Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Det samlas ju en massa detrius i sumpen... Men hur får man ut det??? Går ju inte att slamsuga eftersom sumpen är i golvhöjd.... Nån som har en vettig lösning?
-
- 2 svar
- 884 visningar
-
-
Om man köper tekniska prylar från Storbrittanien, vad behöver man då fixa för att få dem att fungera i det Svenska elnätet? Har de samma spänning och rekvens men bara annorlunda kontakter? Kan man i så fall bara byta ut kontakten? Eller finns det adaptrar för detta?
-
- 3 svar
- 884 visningar
-
-
Hittade en gör bra sida vad jag tycker där de visat de olika fack etc för att bygga en sump Kolla in på sidan http://www.lifereef.com/custom.html
-
- 9 svar
- 883 visningar
- 1 följare
-
-
-
Håller på att planera ett karantänskar med sump. Karet är på ca 150 liter eller så och kommer ha en Tunze Silence 2400 liter pump som retur, så runt 1000 l/h kvar efter höjdskillnad. Vill ha karet så tyst som möjligt; hur ska jag dimensionera hävertsystemet? Returen borde bli lagom på 20 mm, men hävert och backup-rören vete tusan vad som blir lagom i storlek... 25mm på båda? 25+32 mm? Nån som har bra koll på det hela får gärna tipsa.
-
- 2 svar
- 883 visningar
-
-
Hej! Är i köpartagen, ska inhandla osmos. Efter att ha kollat in diverse affärer samt web-shopar kan man bara konstatera att det finns en hel del att välja på. Samt olika prislägen. Jag har nu bara en fråga: Är de dyrare apparaterna (läs: de med välkänt märke) bättre på något speciellt vis, om vi förutsätter att de har lika stor kapacitet? Eller är det lite "vw-audi-seat-skoda-modellen" dvs samma grejer inuti och olika namn och prislapp? Hej och hå, osmos nu då!
-
Hittade en mätkammare IKS har gjort till sin nya damm version verkar bra undrar om den kommer säljas löst? http://www.iks-aqua.com/html/deutsch/pondpilot.php
-
- 3 svar
- 882 visningar
-
-
Hej! Är det nån här som kör en kalkreaktor utan PH styrning med lyckat resultat? Jag funderar om man kan få reaktorn att fungera stabilt och säkert med enbart en bubbelräknare istället för en riktig PH styrning. En PH styrning är antagligen otroligt mycket smidigare, men ack så dyr! __________________ /Björn
-
Tjena vänner! Fick en ordentlig tankeställare när jag var i sommarstugan i veckan. Nämligen ett rejält åskväder satt hela samhället slocknade. Fick panik och kollade om karet hemma hade ström vilket det hade. Men vad sjutton gör man vid tillfället det kommer hända? Lägga ner pengar redan nu på solpaneler, 12v batterier, chip som kontrollerar strömmen samt omvandlare bara för akvariet. Eller köpa en generator när det väl skiter sig? Kollat på stora powerbanks som har 220v samt inkoppling med solpaneler satt man iallafall kan ha powerheads och värmare/kylare igång. Vad tror ni är det bästa när man väl har 150 tusen i sitt kar?
-
- 1 svar
- 880 visningar
-
-
Har nyligen köpt en AquaCare kalkmixer och har lite frågor. Jag använder en aqua medic sp 3000 doseringspump som är kopplad till nivåvakt för att få in osmos vatten i kalkmixen. Ska jag låta allt vatten passera kalkmixen eller ska jag dela på vattnet, så lite osmos vatten går direkt till sumpen och resten går igenom kalkmixen? Hur mycket vatten kan gå igenom kalkmixen per dag om jag inte delar på vattnet? Sen vad använder man den lilla ventilen till på kalkmixen. Den som heter de-aeration valve. Tack på för hand. Med vänlig hälsning Markus
-
Hej! Ska uppgradera. Kommer det fungera bra med ett akvarium på 200 L utan kantförstärkning? Jag börjar fundera lite på stress på glaset och annat... Jag vill gärna bygga lite mer själv, men inte hela akvariet, och funderar därför på ett Hornbach akvarium som jag får borra mm.
