Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hur mkt av teknik och sånt kan man bygga själv typ skummare o.s.v... Tänkte inte bara för att komma billigt undan men det kan vara roligt att lägga mer på LS eller koraller typ

• 2 svar
    • 817 visningar
  2. Started by j0nas,

Har precis kommit hem med ett begagnat reefer250 som kom med en maxspect jump returpump. Hittade 20mm slang som passade perfekt på röret från karet (inte kopplat ordentligt på bilden),gick dock inte att få på pumpens 25mm utblås trots mycket värme och våld.. 😀 Hur gör proffsen? Tack för hjälpen!

• Gilla
    • 2 svar
    • 816 visningar
  3. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

såg en här på saltvattensguiden som använde en uppochner vänd pump som ytavrining? funkar det bra?

• 0 svar
    • 816 visningar
  4. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som har erfarenhet av Tunzes kalciumreaktor 3174/3? Själva reaktorn är ju ganska billig, men räcker det med bara bubbelräknare eller måste man ha ph-styrning (vet att kalciumkonsumtionen varierar men det borde väl gå att få en hyfsad inställning)?

• 0 svar
    • 816 visningar
  5. Started by Linnex,

Skulle behöva en termometer med reläutgång för att driva kylsystem. Någon som har tips på lämplig produkt. Det jag har hittat kostar runt 1000 spänn och har då två reläer. Jag skulle vilja landa på runt 500 kr. Såg ett inlägg om att använda fläktstyrning till dator men de jag hittat har inte nogrannare exakthet än ±3 % vilket låter mycket.

• 0 svar
    • 814 visningar
  6. Jag har redan en tunze 3155 osmolator och ville också koppla till min profilux 3ex en ghl optolevel/floater men den ska kopplas utan pump,påfyllning ska ske med tunze. Finns någon som kan hjälpa mig säga vad jag behöver för att koppla allt .Jag tänkte att ha två nivåsensorer för säkerhets skull om en att två skulle ha fel bara . Kan man koppla också min tunze 3155 till ghl profiluxen ?

• 2 svar
    • 814 visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

jag har ett RO somger 50-70% av max kapacitet och funderar därför på att köpa ett nytt innom snar framtid. men nu till frågan, producerar det lika bra vatten ändå, det borde göra det eller? det handlar ju om prioriteringar och nu står det mellan ett RO filter och en extra MH armatur. __________________ /Peter G

• 9 svar
    • 813 visningar
  8. Started by pimo,

Tänkte använda mig av pegging för att sätta mina koraller på plats i det nya revet som det beskrivs på reefvideos.com Men för detta behöver jag någon form av smalt rör/stav, i revsäkert material. Någon som vet vart man hittar något sådant?

• 5 svar
    • 813 visningar
  9. Started by Draedon,

en filterpåse på 200my, är det lämpligt att för att stoppa lite microbubblor från ytavrinningen?

• 4 svar
    • 812 visningar
  10. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som har erfarenhet av att köra reaktor och mixer tillsammans? Fungerar det bra? Är det krånligt? Får man stabila värden? Måste man mäta och justera om dem ofta?

• 3 svar
    • 812 visningar
  11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är UV ett måste för ett saltvattensakvarium med fisk i? Jag funderar på att skaffa mig en kirurg men har hört att de ofta får vitapricken och vissa säger att UV-sterilisering är ett måste. Har ni UV? Hur viktigt tror ni att det är att ha en? Hur ska man bota vitapricken i ett saltvattensakvarium? Har inga möjligheter att flytta ut fisken till ett annat kar och har ett par koraller. Hur är det med smittrisken av vitapricken mellan fiskar, skaffar jag kirurgen och han drar på sig sjukdomen kommer han att dra med sig clownen å mina två blennider i graven? /johan

• 2 svar
    • 812 visningar
  12. *behöv. hjälp koppla mitt silicat filter , vet inte vilken slang ska ta borts från osmosen och koppla den andra filter..

