Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Guest Andreas
    Started by Guest Andreas,

Jag har köpt en begagnad RO enligt rubrik. Det finns ingen koppling att sätta på kranen. Jag har via instruktionsboken kommit fram till vilksa sladdar som är vad. Problemet är att den sladd där vattnet ska in är en tunn plastslang och jag behöver en koppling där plastslangen går på på ena sidan och den andra kan kopplas på kranen. Vart får jag tag på en sådan? Sedan undrar jag hur jag ska ställa in det vridreglage som finns. Justerar ni den och sedan mäter mängden vatten som kommer och på så sätt trimmar in den? Tacksam för svar!Andreas

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  2. Started by christian,

Jag har en liten fråga till er som fått sina kar byggda av glasmästare. Hur nära kanten i bottenglaset rekomenderar de att man sätter hålen till ytavrinning mm?

• 6 svar
    • 965 visningar
  3. Started by Tias/Frida,

hur ska dom användas, ska det vara till att fylla på vatten med eller ska dom vara igång hela tiden? hur stort ska man ha till 600L? varför? är det ett måste vad gör det för nytta?

• 3 svar
    • 871 visningar
  4. Started by Peter M,

Har en sump i PVC.Enligt uppgift skall man använda en hålsåg för att åstadkomma en tankgenomföring.Var kan man köpa en hålsåg?Visst skall det vara 43 mm till 32 mm rör? Tacksam för hjälp.

5. Started by maresboy,

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=370> <T> <TR> <TD class=itemimg vAlign=top height=125> </TD></TR> <TR> <TD style="PADDING-BOTTOM: 5px; BORDER-BOTTOM: #d8d8d8 1px solid">Fläkt/tempkontroller LCD 5,25" 4x fläkt, 4x temp </TD></TR> <TR> <TD style="PADDING-TOP: 5px"> Avancerad kontroller som styr varvtalet på 4 st 3-pins fläktar och övervakar temperaturen i din datorlåda. Monteras i ledig 5,25" plats. Temperatursensorerna (4 st) kan placeras för övervakning av t.ex. CPU, PSU, hårddisk och system. Varningsljud då temperaturen överstiger inställt maxvärde. Bakbelyst LCD monitor med 7 olika färger s…

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  6. Started by Clownen,

Hej Jag har ett litet problem. Jag har testatfyra termometrar;två elektroniska utetermometrar ochtvå "vanliga" akvarietermometrar. Problemet är att två st visar 28 (en elektronisk och en vanlig) och de andratvå 30 grader... Blir jäkligt svårt att bedöma vilka somvisar rätt med andra ord . Vet ni någon produkt som är pålitlig? Vad jag förstår så kan en felmarginal på 2 grader ha stor effekt i saltvatten, eller?

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  7. Started by 71an,

Hej. Vet någon om det finns en tystare luftpump, har idag en OPTIMA till minAQUA CARE700 skummare,men jag tycker att den låter för mycket.

• 1 svar
    • 778 visningar
  8. Started by zippo,

hej jag har fått tag på en sådan modul http://www.ad.siemens.de/logo/index_76.htmtill "bra" pris och undrar nu om det är någon här som andvänder den redan & har tips ideer ! jag behöver bla hjälp med kopplingsschema på datakabeln ! även om det finns färdiga styrningar som passar akvarium någonstanns !

• 55 svar
    • 7,2k visningar
  9. Started by Linnex,

Hur fungerar en osmos och fungerar aktivtkol med att ta bort spårämnen? Snål som man är så funderar man på om man verkligen behöver investera i en osmos då vi skall ha så bra vatten i det kommunala (jag har bestält protokoll på vattenanalys från kommunen som jag väntar på). Vad finns det för filter i en osmos? Går det att använda rent aktivtkol med samma resultat? Funderade på att bygga ett eget filter. Tex kapa ett PVC rör. Sätta en strumpbyxa i ena änden och lägga i aktivtkol och fylla vatten i andra änden. Kostar inte många kronor jämfört med en osmos. http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get& itemid=2449

• 13 svar
    • 2,2k visningar
  10. Started by uffe2,

Vet någon vad det är för skillnad på kalkmixer och en kalkreaktor. Vilken för och nackdelar finns det ? Vilken ska man köpa om man har ett 800 l kar ?

11. Started by adddo,

Funderar på det här med rördragning. Jag kommer att försöka hålla det så enkelt som möjligt med en ett hål för avrinning och ett hål för returen. Jag har funderat på om jag ska ha kulventiler (kran) på båda sidorna, alltså både avrinning och retur, eller om det bara behövs på ena. Men ju mer jag funderar så undrar jag om man överhuvudtaget behöver kulventiler? De ökar väl egentligen bara risken för att det slammar igen. Är det helt nödvändigt med kulventiler och isåfall behövs det på både retur o avrinning eller bara på den ena eller är det egentligen onödigt att ha överhuvudtaget? Dumma frågor.. men jag blir inte riktigt klok på rören....

