Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
är lite inne på på aqua medic sn400 nitrit filter är det nån som har testat ett sånt
-
- 0 svar
- 916 visningar
-
-
Jag håller på att gå över från balling till calciumreaktor på nya karet vilket är något helt nytt för mig. Har främst två frågor till er mer erfarna. Reaktorn kommer vara placerad över sumpen, detta som säkerhetsåtgärd vid eventuellt läckage. Är lite orolig för häverteffekt och stora mängder CO2 ner i sumpen. Reaktorn kommer matas med peristaltisk pump. Om jag tänker rätt borde jag undvika problemet genom att dra vattnet ur reaktorn istället för att mata in då pumpen stoppar häverten. Detta verkar många göra men i deltecs bruksanvisning står att pumpen ska pumpa in vattnet i reaktorn och att man absolut inte får strypa utflödet pga risk för övertryck. Är det s…
-
-
- 3 svar
- 915 visningar
-
-
Hej och tack för ett grymt forum! Jag kommer ha möjlighet att börja använda ett litet rum på ca 8m2 som dedikerat akvarierum. Huvudsakligen kommer jag ha sötvatten även ifall jag ska försöka få in en liten lagom burk på kanske 200l saltvatten bara finanserna tillåter. Den totala vattenmängden (och ja jag räknar även sötvatten) är tänkt att bli bortåt 2000l. Hursomhellst har jag blivit lite nojig för fukten. Jag menar det blir väl mer eller mindre tropiskt klimat där inne. Har varit i flera källarlokaler för hobbyodling eller varför inte ta Akvarielagret som exempel. Alla är trånga källarutrymmen packade med akvarium, så det verkar ju som om det kan fungera. Är dessutom li…
-
- 1 svar
- 915 visningar
-
-
Jag har ett par kassar med 5-10mm korallbitar i och undrar hur jag kan "vätta" det så att jag inte löser upp massa "skit" som jag sedan pytsar ut i akvariet. Koka eller???? //Jens
-
- 0 svar
- 914 visningar
-
-
Är det någon som har erfarenhet av Tropical Marines sandfilter ? Tacksam för lite informatin __________________ MVH Peter
-
Hej allihopa! Håller på att knåpa i hop en sump och har lite funderingar på hur man gör bubbelfällorna bäst. Min sump kommer att bestå av fyra fack en för skummaren två bra att ha och en för returen. Bubbelfällan ska man lägga den närmast returfacket? Finns det några rekommendationer på hur en bubbelfälla ska se ut. Ska man låta vattnet rinna över kammen ner i fällan eller ska man låta vattnet gå i från botten in i bubbelfällan. Hur brett bör man ha mellan skiljeväggarna i fällan? Hur skulle ni ha gjort?
-
- 2 svar
- 913 visningar
-
-
Har köpt en sådan (Tunze 7094 Multicontroller), men fick inte med någon manual. Är det någon som har en sådan? Eller vet var man kan få tag i en? /Jens
-
- 1 svar
- 912 visningar
-
-
Har en refraktometer sedan många år som fungerat felfritt... Men nu skulle jag kalibrera den, då jag inte gjort det på ett tag och kände att jag vill ha koll på läget. Köpte alltis renat vatten på apoteket som jag gjort tidigare. Det är det jag använder för att ställa in. jag droppade tre droppar och sen skulle jag skruva. Problemet är att nivån går inte att skruva så det blir 0 i fönstret. Den hamnar en bit under 0 även om man skruvar upp skruven så långt det går. Tips tack..
-
-
- 1 svar
- 912 visningar
-
-
Kan inte bestämma mig vilken ph controller jag ska köpa till min calcium reaktor. Kraven är att det ska vara av god kvalitet och kunna styra en magnetventilen.
