Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Vi har på skövde akvarieförening ett antal kar, ett av de karen hände det något med igår. Jag vart där nere och det sa knäck och så såg jag täckglasen sila ned mot botten i karet. Det var då staget över karet som gick, eller rättare sagt niten. Det är ett aluminiumkar av stor modell, jag har inga mått här men jag kan nog ligga raklång i det utan problem. Skulle tro att det är 720L iaf. Karet har(hade) ett stag mitt över som satt med popnit tvärs över då, från baksidan till framsidan. Ramen i fram är nu böjd, efter att ha tömt halva karet så ser man att rutan står rakt men ramen är där den var och det är en glipa på kanske en halv cm. Är det någon här som har någon bra idé…
-
- 5 svar
- 941 visningar
-
-
Fick nyss tag i denna trappstege och vill bara rekommendera alla som liksom jag brukar balansera på rangliga köksstolar när akvariet ska rengöras. Skaffa en ordentlig trappstege. De flesta allvarliga olyckor sker i hemmet. Den här är grym, viker ihop sig till jätteliten, fäller ut sig hur lätt som helst och är jättestadig. Jag väger inte minst i klassen om man säger så. Hailo mini comfort. Deklaration: Jag har ingen ekonomisk koppling till företaget, det finns många bra trappstegar.
-
- 2 svar
- 940 visningar
-
-
Hejsan. Sitteri funderingstagen på ett 540 salt-akvarium med sump. https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=197& ;KAPITEL=Bygg%20ditt%20egna... Utifrån detta har jag kolla på ytavrinningar och beslutat mig för att jag gillar nonames lösning bäst så jag kommer att härma efter honom. Dessa två beslut leder mig in på flertalet frågor som lyder: 1. Hur leds vattnet genom sumpen? I sumpen kommer det ju att finnas flertalet skiljeväggar, kommer dessa att behöva några extra pumpar för att "få runt vattnet" eller det räcker meddet flöde som ytavrinningen och Retur-pumpen ger? 2. Skummaren bearbetar allt vattnet? Om skummaren står i första kammaren (sumpen )o…
-
Tänkte starta en tråd där man kan få lite uppdateringar om vad som är hetast produktmässigt just nu. Om ni surfat upp något roligt - dela gärna av er i denna tråd, allt uppskattas. Här är mitt bidrag: Best of 2010 Favoriten hittills: Vertex Aquaristik Advanced LED System .
-
- 3 svar
- 939 visningar
-
-
Hej på er, Har varit iväg och köpt ett 500-liters hörnkar och upptäckte vid köpet att det var en hemmabyggd intern sump i karet. Dessvärre är den interna sumpen ca 20 x 20 cm vilket gör att i stort sett ingen skummare får plats, nästan inget annat heller för den delen Jag funderar nu på att skära bort befintlig sump och bygga en ny i karet, innan jag fyller upp det. Min tanke är att få i en skummare (Bubble Magus, typ NAC6A, NAC7 eller motsvarande, tar gärna emot tips på lämpliga alternativ) returpump och eventuellt lite levande sten. Min skiss nedan visar befintlig sump till vänster och tänkt sump till höger. Min tanke är en avlång sump på 50 x 25 cm (ca 80 liter då kar…
-
- 2 svar
- 939 visningar
-
-
Hej, jag letar efter en PH pump på 2000-3000 liter i timme. Är det någon som har ett bra förslag? eller ännu bättre personlig erfarenhet av någon sådan pump? //Marhag
-
Ville bara visa en bild på en sump som ägarn stolt visade upp på sin hemsida. Prydligt va... __________________ Ha d Johannes
-
Får hem den imorrn....pumpen ger 600l/h Kan man montera allt nere i sumpen eller måste vattnet tas direkt från akvariet? Finns dom som påstår att man får optimal effekt om man sätter pumpen typ 10cm från botten i akvariet
-
- 1 svar
- 938 visningar
-
-
hallå min luftpump rena air 300 har pajat, eller bättre när jag försökte dra ut luftslangen så följde med hela luftutsläpp.. ska försöka får det på garanti men det ser inte bra ut eftersom jag slarvat kvittot.. i alla fall.. vad har ni för luftpump? Jag använder luftpumpen till skummare (AM turboflotor 1000) så jag behöver inte en värsting, jag tror att något på 150-200 l/h skulle räcka (300:an var i stort sätt aldrig på max). En sak till, jag tyckte inte att den luftpumpen jag hade var speciellt tyst.. finns det bättre lösningar? är dem enklare varianter som Schego högljudda?
