Övrig teknik
3 021 ämnen i detta forum
-
-
-
Jag har köpt ett par st turbelle 2002 för ett tag sen. Och nu när jag har kört dom ett tag med ett enkelt filter under börjar dom att suga en massa luft så det blir en j--la massa små bubblor som inte ser så bra ut. E det nån som vet hur man får bort det vore jag jätteglad om nån kunde hjälpa mig. Mvh Stefan Isaksson
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Ville bara snabbt höra om det är någon speciell nivåvakt ni kan rekommendera. Jag har tittat bla på dessa: <TABLE style="WIDTH: 267pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=356 border=0 x:str> <COLGROUP> <COL style="WIDTH: 267pt; mso-width-source: userset; mso-width-alt: 13019" width=356><T><T> <T> <TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17> <TD style="BORDER-RIGHT: #ece9d8; BORDER-TOP: #ece9d8; BORDER-LEFT: #ece9d8; WIDTH: 267pt; BORDER-BOTTOM: #ece9d8; HEIGHT: 12.75pt" width=356 height=17 x:str="Nivåvakt Aquamedic 3000 ">Nivåvakt Aquamedic 3000</TD></TR> <TR style="HEIGHT: 12.75pt" he…
-
- 19 svar
- 4,1k visningar
-
-
Kanske man skulle skaffa sig en sådan här och koppla till teven och se hur fiskarna uppfattar mig och min värld Finns på http://www.coralvue.com/camera.htm
-
- 1 svar
- 743 visningar
-
-
Jag körde igång min kalkreaktor i går för förstagången en Korallin c1501. Jag har ställt vatten flödet på ca 8L/H och ca 12 co2 bubblor i minuten. Tyvärr så är det bara fylld med 30% granulat. Jag mätte i går på vattnet när den hadde vart i gång ca 2 timmar och hadde då ett ph på 7 och ett kh på 13 på det utgående vattnet. Borde inte KH ligga högre? eller tar det tid innan KH stiger? Vad händer om man kör i förlite co2?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjenare! Hur mycket kalciumhydroxid ska man ha i en KWR 110 mixer. Det står i manualen att mixer är till för max 2000 liters akvarium och att den maximala mängden kalciumhydroxid är 400g. Mitt akvarium är på ca 450liter ink sump så hur tar jag reda på hur mycket kalciumhydroxid jag ska ha i mixern. Ni som använder en sån här hur ofta får ni fylla på den med nytt kalciumhydroxid på ett ungefär beroende på hur mycket vatten som dunstar.
-
- 1 svar
- 890 visningar
-
-
Vad finns det för olika system på marknaden för styrkning och övervakning av en akvarium? Jag hittade ett rätt intressant som styrs via datorn och där ett helt system som styr kontrollerar det mesta skulle hamna på en 6000:- http://www.automatedaquariums.com/aascont5a.htm
-
- 3 svar
- 971 visningar
-
-
Hejsan är det någon som kan förklara vad det är för mått på detta 45.5x49x49.5cm Vilket mått är 49,5cm?? LängdxBreddxHöjd?
-
- 1 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag funderar på att använda vad som på RC kallas för "Starboard" som botten i mitt nya kar. Vet att det är samma material som i våra skärbrädor. Men vad heter det nu på svenska ochvart får jag tag på en bit av detta som är i storlek för ett akvarium? Nån som vet vart man ska vända sig?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Fyllde upp mitt kar till 1/3 del igår och det började droppa vid den ena genomföringen, 20sek mellanrum mellan dropparna! Idag fyllde jag upp till 4/5 delar och det fortsatte droppa lika mycket! Tänkte att mer vatten skulle öka trycket och minska läckan, men inte då! Ska jag tömma karet, lossa på genomföringen, dra åt den igen? Eller låta saltet fixa läckan?(Har bara fyllt upp karet med kranvatten, för att kolla ev läckor) Kan det börja läcka om man drat åten genomföringenför mycket?
-
-
- 27 svar
- 4k visningar
-
-
Hejsan. Vet att det finns påhängningsskummare men undrar ifall det också finns påhängnings UV-C och påhängnings fosfat filter?
