Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
-
Jag skulle se om fosfat värdet hade sjunkit, men låg på samma, runt 0,10ppm ( mätt med redsea algea control). Så tänkte ja att jag skulle mäta vad som kommer ut från reaktorn, och då låg värdet på samma. Kör med en deltec fr509. Har kört detta mediat ca 1 vecka nu. Är mediat kass, eller var kan problemet ligga? Här e fosfatmediat jag använder Tacksam för hjälp och tips /mackan
-
- 3 svar
- 891 visningar
-
-
Hur gör ni som använder en probe finns det några tips på hur man får bäst livstid på sin probe?
-
-
- 4 svar
- 891 visningar
- 1 följare
-
-
Om man kör separata streamingpumpar i huvudkaret. Är det enbart skummarens kapacitet som är det som man tittar på för att dimensionera cirkulationen mellan sump och huvudkaret? Min skummarpump är på 1000 l/h. Är 1000-1500 faktiska liter lagom för cirkulation till huvudkaret?
-
- 2 svar
- 891 visningar
-
-
Hejsan ,undrar om någon vet om liten smidig genomföring som man kan dra på en slang. Tänkte ha 2 st i överinningsboxen till uv-et. Vill inte ha något synlig teknik och samtidigt ha uv intag o utsläpp i tanken o ej i sump Mvh Magnus
-
- 1 svar
- 890 visningar
-
-
hej! Hålle rpå att starta upp ett salvattensakvarium på 390 liter sakta men säkert. Nu undrar jag vilket jag behöver först och vad som är viktigast av UVC och Osmos: några tips? Jag har ej pengar till både och samtidigt utan undrar vad jag behöver först. Tack på förhand Sebbe
-
- 4 svar
- 890 visningar
-
-
Skrev ju tidigare en tråd om glastjocklek till en sumpmodifiering. Nu har jag gjort en extremt välgjord ritning på hur jag tänkt mig. Tror ni detta skulle funka? Tanken är att Ca-reaktorn skall bort. Där reaktorn står idag skall skummaren placeras. 17cm från vänstra kanten sätts en glasskiva in som delar av sumpen. Skivan skulle bli 52cm hög (sumpen är 60cm hög), vilket skulle ge en vattenkammare på ca 45L. Meningen är att jag skall kunna blanda ca40L åt gången. Tanken är då att vattnet rinner ner från överrinningsboxen ner i blandarfacket, och över kanten på denna ner i sumpen. När jag vill blanda nytt vatten flyttar bara avrinningsröret från blandarfacket till sumpdelen…
-
- 0 svar
- 889 visningar
-
-
Ska starta ett akvarie till, fish only. Undrar därför om det är någon som vet nån bra butik eller glasmästare av måtbeställda akvarier i eller runt Malmö!? Fördel om dom har bra priser också...
-
- 1 svar
- 889 visningar
-
-
Har en 350 liters burk med sump. Burken är 2 månader. Har två små fiskar och några räkor. Har fått möjlighet att köpa 15 kg LS till mina nuvarande 45. Får ett bra pris på stenen men om jag köper den får skummaren vänta ytterligare 1 månad eller 2.Har inga planer på att köpa fler fiskar på ett bra tag. Ska jag köpa skummaren innan LS? __________________ pipen
-
Är det någon som har erfarenhet av Tropical Marines sandfilter ? Tacksam för lite informatin __________________ MVH Peter
-
Har kollat lite på alla bilder som finns här på SG och har upptäckt att det är en del av oss som har gröna vanliga akvarieslangar i sina saltvattensburkar. Jag har hört att dom löser upp sig efter ett tag i saltvatten och att man ska använda dom 400ggr så dyra siliconslangarna som brukar vara transparanta. Är det någon som vet något annat eller är det bara en av alla myter som finns i hobbyn?
