Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by pimo,

Tänkte använda mig av pegging för att sätta mina koraller på plats i det nya revet som det beskrivs på reefvideos.com Men för detta behöver jag någon form av smalt rör/stav, i revsäkert material. Någon som vet vart man hittar något sådant?

• 5 svar
    • 857 visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Dette var et bra forum! En akvarist som heter Johannes annbefalte dette forumet.Fine bilder! I norge har vi et foum som heter Saltvannsforum,bra side! Her er adressen: www.saltvannsforum.no Besøk oss gjerne!

• 1 svar
    • 856 visningar
  3. Started by ballsam,

Skulle behöva få tag i nya blad till en e-blade. Nåt bra billigt tips? Gärna rostfria..

• 2 svar
    • 856 visningar
  4. Guest Marcus
    Started by Guest Marcus,

Tjenna på er.... Skulle bara höra mig för lite. Nu är det så att jag vill skaffa mig en sump till mitt kar, behöver det vara något speciellt kar till det eller duger det med ett helt vanligt kar på ca 50Liter utan några glasväggar och sådant inne i karet? hoppas ni föstår vad jag menar.....

• 4 svar
    • 855 visningar
  5. Started by maltemus,

Ngn som har erfarenhet av denna. Tyckte den såg tillräcklig snygg ut att faktiskt ha framme Hittar bara massa info på tyska sidor tyvärr.

• 1 svar
    • 855 visningar
  6. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 853 visningar
  7. Started by Cathulu,

Här är något ni kan kolla upp! http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=product&menu=climatecontrolO&template=product_climatecontrol.xsl

• 0 svar
    • 852 visningar
  8. Guest Mickius
    Started by Guest Mickius,

Hej, Kommer starta upp min kalkreaktor och mixer i veckan men har en fråga. Om man kör co2 på timer ska man låta vattnet ändå gå igenom reaktorn när co2 är avstängt? Då jag kommer ta vatten ifrån min skummare så kommer väl den mata vatten hela tiden? Eller hur ska man annars lösa det? Båda skummare o reaktor är v2 Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

• 3 svar
    • 852 visningar
  9. Started by Johan.mag,

Sitter o funderar om där är någon överingsbox som "startar" skälv efter strömavbrott eller liknade, jag har en gammal tunze o den gör det iaf inte. vad har ni för erfarenheter o vilken kör ni om där är någon som funkar på detta vis Mvh Johan

10. Started by nelson,

Hejsan! Jag fick en länk av saltvän som jag tycker är vettig för oss som är nybörjare. http://reefkeeping.com/issues/2002-05/sh/feature/index.php Mvh Nelson

• 0 svar
    • 850 visningar
  11. Started by MattiasN,

Har en avdelning i min sump där jag har levande sten och caulerpa, omvänd belysning 16h/dygn. När karet startade hade jag bara ls i facket och ingen belysning men när jag fick problem med näringsvärdena körde jag igång caulerpan där. Det funkade fint till början men sedan började jag dosera FM UltraMin S (kolkälla) och tillväxten stannade av, nu har jag slutat med UltraMin S och kör istället med vodka, vilket håller nere nitraten ordentligt och såldes växer caulerpan knappt alls, finns nu inte så mycket kvar av den heller, eftersom jag skördat undan ganska hårt för att slippa krasch. Men frågan är vad jag ska göra med den delen av sumpen? Ta bort all caulerpa och släcka …

• 2 svar
    • 849 visningar
  12. Started by Linnex,

Hittade denna när jag städade mitt skrivbord. Lägger in den som PDF-fil. Som sagt så finns det lite olika standarder och det har ju varit lite diskussion på forumet om material. Rostfritt.pdf

• 0 svar
    • 849 visningar
  13. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som har erfarenhet av att köra reaktor och mixer tillsammans? Fungerar det bra? Är det krånligt? Får man stabila värden? Måste man mäta och justera om dem ofta?

• 3 svar
    • 848 visningar
  14. Jag sitter och funderar på hur ajg ska kunna underlätta mina vattenbyten. Till mitt kar har jag ett litet kar som motsvarar 10% av den totala vattenvolymen, detta kar använder jag för att ha osmosvatten i för den automatiska vatttenpåfyllaren. Jag underar om jag även kan använda samma kar till att blanda saltvatten i för vattenbyten? Det kommer bli salt och andra mineral rester kvar i det karet efter vattenbytet, kommer detta påverka osmosvattnets hållbarhet? Så här tänkte jag: Karet har osmosvatten i sig hela tiden. Varannan vecka fyller jag upp karet och blandar i saltvatten och kan via karets slang göra vattenbytet smidigt. När vattenbytet är gjort fyller jag på nytt o…

• 3 svar
    • 847 visningar
  15. Started by Holma,

Vet inte om det är en ny produkt, men jag har inte sett den förut. Man måste beundra jänkarnas förmåga att hitta på nya produkter... Verkar ha fått bra kritik av dom som prövat den. http://www.therme-at.com/

• 0 svar
    • 847 visningar
  16. Started by jflod,

Om man vill renovera en magnet kan man då använda ett kardborreband som putsyta. Tycker att den som sitter på min ser precis ut så. Eller fins det risk att ett kardborreband repar?

