Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Har sett denna: http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=561643235&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-669011&dept_id=SE-669 Tycker dock att 250 kr verkar lite mycket. Var hittar man billigare? Det stora hålet var iofs bra (om man vill slänga i en circ pump tex).
-
- 5 svar
- 1,7k visningar
-
-
-
Var i Sverige kan jag få tag i runda akryl baljor? Går det få tag i special tillverkade sådana här? mvh Jens
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Gasen i min Co2-tub är slut, och jag är nyfiken på om någon i södra skåne har koll på ett bra ställe att få påfyllt? Vill gärna lösa detta så snart som möjligt. Tack på förhand.
-
- 23 svar
- 9,6k visningar
-
-
-
Dunkar utan kran alltså. 5-10 Liters. Tips på varuhus kedja som har sådant? gjorda i plast som tål lite salt förstås
-
-
- 4 svar
- 741 visningar
-
-
Någon som vet var man kan köpa de små"skarvpropparna" som man har till doseringspumpar ( man har det för att koppla ihop en slang med den som sitter i doseringspumpen)? samt vad heter det på svenska och engelska?
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Som rubriken lyder, var kan man få tag på pvc rör för ett bra pris? Finns det i vanliga byggvaruhus? vad bör man tänka på då man ska köpa pvc rör? Vill hällst kunna köpa dom här hemma i sverige
-
- 9 svar
- 24,9k visningar
-
-
Har köpt en begagnad osmosanläggning som heter d-d solution.Finns det någon som vet var man kan köpa nya membran och filter till en sådan?
-
- 1 svar
- 918 visningar
-
-
Jag är ute efter mindre magneter som ska orka hålla mina sidor på bänken på plats utan att behöva låsas fast med något annat än magneter. På insidan av de skivorna jag ska ha så kommer det sitta en list som vilar mot nederkanten av ramen på min bänk, sen skal ovansidan bara hållas på plats med magneter. Vilka finns att tillgå och var kan man köpa dem? Jag har hittat dessa på Clas Olsson: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=150713004 0,9kg säger inte mig så mycket om hur pass hållbart det är. Någon som har något tips på andra magneter? *Edit: Hittade dessa också på Coolstuff: http://www.coolstuff.se/Supermagneter?gclid=CKCs2aWauaMCFYcrDgod20xnbg Någon som test…
-
- 8 svar
- 4,1k visningar
-
-
Hej på er. Jag har idag en köksvåg som har 5g noggrannhet, men nu när jag ska starta med Balling så är ju de flesta recept på 1g noggrannhet. Ni som kör Balling, vart har ni köp er våg, och vad har den kostat? Tack så länge.
-
- 16 svar
- 2,5k visningar
-
-
Som frågan lyder. Var kan jag köpa bänk eller aluminiumställning till ett kar med längden 120 cm och bredden 40 cm. Håller på att planera en koralltank där jag skall placera nya inköp och fraggar. Har snart samlat på mig allt jag behöver förutom något att ställa tanken på. Tacksam för tips. mvh Andre
-
Var hittar jag PVC-slang som är lite grövre? behöver 25mm innerdiameter och har inte hittat detta någonstans. Gärna en butik i gbg-området. Är även i behov av slangkoppling till dylik slang. Hittade ingen hos Ted sist jag var där.
-
- 9 svar
- 3,8k visningar
-
-
Vet någon nån webbshop som säljer Pentair prylar? (fd. Rainbow-lifegard)
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Var kan man få tag i denna? Det är en speedfit 6. Som jag ska ta och gänga på, på en ventil. Men var kan man få tag i denna?? http://www.johnguest.com/part_spec.asp?s=PM45_D1
-
Tänkte bara berätta lite hur jag upplevt förändringen i karet de senaste dagarna sen jag kopplade in min kalkvattensmixer. Har de senaste månaderna inte haft tid att sköta karet så jättebra utan det har blivit mest att jag fyller på vatten när jag har tid och slänger då bara i lite kalciumhydroxid. Då har man sett lite tillväxt på SPS det närmsta dygnen och sen så avstannar det ganska fort igen. Detta har lett till att kH periodvis varit nere på runt 4 och pH varierat lite. Dock har jag inte sett några djur ta direkt skada av pH-svängningar,carpetanemonen som jag räknar som det känsligaste i karet har väl dragit ihop sig nån gång när jag dumpat i för mkt grumligt kalkvat…
-
- 5 svar
- 916 visningar
-
-
Sitter och planerar för diverse uppgraderingar här och där. Planerar ett inköp av en Kore5 Pro doserpump. Har en : Radion XR30w och två Tunze 6095 med wavecontroller. Så varför ska jag då köpa en akvariedator för 6000kr när allt jag har är styrbart? För salt, ph och orp? Kan vara så att jag missat dom STORA fördelarna med en modern akvariedator eller har dom missat att det mesta styr sej själv nu förtiden: ler: Vatten på golvet larm och foderautomat för 6000kr är rätt dyrt! Bara kul att se vad ni tycker och vad jag kan ha missat!? God afton.