• 2 svar
    • 811 visningar
  13. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hallå!! har skaffat mej en osmos och nu undrar jag om man ska köra på kallt/ljummet/varmt vatten för bästa effekt??

• 9 svar
    • 811 visningar
  14. Started by hbgot,

i helgen så har jag fått problem med nivåregleringen. flottören slår till och från vid rätt nivåer, pumpen går konstant när vattenpåfyllning behövs men inget vatten pumpas över i sumpen. kan någon del i systemet satt igen? som det ser ut så finns det luftbubblor i slangarna. någon som har tipps på vad jag skall kolla?

• 6 svar
    • 811 visningar
  15. Started by Mazi,

Hej Tar en 90 l osmos bort lika mycket skit som en 300 liters. för det är ju sällan man förbrukar 90 liter på ett dygn o det är ju ganska stor pris skillnad så varför köper man egentligen en större?? MVH Max

• 1 svar
    • 809 visningar
  16. Started by acuario,

Kanske man skulle skaffa sig en sådan här och koppla till teven och se hur fiskarna uppfattar mig och min värld Finns på http://www.coralvue.com/camera.htm

• 1 svar
    • 807 visningar
  17. Started by lottac,

Jag har nu ett Juwelakvarie på 240 liter. Jag vill uppgradera till 5 eller 600-liter. Jag har sökt runt efter akvarie med de liter antalet och som har bänk till . Jag gillar inte att Juwel akvariet har en stor list rätt över. Vill hitta något som inte är aluminium och har en rktig bänk under som inte kostar skjortan. Är det någon som har förslag? Jag bor i Göteborg, det skall gärna vara hemkörning. Tacksam för svar!!! Lottac

• 3 svar
    • 807 visningar
  18. Started by mamadubba,

Någon som vet var man hittar uttagslister med separata brytare för varje uttag? Har sett bilder på sådana här på forumet men hittar inga att köpa nånstans.

• 5 svar
    • 807 visningar
  19. Started by Niclas,

As above! http://www.customaquatic.com/customaquatic/tanktechNEW.asp

• 0 svar
    • 807 visningar
  20. Guest colly
    Started by Guest colly,

Är det någon som vet var man kan handla ETSS produkter innom EU via nätet? Mvh/Christian

• 5 svar
    • 806 visningar
  21. Started by Hedlurd,

Tjenare nån som har en bra app till att bokföra mätvärden från akvariet? Med vänlig hälsning, Robin

• 1 svar
    • 805 visningar
  22. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag har sista året lag ner en del tid och tankemöda på att ta bort allting som alstrar spänning i mitt kar,dvs.småpumpar doppvärmare och dylikt-eftersom jag upptäckte att det konstant *censur* ns Ca 35 volt i akvariet mätt mot "jord". Så nu använer jag två magnetic drivepumpar (little giant/Iwaki) som inte har någom mekanisk koppling mellan motor och pumphus (el/vatten). Nån som har några teorier om detta,eller är jag helt ute och cyklar? Jag vet att korallodling "dopas" med svagström till metallgallren som fragmenten placeras på , men det tror jag har mer med mineralvandring att göra.

• 8 svar
    • 805 visningar
  23. Started by Dallaman,

är det någon som har en sån här? (eller liknande) https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=76&sort=2&cat=15&page=1 ev pH tester vart kan man köpa en till ett bra pris? sverige,danmark och tyskland? är inte så intresserad av ett helt iks system...än?

• 2 svar
    • 805 visningar
  24. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Om man kör en kalkmixer på natten, kan man kombinera den tekniken med att automatiskt tillsätta Kalciumklorid eller Natriumkarbonat, eller möjligen båda blandningarna (vid olika tillfällen naturligtvis). __________________ MVH Peter

• 2 svar
    • 804 visningar
  25. Tja allat Aquatronica användare Någon som listat ut hur man gör en Topup med osmosisen direkt i karet ? Vill att när den känner lägsta nivån så ska den köra osmosisen 1h men det verkar inte gå. någon som vet nått annat sätt att få aquatronican att göra det ? /Peter

• 1 svar
    • 803 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.