• 1 svar
    • 846 visningar
  17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Nu drar det ihop sig för mitt nästa bygge. I det jag har nu så överdrev jag rördimensionerna lite i överkant. Vilket ledde till dyra grejor som ändå ströps av min kulventil för att få ner oljudet. Därför så undrar jag hur mycket vatten varje dimension bör klara (till avrinningen). Jag tänkte mig att cirkulera ca 5000 liter i timmen genom två rör. Vilken dimension är att rekomendera? MVH Magnus

• 5 svar
    • 846 visningar
  18. Started by petnym,

Jag får ständigt en vit påväxt i mina biopelletsreaktorer. Påväxten brukar dyka upp efter ett par veckor och växa sig större och större. Om jag inte tar bort det blir det så här stort på ett par månader. Jag har provat allt mellan lugnt flöde och extremt högt flöde med samma resultat så det tycks inte vara kopplat till flödet genom reaktorn. Någon mer som upplever detta? Någon som har någon idé om vad man kan göra för att motverka det?

19. Guest Andreas Lange
    Started by Guest Andreas Lange,

Jag har en gammal osmomat - nivåreglerare - liggande (Tunze 5016). Den påminner rätt mycket om de modellerna som finns nu med två sensorer (en drift och en säkerhet), styrbox och pump. Det som skiljer är hur sensorerna monteras i karet. Sensorerna sitter i en burk tänkt att placeras vid rätt vattennivå. De sitter kapslade och skyddade för alger. I överkant finns en springa för vattentillflöde antar jag. Det kluriga är att det i botten av boxen sitter ett (ganska långt) rör som går ner i ett U för att ha mynningen i samma höjd som springan i boxen (attans, ingen digitalkamera hemma). Det var i alla fall så jag fick den från tidigare ägare (tyvärr via lite mellanled). Resul…

• 0 svar
    • 845 visningar
  20. Started by Dimorb,

Har köpt en filterpåse från Prodac International men kan inte finna på nätet om den kan vara farlig för saltvatten. På sin logga har de saltvatten men det står ingenstans att den är ok. Någon som vet?

• 4 svar
    • 845 visningar
  21. Aqualight har två osmos:er "vanlig" och picobello" AquaLight Osmos 300 och AquaLight PicoBello båda ger 300L /dag så vad är skillnaden varför betala mer för den vanliga ?

• 3 svar
    • 845 visningar
  22. Started by Jack Wo Maki,

Någon som har erfarenhet av BLAU Ato? Tänker på ljudnivå och förtroende.

• 2 svar
    • 844 visningar
  23. Started by Dimorb,

Har en tunze osmolator 3155 som packades upp helt ny idag och som betedde sig lite konstigt efter att jag hade fått den på plats.. Den optiska sensorn och säkerhetsflotören sitter som de ska och pumpen går igång. Jag har testat lägsta nivå och högsta nivå innan jag drog alla kablar så som jag vill ha dem och då fungerade allting fint. Men nu efter att allt är indraget startar och stoppar pumpen med korta intervaller. Den går i 15-20 sekunder och så stoppar den i 15-20 sekunder. Sådär håller den på hela tiden. Någon som har haft samma problem eller har en gissning på vad det kan bero på? Funderade på om det kan vara så att pumpen är ins…

• 3 svar
    • 843 visningar
  24. Started by lottac,

Jag har nu ett Juwelakvarie på 240 liter. Jag vill uppgradera till 5 eller 600-liter. Jag har sökt runt efter akvarie med de liter antalet och som har bänk till . Jag gillar inte att Juwel akvariet har en stor list rätt över. Vill hitta något som inte är aluminium och har en rktig bänk under som inte kostar skjortan. Är det någon som har förslag? Jag bor i Göteborg, det skall gärna vara hemkörning. Tacksam för svar!!! Lottac

• 3 svar
    • 843 visningar
  25. Har förstått det som att man bör montera uv-c från deltec ståendes med utloppet i toppen och har ett uv-c från heliomax som kan monteras på vilket håll som helst p.g.a. att det skall vara spiralformat inuti där vattnet tar sig fram vilket ger samma belysningseffekt oavsett montering. Men hur är det med alla de uv-c batterierna som sitter ihop t.ex. från deltec, tmc osv.. på alla bilderna så ligger ju filtrena ner på längden. Hur kan de göra det utan att de mista effekt när man uppmanas att montera singelrör ståendes? Vad gör det egentligen för skillnad att ha dem liggandes/ståendes? Är det bara det att hela lysröret inte blir täckt av vatten om det ligger ner el…

• 4 svar
    • 843 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.