Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
-
Är det någon som har kollat in dessa intrument ifrån HannaNorden eller har någon erfarenhet ifrån dem http://www.hannanorden.com/hanna/index.jsp#;cid=009003;v=product;pid=1616;
-
- 1 svar
- 821 visningar
-
-
Någon som har någon erfarenhet av detta Uvc? 55w eller 85w? Lätt att byta lampa, svår att få tag på utbytes lampa?
-
- 0 svar
- 820 visningar
-
-
Beställde just en Osmose så jag kan få rent vatten till mitt kommander kar. Men nu undrar jag om det är någom som vet nått om Prodac som akvarielagunen.se säljer... Bu eller bä, bra eller dålig? /Fredrik Johannisson
-
Nu tänkte jag äntligen dra igång mitt nitratfilter som stått här några månader och börjar bli otåligt. Jag har ett par frågetecken bara som någon kanske kan hjälpa mig med. Filtret är, enligt Deltec för akvarium på 400-600 liter och jag har inte mer än ~260 liter vatten i mitt system. Ska jag ta bort hälften av svavelkulorna eller ska jag köra med röret fullt? Är det värt en tusenlapp extra att köpa en doseringspump till filtret jämfört med en Eheim, tex 1046? /Christer T
-
- 0 svar
- 818 visningar
-
-
-
Tjenare! Vad heter needle valve på svenska?. Vart kan man köpa såna kranar?. Någon som använder såna kranar?,tänkte ha en sån till mitt nitrat filter så att man inte behöver ställa om flödet varje dag. MVH Jocke
-
- 2 svar
- 817 visningar
-
-
Fick min osmos idag och undrar lite om silikatfiltret. Som jag förstår ska silikatfiltret sitta som sista filter. Då antar jag att den ska kopplas på den blå slangen? Sen undra jag om det spelar någon roll åt vilket håll silikatfiltret sitter?
-
- 6 svar
- 817 visningar
-
-
Om man kör separata streamingpumpar i huvudkaret. Är det enbart skummarens kapacitet som är det som man tittar på för att dimensionera cirkulationen mellan sump och huvudkaret? Min skummarpump är på 1000 l/h. Är 1000-1500 faktiska liter lagom för cirkulation till huvudkaret?
-
- 2 svar
- 816 visningar
-
-
hej, vad är det som gäller med cirkulation gällande uv-c. många säger 4x volym men det nya är att det ska vara x2?? vad tror ,vet ni????
-
-
Jag har köpt ett 18w coralife Uv-c och har letat runt vad jag ska ha för flöde igenom det. Är kass på japanska som det står på i handboken Någon som kan hjälpa mig med en lämplig pump?
-
- 5 svar
- 814 visningar
-
-
Hej. Är det någon som vet vad för material slangen som sitter i tex Grotechs doseringspumpar är gjord av? Undrar då även om Santopreneslang har bra hållbarhet att användas i doseringspumpar? Skulle vara tråkigt om dom torkar/spricker upp direkt.
-
- 1 svar
- 814 visningar
-
-
Jag skulle se om fosfat värdet hade sjunkit, men låg på samma, runt 0,10ppm ( mätt med redsea algea control). Så tänkte ja att jag skulle mäta vad som kommer ut från reaktorn, och då låg värdet på samma. Kör med en deltec fr509. Har kört detta mediat ca 1 vecka nu. Är mediat kass, eller var kan problemet ligga? Här e fosfatmediat jag använder Tacksam för hjälp och tips /mackan
-
- 3 svar
- 813 visningar
-
-
Har en refraktometer sedan många år som fungerat felfritt... Men nu skulle jag kalibrera den, då jag inte gjort det på ett tag och kände att jag vill ha koll på läget. Köpte alltis renat vatten på apoteket som jag gjort tidigare. Det är det jag använder för att ställa in. jag droppade tre droppar och sen skulle jag skruva. Problemet är att nivån går inte att skruva så det blir 0 i fönstret. Den hamnar en bit under 0 även om man skruvar upp skruven så långt det går. Tips tack..
