Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Var kan man i Sverige köpa en luftflödesmätare motsvarande den här? :
-
- 0 svar
- 762 visningar
-
-
Har fått 1½ m² 20mm tjock plexiglas skiva å undrar nu då man sågar i denna hur man får en fin finnish på ytan där man sågat. Vatten slip papper eller nått annat?
-
Nu är det dax att skaffa sig en nivåreglerare. Undrar om någon kan ge tips på en som fungerar bra och vart men kan inhandla en sådan. Edit: Hade ingen aning det kallades top-up. Men det är preis en sådan jag ska installera hade jag tänkt. Trött på att fylla osmos vatten förhand =D
-
- 16 svar
- 1,7k visningar
-
-
Är det någon som har haft problem med mörka beläggningar på insidan av kvartsglaset och vet vad det kan bero på? Det kommer ju inte i kontakt med vattenflödet.
-
- 0 svar
- 769 visningar
-
-
Hej. Jag vet att det går köra ozon via luftintaget i skummaren, men det kan påverka skummaren och missfärga plasten. För att detta inte ska bli en fråga om ozonsäker plast eller ej så är min fråga om man kan köra i ozonet i sumpen via en luftpump och syresten. Hur gör ni som använder ozonisator. ?
-
- 4 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! jag undrar om det finns några svenska återförsäljare som köper in boosterpumpar? Har sökt på runt på nätet men mest hittat sidor från usa. någon som har någon susning? mvh magnus
-
Hej! Står i bruksanvisningen på min osmos att den alltid ska vara full med vatten när den inte används. Det står i bruksanvisningen att man ska "unscrew the connector(water inlet)from your tap and attach the drain hose to the connector itself." för att hålla den vattenfylld. Känns märkligt, eller? Hur gör ni? Mvh//Fredrik
-
- 5 svar
- 957 visningar
-
-
Hej jag har ett akvarium på 180 l och på sidan har jag ett 30 liters akvarium och det lilla akvariet ska bli en sump hade jag tänkt mig men jag fattar inte hur jag ska få vattnet att sugas upp och ner men har ni några tips hur jag ska Göra skriv gärna då och var jag kan köpa den där saken som ska suga upp och ner var kan jag få tag i en son och om ni kan förklara på ett lätt sät Tacksam för svar Med vänlig hälsning, oliwer
-
- 1 svar
- 639 visningar
-
-
Jag undrar om jag förstår detta rätt... Jag köpte en http://www.fish-street.com/salinity_refractometer_plus liknar denna i texterna http://www.akvarieshopen.com/d-d-refraktometer--optisk-saltm%C3%A4tare På red sea spannarna står det vid 1,025 att det ska vara 35ppt När jag blandar i enligt spannarna för 1,025, vilket blir rätt, blir den andra skalan 33 (kanske lite till, 33,3-33,5, svårt att se) Är detta pga det som beskrivs "Det visar sig att en 35 ppt*3 lösning av riktigt havsvatten har samma brytningsindex som en 36.5ppt*3 lösning av saltlake och därför när du använder en saltlake / salt refraktometer är salthalten sannolikt 1.5ppt*3 lägre."
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag några nybörjarfrågor gällande aqualight osmos. 1: Jag tror det är en st300 = 300l/h. Kan jag i så fall byta till membran för st380= 380l/h när det är dags att byta membranet och då få ut mer vatten? 2: Om man har dåligt tdc-värde, hur vet jag då vilket filter som behövs bytas? Eller man byter alltid alla 3 samtidigt, membran, sediment också kol? 3: Aqualights silikatbehållare har sitt media i ett filter. Dom jag sett har mediat synligt så man kan se när det är dags att byta media. Går detta att fixa på något sett eller då får det bli andra behållare för silikat? Mvh Kim
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hur delar ni av era sumpar om de är "online"? Jag önskar att dela av för att ha ett fack på 45x45 till refugium men vet inte hur jag skall dela av utan att det skall bli för omständigt eller för att algerna skall smita igenom. Har tänkt att kanske det går fint med raster eller filtermatta? Vad har ni gjort? Har ni förslag på hur man kan göra om man vill ljussäkra så det inte blir så stor ljusspridning inuti kabinetten.
-
- 4 svar
- 878 visningar
-
-
Någon som vet vart man kan få tag på en AquaMedic Titan 150 har letat runt lite men hittar ingen direkt fakta om den finns kvar i sortimentet eller om det är titan 250 som gäller nuförtiden Vill bara kunna sänka karet max 5grader å så lite som möjligt och tyst, en 150 skall bara låta 18db å en 250 26db
-
- 4 svar
- 907 visningar
-
-
Sitter å funderar lite på en sak som jag läst några gånger här på SVG. Det har påståtts att man, genom att använda Nitratfilter, kan dra ner på mängden LS utan att få sämmre vattenkvalite. Är detta korrekt? Har för avsikt att (innom en nära...eller fjärran, framtid) starta ett 420L möbelkar med saltvatten. Då jag inte kommer ha sump så har jag spanat en himla massa på AquaMedics "closed system" nitratfilter, som kan stå i ett av skåpen under akvariemöbeln. Det som kallas AM 1000L (på pwss). Tanken är att karet inte skall se ut som en stenhög, utan snarare som ett grottsystem där man kan se bakgrunden mer eller mindre genom LS-formationen. Med andra ord...vill inte ha för …
-
- 0 svar
- 724 visningar
-
-
Är det någon som har en sådan? Funderar på att köpa mig en, men mina kunskaper i det tyska språket sträcker sig endast till att beställa en öl så jag fick inte ut så mycket av deras hemsida mer än mått Ifall det är någon här på guiden som har en.. vad tycker ni om den? Funkar den bra? Går den att justera i höjdled? Eller får man modda lite själv för att få till rätt vattennivå?
