Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Hej. Mitt kar är kopplat till en extern filter, en Sera 400. Jag fick höra från många håll att man inte ska använda filtervadd som följer med filtret. Är det nån som vet varför man inte ska göra det? /Oualid
-
Jag skulle se om fosfat värdet hade sjunkit, men låg på samma, runt 0,10ppm ( mätt med redsea algea control). Så tänkte ja att jag skulle mäta vad som kommer ut från reaktorn, och då låg värdet på samma. Kör med en deltec fr509. Har kört detta mediat ca 1 vecka nu. Är mediat kass, eller var kan problemet ligga? Här e fosfatmediat jag använder Tacksam för hjälp och tips /mackan
-
- 3 svar
- 856 visningar
-
-
Var hittar man en sån här? Dom hade på den sidan innan men finns tyvärr inte kvar.
-
- 2 svar
- 856 visningar
-
-
-
Ska starta ett akvarie till, fish only. Undrar därför om det är någon som vet nån bra butik eller glasmästare av måtbeställda akvarier i eller runt Malmö!? Fördel om dom har bra priser också...
-
- 1 svar
- 855 visningar
-
-
Jaha, verkar som pumpen på min ena osmolator gett upp. Jag hör att den jobbar men det kommer inget vatten. Beställde 2 nya men tänkte ställa frågan här först innan den kasseras...... Finns det något man kan göra? Den går inte att öppna och kontrollera/tas isär? Mvh Kim
-
- 3 svar
- 855 visningar
-
-
-
Köpte en billig hållare till proberna och den har startat å rosta så tog den ut. Har istället bara fäst proberna i vattenlinje i sumpen med hjälp av nedfallsrör och stripes.. fungerar det tror ni eller har ni andra smarta lösningar?
-
-
- 5 svar
- 853 visningar
-
-
Någon som har satt sig in i bägge och kan klarera vad som utgör störst skillnad samt ge en rekommendation? Ser att reefbot testar flera parametrar till ett lägre pris men vad mer skiljer det? Noggrannhet? Finish? Kvalitet på support etc?
-
- 4 svar
- 852 visningar
-
-
Skaffade nyligen ett begagnat kar på 120 x 60 x 40 cm i 12mm optiwhite. Skall vara tillverkat av Majornas Glas för ca 2,5 år sedan och stått tomt tills nu. Två dagar efter fyllning ser jag små ränder i silikonet, på insidan av karet. Det är synligt på en av långsidorna, ca 10 cm långt, mellan frontglaset och. Silikonet har också mörka fläckar i närheten av området. Jag har dålig koll på vad som anses acceptabelt vad gäller silikonskador och ber om råd. Är detta normalt och kan jag låta det vara? Karet står på en aluminiumställning med bänkskiva och akvarieunderlag mellan kar och bänk. Karet står i våg, från alla kanter och på diagonale…
-
- 0 svar
- 851 visningar
-
-
Har en reaktor m inte fått ändan ur vagnen, hur stor skillnad gör det egentligen ?
-
- 0 svar
- 850 visningar
-
-
Sorry för lite OT, kan tas bort om det sticker i ögonen. Hur värdelös blir en osmos om den ligger ned?
-
- 2 svar
- 850 visningar
-
-
Hejsan, är det någon som vet ifall det finns något sätt att enkelt bli av med allt grejs som flyter omkring på ytan?Jag brukar rensa med en burk som jag håller just under ytan men efter 2 dar är det fullt igen.jag har ingen sump. nån slags ytavrinning utan att ta upp hål? mvh roger
-
Hittade en väldigt bra informationstext som jag delar med mig av: "A good rule of thumb is to replace your sediment filter and carbon block after six months. A more precise way to maximize the useable life of these two filters is to use a pressure gauge to identify when pressure reaching the membrane starts to decline. This is your indication one or both of the filters is beginning to clog. Also be cognizant of the chlorine capacity of the carbon block. The Matrikx+1 (“Chlorine Guzzler”) for example will remove 99% of chlorine from 20,000 gallons of tap water presented at 1 gpm. Original equipment suppliers commonly provide carbon cartridges rated at 2,000…
-
- 1 svar
- 849 visningar
-
-
Vill tipsa om denna smidiga lilla pryl för er som vill ha ett sms om det blir strömavbrott eller stora temperatur skillnader. Sök på Google så hittar ni var ni kan köpa den, och den funkar till comviq, Telia, Telenor, ej 3. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 849 visningar
-
-
Hej allihopa! Håller på att knåpa i hop en sump och har lite funderingar på hur man gör bubbelfällorna bäst. Min sump kommer att bestå av fyra fack en för skummaren två bra att ha och en för returen. Bubbelfällan ska man lägga den närmast returfacket? Finns det några rekommendationer på hur en bubbelfälla ska se ut. Ska man låta vattnet rinna över kammen ner i fällan eller ska man låta vattnet gå i från botten in i bubbelfällan. Hur brett bör man ha mellan skiljeväggarna i fällan? Hur skulle ni ha gjort?
