Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Fishtank,

Hej Saltvattensguiden! Jag har nu tänkt påbörja mitt sump-projekt för att få undan lite teknik ur karet. 240 liters kar med en 54 liters sump. Vad behöver jag för slags pumpar för att få detta att fungera? Skulle det gå med en sån här typ av pump: http://www.akvarieshopen.com/akvarietillbeh%C3%B6r-21/akvariepumpar-akvariefilter-EN/cirkulationspumpar-EN/up-500-500-l-h.html om man sätter en i huvudkaret som insug och en likadan i sumpen som pumpar tillbaka vattnet? Om man kopplar dessa till vanliga slangar som tidigare har suttit på ytterfilter?

• 31 svar
    • 3,6k visningar
  2. Started by mrnorton,

Har tänkt att använda mig av ett ytterfiter där man kan ha biobollar mm. Har även fundering på ett UV ifrån ytterfiltert. Min fundering är kan jag ha sugröret i ytvattenskammaren kommer vattnet där då att räcka till. Vattnet till sumpen går via overflow från denna kammare. Eller ska sugröret sitta i själva akvariet då blir det synligt tänkte försöka gömma det.

• 1 svar
    • 607 visningar
  3. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

jag undrar om det är någon som har en ups eller el-verk hemma utifall det blir strömavbrott ? själv så har jag en liten ups kopplad till en av mina pumpar . __________________ /Igge

• 14 svar
    • 1,2k visningar
  4. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Godagens jag har försökt att hitta en beskrivning på hur man gör en såndär balja över akvaritet, som med jämna mellanrum dumpar allt vatten ner i akvariet.har ännu inte startat upp något akvarie men är på god väg. har tänkt att ha ett fick akvarie. men det måste ju va bra om man kan få så mycket cirkulation som möjligt, plus att man sköljer ju rent bland stenarna. finns det nån som en såndär balja som kan skicka en beskrivning? Tack på förhand Peter Tänkt mig ett akvarie på 540L och en sump på 200L

• 2 svar
    • 888 visningar
  5. Så.. Frågan är mycket enkel. Vilket värde ( PH) ska man ha i kalkreaktorn. Jag har själv en Jetstreem 1 kalkreaktor. Senaste inlägget på detta forum som nämnde PH värde i kalkreaktor skrev att man skulle ha mellan 6 & 6,5 Men om man läser forum utomlands så säger dem lite över 4, typ 4,25 runt där för bästa effekt i en kalkreaktor. Jag som är kanske ny inom Saltvatten och framför allt kalkreaktorer. Tog min kalkreaktor igång för full drift med IKS imorse. Innan dess har den bara varit igång lite då och då manuellt för att få rätt på lite värden i tanken. Hur mycket står PH värdet i kalkreaktorn för en bra drift. Det kan ju vara så att det fungerar med PH runt 6. …

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by joda,

hittade denna på ebay... tror ni den duger till sitt syfte ? http://www.ebay.se/viItem?ItemId=160069134504#photo nån som har den kanske och kan säga om den är nått att ha... //jonatan

• 18 svar
    • 3,1k visningar
  7. Started by Ahab,

En ny aktör på tillsatsmarknaden. Någon som testat?

• 2 svar
    • 929 visningar
  8. Started by idaida,

Hur stort måste et karantene kar vara? Jag har en 54 liter jag inte brukar och lurar på hvor stor fisk jag kan sette i karantene der uten at den dör av stresset med liten plats.. Jag har satt meg en liten gräns på storläken på fisken jeg skal ha i min 375, dvs max 25 cm som vuxen.. Alla mina fiskar är små enda, men om tex min flavences blir sjuk som vuxen. Vil 54 literen duga? eller blir den för liten?

• 6 svar
    • 1k visningar
  9. eller vad säger ni?? =P

• 13 svar
    • 2,3k visningar
  10. Started by Luddox,

Någon som känner till om det finns någon överrinningsbox på marknaden som inte är bredare än ca 100 mm? (med bredd menar jag "från väggen och utåt") Eller är man förvisad till hemmabygge? Har dessvärre bara en ledig bredd på ca 100 mm i mit Rio 300, då bubbla lysrörsramper förbrukar resterande mått..

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  11. Såg att dessa är på rea till halva priser. Individuellt styra 7 olika kontakter med ett enkelt knapptryck. 259 kronor är ganska överkomlig tycker jag. Har själv beställt 2 stycken. "Bespara dig omständlig till- och frånkoppling av enskilda komponenter. Beroende på modell har du full kontroll över strömförsörjningen av 5 eller 7 terminaler. Omkopplaren på framsidan är belyst." http://www.conrad.se/POWER-MANAGER-BOOS-RC-7-STR%D6MSTYRNINGSENHET.htm?websale7=conrad-sweπ=998662

• 11 svar
    • 2,3k visningar
  12. Started by jflod,

Började logga temparatur för några dagar sen. Allt började stabilt för att sedan visa på ökande svängningar. hur det set ut tidigare vet jag ej men minns att jag noterat högre temp ibland. Vad kan detta bero på? har ett mindre kar med inbygd sump där värmaren sitter. Jag antar även att det kan vara en tröghet i regleringen då genomflödet är lågt. Kan det vara termostaten som börjat krångla? Temperaturen mäter jag i karet. Hur ok är det med ett par grader skillnad på några timmar? Skulle vara intressant med input på värdena? Bilden visar utvecklingen där jag koplade ur värmaren vid 27 grader. Bild2 är senaste dygnet. Funderar även på om jag riskerar för låg temperatur nu?

