Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Har ett problem hittar inte i någon bygghandel något som kan funka.. Slangen som går från vattnet "ex" duschen... min adapter är sönder.. så jag har nu bara den tunna tunna slangen från osmosen sen inget.. jag behöver något jag kan "koppla" på denna tunna tunna slang och sen skruva in i duschen igen... men hittar inget? något tips?
-
- 4 svar
- 835 visningar
-
-
Nu drar det ihop sig för mitt nästa bygge. I det jag har nu så överdrev jag rördimensionerna lite i överkant. Vilket ledde till dyra grejor som ändå ströps av min kulventil för att få ner oljudet. Därför så undrar jag hur mycket vatten varje dimension bör klara (till avrinningen). Jag tänkte mig att cirkulera ca 5000 liter i timmen genom två rör. Vilken dimension är att rekomendera? MVH Magnus
-
en filterpåse på 200my, är det lämpligt att för att stoppa lite microbubblor från ytavrinningen?
-
- 4 svar
- 834 visningar
-
-
Vet inte om det är en ny produkt, men jag har inte sett den förut. Man måste beundra jänkarnas förmåga att hitta på nya produkter... Verkar ha fått bra kritik av dom som prövat den. http://www.therme-at.com/
-
- 0 svar
- 834 visningar
-
-
Hittad en adapter och kommer inte ihåg vilken teknik tillhör, kan någon veta , tack !
-
- 2 svar
- 833 visningar
-
-
Om man vill renovera en magnet kan man då använda ett kardborreband som putsyta. Tycker att den som sitter på min ser precis ut så. Eller fins det risk att ett kardborreband repar?
-
- 1 svar
- 832 visningar
-
-
Någon som vet var man hittar uttagslister med separata brytare för varje uttag? Har sett bilder på sådana här på forumet men hittar inga att köpa nånstans.
-
- 5 svar
- 832 visningar
-
-
Någon som vet var man kan få tar i ett nytt uv rör till denna ? har pratat med mina lokala handlare men inte fått något riktigt svar om dom kan få hem ett nytt rör eller ej . tacksam för svar ..
-
- 1 svar
- 832 visningar
-
-
Är det någon som har erfarenhet av att köra reaktor och mixer tillsammans? Fungerar det bra? Är det krånligt? Får man stabila värden? Måste man mäta och justera om dem ofta?
-
Ska slå ihop bänken i morgon. Då kommer även toppen samt överst hyllan att antingen borras med dosborr, eller typ sticksågas ut. Bänken byggs i 19mm mdf så hålen kommer en bit in i karet då genomföringen bygger lite. Ska nog ha de tre på rad. Så frågan är hur mkt glas mellan hålen bör man ha.
-
- 6 svar
- 831 visningar
-
-
Skulle behöva en termometer med reläutgång för att driva kylsystem. Någon som har tips på lämplig produkt. Det jag har hittat kostar runt 1000 spänn och har då två reläer. Jag skulle vilja landa på runt 500 kr. Såg ett inlägg om att använda fläktstyrning till dator men de jag hittat har inte nogrannare exakthet än ±3 % vilket låter mycket.
-
- 0 svar
- 830 visningar
-
-
Tänkte använda mig av pegging för att sätta mina koraller på plats i det nya revet som det beskrivs på reefvideos.com Men för detta behöver jag någon form av smalt rör/stav, i revsäkert material. Någon som vet vart man hittar något sådant?
