Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Hej! I vår lägenhet har vi ett bedrövligt lågt vattentryck som kommer ut från kran. ca 1,5 - 2 bar varierar det emellan. R/O utrusningen som jag har kräver mellan 4-6 bars tryck för att fungera som det är tänkt. Så min fråga är, hur sjutton skall jag fixa detta problem? Vore väldigt tacksam för svar! Hälsningar Patrik
-
- 3 svar
- 921 visningar
-
-
Fick nyss tag i denna trappstege och vill bara rekommendera alla som liksom jag brukar balansera på rangliga köksstolar när akvariet ska rengöras. Skaffa en ordentlig trappstege. De flesta allvarliga olyckor sker i hemmet. Den här är grym, viker ihop sig till jätteliten, fäller ut sig hur lätt som helst och är jättestadig. Jag väger inte minst i klassen om man säger så. Hailo mini comfort. Deklaration: Jag har ingen ekonomisk koppling till företaget, det finns många bra trappstegar.
-
- 2 svar
- 921 visningar
-
-
Som sagt vad innehåller detta pulver? Aqua Medic Denitrifikationsfilter AM-Denimar pulver. //Iksero
-
- 0 svar
- 921 visningar
-
-
Hej! Ska uppgradera. Kommer det fungera bra med ett akvarium på 200 L utan kantförstärkning? Jag börjar fundera lite på stress på glaset och annat... Jag vill gärna bygga lite mer själv, men inte hela akvariet, och funderar därför på ett Hornbach akvarium som jag får borra mm.
-
- 4 svar
- 920 visningar
-
-
Hej! Har en Haquos pure lifewater system osmos som jag letar efter ett nytt filter till men vet inte riktigt vart man kan beställa ett nytt. (Se bild: http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/saltvattensteknik/osmos/pure-lifewater-system-osmos-haquoss-osmossystem.html) Har fått för mig att detta ska vara ett ganska så vanligt osmosfilter och tänkte därför be er om länkar till vart man kan köpa ett nytt filter online. Den enda sida jag har hittat är: http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/saltvattensteknik/osmos/purelife-osmos-haquoss-membran.html och nästan 700 spänn för ett filter verkar ju svindyrt. Men vad vet jag? Kanske passar ett billigare filter som är gjort för en…
-
- 5 svar
- 920 visningar
-
-
Haj! Hur pass mycket låter ett saltvattenakvarie egentligen jämfört med ett sötvattens? Det är väl mest skummaren som skiljer och jag kan tänka mig att den låter lite. Hade eventuellt tänkt ha ett saltvattenskar i sovrummet nämligen : ) /M
-
Hur "bred" är en 40mm tankgenomföring ungefär? Hålet ska ju vara runt 55mm, men frågan är hur mycket fritt man behöver runt hålkanten, jag kommer få en regel från träställningen ganska nära..... Får kanske flytta ut hålet lite mer än jag tänkt så genomföringen får plats. hur stort hål behövs i skivan karet ska stå på? Frågor som blir besvaradenär genomföringen kommer, men jag vill gärna veta innan jag konstruerar min bänk Tack på förhand Mattias
-
- 0 svar
- 920 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av detta uvc 5watt låter lite svagt men rek upp till 400 lit.
-
- 1 svar
- 920 visningar
-
-
Vilken tempmätare kan man lita på, den hederliga analoga eller den digitala. Den analoga visar 25,5° och den digitala 27,9°. Har även denna i från fish street http://www.fish-street.com/temperature_controller_10a den visar 25° alla givare sitter på samma ställe. Hur gör man för att kunna avgöra vilken som visar rätt?
-
- 2 svar
- 919 visningar
-
-
Hur många har filtermaterial i sina saltvattensakvarier ?? Går det bra ? vilken sorts filtermaterial kan man ha ? filtermatta, biobollar ???? MVH Max
-
- 1 svar
- 919 visningar
-
-
Vad är det för skillnad på en kalkreaktor och en kalkmixer? Har ett 325l kar med både mjuk och sten koraller och tänkte skaffa reaktor eller mixer, vilket skall man välja?
-
- 2 svar
- 919 visningar
-
-
Hej! Hur fungerar biobollar var placerar man dom. Hur fungerar dom rent tekniskt, är dom effektiva, dyra m.m? Mvh "Nybörjaren"
-
Tänkte starta en tråd där man kan få lite uppdateringar om vad som är hetast produktmässigt just nu. Om ni surfat upp något roligt - dela gärna av er i denna tråd, allt uppskattas. Här är mitt bidrag: Best of 2010 Favoriten hittills: Vertex Aquaristik Advanced LED System .
