Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by ballsam,

Skulle behöva få tag i nya blad till en e-blade. Nåt bra billigt tips? Gärna rostfria..

• 2 svar
    • 752 visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som har erfarenhet av att köra reaktor och mixer tillsammans? Fungerar det bra? Är det krånligt? Får man stabila värden? Måste man mäta och justera om dem ofta?

• 3 svar
    • 751 visningar
  3. Started by Kimozabe,

Ska montera lite saker som jag köpte till min osmos har nu en del frågor då jag inte hittar mina bokmärken angående osmos 1. Jag har köpt en manometer som ska monteras på membranfiltret. Hade ett bokmärke som skrev att vid ett visst tryck så kunde man se att det var dags att byta membran. Någon som har någon input här? Nu när jag skriver så borde man då ha dubbla manometrar? Annars ser man ju inte tryckfallet Eller trycket i ett bostadshus är i stort sätt alltid samma? 2. Har 2 st dubbla tds-mätare. Har även 2 silikatbehållare. Tänkte montera den ena för att mäta före och efter sista silikatbehållare för att kunna se när det är dags att rotera si…

• Gilla
    • 7 svar
    • 751 visningar
  4. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Finns det någon mojjäng man kan köpa för att hålla nere temperaturen i ett mindre kar? Läste om denna http://www.coolworksinc.com/aquarium%20chiller.htm. Finns det någon som har erfarenhet av någon liknandeprodukt? Hur gör ni för att hålla nere temperaturen utan att kompensera belysningen? Vh Jimmy

• 1 svar
    • 749 visningar
  5. Jag kalibrerade en Aqua medic reefdoser evo 4 igår kväll. Jag började med att mäta upp en dosering vilken var inställd på 1ml under drift. Till min förvåning var det ganska exakt 2ml som doserades. Där efter kalibrerade jag mot 50 ml efter instruktion, vilket även har gjorts tidigare. Jag sökte där efter på nätet och förstod det som att tidigare modeller skulle kalibreras mot 100ml. Någon som har samma erfarenhet? Några tankar om vad detta kan bero på?

• Gilla
    • 7 svar
    • 748 visningar
  6. Started by acuario,

Kanske man skulle skaffa sig en sådan här och koppla till teven och se hur fiskarna uppfattar mig och min värld Finns på http://www.coralvue.com/camera.htm

• 1 svar
    • 748 visningar
  7. Started by oualid,

Hej. Jag har köpt en begagnad Bubble Magus Kalciumreaktor. Jag tror att modellen heter R1300. Jag ser två slangar som är kopplade till reaktorn, en slang för inkommande CO2 och den andra där vattnet droppar ut. Men jag ser ingen slang där vattnet ska komma in. Jag tror inte heller att reaktorn ska vara nedsänkt i sumpen. Jag har letat efter bruksanvisningen på nätet men hittar ingen. Är det nån som vet hur man kopplar reaktorn? /Oualid

8. Started by Majki01,

Har ett problem hittar inte i någon bygghandel något som kan funka.. Slangen som går från vattnet "ex" duschen... min adapter är sönder.. så jag har nu bara den tunna tunna slangen från osmosen sen inget.. jag behöver något jag kan "koppla" på denna tunna tunna slang och sen skruva in i duschen igen... men hittar inget? något tips?

• 4 svar
    • 747 visningar
  9. Jag funderar på ett cylinderakvarium 98cm i diameter, men är fundersam om någon förstoringseffekt uppstår och hur den i så fall upplevs. Så om någon har erfarenhet hör gärna av er. Tack på förhand. Mvh Conny

• 0 svar
    • 747 visningar
  10. Started by joney,

till <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=500 border=1> <T> <TR> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> Calciumreactor 1000 </TD> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> </TD></TR></T></TABLE> <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=500 border=1> <T> <TR> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> Calciumreactor 1000 </TD> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> </TD></TR> <TR> <TD borderColor=#004696 width=250 bgColor=#ffffff> <DIV align=center></DIV></TD> &l…

• 2 svar
    • 747 visningar
  11. hör av er

• 0 svar
    • 746 visningar
  12. Started by Freddesss,

Vilken typ av nät kan jag använda för att inte mina invånare ska hoppa ur?

• 2 svar
    • 746 visningar
  13. Started by Felix.W,

Har beställt en RO/DI Spectrapure MaxCap 180 GPD. Har någon erfarenhet av den. Håller den länge? bra kvalité?

