Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
såg en här på saltvattensguiden som använde en uppochner vänd pump som ytavrining? funkar det bra?
-
Hej om jag bygger en sådan själv ned till en sump på 160l från akvarie på 375l. Har räknat lite och 1cm på 375l är 15l som typ rinner ned till sumpen så den behöver klara en höjning på detta. Returpumpen skall ju inte översvämma huvudakvariet så aluramen på akvariet kanske kan dölja vattenytans höjning. tänker jag rätt angående detta? mvh jonas
-
- 8 svar
- 998 visningar
-
-
hej på er alla saltkillar!! håller på o limmar i hop set sissta på alla rör en sak som jag funderade på är ytavriningsröret!!!!1. hur långt under vattenytan ska man kapa det.. 2. nere i sumpen ska den gå under vattenytan eller strax ovan?? röret är 50mm.... //hedan
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej köpte ett beg kar, och det finns bara ett rör ner och en retur, fick veta att man kan ta en slang som hävert, tänkte om man tar en slang i röret som får luft uppe och ner i sumpen.. Skulle det minska ljudet? eller hur gör man annars? Har läst om något man kan köpa och sätta på röret.. Några tips? Länkar? mvh Morgan
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Övervägar att snickra ihop en sump att ställa under mitt kar så jag se skummaren. Borra är inget alternativ då karet är igång. Så en jag undrar om en ytavriningsbox fungerar? Måste man ha pvc rör eller går det med starkare slangar? Hur stark returpump behöver jag? Sumpen kommer bli väldigt hög för skåpet den ska stå i är inte speciellt stor.
-
Har funderat på ytavrinning,har faktiskt en överinningsbox men tänker ändå borra och ha en genomföring. Lösning skulle jag vilja ha synpunkter på eftersom jag vill komma ifrån att limma i burken och använda en kam. Lösningen tänkte jag ha som nedan samt nått nätskydd för att inte fisk eller sniglar ska fastna i röret.Vad tror ni? Ytterröret är endast som en försäkring om genomföringen börjar läcka då tappar inte akvariet allt vatten så att det blir tomt. Frågan är också hur starkt siliconet limmar på pvc,håller det bra och tätt? Kom på att genomföringen tar lite plats i röret så det blir nog 60mm pvc som yttre.
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har fått en hinna på ytan men har ingen sump. Är det någon som har provat Fluvals ytavrinning? Som denna http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=0&page=1
-
- 1 svar
- 604 visningar
-
-
Någon som kör med kröktpvc eller en grov slang mot bakrutan för att på så sätt enklare kunna gömma ytavrinningen i ett borrat kar? Svårigheter att rengöra? Har så grunt kar att jag inte kommer att kunna stapla framför om röret går rakt upp... __________________ /Mvh Johnny
-
Hejsan! Planerar ett nytt akvarium och då tänkte jag rätta till mina tidigaremisstag med bl.a. skval av rinnande vatten till sumpen.Undrar om någon provat Dursos's Standpipe? Se http://www.rl180reef.com/pages/standpipe/standpipe_frame.htm /Janne
-
Mitt kar verkar ej ha ytavrinning. vid insuget till bakre sumpen lägger jag en bit "smink" vadd för att få en ytavrinning till sumpen. problemet som uppstår är att vadded samlar på sig smuts och blir brunt där av så blir vatten nivån där bak mycket lägre, skummaren måste omplaceras djupare för att fungera korrekt och även ato. har nån något bra tips hur jag skulle kunna fixa en permanent ytavrinning utan användning av vadd. Skulle det funka med en bit svart plast som jag limmar på ?
-
Får världens oväsen ibland då den drar luft pga virvel effekten. Har ni några ideer att komma med? Ja ja ladda in bilder en gång via paddan och de syns ej, ladda in samma filer en gång till och det kommer dubbelt, ja ja vad göra //Jonas
-
- 15 svar
- 2k visningar
-
-
Har ett akvarium på 270L med "teknikpelare" (skiss 1) som är borrad i botten för att kunna dra kablar till kringutrustning... där i hade jag tänkt att sätta en ytavrinning (övriga skisser). Är lite osäker men om jag fattat det rätt så ska man använda sig av två rör för att få ett tystare system, frågan är hur jag placerar dom har skissat upp två modeller så som jag hittat att andra gjort?! Vill gärna ha synpunkter och åsikter:) Sen undrar jag med, ska köra med returpump på ca 1500L/h och då undrar jag vilken rördiameter som blir bäst tror ni, funkar 2x25mm???