-
- 3 svar
- 918 visningar
-
-
Hej! har ovanstående skummare, den har skummat bra den senaste tiden men nu det senaste dagarna har det blivit massor med skum. Hela koppen har fyllts och runnit över på bara en dag. tömde den i går, i morse och nu precis. Alla gånger lika smock full och det har runnit över. Inga djur har dött eller något. Är det nått fel eller ska det vara så?
-
Hittade en mätkammare IKS har gjort till sin nya damm version verkar bra undrar om den kommer säljas löst? http://www.iks-aqua.com/html/deutsch/pondpilot.php
-
- 3 svar
- 917 visningar
-
-
Köpte en sån här http://www.hannainst.com/products/testers/testers.cfm?ProdCode=HI%209610X%20Champ för några år sen när jag höll på med Diskus men sen dess har den legat i sin låda utan något vätskeskydd. Finns det möjlighet att få liv i den igen ser inte så frisk ut framme i nosen kan det hjälpa med rengöringsvätska och ny kalibrering tro? Hade varit skönt att slippa köpa ny. //Danny
-
- 3 svar
- 916 visningar
-
-
Tjena! Funderar lite på att starta ett 375 salt n i höst. Jag bra undrar vad ska man ha för filtrering mer än LS? I sumpen, smummare, värnare men vad mer? Filtermatta, vadd liknande? Vilken skummare rekomenderar ni till ett 375:a? MvH Filip
-
Håller på att planera ett karantänskar med sump. Karet är på ca 150 liter eller så och kommer ha en Tunze Silence 2400 liter pump som retur, så runt 1000 l/h kvar efter höjdskillnad. Vill ha karet så tyst som möjligt; hur ska jag dimensionera hävertsystemet? Returen borde bli lagom på 20 mm, men hävert och backup-rören vete tusan vad som blir lagom i storlek... 25mm på båda? 25+32 mm? Nån som har bra koll på det hela får gärna tipsa.
-
- 2 svar
- 916 visningar
-
-
Undrar om det är skummaren eller pelletsreaktorn som ska ta vatten närmast strumpan? Som jag förstått det så ska utloppet från pelletsreaktorn riktas mot intaget på skummaren. Mvh Kim
-
- 2 svar
- 916 visningar
-
-
Hej på Er! Jag ska byta ut min krånglande kalkmixer mot en AcuaCare, är det nån av Er som har en sådan? Är Ni nöjda? Tack på förhand!
-
- 0 svar
- 915 visningar
-
-
Hej Jag köpte Dual sensor Automat vatten på fyllare från Fish-Street har sett någon tråd där det var någon som undrade om hur dom funkar, och jag har nu kört en sådan i 2 veckor och den funkar hitills alldeles perfekt. http://www.fish-street.com/dual_senor_electricty_auto_water_filler?category_id=139
-
- 1 svar
- 915 visningar
-
-
Ursäkta, jag vet det var en tråd om detta men jag kan bara inte hitta den. Olika grogram för att hålla koll på värden, kostnader etc, vet ni några? Har testat reef con pro men den funkar inte riktigt tillfredställande.
-
Håller på att installera en GHL Profilux dator i karet men blir inte 100% klok på hur jag skall koppla upp mina dimmbara T5 rör. Själva kopplingen och dimmning är jag klar på däremot funderar jag på om jag måste koppla de dimmbara rören till timer och powerbar också eller om lampan stängs av om jag sätter "illumination" till 0%. Exempel: Jag vill att de dimmbara rören skall "gå på " klockan 08:00 och sedan öka till 100% över två timmar. Sedan skall den börja dimmar ner vid 18:00 och släckas två timmar senare. Sedan skall de vara släckta till 08:00 nästa dag då cykeln upprepas. Det är altså själva släckningen över natten som jag inte blir 100% klar på. Räcker det med att j…
-
- 3 svar
- 914 visningar
-
-
Hej! Är det nån här som kör en kalkreaktor utan PH styrning med lyckat resultat? Jag funderar om man kan få reaktorn att fungera stabilt och säkert med enbart en bubbelräknare istället för en riktig PH styrning. En PH styrning är antagligen otroligt mycket smidigare, men ack så dyr! __________________ /Björn
-
Tjenare, ville dela med mig av min idé som jag gjorde idag. Jag har haft problem med att hålla min ytavrinnare flytande den senaste tiden. Den hålls uppe med hjälp av luft underifrån, men p.g.a. de starka strömmarna i vattnet så vill gärna den här luften åka ut ur "luftsamlaren" så att den sjunker. Låg och funderade igår kväll på en lösning. Då slog det mig att man kanske kunde använda sig av frigolit, eftersom det är ett lätt material som alltid flyter och kan inte åka ut av strömmar. Jag satte planen i verket och det fungerade precis som jag ville. Bara hitta en frigolitbit och använda själva den som flyter som mall. Skära ut frigoliten så den går att kila upp där luf…
-
- 2 svar
- 914 visningar
-