Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Skulle någon kunna länka till en sida eller förklara hur de fungerar? Jag har fattat det som om man inte behöver borra i akvariet om man har en sådan. Men saker som inte är så klart är hur vattnet kommer till och från sumpen. Ingår det rör som kopplas till eller behöver man bygga själv? Vad händer vid strömavbrott och liknande? mvh Andre
-
- 42 svar
- 5,9k visningar
-
-
Det står i bruksanvisningen att det ska strömma in 10 l/h.. in i reaktorn.. Men vad händer om det strömmar igenom för mycket? eller för lite? Svårt att ställa in ju.. . Har en AquaCare reaktor nummer 1.. och en liten ehiem pump som pumpar in vatten..
-
- 2 svar
- 886 visningar
-
-
Hallå jag har borrat och fått köpt alla sake rmen nu står jag här och undrar på genomföringen finsn den en plastring och en gummi ring vilken ska vara var inne elel rute???? jag e förvirrad på marin akvariet sa han att båda ska var ute i botten sen e det vaar att silicona runt så e man på den säkra sidan.Sen sa dom på ett annat ställe att man ska ha en bå varje sida... HJÄLP MIG.. TACKSAM FÖR ALLA SVAR....
-
- 22 svar
- 2,8k visningar
-
-
-
-
Aquatic nature aqua standard 90s Osmos Jag blir så förbaskat osäker på om jag tar rätt slang...men jag tror det! Nån som har en sån här och kan lugna mig med att jag gör rätt? det finns 2 utgång(uppenberligen) jag använder den som sitter högre upp på den "tub" som membranet är i och den andra sitter lägre, jag tar vattnet från den som är "överst" av de 2, vet inte om alla slngar sitter lika vid leverans men den är iallafall svart och avloppet rött! jag har inte nån konduktivitetsmätare så jag kan ju inte kontrollera... och instruktionen är inte alldels glasklar... tål att nämna att den som jag tar vattnet ifrån med är den det kommer minst vatten ifrån och som en del a…
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
Bra eller dåligt? Någon här som använder det?
-
- 17 svar
- 2,7k visningar
-
-
'JAg var hos glasmästaren och skulle köpa plexiglas till en överrinningsbox och natuligtvis lim och han hade inget lim till plexi så jag undrar vad jag ska använda för lim som inte släpper eller är giftigt.
-
- 1 svar
- 844 visningar
-
-
Vad är skillnaden mellan sk industrisalt och vanligt salt? Antar att det inte har lika mycket spårämnen, men de flesta tillsätter väl ändå tillsatser?,men är det tillräckligt rent för att användas till tillverkning av saltvatten? Det är en rejäl prisskillnad så man börjar undra lite. Har sett priser på nätbutiker på 25kg 180kr. Vad tror ni?
-
- 3 svar
- 3,3k visningar
-
-
Har fått ett utrymme över i min Deltec-sump då jag tagit bort filterplattorna.Tänkte kanske köra med levande sten här men börjar fundera över ett reugium.Kan jag göra ett sådant i min befintliga sump som alltså är igång?Vad ska jag tänka på och använda?Kan DSB vara något.Tacksam för tips. Mvh Peter
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har ett nystartat akvarium där jag tänkte slänga in en uv-c men vet inte riktigt vilken typ eller styrka jag ska köra... vad händer om jag kör en för stor uv-c?
-
Har kollat lite på alla bilder som finns här på SG och har upptäckt att det är en del av oss som har gröna vanliga akvarieslangar i sina saltvattensburkar. Jag har hört att dom löser upp sig efter ett tag i saltvatten och att man ska använda dom 400ggr så dyra siliconslangarna som brukar vara transparanta. Är det någon som vet något annat eller är det bara en av alla myter som finns i hobbyn?
-
- 0 svar
- 826 visningar
-
-
-
-
Har några frågor... Var kan man få en flaska laddad med Co2, i göteborg? Vilken av gaserna är det man ska använda sig av??? Finns många.. Har en liten flaska.. på ca 2kg.. Aga säger att dom inte längre fyller sånna.. utan att man måste köpa deras på 5kg.. Dom har börjat avveckla..? Och brandservice, gör det absulut inte heller..