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Funderar på att köra ytavrinningen med bara stående rör med korg på. utan att bygga någon låda inuti akvariet. Tänker att det är lättare att kamoflera tre rör än en 30liters glasbox. Någon som har några synpunkter/erfarenheter om detta. antar att man kanske får lite sämre uppfång av skit på ytan jämfört med en lång kam men det kan man kanske leva med. har köpt en 6000l returpump så det ska ju passera en hel del vatten genom ett 25mm och ett 32mm rör. Tar tacksamt emot alla synpunkter och förslag på bra lösningar! MVH Roger
-
-
- 16 svar
- 2,6k visningar
-
-
Fick en idé och tänkte om ni har några synpunkter på den. Kanske är detta standard, men isf har jag inte sett det någonstans. Tänkte mig att man låter ytavrinningen gå direkt in i en skummare av t.ex. typen "Deltec AP 600", sedan använder man sig utav en returpump (får väl räkna lite på vad den förlorar i kraft på vägen upp) som motsvarar skummarens kapasitet. Tycker att detta borde funka, det enda jag funderar över är om det finns några problem ifall man dimensionerar röret från avrinning fel så att det kanske blir för stort så att det "droppar" ner i sumpen. Nu menar jag ju inte droppar men i värsta fall blir det ju så (sjukt stort rör). Medför detta några problem? Om …
-
Vad är nackdelarna (förutom igensättning) med att bara ha en slang (med hävertseffekt) till sumpen som när man gör ett normalt vattenbyte och en pump med slang som pumpar upp igen? Så länge man får rätt på flödet borde det ju (teoretiskt) fungera? Kommer byta kar till ett Juwel 200 liters (rio180?) och hade tänkt köra med sump. Har två alternativ då, ett 112l och ett 54 liters helglaskar. Tänkte bygga 3 kammare. En för inkommande vatten med skummaren i. En större sektion med LS och en liten sektion i slutet där returpumpen ska vara. Den sista kammaren skulle då inte rymma så mkt vatten så om ytavrinnningen stannar kan inte pumpen pumpa upp mer än vad som ryms i detta fa…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har 2st borrade hål för 50mm rör i mitt kar men ingen box runt. Tidigare har det ju bara varit 2 raka rör och min plan var väll att göra likadant, köra ena röret som hävert och andra som reserv. Och styra med hjälp av kulventiler. Kan jag göra på något bättre sätt? Måste jag på något sätt ta hänsyn till dimensionen på rören när det gäller returen sen, jag antar att jag kan styra flödet via kranen? Mvh Patric
-
- 14 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hejsan! Det är så att jag har bestämt mig för att ha ytavrinning till mitt kar. De färdiga produkterna är för breda, mitt kar har nämligen för lite utrymme mellan täckglaslisten och sidorutan. (har bara 13cm där) ?? Finns det någon ytavrinning som kan monteras där täckglaslisten sitter, det är ju 5cm brett där eller finns det någon annan lösning till mitt problem? Hls Nelson
-
- 0 svar
- 710 visningar
-
-
Har problem med min ytavrinning låter alldelels för mycket och behöver därför lite tips. Som läget är nu har jag ett 50mm rör rakt ner och har provat satt en 90graders böj på slutet av röret. Eftersom ytavrinningsboxen är för liten för att bygga en dursostandpipe så undar jag hur jag ska lösa detta. Man skulle ju kunna lösa de med hävert men jag vill helst inte ha nån slang på sidan av akvariumet.
-
Tjenare! Håller på och planerar mitt nya kar. Jag vill ha en ytavrinnings box i plexi som är i samma färg som bakglasrutan. Hur limmar man plexi mot glas?. Någon som har något förslag på ett bra program som man kan rita upp karet i?. MVH Jocke
-
- 1 svar
- 847 visningar
-
-
nytt akvarium ska beställas vill bara ha era åsikter om detta, kan inte bestämma mig vilken typ av avrinning som kommer funka bäst vad tror ni alternativ 1 blir som en balkong bakom akvariet. medans alternativ 2 blir en vanling ytavrinning med hål borrat i botten av akvariet. akvariet kommer vara 200cm lång jag är rädd för att alternativ 1 kommer bli för liten eller??
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Skulle någon kunna länka till en sida eller förklara hur de fungerar? Jag har fattat det som om man inte behöver borra i akvariet om man har en sådan. Men saker som inte är så klart är hur vattnet kommer till och från sumpen. Ingår det rör som kopplas till eller behöver man bygga själv? Vad händer vid strömavbrott och liknande? mvh Andre
-
- 42 svar
- 5,9k visningar
-
-
Nån som kör med denna modell? Har köpt en sådan här å den funkar bra men hur får man den att vara helt tyst!!! Är ett klukande när den sväljer vattnet i 32mm röret. det är ju en slaggs "lock" som sitter ovan röret å det är denna som suger åt sig å på så sätt får ett kluckande ljud Tar man bort detta "lock" så blir det ändå ljud men då mer som en virveljud Hoppas att någon med denna modell kan hjälpa mig!! __________________ MVH Christian wrang.com
-
Hej! Tänkte ställa en liten fråga. Håller det att bygga en ytavrinningsbox i 4mm glas? Den kommer att vara ca. 20cm x 20cm x 20cm och kommer att vara i ett 540. Det är en kompis som undrar men han sitter på jobbet utan surftillgång. Alla synpunkter är välkommna. MVH // Danne
-
- 1 svar
- 743 visningar
-
-
Jag vet att denna frågan ställts många gånger! Men endå lyckas jag inte hitta ett ordentligt svar på frågan! Jag kommer att köra ytterfilter.. bra eller inte.. kommer ha det som drivare till mitt uv filter.. Men att bara ha lite makaroner i botten och sen 3 korgar med vanlig filter"svamp" känns ju inte så aktivt i saltvatten? Vad ska jag köra i filtert? Inte saker jag behöver "byta" ut utan vad är bra att prega i där som sen också gör nytta ?
-
- 31 svar
- 2,8k visningar
-