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Jag behöver en doppvärmare till det nya akvariet men jag har ingen aning om vilka fabrikat som anses tillförlitliga. Vattenvolymen är på strax över 200 liter. 100 w eller 150 w? Fabrikat? När jag tänker efter så är det just doppvärmaren som är den tekniska pryl som oftast gått sönder för mig i saltsammanhang. Inte sällan har det efter några år slutat i ett sprakande och fräsande i sumpen. Någon gång har den låst i sig i ständigt påslaget läge.
-
- 10 svar
- 2,6k visningar
-
-
Håller på att sätta upp ett nytt akvarie på tusen liter och har ett par fågor om Ozon. Har köpt akvariet begangnat med all utrustning det har stått i en butik i Oslo. Dom som plockade ner utrustninge gjorde en dålig dokumentation. Det är med en Sander Certizon C50, ett Redox instrument och en Deltec skummare AP 851, 1: Hur skall Ozonen kopplas till skummaren? 2: Är det en in och en utgång för slangarna på den eller kvittar det vilket? Tacksam för svar.
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Drog igång en reaktor i karet igår och skulle vilja veta ett par saker då det är väldigt olika vart man läser om dom. Kör idag 6.25 PH i reaktorn. (ph probe i reaktorn) Korall kross som media. Doser pump som matar pump. 1000/h Cirkulations pump i reaktorn Dagen värden ligger på: KH 11.2 Mg 1200 Ca 400 Varit igång i 9h idag och kommer att bli 2h till Ph i karet innan reaktorn startade idag låg på 8 mätt i reaktorn då en timme efter lyset startat. Så lite frågor: Stänger ni av reaktorn på natten? då menar ja matar pumpen eller kolsyran? Kan man ha den igång dygnet runt? Ska jag öka/sänka Ph;t i reaktorn? Mvh David
-
- 2 svar
- 916 visningar
-
-
Fishstreet skickar ett ytterfilter till mig nu i veckan, och min tanke är att köra biobollar i den. Men frågan är hur stor bio bollar man ska använda?
-
- 21 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hallå! Jag har ett problem med min osmos. Anslutningarna jag har är antingen för djupa eller så är omkretsen för stor. Någon som vet vart jag kan få tag på andra?
-
- 12 svar
- 2,7k visningar
-
-
-
Har inte funderat sådär mycket på temperaturen i karet, har haft en "vanlig" liten glastermometer i karet som jag kolla till då och då, den har visat c:a 25 vilket jag vet är lite lågt men för årstiden har det inte bekommit mig direkt. Men så fick jag ett ryck igår och kollade mitt karantänskar med utedelen på den digitala termometern jag har i akvarierummet för att ha lite koll på luftfuktighet och temp i rummet, den visar typ 23,6 när den gamla hederliga ligger runt 25.... Kollar det stora karet också, även det ligger under 24...... Skillnaden mellan termometrarna är över 1 grad.... Sätter i doppis i karantänen först, det stora klarar sig ett tag eftersom det förmo…
-
-
- 55 svar
- 4,9k visningar
-
-
Hej! Har lite problem med min kalcium reaktor. En Grotech HCR150. På något sätt så tar den in luft vilket gör att det blir som kolsyrat vatten i reaktorn. Har tagit ut hela reaktorn och slutit den o kört igång o den är tät. Dock när jag kör den i karet med doserpump (kamoer fx-stp) så drar den syre igen. Kan inte hitta vart eller varför. Eftersom att den inte drar luft och är tät utanför karet så blir det ju lite knepigare o felsöka 😐 Vet att en vän hade liknande problem men vi har inte hittat någon lösning på detta. Någon som har liknande erfarenhet av grotechs kalcium reaktorer?
-
- 2 svar
- 539 visningar
-
-
Hittade denna när jag städade mitt skrivbord. Lägger in den som PDF-fil. Som sagt så finns det lite olika standarder och det har ju varit lite diskussion på forumet om material. Rostfritt.pdf
-
- 0 svar
- 787 visningar
-
-
En ny akvariedator verkar ha landat. http://www.eloseurope.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=102&category_id=9&option=com_phpshop&Itemid=76〈=en En som köpt en i U.S.A.: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=833577&perpage=25&pagenumber=1 Särskilt sida 3 har en del fina bilder. Är väldigt vacker, men är säkert väldigt dyr.
-
- 4 svar
- 3,5k visningar
-