Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
hej har monterat två olika "nya" lysrör i deltec uvc 20w då den gamla lampan slocknat men får det inte att fungera har testat ballastens funktion med elmätare / ohm-meter har även gjort en s.k. norsk reset genom att dra ur alla kablar ur vägguttaget också kan man montera de fyra stiften i själva sockeln på fel sätt då man byter röret? har googlat o letat på forumet en bra stund utan att ha hittat nåt svar om just dessa fyra stiften och den position som dessa skall ha .. nån som vet ?
-
- 2 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag har ett AquaLight Osmos 300 liter/dag http://www.drakfisken.se/osmos/1328-aqualight-osmos.html Jag körde tidigare med ett mindre silikatfilter som enkelt kunde fästas med vita clips. Nu har jag köpt en större variant av silikatfilter http://www.drakfisken.se/silikat-kiselfilter/1204-silikatfilter-small.html och undrar om någon vet ett smart sätt att fästa silikatfiltret på osmosfiltret så att det inte fladdrar runt löst och blir krångligt att flytta.
-
- 3 svar
- 977 visningar
-
-
Då vi har strömavbrott någon gång per år så blir man ju nervös att något av dessa ska råka bli långvarigt. Skadorna som kan komma av ett långvarigt strömavbrott kan ju bli extremt kostsamma och ödelägga ett helt kar om man har riktigt otur. När då Fish-Street.com (http://www.fish-street.com/coralbox_powercell_for_jebao_battery_pump__dc_pump) släppte en batteribackup från CoralBox, passande bla Jebaos streamers och DC-pumpar, så var jag inte sen att beställa en. RW-8 samt WP-25 ska i läge W1 kunna köras i 24h med ett fräscht batteri vilket räcker gott för mig. Har jag inte misstolkat kablaget så ser man till och med ut att kunna driva två enheter med samma batteri om man v…
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Kör denna. Funkar riktigt bra, och har räddat mina kar en gång hittils då jordfelsbrytaren löste ngn timme efter läggdags. Blir ett jäkla liv och man kan gå upp och lokalisera felet. Om man har flera faser får man skaffa fler antar jag. http://www.ebay.com/itm/PROTECTOR-Stromausfall-Melder-SAM-1000-Stromausfallmelder-Sicherheitstechnik-/191403747572?hash=item2c908d68f4:g:RY4AAOSwdzVXvVeF
-
- 11 svar
- 1,9k visningar
-
-
Har lite funderingar på att skapa en sån här anordning som spolar ut ett par liter snabbt i karet med jämna mellanrum. Vad jag funderade på då var väl främst om man skulle kunna använda2st 2 liters petflaskor ovanför karetsom får vattnet från sumpen och spolar åt olika håll.Tänkte det kanske kunde vara bra med relativt korta men täta flöden,blir typ 20 sekunder mellan var spolning,känns mer våglikt. Vad tror ni? Är 2 liter för lite för ett 125L?
-
Någon som kan delge mig en lösning på en automatisk vattenpåfyllning.Jag har tröttnat på hink o spill spring. Jag har ingen sump så det får bli via en dunk i ett skåp under. Ähh.. Nu när ni är här! Någon som vet om Osram och/eller Phillips har T5 som passar till s-vatten.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag beöver få tag i en Vecton 25w lampa till mitt UV. Vart kan jag få tag i den? Skulle vara bra om det fanns någon svensk affär som hade dom. Men annars får jag försöka utomlands. Men frågan är bara var? //Jens
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte höra hur länge osmos vatten står sej i en 25 l dunk utan cirkulation innan det blir dåligt ? Är det ett par timar eller dygn ?
-
Är det någon som har erfarenhet av produkten i rubriken? Jag undrar om den gruglar mycket och hur mycket det gör med slangsetet (1075/2) som rekommenderas för tystare drift... Det ser ut som att det går ner ett rör på insidan... går det att täppa till så att man bara tar ytvattnet? Tar den verkligen flödet som beskrivs på 1200 liter/h? I så fall, hur långt "upp i kammen" lägger sig vattenytan? Alltså om returpumpen lägger av, hur mycket mer vatten rinner ner genom boxen innan det tar stopp? Jag tänkte jag skulle försöka hinna beställa från Drakfisken innan söndag för att få fraktfritt, så snabba svar vore sweet!
-
- 1 svar
- 3,1k visningar
-
-
Vill komplettera min UVC med Ozon och har hittat denna. Med tanke på priset kan den med denna tek. beskrivning fungera för mitt kar? Kina modell som kostar ca sek 400.-. Brand : Hailea Model : HLO-300 Voltage : 220-240v Frequency : 50Hz Power : 15w O2 Output : 210 liters/hr. O3 Output : 30-300mg/hr. Pressure : >0.01 Mpa Timer : 1-180 Min Weight : 0.96kg. Size : 70x185x230mm.
-
- 18 svar
- 2,1k visningar
-
-
Måste kolla med alla experter innan jag sätter igång. Ska ha en sump med tre fack. Fack 1 skummare fack två mokroalger fack 3 returpump. Mellan varje fack ska jag ha två glasskivor frågan är ska vattnet rinna över eller under först glasskivan efter skummaren. Fråga två ska vattnet rinna över eller under första glasskivan till mellan fack två och fack tre. Hoppas ni förstår mina frågor. Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
Håller på med ett experiment i syfte att få lite bättre semesterkoll på karet. Har monterat en wekamera i en glasburk i akvariet. Lite kul att se världen ur ett fiskperspektiv! D-link har även en emailtjänst så att man kan få kameran att automatisk skicka bilder på e-post i vald intervall! Allt provisoriskt så långt.
