Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Någon som testat denna?

• 0 svar
    • 873 visningar
  2. Started by Hoyt,

Jag skulle se om fosfat värdet hade sjunkit, men låg på samma, runt 0,10ppm ( mätt med redsea algea control). Så tänkte ja att jag skulle mäta vad som kommer ut från reaktorn, och då låg värdet på samma. Kör med en deltec fr509. Har kört detta mediat ca 1 vecka nu. Är mediat kass, eller var kan problemet ligga? Här e fosfatmediat jag använder Tacksam för hjälp och tips /mackan

• 3 svar
    • 873 visningar
  3. Started by highlow,

Hej alla glada akvarister . hade saltkar innan men inte med sump, tills det sprack o 300 L vatten rann ut o då tappa ja suget. men har fått tillbaka det igen har precis hämtat hem ett juwel trigon 350 med all teknik till men ja vil göra om sumpen lite för att den gamla ägaren hade samlat all teknik öppet i sumpen. det ja vill sätta i sumpen är: skummare, kalk reaktor och en Ultra violet sterilitator, en retur pump o en insug pump om det behövs, den gamla konfig. akvariet e borrat längstbak och ner till sumpen går ett pvc 50 mm rör i tillopp från akvariet ner till sumpen och ett 15 mm som retur tillbaka i 50 mm röret. vad tycker ni här inne?

• 2 svar
    • 873 visningar
  4. Started by Maro,

Hejsan ,undrar om någon vet om liten smidig genomföring som man kan dra på en slang. Tänkte ha 2 st i överinningsboxen till uv-et. Vill inte ha något synlig teknik och samtidigt ha uv intag o utsläpp i tanken o ej i sump Mvh Magnus

• 1 svar
    • 872 visningar
  5. Started by Dimorb,

Kört i ett heavy load system från start till nu.. Inköpt 14-10-2019 Motorn orkar inte dra mer. Har haft filtret isär och letat efter motstånd men finner ingenting. Kan man räkna med att motorn inte har längre levetid och det är dags för ett nytt block eller vad bör jag se efter? mvh Andre.

• 5 svar
    • 872 visningar
  6. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena! vad tror ni blir bäst av följande till ett 375 som jag har tänkt ha koraller och anemoner i: 2 st 150 W MH och 2 lysrör ca:3900 kr 1 st 150 W MH och 2 T5 56 Wca: 3291 Kr 4 st T5 56 W ca: 3500 kr Mvh Filip

• 4 svar
    • 872 visningar
  7. Started by Andreas84,

Var hittar man en sån här? Dom hade på den sidan innan men finns tyvärr inte kvar.

• 2 svar
    • 872 visningar
  8. Started by crille,

rätt fräck,men dyr http://www.ogles.info/

• 3 svar
    • 870 visningar
  9. Started by moogoo,

Ska starta ett akvarie till, fish only. Undrar därför om det är någon som vet nån bra butik eller glasmästare av måtbeställda akvarier i eller runt Malmö!? Fördel om dom har bra priser också...

• 1 svar
    • 870 visningar
  10. Started by sebbe,

hej! Hålle rpå att starta upp ett salvattensakvarium på 390 liter sakta men säkert. Nu undrar jag vilket jag behöver först och vad som är viktigast av UVC och Osmos: några tips? Jag har ej pengar till både och samtidigt utan undrar vad jag behöver först. Tack på förhand Sebbe

• 4 svar
    • 869 visningar
  11. Started by Skåp,

Det finns ju en kalkylator som anger den minsta längden på överrinningen för ett visst flöde. Men finns det nåt mått på hur högt ytan stiger för ett visst flöde mot en viss längd ??? Kul att veta innan man börjar limma boxen / Mattias

• 3 svar
    • 869 visningar
  12. Started by Peter,

Vilket fabrikat är bäst? Tycker ni. Vill ha lite tips bara. // Peter

• 1 svar
    • 868 visningar
  13. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tänker köpa ett osmosfilter från AquaCare, Min fråga är om det är värt att lägga på drygt 2000 kr för att få en automatisk sköljning av membranet. Blir det billigare på lång sikt ?

• 1 svar
    • 868 visningar
  14. Started by per.w,

Har en refraktometer sedan många år som fungerat felfritt... Men nu skulle jag kalibrera den, då jag inte gjort det på ett tag och kände att jag vill ha koll på läget. Köpte alltis renat vatten på apoteket som jag gjort tidigare. Det är det jag använder för att ställa in. jag droppade tre droppar och sen skulle jag skruva. Problemet är att nivån går inte att skruva så det blir 0 i fönstret. Den hamnar en bit under 0 även om man skruvar upp skruven så långt det går. Tips tack..

