Övrig teknik
3 022 ämnen i detta forum
-
Jag inväntar en så kallad breakout box till min neptune apex. En av planerna är att installera nivågivare i min ato. Främst en som triggar ett kommando när det är dags att fylla på ato, men även som kan stänga av/varna när det börjar bli fullt. Nivåflottörer går ju att köpa för under hundralappen. De flesta kommer dock med ganska kort sladd och om jag ska ha sladden ner i vattenbehållaren är det väl inte helt lätt att göra en vattentät skarv? Andra alternativet är att köpa en dedikerad nivåflottör eller dylikt med magnerfäste, men då går priset upp med 400% 😊 Det alternativet som känns försvarbart är de flottörer som inst…
-
- 2 svar
- 430 visningar
-
-
Någon som har en 4/6 anslutning som skruvas in i osmosbehållare (betalar självklart för den) eller vet var i Sverige jag kan köpa en? Mvh Kim
-
- 0 svar
- 429 visningar
-
-
Hejsan! Har som titeln lyder en aqua medic marin 1000 sump. och till det har jag en aquamedic overflowbox 5000l/h. som hänger över sidan på mitt akvarium. nu är det så att mina rör inte går rakt ner till sumpen utan pvc slang från overflow ner till en böj 90 grader. sen efter 2 dm en böj till på 90 grader. sen in i sumpen. ska lägga upp en bild på sumpen med så ni förstår hur det ser ut. jag har 32mm rör ända ner till sumpen men till tricklefiltren är original 25 mm. problemet är att så fort ja krämar på min pump retur pump som lägst pumpar 2500l/h och max är 5000l/h. så får jag som ett gurglande ljud vid den första tricklefiltret. inget sådant ljud alls vid …
-
- 1 svar
- 421 visningar
-
-
Har en standard picobello, antar 190 L / dygn. Har nyss bytt kol, partikel samt silikatmedia. Nu vill jag byta den stora tuben i mitten, vilket är mebranet om jag minns rätt. Är då detta rätt till bilden ovan ? http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/membran-190-l-dag.html
-
- 0 svar
- 409 visningar
-
-
Hej alla. Jag undrar om det är någon som har några bra tips på om det går att få tag på lite större behållare för vattenförvaring (till ro, salt och kalk) utan att behöva pröjsa hutlösa summor. Jag har tittat på https://xn--fnsterputsredskap-zzb.se/collections/vattentankar-105-250-liter?page=1 och https://tanksdirekt.de/en/150-litre-watertank-handles#tab-label-Specifications-title Dessa är ju alla svindyra och frakten kostar också multum. amzon har lite billigare men mer begränsat utbud. Någon som har något tips? Finns ju alltid vattentunnor men deras dimensioner brukar vara opraktiska. Skulle vilja ha något som är fyrkantigt…
-
- 7 svar
- 403 visningar
- 1 följare
-
-
Flummig rubrik kanske Jag undrar om man bör slaska första vattnet från både membranet och det som har stått i silikatfilterna? Jag vet att silikatmediat förbrukas snabbare om man låter det första vatten gå direkt från membranet genom silikatmediat. Ser på tds-mätaren att det krävs en 20 sekunder eller nåt innan tds efter membranet är nere på låga nivåer men kan kanske vara försumbart. Köpa magnetventiler för att styra om vattnet kostar ju oxå. Mvh Kim
-
- 0 svar
- 401 visningar
-
-
-
Jag ska montera ett 39W UVC i taket på sumpskåpet och även ha en algreaktor där i (utanför sumpen). Tänkte sätta i en egen pump till dessa i sumpen och undrar om man kan ha dessa två på samma pumpslinga efter varandra? Finns det någon nackdel med det och spelar ordningen någon roll?
-
- 0 svar
- 382 visningar
-
-
Söker efter 2 saker. 1. En matare som är styrbar via kontroller. GHL Profilux eftersom det är det jag har. Vilka matare (motordrivna) kan styras med profiluxen? 2. En norimatare. Finns det? Har sett en del hemmabyggen men jag är inte så händig och behöver i så fall hjälp eller tips på var man kan köpa något färdigt. Tacksam för hjälp.
-
- 0 svar
- 376 visningar
-
-
-
Har en fråga om co2 funderar på att köpa en regulator som har en adapter som gör det möjligt att använda co2 patron avsedd för sodastream. Detta i första hand till mitt växtakvarium. Går detta använda till en kalciumreaktor? hur mycket co2 kräver en reaktor som funkar till ca 300 liters kar.
-
-
-
-
-
Tjenare, fick hem ett Imazo Optiwhite 140l tänkte kolla om någon kan säkerhetsställa att det går att borra i botten? Jag har hört att många akvarium har härdat glas i botten. Jag ska ringa och höra med dem efter helgen, men tänkte om någon visste.
-
- 0 svar
- 275 visningar
-
-
Jag köpte lite nya 32mm pvcrör från siv och upptäckte att de var betydligt tunnare tjocklek på väggen jämfört med mina gamla rör (2mm jämfört med 3mm). Hur tjockt behöver det vara? Känns lite olustigt att använda dem för returrören, men det kanske inte spelar någon roll?
-
-
- 2 svar
- 275 visningar
-
-
-
-
Är det någon här som har egna erfarenheter med Deltec CRTT kalciumreaktorer? Fördelar och nackdelar. Jag tänker särskilt på CO2-förbrukningen jämfört med traditionella reaktorer, till exempel Deltecs PF-serie. En annan sak är pH-effekten på vattnet i akvariet.
-
- 0 svar
- 225 visningar
-
-
Och så hade man kommit till den tiden på året där man börjar röja i vinden. 😄 Jag hade ursprungligen sötvatten i mitt akvarierum, men alltefter att åren har gått så har jag successivt avvecklat mina sötvattenskar och kör numera enbart salt. Bland gammal sötvattensutrustning som jag har är en bjässe till ytterfillter, en Fluval FX6, som jag hade till min harneskmal och påfågelciklid en gång i tiden. Den sitter just nu ute på vinden och används inte till något och jag går därför i säljtankar. Men innan jag fattar ett sådant beslut så vill jag fråga: Finns det något vettigt användningsområde för ett sådant filter i ett saltvattenskar? Eller kan jag li…
-
-
- 1 svar
- 157 visningar
-
-
Hej, jag försöker nu göra mitt akvarium tyst eftersom jag stör mig på ljudet då jag sover i samma rum. Detta inkluderar att skaffa tystare skummare men även kylning. Har just nu en med fyra fläktar från Blau, men är inte nöjd med varken ljudet eller kvaliteten. Vad finns det för effektiva men ändå tysta fläktar för kylning? Tack på förhand, Carl