-
- 2 svar
- 849 visningar
-
-
-
hur gör ni för att inte bli störd av ljuset ifrån era armaturer som ni har till era akvarium ? __________________ /Igge
-
Om man kör separata streamingpumpar i huvudkaret. Är det enbart skummarens kapacitet som är det som man tittar på för att dimensionera cirkulationen mellan sump och huvudkaret? Min skummarpump är på 1000 l/h. Är 1000-1500 faktiska liter lagom för cirkulation till huvudkaret?
-
- 2 svar
- 847 visningar
-
-
Tjenare! Har några frågor om min reaktor ska starta upp den. Hur ställer man in manometern som sitter på flaskan?,kranen på flaskan helt öppen och sen då. Det sitter ju två kranar till på den,en stor och en liten nålventil. När det kommer in gas i första kammaren så sjunker vatten nivån i kammaren ner till där styrningen sitter ska det göra det?. Det låter väldigt högt om dom två slangarna från sediment kammaren ska det göra det?. Eller har jag för bra drag i min luftpump?. Kan man ställa trycket på en Schego WS3 300 l/t ?. MVH Jocke
-
- 0 svar
- 847 visningar
-
-
Har idag en liten mag-float till mitt nano och behöver en större till nästa kar. Har lite dålig erfarenhet av prylarna de säljer på djurmagazinet och allt vad kredjorna heter. Köpte en historia med ett rakblad, som repade glaset i ett gammalt sötvattenkar jag hade (Aldrig rakblad på glas jag vet...) Hur som helst, vad använder ni? mag-float verkar "störst" i butikerna men det verkar finnas mängder olika leverantörer.
-
- 2 svar
- 846 visningar
-
-
Jag har bestämt mig för att skaffa ett saltvattensakvarium efter sommaren. Jag har kikat på Aqua-medics-Percula 120, är det någon som har erfarenhet eller synpunkter angående karet så skulledet vara väldigt uppskattat. Tänkte börja med lite tåliga fiskar och mjukkoraller, och även köpa en osmosis Är det något annat som är ett måste för en nybörjare helt utan erfarenhet? (förutom kundskap) Ha det gott/ R.G
-
Min pump för top off är lite för stor för att passa genom mynningen på en dunk tyvärr. Vad använder ni att ha vatten i? Just nu står min öppet så en spann är inte optimalt.
-
- 6 svar
- 846 visningar
-
-
Ska montera lite saker som jag köpte till min osmos har nu en del frågor då jag inte hittar mina bokmärken angående osmos 1. Jag har köpt en manometer som ska monteras på membranfiltret. Hade ett bokmärke som skrev att vid ett visst tryck så kunde man se att det var dags att byta membran. Någon som har någon input här? Nu när jag skriver så borde man då ha dubbla manometrar? Annars ser man ju inte tryckfallet Eller trycket i ett bostadshus är i stort sätt alltid samma? 2. Har 2 st dubbla tds-mätare. Har även 2 silikatbehållare. Tänkte montera den ena för att mäta före och efter sista silikatbehållare för att kunna se när det är dags att rotera si…
-
-
- 7 svar
- 845 visningar
-
-
Skulle vilja ha en lampa som tänds automatiskt i sumputrymmet, finns det såna saker färdiga i delar med kontakt för dörren? precis som ett kylskåp fungerar alltså
-
- 3 svar
- 845 visningar
-