*40*50, men frågan är om det inte blir lite väl tight, tänkte ha bänken runt 80cm och då får jag bara runt 25cm mellan sump och bänk, klarar man sig på det? Är väl mest när man ska ha ut skummaren för rengöring och dyl. som det blir lite besvärligt, men annars borde det väl funka? Annars får man kanske höja bänken någon cm till....

• 3 svar
    • 993 visningar
  6. Started by Nito,

'JAg var hos glasmästaren och skulle köpa plexiglas till en överrinningsbox och natuligtvis lim och han hade inget lim till plexi så jag undrar vad jag ska använda för lim som inte släpper eller är giftigt.

• 1 svar
    • 993 visningar
  7. Started by aengus,

vad använder ni för filtrering i era kar? jag har använt sandbäddsfilter med mycket goda resultat. //aengus

• 1 svar
    • 993 visningar
  8. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Funderar på sommaren... och värmen.. Ska man kanske försöka spara till en kylare? Eller hur gör ni andra? Själv försökte jag med kyl-klampar.. men gick inge bra.. Fläkt? Vilken kylare ska man välja? Och va tror ni att en sådan kostar.... drivs den med en egen pump, eller måste man koppla på det själv..?

• 9 svar
    • 993 visningar
  9. Started by Frasse80,

Hej jag undrar om det finns någon som vet hur många ml/min en IKS Vario pro 4 gör??? Vore väldigt tacksam för svar snarast..

• 6 svar
    • 992 visningar
  10. Started by Mazi,

Hur många har filtermaterial i sina saltvattensakvarier ?? Går det bra ? vilken sorts filtermaterial kan man ha ? filtermatta, biobollar ???? MVH Max

• 1 svar
    • 992 visningar
  11. Started by pkarl,

Hej! I vår lägenhet har vi ett bedrövligt lågt vattentryck som kommer ut från kran. ca 1,5 - 2 bar varierar det emellan. R/O utrusningen som jag har kräver mellan 4-6 bars tryck för att fungera som det är tänkt. Så min fråga är, hur sjutton skall jag fixa detta problem? Vore väldigt tacksam för svar! Hälsningar Patrik

• 3 svar
    • 992 visningar
  12. Vart får man tag på sådana på nätet? letat länge men hittar inget..alltså som man sätter på utröret på sumpen.utröret är 2 cm

• 0 svar
    • 992 visningar
  13. Started by Jocke,

Ni som har en Aquacare reaktor vilken storlek på pumpen har ni som förser reaktorn med vatten?. Tänker då på storleken 1 eller 2. Hur långt är det i mellan eran reaktor och pumpen?. MVH Jocke

• 2 svar
    • 992 visningar
  14. Started by jonassjogren,

Tjenare har precis köpt grotech 1kanalspump men har jag förstått det rätt att man ställer 1-99ml Och sen 1 2 3 4 5 6 7 8 timmar Och sen 1-9 dag Är det då så att jag ställer 5ml 1d Blir det då 5 ml en gång om dagen För det verkar inte som den gör det Ska man starta nån form av klocka i den Skickas från min iPhone via Tapatalk

• 2 svar
    • 992 visningar
  15. Started by hippo,

någon som har provat JBL PhosEX 2000 ?? http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?language=de&info=p1796_JBL-PhosEX-2000.html

• 0 svar
    • 991 visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena! Hur stora bör Pvs rören och koplingarna var till sumpen? räcker 25 mm? Mvh Filip

• 14 svar
    • 991 visningar
  17. Started by Tedb,

Hittade en mätkammare IKS har gjort till sin nya damm version verkar bra undrar om den kommer säljas löst? http://www.iks-aqua.com/html/deutsch/pondpilot.php

• 3 svar
    • 991 visningar
  18. Started by Nito,

jag tänkte inte konstra till det och tänkte min sump såhär, någon som ser något galet?

• 3 svar
    • 990 visningar
  19. Guest Driveland
    Started by Guest Driveland,

Har nyligen köpt en AquaCare kalkmixer och har lite frågor. Jag använder en aqua medic sp 3000 doseringspump som är kopplad till nivåvakt för att få in osmos vatten i kalkmixen. Ska jag låta allt vatten passera kalkmixen eller ska jag dela på vattnet, så lite osmos vatten går direkt till sumpen och resten går igenom kalkmixen? Hur mycket vatten kan gå igenom kalkmixen per dag om jag inte delar på vattnet? Sen vad använder man den lilla ventilen till på kalkmixen. Den som heter de-aeration valve. Tack på för hand. Med vänlig hälsning Markus

• 3 svar
    • 990 visningar
  20. Started by Daniel,

hallå min luftpump rena air 300 har pajat, eller bättre när jag försökte dra ut luftslangen så följde med hela luftutsläpp.. ska försöka får det på garanti men det ser inte bra ut eftersom jag slarvat kvittot.. i alla fall.. vad har ni för luftpump? Jag använder luftpumpen till skummare (AM turboflotor 1000) så jag behöver inte en värsting, jag tror att något på 150-200 l/h skulle räcka (300:an var i stort sätt aldrig på max). En sak till, jag tyckte inte att den luftpumpen jag hade var speciellt tyst.. finns det bättre lösningar? är dem enklare varianter som Schego högljudda?

• 1 svar
    • 989 visningar
  21. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har kört med täckglas ett par dagar, har fisk som gärna hoppar ur men hur mycket ljus försvinner på vägen ned till korallerna? __________________ pipen

• 6 svar
    • 989 visningar
  22. Started by Iksero,

Som sagt vad innehåller detta pulver? Aqua Medic Denitrifikationsfilter AM-Denimar pulver. //Iksero

• 0 svar
    • 989 visningar
  23. Hejsan, Jag har nyss uppdaterat mjukvaran till 5.14 och nu svarar inte belysningen på min programmering. Vad göra? MVH Johan

• 1 svar
    • 988 visningar
  24. Started by pimo,

Mitt akvarium och min akvariebänk blev inte riktigt som jag hoppats. Har småsaker som jag är missnöjd med, bla ytavrinningen. Saker som är svåra att göra något åt såhär i efterhand. Jag funderar därför på att bygga en ny bänk och ett nytt kar ( ev beställa ett ). Akvariumet jag har nu ligger på 288 liter + 54 liter sump. Det jag går och funderar på blir nog ca 450-500 liter + sump om det blir av. Min fråga är ifall det bara är att flytta över det levande ( ls, några koraller, några fiskar, sniglar, eremiter, räkor ) till ett nytt kar och köra vidare, eller ifall det kan bli väldigt konstigt med vattenvärden osv?

• 3 svar
    • 988 visningar
  25. Started by Magnus Johannesson,

Hej. Säkerligen finns svaret i någon gammal tråd. Men vad vore ett forum utan nya trådstarter Jag har ett RSM 130 helt i original som ej är uppstartat ännu. Det har alltså hela huven kvar. Nu köpte jag en Tunze 3155 Osmolator . Är det någon som har använt en sådan i ett RSM 130. ? Och har ett framgångsrecept på detta? Min tanke var att sätta vakten till höger om värmaren och påflödet i stort sett rakt på värmaren. Får jag något bekymmer med detta upplägg?

• 4 svar
    • 988 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.