-
- 2 svar
- 888 visningar
-
-
Ska precis starta upp ett saltvatten. Har varit i två butiker och fått i princip samma uppgifter (till 300 L): 30 kg levande sten 3000 l/tim pumpflås börjar med några få fiskar när vattenvärdena är ok, osv... Men, i den ena butiken tycker de att UV behövs inte till att börja med utan det är viktigare med en skummare. Den andra butiken säger att det är bättre att satsa på ett UV eftersom det är troligare att man slipper sjukdomar då och en skummare inte är nödvändig till att börja med eftersom jag kommer ha begränsat med fiskar i början. Åsikter och erfarenheter?
-
- 17 svar
- 2,1k visningar
-
-
-
Jag har för mig att det fanns nått företagi kungsbacka som sålde pvc-rör... Hittade dock inte tråden. Nån som vet?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag bygger nu mitt osmosvatten i badrummet direkt i 25l-dunkar som står på golvet i duschen. Jag brukar bygga tre-fyra per gång och sedan står de och väntar i badrummet. Så långt funkar det bra, även om jag får förklara skilnaden mellan hembränt och akvariebvatten för alla nya besökare. När det sedan dunstat i akvariet bär jag in dunken i vardagsrummet och försöker hälla i lagom mängd direkt i akvariet (ca 10l ett par gånger i veckan). Jag har byggt om ett av dunklocken till en hällstrut av bensindunkstyp, men jag brukar ändå hälla några droppar på golvet. Dessutom är det tungt att släpa dunkar. Nu vill jag inte bara gnälla, utan jag vill få tips om något smartare sätt. …
-
- 3 svar
- 3,1k visningar
-
-
jag har skaffat mig en deltec uvc 10w spelar det någon roll vilken av ingångarna jag använder när jag kopplar på pumpen... fattar inte riktigt instuktionen... jag har inte monterat den vertikalt,, tacksam för svar..mvh
-
Min kära moder råkade välta ner min osmos i golvet vilket har lett till följande dilemma. Den slang som skall leverera avfallsvatten har slutat att droppa. Den andra droppar precis som tidigare men jag antar att något är fel när inte båda två avger vatten. Någon som har råkat ut för detta och löst det?
-
- 4 svar
- 954 visningar
-
-
Har nyligen köpt en AquaCare kalkmixer och har lite frågor. Jag använder en aqua medic sp 3000 doseringspump som är kopplad till nivåvakt för att få in osmos vatten i kalkmixen. Ska jag låta allt vatten passera kalkmixen eller ska jag dela på vattnet, så lite osmos vatten går direkt till sumpen och resten går igenom kalkmixen? Hur mycket vatten kan gå igenom kalkmixen per dag om jag inte delar på vattnet? Sen vad använder man den lilla ventilen till på kalkmixen. Den som heter de-aeration valve. Tack på för hand. Med vänlig hälsning Markus
-
Ursäkta, jag vet det var en tråd om detta men jag kan bara inte hitta den. Olika grogram för att hålla koll på värden, kostnader etc, vet ni några? Har testat reef con pro men den funkar inte riktigt tillfredställande.
-
Tjenare! Jag har en Kalkmixer och ett nitratfilter från aquacare som jag hade tänkt att ge vatten från2st Aqua medic doser pumpar. Nu så står det i manualen att man ska sätta dit en kran på invatten slangen på mixer och filteret, finns det så små kranar så att dom passar på den lilla slangen eller hur ska man lösa det?. Bifoga gärna en bild på hur ni har löst det. MVH Jocke
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hur stort UV behöver jag? Hur många watt? T5? Har ett 450liters kar.
-
- 13 svar
- 1,6k visningar
-
-
å hur mycke ska den ställas på.. min heter "sander modell 50" skalan är från 0-50 mg. ja har den på 8 nu.. men har ingen aning om hur mycke den ska stå på...
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tjenixen på er alla! Jag undrar om någon har lite bilder på en osmos anläggning, helst lite utförligt med lite text om hur det fungerar, hur det kopplas ihop med andrateknik grejerkanske? har läst en del på olika trådar men inget som har tilltalat mig tillräckligt för att jag ska begripa några % av det någon snäll figur som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med detta?? Mvh Anders
-
- 3 svar
- 950 visningar
-
-
har limmat mina rör för 24 timmar sen med tangit pvc-u lim. när kan man låta vatten rinna genom- någon som vet??
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-