• Gilla
    • 1 svar
    • 867 visningar
  15. Started by Linnex,

Om man kör separata streamingpumpar i huvudkaret. Är det enbart skummarens kapacitet som är det som man tittar på för att dimensionera cirkulationen mellan sump och huvudkaret? Min skummarpump är på 1000 l/h. Är 1000-1500 faktiska liter lagom för cirkulation till huvudkaret?

• 2 svar
    • 866 visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har lite funderingar på att skapa en sån här anordning som spolar ut ett par liter snabbt i karet med jämna mellanrum. Vad jag funderade på då var väl främst om man skulle kunna använda2st 2 liters petflaskor ovanför karetsom får vattnet från sumpen och spolar åt olika håll.Tänkte det kanske kunde vara bra med relativt korta men täta flöden,blir typ 20 sekunder mellan var spolning,känns mer våglikt. Vad tror ni? Är 2 liter för lite för ett 125L?

• 5 svar
    • 866 visningar
  17. Skulle vilja ha en lampa som tänds automatiskt i sumputrymmet, finns det såna saker färdiga i delar med kontakt för dörren? precis som ett kylskåp fungerar alltså

• 3 svar
    • 866 visningar
  18. Skaffade nyligen ett begagnat kar på 120 x 60 x 40 cm i 12mm optiwhite. Skall vara tillverkat av Majornas Glas för ca 2,5 år sedan och stått tomt tills nu. Två dagar efter fyllning ser jag små ränder i silikonet, på insidan av karet. Det är synligt på en av långsidorna, ca 10 cm långt, mellan frontglaset och. Silikonet har också mörka fläckar i närheten av området. Jag har dålig koll på vad som anses acceptabelt vad gäller silikonskador och ber om råd. Är detta normalt och kan jag låta det vara? Karet står på en aluminiumställning med bänkskiva och akvarieunderlag mellan kar och bänk. Karet står i våg, från alla kanter och på diagonale…

• 0 svar
    • 865 visningar
  19. Sorry för lite OT, kan tas bort om det sticker i ögonen. Hur värdelös blir en osmos om den ligger ned?

• 2 svar
    • 864 visningar
  20. Är ute och letar någon "wavemaker".. Leffe på Triton har pratat sig varm om en s.k. "squid" som han har försökt få hem från USA.. Så som han beskrivit den tror jag inte han menade en sådan här men den har fått bra recensioner av användarna.. http://www.petstore.com/ps_ViewItem-idproduct-3Q1111-tab-0.html http://www.saltcorner.com/1024/index1024.htm Någon som prövat???

• 2 svar
    • 864 visningar
  21. Started by kocknick,

Säljes 2500 med halv rulle och Pvc Som ny Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

• 2 svar
    • 863 visningar
  22. Started by Danijel,

L

• 0 svar
    • 863 visningar
  23. När det gäller tankgenomföringar, PVC. Hur fasen vet man vilken gänga det är, så man kan köpa en gängad fortsättning och koppla på sig med? (För att enkelt kunna dela och plocka bort tankgenomföringen vid behov) Jag antar att det är standard dimmensioner för VVS, men det gör inte mig ett dugg klokare. Kan man vara så ful att man kör på rördimmensionen, och gängan automatiskt stämmer? Har genomföringar för 20 & 40mm i den nya projektbaljan. B!

• 4 svar
    • 863 visningar
  24. Started by lundisen,

Hej. Har en FM bio pellets reaktor som jag fyllt på med 200g pellets. Enligt påsens rekommendationer så ligger jag nu strax över min för akvarie volymen. Nu till problemet andra reaktorer jag har sett så cirkulerar pelletsen mer än vad det gör i min. Motsat sida från där pumpen sitter står det mer stilla än rör sig. Kan detta bero på att det är ganska lite pellets i reaktorn? Pumpen är fullt öppen så den ger Max. pelletsen ligger löst så densiteter inte ihopp.

• 3 svar
    • 863 visningar
  25. Started by kobbens,

Har köpt en begagnad Calcium reaktor HCR 110. Har försökt hitta en manual till den på nätet. Men det går inte att hitta. Mailade Grotech om en Manual. Men de skall ha serinummer på den ( som inte finns) Kopia på kvito och bla vart jag köpt den!. Men den har några år på nacken så de uppgifterna går inte få tag på! Vad gör man?? Grotech svarar inte ens tillbaka efter min förklaring samt bilder på den! ??? Kasta den å köpa nån modell som finns en manual att få tag på? Blir defenitivt inget mera från Grotech!

• 3 svar
    • 862 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.