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Pasaputte,

Tur att det blev uptäkt men otur att det fungerar ej Otur idag tittade jag på UV lampan och såg att det blinkade , tog bort el och öppnade den och blev förvånad , det fanns vatten i lampan behållare , hur gick det till vet jag ej men jag tror att det läckte genom den vita gummi runt glaset, eftersom UV är placerat utanför karet går det och limma/reparera med silikon eller bara att köpa en ny UV???? Tur att det blev inte en olycka.

• 3 svar
    • 2,6k visningar
  14. Started by Slanten,

Min äldsta kylare, en D&D DC-300 visar kraftiga trötthetssymptom. Den jobbar på utan att få ner temperaturen värst mycket. Åkte till en firma som fixar AC till bilar och slängde upp kylaren på disken. De två mekanikerna såg ut som frågetecken, men kunde snabbt konstatera att den antagligen inte hade nån kylmedia. Tyvärr påstod de att det inte gick att fylla på den igen. Nån som vill påstå motsatsen? Här blev den antagligen fylld. Synd att det inte sitter en skruvnippel där... Jag har en AquaMedic Titan som skulle kunna tjäna som ersättare, men den har inga slangkopplingar. Nån som vet var man kan köpa o…

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Beställde just en Osmose så jag kan få rent vatten till mitt kommander kar. Men nu undrar jag om det är någom som vet nått om Prodac som akvarielagunen.se säljer... Bu eller bä, bra eller dålig? /Fredrik Johannisson

• 2 svar
    • 819 visningar
  16. Started by per-ronnny,

Jag kör mixern direkt från vattentrycket genom osmos och en magnetventil startar påfyllning via nivåkontroll i sumpen. Problemet jag ibland har är att hela behållaren töms på kalkvatten. Vad är felet?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Christer T,

Nu tänkte jag äntligen dra igång mitt nitratfilter som stått här några månader och börjar bli otåligt. Jag har ett par frågetecken bara som någon kanske kan hjälpa mig med. Filtret är, enligt Deltec för akvarium på 400-600 liter och jag har inte mer än ~260 liter vatten i mitt system. Ska jag ta bort hälften av svavelkulorna eller ska jag köra med röret fullt? Är det värt en tusenlapp extra att köpa en doseringspump till filtret jämfört med en Eheim, tex 1046? /Christer T

18. Started by samsung12,

Är det någon som har erfarenhet av Duplas nivåvakter. Jag har nu en troptronic med kolstavar men under akvariet där jag har min sump är det fuktigt och det blir saltavlagringar på kolstavarna och den blir då inte tillförlitlig (tvättar dem ofta). Jag reser mycket i tjänsten så det känns lite vanskligt. Har en begagnad dupla switch hemma som jag inte använder (fick den när jag köpte lite andra grejor.) Dupla Schwimmschalter: http://www.zajac.de/cgi/websale6.cgi?Ctx=%7bver%2f6%2fver%7d%7bst%2f3eb%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fzoo%2dzajac%2fs%7d%7bl%2f03%2daa%2fl%7d%7bsid%2fd6a67ada23c75358fa64afe467c3bb41%2fsid%7d%7bmi%2f000883%2fmi%7d%7bpi%2f%2e%2e…

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  19. Är i flaggorna att beställa ett nytt kar. Har tänkt att borra tre hål i det. Två för 32mm genomförningar för tyst transport till sump och ett hål för 25mm genomförning till returen. Karet blir 110x60x55 ca 350l och returpumpen kommer att bli en Eheim 1060 på 2200l/h. Kanske byter upp mig till nån som pumpar 3000l/t i framtiden. Undrar nu om detta är rätt rördimensioner. Slanganslutningen på min 1060 är 16mm. Då kanske det skulle räcka med 20mm rör på returen? Skulle jag klara mig på två 25mm rör ner till sumpen? Vill göra så små hål som möjligt för att få ytavrinningsboxen så liten som möjligt.

• 15 svar
    • 1,4k visningar
  20. Started by mrnorton,

Hej åter en fundering angående sumpen. inloppet till sumpen ska det sluta ovanför vatten ytan eller kan man dra in den ifrån sidan i sumpväggen? Kommer att använda mig av overflow system.

• 1 svar
    • 746 visningar
  21. Söker två 32 mm slangklämmor som går att ha i saltvatten - någon som har ett tips MVH Lasse

22. Started by hippo,

vad menas med omvänd osmos??

• 1 svar
    • 715 visningar
  23. Started by pepe,

Har precis installerat UVC-filter. Hur vet man att det funkar- man ser ju inte lampan när allt är stängd.....

24. Started by wrang,

Himmla smart tycker jag med detta. http://www.deltecaquariumsolutions.com/RowaphosSponge.htm

25. Started by atropos,

Tänkte höra med er här inne om det är någon av er som har denna ? var på zoogiganten idag och skulle höra lite om skummare ! det är såhär att jag har flyttat till hus och ska uppgradera mitt kan enormt ! jag är i startgroparna på bygget men det kommer inte ske över en natt , har börjat med att borra mig igenom golvet ner i källaren där teknikrummet ska vara beställt glas, mm ! hoppas nu att ni e nyfikna på detta bygge ? för de kommer bli de största karet här inne på forumet =) Men tillbaka till min fråga ! Auqatronica Aquarium controller system det ska vara något nytt vad jag fick veta och de ska vara bra o lättanvänligt ! kolla gärna på deras hemsida o kom m…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.