Gå till innehåll

CE märkning


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

För ett företag är det ingen tvekan om vad som händer om de använder något som borde vara CE-märkt och inte är det, det blir tvärstopp för användning om någon kommer på det och straff dessutom är högst troligt.

För en privatperson som importerar nåt är det möjligen lite mer gråzon, sannolikt är det förbjudet att använda ej CE-märkta produkter men risken för att nån skulle göra nåt åt det är ju liten. Det är ju snarare om det händer nåt, elolycka t ex, som det är stor risk för problem. Försäkringsbolagen kanske prutar eller inte betalar alls i ett sånt läge.

Samma läge hamnar man i om man gör icke auktoriserade modifieringar som att byta stickpropp. Så länge inget händer är det nog lugnt men blir det problem så kan det bli tråkigheter.

Det man också skall tänka på är att det är väl en sak att importera och använda men har man inget bruk för saken längre så skall man tänka sig för både en och sju gånger innan man säljer. Man riskerar att få ta ansvar för ungefär allt som kan gå galet om man säljer nåt som inte är CE-märkt, som importör får man ta det fulla ansvaret.

När det sen gäller skummare så skall förvisso pumpen vara CE-märkt men det är tveksamt om det skall drabba hela skummaren. Det är ju inte så att akvariet behöver CE-märkas för att man monterar en pump i det och samma skulle man kunna argumentera för när det gäller skummare. Köper man skummaren från USA och ser till att använda en CE-märkt pump borde det vara ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om dom inte är CE märkta, (vilket dom knappast kan var med om dom säljs med kinesisk stickpropp), så är det olagligt importera och sälja dom inom EU. Något annat kan jag inte få Christians info till.

Precis min tanke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Tar upp en lite gammal tråd,

Om pumpen på en skummare är CE märkt, är det alltså bara att tuta och köra?

Hela skummaren måste inte vara CE-märkt, det är i alla fall så jag får det till, då Plasten i skummaren inte kan göra någon skada?

Aja hoppas det finns någon med svar.

Blackizzz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tullverket har, i samarbete med myndigheterna, möjlighet att förhindra att produkter från länder utanför EU/EES släpps ut på den svenska marknaden om de inte är CE-märkta eller uppfyller kraven för CE-märket.

Inte för att kineserna har några problem med att bara klistra på en bild... ted berättade för ett tag sen om att han varit i kontakt med en kina leverantör angående en skummare som skickat med en aqua bee skummare. men han lade märke till att den inte hade en CE märkering på sig, han maialde och sa att det inte var intressant om de inte fyllde kraven vi har i europa och fick som svar "skicka en bild på CE märkeringen det så löser vi det"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar upp en lite gammal tråd,

Om pumpen på en skummare är CE märkt, är det alltså bara att tuta och köra?

Hela skummaren måste inte vara CE-märkt, det är i alla fall så jag får det till, då Plasten i skummaren inte kan göra någon skada?

Aja hoppas det finns någon med svar.

Blackizzz

*helt ute och cyklar*

Ändrat av Reuben
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utklippt från Statens Provningsverks hemsida

CE-märkning

CE.pngCE-märkningen är en viktig del av EUs produktlagstiftning och omfattar bl a byggprodukter, elprodukter, maskiner, leksaker och personlig skyddsutrustning.

De säkerhetskrav som ställs på produkterna framgår av särskilda EU-direktiv. Tillverkaren intygar att säkerhetskraven uppfylls genom att upprätta en deklaration om överensstämmelse, samt att sätta CE-märket på produkten. Den kan då marknadsföras på den gemensamma marknaden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo en pryl kan vara CE märkt av en himla massa anledningar, har ett par solgalsögon som är CE märkta.

Frågan är från vilket direktiv dom är CE märkta.

Som tx hela skummaren kan vara CE märkt enl. maskindirektivet och pumpen i sig vara CE märkt enligt lågspänningsdirektivet och maskindirektivet. EMC-direktiv används nästan alltid när det gäller störande utrustning som t.e.x motorer.

Är en ingående pryl CE märkt enligt lågspänningsdirektivet kan man enbart byta en anslutning (kontakten ingår) om bruksanvisningen tydligt medger det.

O ja skulle bli himla förvånad om en tillverkare öppet medger en sådan sak.

Ändrat av LN21
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett aktuellt exempel är om du köper en tvättmaskin idag så är dom ofta förberedda med en stickkontakt. Det är ganska vanligt att man låter en elektriker koppla in den i en "fast anslutning". Men om det inte uttryckligen står att det är ok att göra så (tror att det är bara Miele som medger) så begår du, elektrikern ett fel som mycket väl kan medföra att garantin upphör och om skada uppkommer så kommer undersökning att påpeka denna brist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant är ju det här med samimporter. Om några slår sig samman och importerar t.ex nanoskummare vem är ansvarig?