-
- 1 svar
- 937 visningar
-
-
Hittade en mätkammare IKS har gjort till sin nya damm version verkar bra undrar om den kommer säljas löst? http://www.iks-aqua.com/html/deutsch/pondpilot.php
-
- 3 svar
- 936 visningar
-
-
Haj! Hur pass mycket låter ett saltvattenakvarie egentligen jämfört med ett sötvattens? Det är väl mest skummaren som skiljer och jag kan tänka mig att den låter lite. Hade eventuellt tänkt ha ett saltvattenskar i sovrummet nämligen : ) /M
-
Hej! I vår lägenhet har vi ett bedrövligt lågt vattentryck som kommer ut från kran. ca 1,5 - 2 bar varierar det emellan. R/O utrusningen som jag har kräver mellan 4-6 bars tryck för att fungera som det är tänkt. Så min fråga är, hur sjutton skall jag fixa detta problem? Vore väldigt tacksam för svar! Hälsningar Patrik
-
- 3 svar
- 935 visningar
-
-
Har en fundering angående mitt nyss inkopplade uv. Som det är nu har jag en separat pump till uv som sitter typ i ena hörnet av skummarfacket. Utblåset från uv går ner i andra hörnet av samma fack. Denna lösning enligt instruktioner av säljaren. Borde inte en bättre lösning vara att koppla returpumpen till uv och ha utblåset från uv till returröret som går upp till tanken? Då får ju tanken enbart vatten som först gått genom uv. Jag får ju ställa ner flödet på returpumpen lite men har streamers och gyres så helt ok cirkulation ändå. Vad tror ni? Hur har ni det kopplat? Såhär ser det ut i dagsläget:
-
Hur högt ska Kh ska man ha i vattnet som går ut från kalkmixern? Mitt ligger på 50dKH Mvh Beppe
-
- 1 svar
- 935 visningar
-
-
-
Det samlas ju en massa detrius i sumpen... Men hur får man ut det??? Går ju inte att slamsuga eftersom sumpen är i golvhöjd.... Nån som har en vettig lösning?
-
- 2 svar
- 934 visningar
-
-
Skall precis beställa lite Deltec Rowalith C + media men hittade detta Är det någon som fattar vad Deltec Rowalith W är för nått
-
- 0 svar
- 932 visningar
-
-
Hur "bred" är en 40mm tankgenomföring ungefär? Hålet ska ju vara runt 55mm, men frågan är hur mycket fritt man behöver runt hålkanten, jag kommer få en regel från träställningen ganska nära..... Får kanske flytta ut hålet lite mer än jag tänkt så genomföringen får plats. hur stort hål behövs i skivan karet ska stå på? Frågor som blir besvaradenär genomföringen kommer, men jag vill gärna veta innan jag konstruerar min bänk Tack på förhand Mattias
-
- 0 svar
- 932 visningar
-
-
Hur många har filtermaterial i sina saltvattensakvarier ?? Går det bra ? vilken sorts filtermaterial kan man ha ? filtermatta, biobollar ???? MVH Max
-
- 1 svar
- 931 visningar
-
-
Vad är det för skillnad på en kalkreaktor och en kalkmixer? Har ett 325l kar med både mjuk och sten koraller och tänkte skaffa reaktor eller mixer, vilket skall man välja?
-
- 2 svar
- 931 visningar
-
-
Nu finns Winsoft 0.19 för nedladdning!!!Får se om den är nåt att ha. Man MÅSTE även installera ver 2.19 Ändrad av Niclas den 2003Augusti06 kl 21:35 __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.
-
Någon som har erfarenhet av detta uvc 5watt låter lite svagt men rek upp till 400 lit.
-
- 1 svar
- 930 visningar
-
-
Hej har ni sten i facket där rören går ner till sumpen? eller har ni fyllat det facket med sten och spirax? mvh Pär
-
Är det någon som har provat denna? Tunze 1076/2 Manual 82€ hos http://www.aquadiskont.com Den tar ju iofs vatten nerifrån med, tanken är att jag skall sätta in en inredning på rutan också. Såg en variant utan bottenröret någon stans men nu kan jag inte hitta den igen. Andra förslag? Den skall vara till mitt 54l.
-
- 0 svar
- 929 visningar
-
-
Håller på att planera ett karantänskar med sump. Karet är på ca 150 liter eller så och kommer ha en Tunze Silence 2400 liter pump som retur, så runt 1000 l/h kvar efter höjdskillnad. Vill ha karet så tyst som möjligt; hur ska jag dimensionera hävertsystemet? Returen borde bli lagom på 20 mm, men hävert och backup-rören vete tusan vad som blir lagom i storlek... 25mm på båda? 25+32 mm? Nån som har bra koll på det hela får gärna tipsa.
-
- 2 svar
- 929 visningar
-