-
- 0 svar
- 887 visningar
-
-
Tjenare! Jag undrar om det finns någon mätare som klarar av att mäta PH,NITRATE,NITRITE,PHOSPHATE,AMMONIA?. MVH JOCKE
-
- 1 svar
- 887 visningar
-
-
När det gäller tankgenomföringar, PVC. Hur fasen vet man vilken gänga det är, så man kan köpa en gängad fortsättning och koppla på sig med? (För att enkelt kunna dela och plocka bort tankgenomföringen vid behov) Jag antar att det är standard dimmensioner för VVS, men det gör inte mig ett dugg klokare. Kan man vara så ful att man kör på rördimmensionen, och gängan automatiskt stämmer? Har genomföringar för 20 & 40mm i den nya projektbaljan. B!
-
- 4 svar
- 887 visningar
-
-
Kör systemet med 2 osmolatorer för att hålla salthalten på riktig nivå samtidigt som jag alltid har en "back up" ifall det skulle ske att en av dem slutar fungera. I går eller i dag gav sig en utav dem och vill inte längre ge signal till pumpen. Pumpen fungerar på norsk start så det är inget stop i slangen eller pump med luft i utan det är något med sensorn som gör att den inte sänder start signal, tänkte jag. Så koppla ur den och undersöker den. Ser ut som att den har fått ett belägg som sitter väldigt hårt på den. Nu till frågan: Kan man / bör man rengöra den med sicce pump clean (i huvudsak eller enbart citronsyra skul…
-
-
- 4 svar
- 887 visningar
-
-
Ska starta upp ett 600-liters akvarium och undrar om denna skummare skulle räcka? Någon som har några erfarenheter av denna skummare eller kan rekommendera någon annan skummare som skulle passa bra till ett akvarium i den storleken men som inte är allt för dyr?
-
-
Är ute och letar någon "wavemaker".. Leffe på Triton har pratat sig varm om en s.k. "squid" som han har försökt få hem från USA.. Så som han beskrivit den tror jag inte han menade en sådan här men den har fått bra recensioner av användarna.. http://www.petstore.com/ps_ViewItem-idproduct-3Q1111-tab-0.html http://www.saltcorner.com/1024/index1024.htm Någon som prövat???
-
- 2 svar
- 886 visningar
-
-
vad uppstår fosfat och framförallt för höga halter av och är fosfatfilter överkurs?? jag har eb riktigt bra skummare, uv-c och nitrat filter..
-
- 1 svar
- 885 visningar
-
-
Hei! Er det noen her inne som har bygget sump til sin Aqua Medic Chromis?
-
- 0 svar
- 885 visningar
-
-
sitter och planerar sumpbygget och vill göra det enkel så jag undrar om det är ok att mata skummaren och uvc med samma pump och att vattnet först går genom uvc och sedan till skummaren? -för/nackdelar?
-
- 5 svar
- 885 visningar
-
-
-
Hej, Någon som har erfarenhet av denna kylaren? mvh Björn
-
- 0 svar
- 884 visningar
-
-
Hej allihopa! Håller på att knåpa i hop en sump och har lite funderingar på hur man gör bubbelfällorna bäst. Min sump kommer att bestå av fyra fack en för skummaren två bra att ha och en för returen. Bubbelfällan ska man lägga den närmast returfacket? Finns det några rekommendationer på hur en bubbelfälla ska se ut. Ska man låta vattnet rinna över kammen ner i fällan eller ska man låta vattnet gå i från botten in i bubbelfällan. Hur brett bör man ha mellan skiljeväggarna i fällan? Hur skulle ni ha gjort?
-
- 2 svar
- 884 visningar
-
-
Jag använder en 4-stegs RODI (sediment, kol, RO, DI) och tänkte installera en dubbel TDS-mätare nästa gång jag byter filter för att få bättre koll på när det är dags att byta. Jag funderar nu på var jag vill mäta TDS. Det vanligaste verkar vara att mäta efter RO-membranet och efter DI-filtret. Detta för att se när det är dags att byta RO-membranet och jonbytarmassan. Tillverkaren/säljaren av filtren rekommenderar att förfilter och jonbytarmassa byts var 6 månad och RO-membran var 1-3 år. Då funderar jag på om det inte är bättre att mäta efter förfilterna för att kunna byta dessa i tid och därför belasta RO-membranet mindre och förlänga dess livslän…
-
Sorry för lite OT, kan tas bort om det sticker i ögonen. Hur värdelös blir en osmos om den ligger ned?
-
- 2 svar
- 883 visningar
-