• 4 svar
    • 745 visningar
  14. Started by NovemberRain,

Jag kör herbie-overflow och med karet var det borrat en 40mm och en 25mm i överrinningsboxen. Returen upp (25mm) har jag dragit på utsidan då jag inte ville borra i glaset för det tredje röret. Grejen är den att returen ner i sumpen inte blir tyst, det skvalar/kommer luftbubblor ner i sumpen. Har en skjutventil på 40mm-röret för att få överrinningen tyst och reglera nivån i överrinningsboxen, den blir tyst. Kan det vara så att returen ner är för stor i förhållande till returen upp? Eller läcker 40mm-röret luft någonstans på vägen ner? Returpumpen är en Jebao DC-7000 som jag kör på högsta, har försökt att köra den i lägre hastighet men det blir fortfarande…

15. Guest D-Flex
    Started by Guest D-Flex,

Hej! Tänkte ställa en liten fråga. Håller det att bygga en ytavrinningsbox i 4mm glas? Den kommer att vara ca. 20cm x 20cm x 20cm och kommer att vara i ett 540. Det är en kompis som undrar men han sitter på jobbet utan surftillgång. Alla synpunkter är välkommna. MVH // Danne

16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena jag har en osmos märke Aqua medic 150L, nu till min undran. När bör man byta kolpatron & membran eller något överhuvudtaget i denna. Jag har kört den i ca 1 år

• 2 svar
    • 743 visningar
  17. Started by Boboooo,

Hej funderar på att köpa en osmos imorgon, hittade en aqua standard som filtrerar allt utom nitrat och silikat, men kan man in te köpa nitrat remover och stoppa ner i karet. vad tycker ni //paul

• 1 svar
    • 743 visningar
  18. Started by Draedon,

har precis bytt filter på min osmos (2 filter + sillikatremover). ska man köra x antal liter vatten igenom innan man börjar använda vattnet?

• 1 svar
    • 743 visningar
  19. Started by Cathulu,

http://americanaquariumproducts.com/CleaningMachine.html Undra om den är bra? /Jens

• 2 svar
    • 742 visningar
  20. Started by Dimorb,

Lyckades ju krossa spetsen på min saltprobe. Är det något inuti som absolut inte skall i akvariet eller är det bara glas och så de metallplattorna som sitter inuti glaset? Bägge "plattorna är intakta så skadan är bara på spetsen och så har proben ett brott så att en av plattorna hänger löst i tråden. Vill bara checka så de inte innehåller något som är absolut nono å få i akvariet. Tacksam för svar. @Lasse

• Tack
      • Gilla
    • 10 svar
    • 741 visningar
  21. Started by freguz,

Dunkar utan kran alltså. 5-10 Liters. Tips på varuhus kedja som har sådant? gjorda i plast som tål lite salt förstås

• Gilla
    • 4 svar
    • 741 visningar
  22. Started by niki68,

Jag vill bytta filter på min gamla osmos och Ion Exchanger. Finns det nån som vet vilka man ska köpa ? http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=DE&type=&user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter057 RO Station 8550 consists of a 20 µm sediment filter, a 5 µm sediment filter, a 1 µm carbon sediment filter, and a TFC membrane (polysulfone compound). [h=2]Sediment filter 5µm ? (8522.120) Carbon sediment filter 1 µm ? (8550.100)[/h][h=2]Mixed Bed Ion Exchanger ? (8550.501)[/h][h=2]Carbon Block Filter ? (8515.120)[/h]God Nytt år !

23. Started by Netice,

Hej Jag köpte en nästan komplett Aquatronica Akvariedator av Biotedmarine i Kungsbacka och han var vänlig nog att skicka med ett PC inteface som tyvärr saknade strömkälla. Är det någon som vet hur många Volt denna ska matas med, samt hur man skall vända plus och minus om man köper en universaltrafo. Är extremt tacksam för info om detta! Mvh Niklas

• 0 svar
    • 740 visningar
  24. Guest colly
    Started by Guest colly,

Är det någon som vet var man kan handla ETSS produkter innom EU via nätet? Mvh/Christian

• 5 svar
    • 739 visningar
  25. Started by oualid,

Hej. Jag skulle behöva en manick som känner till om det börjar rinna ut från akvariet ner till golvet och skicka ett larm via SMS eller email. Är det nån som vet om det finns en liknande produkt? /Oualid

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.