Det är helt ok att en firma själv CE märker det dom tänker sälja bara firman ställer ut en försäkran om överensstämmelse och anger vilka direktiv man avser. Samt hur man uppfyller krav i direktivet.

Jobbade själv ett antal år i kylbranchen, där ja utfärdade CE enligt tryckkärlsdirektivet. Där vi gjorde provtryckning enligt Svensk kylnorm.

En kul grej är att när ni nästa gång springer på en CE märkt pryl så fråga försäljaren i butiken,,, under vilket direktiv lyder CE märkningen under:):)

Det ä nämnligen så att det är försäljaren skyldigt att kunna visa:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det gäller inte bara elektronik, vilket Lasses inlägg tidigare belyser.

(Leksaker t ex ska CE-märkas). Det är heller inte så att bara pumpen i skummaren är CE-märkt så är automatiskt skummaren det.

Jag förvånas lite över att det i en sådan här tråd är så många som känner sig kallade att berätta om hur det förhåller sig, utan att bevisligen ha en aning. Synd då många andra inlägg samtidigt belyser saken på ett utmärkt sätt, men inte lätt för novisen att skilja de två "lägren" åt. Konsekvenserna av feltolkningar, både juridiskt och vad gäller risken för personskador, kan också bli stora om det blir fel. Och att på olika sätt runda lagstiftningen kan alltid göras, men poängen med CE-märkningen är faktiskt att säkra produkter ska erbjudas användaren.

(ovanstående f ö skrivet av en person som råkar basa för ett forskningsinstitut som bl a professionellt hjälper företag att CE-märka sina maskiner/system)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Däremot är pumpen sannolikt den helt avgörande komponenten i systemet, och är den CE-märkt så är det troligen inte speciellt komplicerat att CE-märka skummaren som produkt. (Detta svar efter kort konsultation med en av mina experter. Svaret är dock avgivet utifrån väldigt lite information till honom, och ska endast ses som rådgivande.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, Tack!

När man CE-märker en produkt, måste man då skicka in en produkt och få den testad, eller är det något man kan göra själv? (Detta är lite avgörande för min tillverkning/säljning, då farsgubbens företags larm kostade 140tusen att CE-märka... =/)

Kostar det i regel mycket att CE-märka en produkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt skiftande vad det kostar att CE- märka produkter.

Om dina skummare har pumpen utanför skummarkroppen skulle jag tro att det räcker med att ha pumpen CE- märkt. Men har du gjort en speciell impeller eller byggt om pumphuset (strypning av inkommande vatten) bör nog pumpen testas om.

I och med att du inte Har EMC- kompabilitetsfrågor så är jag övertygad om att det bara rör sig om någon / några procent av de 140 000.

Om man bygger en lamparmatur utan elektronik får man under vissa omständigheter CE- märka själv utan test. Det står mer om detta på elsäkerhetsverkets hemsida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tar upp en fråga igen då =P

Enligt vissa hemsidor, (som enligt mig verkar ganska troliga) så är det endast vissa produkter som behöver CE märkas,

maskiner

personlig skyddsutrustning

enkla tryckkärl

tryckbärande anordningar

och utrustningar för användning i explosiv miljö

Det ända jag skulle kunna se innefatta skummare vore maskiner, men stämmer det verkligen !? Är en skummare en "maskin"?

Länkar till Arbetsmiljöverket, som säger så. Och länk till intertek, som vad jag kan se säger liknande saker, stämmer detta inte? eller är det så att något har blivit uppdaterat?

http://www.av.se/teman/marknadskontroll/allman/

http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_468.pdf

http://sweden.intertek-etlsemko.com/om-intertek/s-ce-skillnad/

Hoppas ni kan hjälpa mig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan idé/fråga som jag kom på.

Teoretiskt för att man skulle kunna slippa undan Ce-märknings reglen osv.

Skulle inte vi Saltvattensintresserade kunna starta en ekonomisk förening o då kunna göra samlade importer från tex China. Tull o moms får man ju givetvis betala men man sparar ju pengar på frakt osv. Vet inte heller om man på detta viset kan slippa från detta att en vara behöver vara Ce-märkt då varan inte "säljs" i den bemärkelsen. Eller blir det en försäljning ändå där man måste testa varans maskindelar för ett Ce-godkännande ? Jag själv är sugen på att plocka hem o har hittat andra leverantörer än fish-street. Hittatde hos någon som sålde "Cone skimmer" till 1400l kar för ca 200 US Dollars. blir ju ca 1400 kr plus frakt, moms tull osv.....(finns billigare med som liknar Bubble M skummare ej "Cone")

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...