-
Hej! Tänkte bara påminna folk att se upp med hur de placerar grenuttag,armaturer osv efter mina turliga erfarenheter det senaste dygnet. Igår så pysslade jag med mina planktonflaskor i fönstret och råkade välta ner i 33cl flaska rakt på grenuttaget som sköter allt i karet...snacka om att få bråttom med att stänga av det! Kändes som rätt bra flyt att det inte blev någon kortslutning,hela grenuttaget var dyngblött... Idag så upptäcker jag att ena T-5 röret av okänd anledning lossnat i ena änden från armaturen och ligger i vattnet(och ja,jag hade handen i vattnet många gånger idag innan jag upptäckte det). Enda påminnelsen jag behöver för att ALLTID skaffa vattensäkra koppli…
-
- 6 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hittade ett annat system som är komplett Kostar det så smakar det http://www.meerwasser-aquaristik.de/shop/catalog/product_inf o.php?products_id=328 <DIV style="PADDING-RIGHT: 10px; PADDING-LEFT: 10px; PADDING-BOTTOM: 10px; PADDING-TOP: 10px">With that the measuring and automatic control at the aquarium a new dimension gets aqualine C. The equipment is a complete solution for all control functions. It is developed with most modern microprocessor price increase with SMD electronics. The equipment consists of: - large LCD color screen (Graphic display) within the elegant aluminum framework. - basic box, with connections for the electrodes. - power box with connec…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har tittat runt lite bland säljes på forumet på olika typer av UV-C och vet inte riktigt vad man ska ha till ett 200 liters kar? watt eller typ av UV-C De råd jag fått från en kille på en av djuraffärerna i stan är att titta på priset på lysrören mer än priset på själva UV-C:n för det kan bli dyrt i längden. Vad är det för priser på olika lysrör? har inte alla UV-C samma rör? Tack å hej /Johan
-
Hur högt ska Kh ska man ha i vattnet som går ut från kalkmixern? Mitt ligger på 50dKH Mvh Beppe
-
- 1 svar
- 888 visningar
-
-
Hej Har en relativt ny Osmos som producerar för mycket vatten...... Den gör ca 120L/dygn istället för 90L som utlovat. Kan det vara för att jag har för högt tyck i slangen in? (Bor på nedervåningen i ett nytt hus :-) Tack för hjälpen
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är deltecs uv-c bra eller? Tänkte mig en 10w-T5 till 500litr. Den övre! Kom gärna med förslag på en bra uv-c. Och är Duplas kalciumreaktor bara eller? Måste man ha co2 till den? Tack på förhand. Calle
-
-
Jag har införskaffat mig en kalkmixer, Deltec km500, med tillhörande nivåkontroll. Lite frågor: Då jag har ett ganska stort sista fack i sumpen så fyller nivåvakten på cirka 5 dl åt gången. Det tar cirka en halvtimme att fylla på denna mängd. Är detta för mycket kalkvatten åt gången? Kan man göra något så att nivåvakten blir känsligare i en sump utan att behöva bygga om hela sumpen? Hur mycket kalciumhydroxid ska man egenligen använda? Jag har sett lite olika uppgifter på det. Ska vattnet på övre delen av reaktorn vara helt klart eller ska det vara som hos mig, disigt? Mvh Beppe
-
- 1 svar
- 999 visningar
-
-
Hejsan jag undrar om nån äger en ph probe och ett oscilloskop? jag skulle gärna vilja veta vilken frekvens och amplitud man hamnar på vid ett ph på 5,7 samt 9. Mvh Mikael
-
- 14 svar
- 1,5k visningar
-
-
Halloj Denna fråga känns bäst lämpad för detta forum eftersom det är ni som mest håller på med sånna här saker, så om ni ursäktar att en sötakvarist kollar in lite . Ja detta har kittlat mitt intresse länge då jag vill ha maximal tillväxt på de fiskar jag odlar. Numera så finns ju nitratfilter som man inte behöver "mata" om jag förstår dem rätt, tidigare så har nitratfilter varit ganska omständiga och inte "värt besväret" om man inte har saltvattens akvarium utan man har istället klarat sig på tätare vattenbyten istället... Nu till frågan. Aquacares nitratfilter ADN 75 säljs till saltvattensakvarier, det ska vara en av de "mataningsfria varianterna" som har svavelkulor …
-
- 5 svar
- 3,3k visningar
-