-
-
- 2 svar
- 729 visningar
-
-
Hej. Ni som 3d printar saker till era saltvattensakvarium, vad använder ni för filament? Jag har enbart kör med PLA filament ifrån Clas Ohlsson https://www.clasohlson.com/se/Filament-PLA-Universal-till-3D-skrivare-Clas-Ohlson/p/38-7986-1 , 3d skrivaren jag har är Ender 3 v.2 Tänkte 3d printa ut ett POD hotell. https://www.thingiverse.com/thing:2811807 . Är det någon som svara på om det är säkert att använda PLA filament ifrån Clas Ohlsson? /Benjamin
-
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjenare. Finns där någon som kan hjälpa mig med detta problem? Jag får inte tyst på ytavrinningen. Har prövat att sätta dit lite filter men det blir aldrig riktigt tyst + att där samlas mycket skit och alger där. Nej, något drastiskt, något riktigt bra. Har ni det? Mvh Butchi..
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
hittade den här. http://www.easygamer.se/product_info.php?cPath=21_25&products_id=3225
-
- 0 svar
- 2,8k visningar
-
-
har inskaffat mig ett 1440 liter kar... kommer ha en sump under denna där jag ska ha all utrustning. ingen avanserad sump utan bara ls å utrusting ska finnas i denna.. vilket sätt är bäst och enklast? borra eller överingensbox? om jag skulle borra var? och hur stort hål ska jag i sånna fall göra? eller ska man köpa en övringsbox? hur dan rekomenderar ni isånna fall? vilken storlek på pvs rör ska man ha? vilken returpump rekomenderar ni? vill hälst inte ha så många cirkulationspumpar i karet så det vore bra om det va bra klös från sumpen kommer säkert bli fler frågor senare..
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har försökt finna något inlägg om denna grej men inte funnit något av värde. Någon som har erfarenhet av produkten? Är i valet mellan denna och Deltec FR 509.
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
För varje dag som går kryper termometern närmare smärtgränsen i karet. har därför bestämt mig för att köpa antingen en aircondition eller kylare till karet. Vad är för resp. nackdelar och fördelar, har kommit fram till följande: Aircon +kyler hela lägenheten vilket är skönt +finns färdiga modeller för att "hänga" ut genom fönstret -energiåtgång (hur stor skillnad tror ni det är, har inte riktigt koll på hur mycket kylaren drar?) Vattenkylare +mindre och smidigare +mindre energiågång -har ingenstans att göra av den mer än inne i lägenheten så den kommer att värma lägenheten men kyla karet (någon med kylare som kan uppskatta hur mycket kylaren gör i tempskillnad i luften?) …
-
Hej! Tror ni det kan va en bra idé att lägga 20mm frigolit under bänken till akvariet för att stabilisera det? Golvet är väl "normaljämnt" på ytan och jag har en bänk med en längsgående ram som ska ligga mot golvet, det är alltså inga benfötter som trycker mot golvet.
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej jag håller på att bygga en avrinningsbox med rör 32mm rör tll sumpen. jag har pröat durso standpipe men det funka inget bra för mig. vart tyst där uppe i karet men skvalpa nått hemskt i sumpen under. Så jag funderar på att pröva med hofer gurgle buster. var inne ett tag på stockman med men förstog inte riktigt var man får tag i bussningen och hur den ser ut. Har sökt runt lite om dom olika men hittar mest gammla inlägg här på guiden. så det skulle va bra med lite nya åsikter av er som prövat dom olika metoderna och vad ni haft problem med och hur ni åtgärdat mm mm? MVH Andreas
-
Tänkte byta ut mediat i silikatfiltret, men kan för min själ inte få upp det. Nån som sitter inne med ett bra knep? /samuel
-
- 2 svar
- 672 visningar
-
-
Har en Vågmaskin som jag haft i några veckor. I början så tyckte jag det var hemskt att ställa in den med rattarna så jag använde knappen så den ställer in sig själv. Men jag är sugen på att försöka ställa in den själv nu istället och undrar hur jag får tillbaka den till det ursprungliga läget? Hittar inget om det i manualen tyvär så jag vänder mig till er! MVH Sohl!
-
- 7 svar
- 994 visningar
-
-
som det står i rubriken får jag en fet oljig yta i sumpen i sten och returfacket. Är det något skadligt och vad gör jag åt det?
-
- 3 svar
- 906 visningar
-
-
Jag har ett 425 xl påväg till mig i just detta nu. Sen har jag funderat på att sätta in ett ClariSea filter, och min fråga är då, hur tror ni hade varit bäst att placera den? i facket där vattnet kommer ner(får nån av de båda modellerna plats där?) eller efter skummares eller var? jag har hört många olika alternativ men tycker ingen sagt varför de tycker det än.
-
- 0 svar
- 601 visningar
-
-
Vill tipsa om denna smidiga lilla pryl för er som vill ha ett sms om det blir strömavbrott eller stora temperatur skillnader. Sök på Google så hittar ni var ni kan köpa den, och den funkar till comviq, Telia, Telenor, ej 3. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 789 visningar
-