-
- 5 svar
- 830 visningar
-
-
Hur mkt av teknik och sånt kan man bygga själv typ skummare o.s.v... Tänkte inte bara för att komma billigt undan men det kan vara roligt att lägga mer på LS eller koraller typ
-
Jag sitter och funderar på hur ajg ska kunna underlätta mina vattenbyten. Till mitt kar har jag ett litet kar som motsvarar 10% av den totala vattenvolymen, detta kar använder jag för att ha osmosvatten i för den automatiska vatttenpåfyllaren. Jag underar om jag även kan använda samma kar till att blanda saltvatten i för vattenbyten? Det kommer bli salt och andra mineral rester kvar i det karet efter vattenbytet, kommer detta påverka osmosvattnets hållbarhet? Så här tänkte jag: Karet har osmosvatten i sig hela tiden. Varannan vecka fyller jag upp karet och blandar i saltvatten och kan via karets slang göra vattenbytet smidigt. När vattenbytet är gjort fyller jag på nytt o…
-
- 3 svar
- 826 visningar
-
-
jag har ett RO somger 50-70% av max kapacitet och funderar därför på att köpa ett nytt innom snar framtid. men nu till frågan, producerar det lika bra vatten ändå, det borde göra det eller? det handlar ju om prioriteringar och nu står det mellan ett RO filter och en extra MH armatur. __________________ /Peter G
-
Någon som har erfarenhet av Tunzes kalciumreaktor 3174/3? Själva reaktorn är ju ganska billig, men räcker det med bara bubbelräknare eller måste man ha ph-styrning (vet att kalciumkonsumtionen varierar men det borde väl gå att få en hyfsad inställning)?
-
hallå!! har skaffat mej en osmos och nu undrar jag om man ska köra på kallt/ljummet/varmt vatten för bästa effekt??
-
Jag har nu ett Juwelakvarie på 240 liter. Jag vill uppgradera till 5 eller 600-liter. Jag har sökt runt efter akvarie med de liter antalet och som har bänk till . Jag gillar inte att Juwel akvariet har en stor list rätt över. Vill hitta något som inte är aluminium och har en rktig bänk under som inte kostar skjortan. Är det någon som har förslag? Jag bor i Göteborg, det skall gärna vara hemkörning. Tacksam för svar!!! Lottac
-
- 3 svar
- 826 visningar
-
-
såg en här på saltvattensguiden som använde en uppochner vänd pump som ytavrining? funkar det bra?
-
För ett antal år sedan lade jag ned mitt 900 liters saltkar. Nu har planeringen för ett nytt börjat ta form i huvudet och iom detta så funderar jag som så många andra på vad man gjorde för misstag förra gången, vad man saknade och vad man ville ha bättre. Hur man får riktigt bra cirkulation i akvariumet är en av dessa frågor. Vet ej om denna tråd skall ligga under ett DIY ämne och då får gärna någon flytta den men jag börjar här. Nu till saken.... Sitter i tankarna att sätta ett rör efter hela bakre rutan där slitsar i röret pressar ut det vatten som returpumpen trycker upp. Ett inre och yttre rör med olika öppningar öppnar och stänger med att det inre röret…
-
- 4 svar
- 825 visningar
-
-
http://shop.humle.se/utrustning/slang-o-dyl/silikonslang-12-x-17-mm-per-meter Finns någon som har köpt silicon slang från de ? Vet ej om den är ok använda i saltvatten. Humlegårdens Ekolager AB
-
- 1 svar
- 825 visningar
-
-
Är UV ett måste för ett saltvattensakvarium med fisk i? Jag funderar på att skaffa mig en kirurg men har hört att de ofta får vitapricken och vissa säger att UV-sterilisering är ett måste. Har ni UV? Hur viktigt tror ni att det är att ha en? Hur ska man bota vitapricken i ett saltvattensakvarium? Har inga möjligheter att flytta ut fisken till ett annat kar och har ett par koraller. Hur är det med smittrisken av vitapricken mellan fiskar, skaffar jag kirurgen och han drar på sig sjukdomen kommer han att dra med sig clownen å mina två blennider i graven? /johan
-
Någon som har erfarenhet av BLAU Ato? Tänker på ljudnivå och förtroende.
-
- 2 svar
- 824 visningar
-
-
Sitter o funderar om där är någon överingsbox som "startar" skälv efter strömavbrott eller liknade, jag har en gammal tunze o den gör det iaf inte. vad har ni för erfarenheter o vilken kör ni om där är någon som funkar på detta vis Mvh Johan
-
Kanske man skulle skaffa sig en sådan här och koppla till teven och se hur fiskarna uppfattar mig och min värld Finns på http://www.coralvue.com/camera.htm
-
- 1 svar
- 823 visningar
-