-
- 4 svar
- 879 visningar
-
-
Hej! Har köpt en sump på 40L med påhängsavrinning... Det e många saker som kan gå fel... Tex om avrinningen slutar o funka så tömmer man sumpen i karet o det blir en JÄVLA röra på golvet! Likadant om returpumpen slutar o funka så rinner sumpen över.. Men det kan man kanske lösa med ett hål i utblåsröret 2cm under vattenytan? Om hävefekten slutar o funka så rinner karet över o pumpen dör.. Snubben som hade sumpen körde den som den e? IQ Bandy boll? Så jag tänker nivåvakt? Har kollat på Tunzes, visst 1600:- men det e en billig försäkring. Hittar jag ingen vakt som jag kan känna mig trygg med så får det va med sump... Tänkte höra med er om Tunzes e något som kan lösa problem…
-
-
- 2 svar
- 879 visningar
-
-
-
Hur delar ni av era sumpar om de är "online"? Jag önskar att dela av för att ha ett fack på 45x45 till refugium men vet inte hur jag skall dela av utan att det skall bli för omständigt eller för att algerna skall smita igenom. Har tänkt att kanske det går fint med raster eller filtermatta? Vad har ni gjort? Har ni förslag på hur man kan göra om man vill ljussäkra så det inte blir så stor ljusspridning inuti kabinetten.
-
- 4 svar
- 878 visningar
-
-
Har precis kopplat in min Kalkvattenreaktor. Det är en Aqua Medic NL300 (kan heta ML300 också, ser inte vad det står). Hur lång tid ska den stå med den interna pumpen på innan jag kan börja droppa i vattnet i sumpen? Jag har svårt att förstå hur vattnet kommer att övergå från det grumliga vatten som det är nu till klart vatten när pumpen rör upp vattnet. Det står visserlig$en i den manual jag hittade på simonstorps hemsida att vattnet kommer att klarna efter viss tid. Hur lång tid kan det ta?
-
- 0 svar
- 877 visningar
-
-
-
-
Hallå Hallå, Dum fråga kanske... men vilket är att föredra: Kalkreactor eller kalkwasserreactor? __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.
-
Hittade en konstig sak på http://shop-meeresaquaristik.de Durchlaufkühler (Deletc) PVC Kühlschlange Maße:600x370x530mm Steuerung : Digital Einlauf 20/Auslauf 25mm Watt 750 Kühlleistung: 950 Watt Aquarien bis 1000 Liter 1,958.00 EUR Hutlöst pris om det bara är en slinga...
-
- 1 svar
- 876 visningar
-
-
Hej! Funderar på att köpa ett Aqua Medic Percula 120 och jag vet att dom har ett filter med bioplastbollar, min fråga är den att är det inte bara att kasta ut dom där bollarna och satsa på nåt annat i det utrymmet eller är det nåt att ha? Jag har fått för mig att det inte verkar vara speciellt effektivt eller har jag fel? __________________ MVH Christian
-
Ursäkta, jag vet det var en tråd om detta men jag kan bara inte hitta den. Olika grogram för att hålla koll på värden, kostnader etc, vet ni några? Har testat reef con pro men den funkar inte riktigt tillfredställande.
-
Köpte en sån här http://www.hannainst.com/products/testers/testers.cfm?ProdCode=HI%209610X%20Champ för några år sen när jag höll på med Diskus men sen dess har den legat i sin låda utan något vätskeskydd. Finns det möjlighet att få liv i den igen ser inte så frisk ut framme i nosen kan det hjälpa med rengöringsvätska och ny kalibrering tro? Hade varit skönt att slippa köpa ny. //Danny
-
- 3 svar
- 875 visningar
-
-
Ville bara visa en bild på en sump som ägarn stolt visade upp på sin hemsida. Prydligt va... __________________ Ha d Johannes
-
Jag har ett par kassar med 5-10mm korallbitar i och undrar hur jag kan "vätta" det så att jag inte löser upp massa "skit" som jag sedan pytsar ut i akvariet. Koka eller???? //Jens
-
- 0 svar
- 873 visningar
-
-
Tjo om ni skulle bygga en ny sump med måtten 73cm*50*40 och det enda ni har i är 2 st rör från avrinning en Deltec - MC 500 skummare och en retur. hur skulle ni för dela alla fack samt vilken bubbeltrap? ritningar skulle uppskattas. samt vad ska jag har för tjocklek på glass och vilket silikon Tackar för alla svar
-
- 1 svar
- 873 visningar
-