-
- 1 svar
- 911 visningar
-
-
Jag kör herbie-overflow och med karet var det borrat en 40mm och en 25mm i överrinningsboxen. Returen upp (25mm) har jag dragit på utsidan då jag inte ville borra i glaset för det tredje röret. Grejen är den att returen ner i sumpen inte blir tyst, det skvalar/kommer luftbubblor ner i sumpen. Har en skjutventil på 40mm-röret för att få överrinningen tyst och reglera nivån i överrinningsboxen, den blir tyst. Kan det vara så att returen ner är för stor i förhållande till returen upp? Eller läcker 40mm-röret luft någonstans på vägen ner? Returpumpen är en Jebao DC-7000 som jag kör på högsta, har försökt att köra den i lägre hastighet men det blir fortfarande…
-
- 4 svar
- 910 visningar
- 1 följare
-
-
hej! Hålle rpå att starta upp ett salvattensakvarium på 390 liter sakta men säkert. Nu undrar jag vilket jag behöver först och vad som är viktigast av UVC och Osmos: några tips? Jag har ej pengar till både och samtidigt utan undrar vad jag behöver först. Tack på förhand Sebbe
-
- 4 svar
- 910 visningar
-
-
Är det någon som har kollat in dessa intrument ifrån HannaNorden eller har någon erfarenhet ifrån dem http://www.hannanorden.com/hanna/index.jsp#;cid=009003;v=product;pid=1616;
-
- 1 svar
- 910 visningar
-
-
Kan man få för mycket Calcium i vattnet om man använder calciumreaktor ? Hur vet man att man behöver tillsätta spårämnen ? Hur ofta gör man det ? MVH Mazi
-
- 1 svar
- 909 visningar
-
-
en fråga till er med kalkmixer, hur ofta byterni ut kalciumhydroxiden eller fyller ni bara på i mixern? __________________ /Peter G
-
Jag använder en 4-stegs RODI (sediment, kol, RO, DI) och tänkte installera en dubbel TDS-mätare nästa gång jag byter filter för att få bättre koll på när det är dags att byta. Jag funderar nu på var jag vill mäta TDS. Det vanligaste verkar vara att mäta efter RO-membranet och efter DI-filtret. Detta för att se när det är dags att byta RO-membranet och jonbytarmassan. Tillverkaren/säljaren av filtren rekommenderar att förfilter och jonbytarmassa byts var 6 månad och RO-membran var 1-3 år. Då funderar jag på om det inte är bättre att mäta efter förfilterna för att kunna byta dessa i tid och därför belasta RO-membranet mindre och förlänga dess livslän…
-
Jag har genom snirkliga vägar fått mina vantar på en pH-mätaren från Hanna. Min kunskap om denna typ av instrument är, milt sagt, begränsad och jag behöver kalibrera den. Hur fås kunskapen om vilken kalibreringsvätska som är lämplig för denna apparat? När jag tittade på en hemsida fanns det kalibreringsvätska pH 7 och pH 9. Mvh Thomas
-
- 2 svar
- 908 visningar
-
-
Jag skulle se om fosfat värdet hade sjunkit, men låg på samma, runt 0,10ppm ( mätt med redsea algea control). Så tänkte ja att jag skulle mäta vad som kommer ut från reaktorn, och då låg värdet på samma. Kör med en deltec fr509. Har kört detta mediat ca 1 vecka nu. Är mediat kass, eller var kan problemet ligga? Här e fosfatmediat jag använder Tacksam för hjälp och tips /mackan
-
- 3 svar
- 908 visningar
-
-
hur bygger man ett aktivtkol filter, eller hur funkar dom? ska man ta ett rör och fylla det med kol och sedan låta vattnet droppa igenom eller ska man trycksätta det med en pump som gör att det filtreras lite snabbare? är tacksam för alla tips och eventuella länkar tack på förhand Peter
-
Min nya osmos aqua light picobello 300 ramlade i golvet och och själva fästningen där slangen sitter gick sönder. Går det att fixa reserv delar till den? här är några bilder på den trasiga delen. Tacksam för snabba svar!
-
- 2 svar
- 907 visningar
-
-
Hejsan! Jag har pysslat en hel del med sötvattensakvarier, och börjar fundera på att ge mig in i ett litet projekt med ett saltvattenskar istället. Jag sitter här och funderar på hur dyrt det egentligen kommer bli. Jag är lite osäker på vad teknikkraven på ett saltvattensakvarie egentligen är. Såvitt jag har förstått så måste man i alla fall ha: - Stark belysning, gärna HQI eller HQL - Skummare - kraftig cirkulationspump/Powerhead - doppvärmare Sen måste man väl ha en hög levande sten också. Är det något mer man måste ha som "grund"? tack på förhand!
-
Hej, Har märkt att det råder lite delade meningar med var man skall sätt uv-filtret för att uppnå bästa effekt. När jag pratade med en handlare sist sa han att jag inte skulle sätta den i sumpen (inte lika effektivt sa han), vilket hade varit absolut smidigast. Någon som har några funderingar på detta, och om det överhuvudtaget spelar någon roll? __________________ Mvh Nicklas
-
Sorry för lite OT, kan tas bort om det sticker i ögonen. Hur värdelös blir en osmos om den ligger ned?
-
- 2 svar
- 905 visningar
-
-
Hej! Är på jakt efter en iks styrdator.Någon som vet vart man kan få tag på en sådan i sverige Mvh kjell
-
- 1 svar
- 905 visningar
-
-
Sätter igång min planeringstråd här i "sumpavdelningen":skrattar: så kanske man kan få den flyttad när så behövs? Mitt nästa kar skall igång under året men just nu försöker jag bara tänka. Satt i går kväll och bara ritade lite på ett vanligt papper. Karet kommer att ha måtten 120x65x55. Ställningen skall jag få tillverkad i 50x50 fyrkantsprofil, svetsad av proffs. Innermåtten under karet kommer att bli ca 110x55 och höjden ca 75. Min huvudfråga är, finns det några generella riktlinjer för hur stor sumpen bör vara ???????????????? Jag förstår självklart att ju större desto bättre. Som jag ritade igår kan sumpen kanske vara 50 bred, 40 hög och 50 djup. Det skulle med 40 cm…
-
- 1 svar
- 904 visningar
-
-
Är ute och letar någon "wavemaker".. Leffe på Triton har pratat sig varm om en s.k. "squid" som han har försökt få hem från USA.. Så som han beskrivit den tror jag inte han menade en sådan här men den har fått bra recensioner av användarna.. http://www.petstore.com/ps_ViewItem-idproduct-3Q1111-tab-0.html http://www.saltcorner.com/1024/index1024.htm Någon som prövat???
-
- 2 svar
- 904 visningar
-