-
- 5 svar
- 1,9k visningar
-
-
Har nu kört min KM500 kalkmixer i ca en månad. Har inte gjort någonting med den sen jag starta den som att fylla på kalk eller byta ut den, då nivån har varit konstant hela tiden. Men ändå har det kommit ut kalkvatten. Men nu det senaste dagarna har kalket jäst upp och det är det jag vill ha svar på varför det gör så? Är det dags att byta ut allt? Före Efter Jag matar på vatten via en SP3000 ingen bypass utan allt påfyllningsvatten igenom kalkmixern.
-
- 1 svar
- 919 visningar
-
-
Är det någon som vet varför Kh sänker sig, och man behöver köra hårdare och hårdare med reaktorn för att hålla sitt värde? Vad är det som "äter" kh? /R
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har en gammal Deltec P601, har tyckt den är lite oeffektiv under hela tiden jag haft den, typ 2år, och gjorde en egen gasåtervinning för ett tåg sedan. Kopplade in en ph-mätare(kalibrerad) häromdagen och efter en halva med gas på så ligger ph på strax över 6, trots att reaktorn då har så mycket gas i sig att man ser små bubblor stiga i hela reaktorn och återvinningen skickar runt olöst gas. Finns det nått sätt att förbättra gasens löslighet? Kraftigare pump (Aquabee 2000 idag)? Andra idéer? Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2
-
Jag har förstått lite. Men jag vill förstå mer.. Jag är sugen på att försöka ordna någon liten pellets reaktor till att ha i akvariet då jag kör utan sump. Men först vill jag veta hela funktionen? Varför är det så bra? Är det bara bra om man har problem med fosfat och nit? Förklara gärna för och emot? Jag läser o letar men hittar inte riktigt svar på mina frågor. Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ja, varför ska man ha refugium och vad gör de för verkan (har absolut ingen aning själv)
-
- 8 svar
- 3,3k visningar
-
-
Varför startar inte mitt Nitratfilter? Jag har ett Aquacare nitratfilter ADN 75 till mitt 450liters kar. Jag har tagit bort så att jag har ca 1 och en halv decilliter svavel kulor i det. Och har kört igenom 1 droppe vatten per sec i ca 3 veckor utan att nitrat halten har börjat att sjunka. Filtret är avluftat och kranen sitter på invattnet. Vad kan det vara för fel?.
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Magnetventilen på min kalkreaktor blir väldigt varm, så man bränner sig på den. Är det normalt eller är det något fel på min?
-
- 4 svar
- 3,8k visningar
-
-
Jag har vattenburen värme i mitt hus. Har doppvärmare i karet. Som det är nu så värmer i princip karet upp stora delar av mitt hus med hjälp av doppvärmarna. Dvs jag har direktverkande el. Detta känns onödigt dyrt och jag funderar på om man inte borde kunna använda sin "vanliga" uppvärmning även för karet. Problem jag ser: Man har inte varmt nog i vattenledningarna. Då är det kört för jag vill ha svalt i huset och alltså inte för varmt i ledningarna. Temperaturreglering. Vill ju inte att man eldar för mycket eller för lite i karet utan där skall temperaturen vara konstant. Det känns som att det hela är svårlöst eller omöjligt, men har någon funderat i liknande banor?
-
- 11 svar
- 2,3k visningar
-