-
-
- 1 svar
- 812 visningar
-
-
Hej allihopa! Håller på att knåpa i hop en sump och har lite funderingar på hur man gör bubbelfällorna bäst. Min sump kommer att bestå av fyra fack en för skummaren två bra att ha och en för returen. Bubbelfällan ska man lägga den närmast returfacket? Finns det några rekommendationer på hur en bubbelfälla ska se ut. Ska man låta vattnet rinna över kammen ner i fällan eller ska man låta vattnet gå i från botten in i bubbelfällan. Hur brett bör man ha mellan skiljeväggarna i fällan? Hur skulle ni ha gjort?
-
- 2 svar
- 812 visningar
-
-
Tjenare! Satt ok kollade på Deltec utrustning och undrar om det är bättre grejer än Aquacare?. Dom verkar ju skicka med extra grejer som får deras grejer att funka bättre tänkte då på det lilla filtret som följer med deras nitratfilter och mangnetventilen som följer med deras Kalkreaktor.
-
- 4 svar
- 811 visningar
-
-
Har idag en liten mag-float till mitt nano och behöver en större till nästa kar. Har lite dålig erfarenhet av prylarna de säljer på djurmagazinet och allt vad kredjorna heter. Köpte en historia med ett rakblad, som repade glaset i ett gammalt sötvattenkar jag hade (Aldrig rakblad på glas jag vet...) Hur som helst, vad använder ni? mag-float verkar "störst" i butikerna men det verkar finnas mängder olika leverantörer.
-
- 2 svar
- 810 visningar
-
-
Här är något ni kan kolla upp! http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=product&menu=climatecontrolO&template=product_climatecontrol.xsl
-
- 0 svar
- 810 visningar
-
-
Var hittar man en sån här? Dom hade på den sidan innan men finns tyvärr inte kvar.
-
- 2 svar
- 810 visningar
-
-
Hejsan! Jag har pysslat en hel del med sötvattensakvarier, och börjar fundera på att ge mig in i ett litet projekt med ett saltvattenskar istället. Jag sitter här och funderar på hur dyrt det egentligen kommer bli. Jag är lite osäker på vad teknikkraven på ett saltvattensakvarie egentligen är. Såvitt jag har förstått så måste man i alla fall ha: - Stark belysning, gärna HQI eller HQL - Skummare - kraftig cirkulationspump/Powerhead - doppvärmare Sen måste man väl ha en hög levande sten också. Är det något mer man måste ha som "grund"? tack på förhand!
-
Hej. Mitt kar är kopplat till en extern filter, en Sera 400. Jag fick höra från många håll att man inte ska använda filtervadd som följer med filtret. Är det nån som vet varför man inte ska göra det? /Oualid
-
Är ute och letar någon "wavemaker".. Leffe på Triton har pratat sig varm om en s.k. "squid" som han har försökt få hem från USA.. Så som han beskrivit den tror jag inte han menade en sådan här men den har fått bra recensioner av användarna.. http://www.petstore.com/ps_ViewItem-idproduct-3Q1111-tab-0.html http://www.saltcorner.com/1024/index1024.htm Någon som prövat???
-
- 2 svar
- 809 visningar
-
-
Vet någon vart man kan få tag på små kontakter, typ storlek som är till datorfläktar vanligtvis? Gärna stift som passar till dessa också. MVH
-
- 3 svar
- 807 visningar
-
-
När det gäller tankgenomföringar, PVC. Hur fasen vet man vilken gänga det är, så man kan köpa en gängad fortsättning och koppla på sig med? (För att enkelt kunna dela och plocka bort tankgenomföringen vid behov) Jag antar att det är standard dimmensioner för VVS, men det gör inte mig ett dugg klokare. Kan man vara så ful att man kör på rördimmensionen, och gängan automatiskt stämmer? Har genomföringar för 20 & 40mm i den nya projektbaljan. B!
-
- 4 svar
- 806 visningar
-