Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by freguz,

Dunkar utan kran alltså. 5-10 Liters. Tips på varuhus kedja som har sådant? gjorda i plast som tål lite salt förstås

• Gilla
    • 4 svar
    • 783 visningar
  2. Started by oualid,

Hej. Jag skulle behöva en manick som känner till om det börjar rinna ut från akvariet ner till golvet och skicka ett larm via SMS eller email. Är det nån som vet om det finns en liknande produkt? /Oualid

3. Started by Freddesss,

Vilken typ av nät kan jag använda för att inte mina invånare ska hoppa ur?

• 2 svar
    • 782 visningar
  4. Started by Hedlurd,

Tjenare nån som har en bra app till att bokföra mätvärden från akvariet? Med vänlig hälsning, Robin

• 1 svar
    • 780 visningar
  5. Started by Majki01,

Har ett problem hittar inte i någon bygghandel något som kan funka.. Slangen som går från vattnet "ex" duschen... min adapter är sönder.. så jag har nu bara den tunna tunna slangen från osmosen sen inget.. jag behöver något jag kan "koppla" på denna tunna tunna slang och sen skruva in i duschen igen... men hittar inget? något tips?

• 4 svar
    • 779 visningar
  6. Started by pimo,

Tänkte använda mig av pegging för att sätta mina koraller på plats i det nya revet som det beskrivs på reefvideos.com Men för detta behöver jag någon form av smalt rör/stav, i revsäkert material. Någon som vet vart man hittar något sådant?

• 5 svar
    • 779 visningar
  7. Started by droopy,

Hur håller ni tempen, tycker att det är för stor variation för mig, åker nog på att köpa en chiller. karet är öppet, men rumet är ca 11m2. så det kan vara det. men har ni nå bra dopvärmare att remomendera? då den jag har är från fish-street och verkar helt kass den växlar i mellan 23-28 helatiden. /tackar

• 1 svar
    • 779 visningar
  8. Started by niki68,

Jag vill bytta filter på min gamla osmos och Ion Exchanger. Finns det nån som vet vilka man ska köpa ? http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=DE&type=&user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter057 RO Station 8550 consists of a 20 µm sediment filter, a 5 µm sediment filter, a 1 µm carbon sediment filter, and a TFC membrane (polysulfone compound). [h=2]Sediment filter 5µm ? (8522.120) Carbon sediment filter 1 µm ? (8550.100)[/h][h=2]Mixed Bed Ion Exchanger ? (8550.501)[/h][h=2]Carbon Block Filter ? (8515.120)[/h]God Nytt år !

9. Started by Dallaman,

är det någon som har en sån här? (eller liknande) https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=76&sort=2&cat=15&page=1 ev pH tester vart kan man köpa en till ett bra pris? sverige,danmark och tyskland? är inte så intresserad av ett helt iks system...än?

• 2 svar
    • 778 visningar
  10. Jag har köpt Tunze multicontroller 7095 med 4 kablar till pumpar. 2 x Tunze pumpar 6055, ( jag har inte fått dem ) ! Behöver jag ( Y adapter 7092.34 / adapter 7094.40) för att köra mina 2 st. pumpar ? köper man separat dem eller kommer med pumparna 6055.

• 1 svar
    • 778 visningar
  11. Started by Ntumba,

Är det någon som har haft problem med mörka beläggningar på insidan av kvartsglaset och vet vad det kan bero på? Det kommer ju inte i kontakt med vattenflödet.

• 0 svar
    • 778 visningar
  12. Started by Richard,

Är du rädd för strömavbrott så kanske du vill ha reservbatteri http://www.ps.nu/?page=netauction&id=6714

• 0 svar
    • 776 visningar
  13. Started by mamadubba,

Någon som vet var man hittar uttagslister med separata brytare för varje uttag? Har sett bilder på sådana här på forumet men hittar inga att köpa nånstans.

• 5 svar
    • 775 visningar
  14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som har nått knep att få bort alla dessa micro-bubblor som kommer upp från sumpen till akvariet..? Vill inte bygga om, om det är nån som har nått knep. /Tomas. ---------------------------------------- 512 L + 100 L sump.. 60 kg LS..

• 2 svar
    • 773 visningar
  15. Started by Dimorb,

Har länge tänkt på att jag borde skaffa mig en UPS till de viktigaste komponenterna i akvariet. Har ni börjat leta men det är ju en uppsjö av allting. Vad kör ni? Någon som använder billighetsvarianten från fis-street: http://www.fish-street.com/coralbox_powercell_for_jebao_battery_pump__dc_pump Eller har några helt andra förslag på vad som kan funka bra. Tacksam för tips. /Andre.

• 3 svar
    • 773 visningar
  16. Hej behöver få tips om ett relä/kontaktor där jag kan koppla på en 12 V DC på så sätt att när det är öppet så går det plus på kontakt 1 och minus på kontakt 2. I slutet läge så skall det vara tvärtom minus på kontakt 1 och plus på kontakt 2. Spolen kan ha vilken spänning som helst men smartas är ju om den också går på 12 V MVH Lasse

17. Started by acuario,

Kanske man skulle skaffa sig en sådan här och koppla till teven och se hur fiskarna uppfattar mig och min värld Finns på http://www.coralvue.com/camera.htm

• 1 svar
    • 773 visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej Jag är rätt så ny med saltvattens alvarium så jag undar vad man behöver, förutom: själv akvariumet, inredningen, fiskar, pump och värmare ????

• 3 svar
    • 772 visningar
  19. Started by Boboooo,

Hej funderar på att köpa en osmos imorgon, hittade en aqua standard som filtrerar allt utom nitrat och silikat, men kan man in te köpa nitrat remover och stoppa ner i karet. vad tycker ni //paul

• 1 svar
    • 771 visningar
  20. Started by Vargklo,

Jag håller som bäst på att testa en nyinförskaffad ozongenerator med redoxprobe. Jag tycker att jag får märkligt låga redoxavläsningar i mitt kar (under 200), så jag undrar hur jag kan kontrollera proben. Finns det "kalibreringsvärden" för t.ex. osmosvatten eller nyblandat saltvatten, eller kan man testa mot någon annan "referens"?

21. Guest colly
    Started by Guest colly,

Är det någon som vet var man kan handla ETSS produkter innom EU via nätet? Mvh/Christian

• 5 svar
    • 769 visningar
  22. Started by PatriksS,

Var kan man i Sverige köpa en luftflödesmätare motsvarande den här? :

• 0 svar
    • 769 visningar
  23. Started by jingfee,

Hej, Med de senaste tidens strömavbrott man har läst om i Texas har jag börjat fundera vad man själv har för möjligheter om det skulle hända något här. Det i samband med att våran förening har aviserat att man kommer behöva göra underhåll på elinstallationen inom kort. Hittade och funderar lite på denna https://generalprepper.se/el-varme-belysning/batteribackup/backup-batteri-lithium-power-pack-26400-mah men har så dålig koll på hur länge den kapaciteten faktiskt räcker. Tänker att det viktiga är att hålla igång cirkulationen. Nån som har en aning ungefär hur länge den skulle klara av att driva ett akvarium med denna pump och streamer? …

• 0 svar
    • 768 visningar
  24. Started by Draedon,

en filterpåse på 200my, är det lämpligt att för att stoppa lite microbubblor från ytavrinningen?

• 4 svar
    • 768 visningar
  25. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som har erfarenhet av att köra reaktor och mixer tillsammans? Fungerar det bra? Är det krånligt? Får man stabila värden? Måste man mäta och justera om dem ofta?

• 3 svar
    • 768 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.