• 22 svar
    • 2,4k visningar
  12. Started by john.w,

jag har en rainbow ql 40w och jag undrar hur stor pump jag skall ha. på deras hemsida står det 3000l-4500l men jag har också hört att man skall ha 3ggr vatten volymen dvs i mitt fall 1500l. vill bara vara säker så det blir så effektivt som möjligt MVH John

• 2 svar
    • 1k visningar
  13. Started by Jocke,

Vilken IKS Dator skaman välja för att kunna mäta. Salthalt,PH,Temp. Kan man mäta CA och Kh värden påen sån dator?. MVH Jocke

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  14. Guest oceaN
    Started by Guest oceaN,

Vad kan man ha i sitt/sin bakfack/sump på ett Aquamedic percula 120 kar? Jag vill inte ha i biobollarna..

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  15. Started by Linnex,

Vad använder ni som automatiserar era akvarium för styrsystem. Just nu tittar jag på temperaturstyrning då jag kommer bygga min egen kylare. Funderar på denna. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=304054.h tm Men då jag kommer arbeta vidare med vattenpåfyllning, dosering, varningssystem etc, så innan jag skaffar styrsystem till en del vill jag undersöka vad det finns för allt i ett lösningar.... och vad de kan tänkas hamna i pris.

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by aerie,

Hoj! Hur får man isär en sån standard aluminumställning? Den är lite för hög så jag skulle vilja ta bort de nedersta benen men vet inte hur man får isär den.

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by Greken,

Har fått ett erbjudande om att köpa en kylanläggning där själva genomströmmningsrören är gjorda av rostfria/syrafasta rör. Då är frågan är det risk att det kommer släppa ut något i vattnet? /Mattias

• 17 svar
    • 3,2k visningar
  18. Started by sloman,

Hejsan! Jag har förstått vad osmos är men inte riktigt hur det fungerar. Kopplar man den till kranen och låter vattnet rinna ner i nån behållare eller är det något som sitter i karet och renar vattnet som redan finns där? Mvh slö

• 4 svar
    • 945 visningar
  19. Started by adddo,

Det samlas ju en massa detrius i sumpen... Men hur får man ut det??? Går ju inte att slamsuga eftersom sumpen är i golvhöjd.... Nån som har en vettig lösning?

• 2 svar
    • 868 visningar
  20. Started by Martin_P,

Sökerstorlek på pump till UV-C En del säger 4 gånger akvariets storlek, andra säger 3 gånger. Är det det man skall gå på eller är det några specifikationer som finns på UV-C:t ? Tänkte självköra 600-800 liter genom mitt 25watts UV

• 8 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by Peter Josefsson,

Efter att jagat en doft av brända kablar ett par dagar så hittade jag äntligen anledningen. Phu. Trodde det var Metallhalogenarna på nått sätt men hittade inget av vikt. Det var en liten manick som jag köpte för nått halvår sedan. Den mäter energiåtgången. Dvs antal w/h och kan till och med räkna ut kostnaden per år, timme osv. Fräckt och ivissa lägen nyttig.Men skall det vara på detta viset så får det allt vara. Den butik som jag inhandlade den tog tillbaka den bums och jag fick även ersättning för väggurtaget. Ingen skugga skall falla på denna butik. Bra. Men det ger en tankeställare. Brandvarnare är uppmonterat. Må Peter

22. Started by Vargklo,

Jag har just köpt en begagnad Aquatic Nature Osmos, men tyvärr utan bruksanvisning. Jag vet därför inte vilken slang som har vilken betydelse. I "slutändan" finns det två slangar, dels en blåfärgad som kommer från centrum av den sista cylindern, dels en röd slang som kommer från periferin av den sista cylindern. Vilken slang är vilken?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  23. Guest NoName
    Started by Guest NoName,

Någon "pryl kunnig" eller "Clas Ohlsson" fanatiker som vet av en termostat som lämpar sig för att styra fläkten (pax 220v)till överlådan baserat på vatten temperaturen? Det gör inget om man måste modifiera lite med lödkolven .

• 2 svar
    • 789 visningar
  24. Started by hippo,

vad menas med omvänd osmos??

• 1 svar
    • 705 visningar
  25. Started by aerie,

Hej! Det är så att flickvännen flyttar till Lund,förhoppningsvis nu på söndag och då funderar jag på att vara så åpen så jag uttnyttjar det faktumet att kärran är tom på tillbakavägen och köper ett nytt akvarium. Grejen är den att jag är lite i valet och kvalet,det kommer bli runt 500L om jag byter men frågan är om jag ska välja ett 500L(200x50x50) eller ett 540L(150x60x60)? Karet kommer vara till för SPS,gorgonia och kirurger främst. Utrustningsmässigt så har jag 2 st 250W armaturer samt en specialbyggd 2x54W T5 som passar perfekt på mitt 325L(också 50djupt så den går ju att lägga direkt på 500L karet men den täcker ju bara lite mer än halva karet i längd). Cirkulations…

• 11 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.