Lägre djur
2 702 ämnen i detta forum
-
hur länge lever turbosar.. ? hur stora blir dom? kan man ha FÖR många i ett 500L kar.? ja har ca:35st å finns de nått mer liknande djur som skördar lika bra som turbosar? måste man plocka ur dom ifall dom dör ( skitar dom ner som om en fisk dör ) ?
-
när ljuset slockna idag så kom denna framm på bakrutan.. den e typ stor som en 1k och jag har aldrig sätt en sån innan., nån som vet något om den? Mvh Mikael
-
Har fått mig en explotion av glasrosor efter att jag stoppade i ny sten i mitt akvarium . Till frågan då om pepparmintsräkor . Var och inhandlade 4 st för dryga 4 veckor sedan. Men inga glasrosor har försvunnit från stenen fast det sitter räkor på stenar där det finns glasrosor så rör dom inte dom . Var inne i en annan affär i malmö i dag och vi började diskutera detta problemet och då säger han att om det är honor jag köpt så äter dom inte glasrosor . Hmm ! stämmer verkligen detta ?? och kan man se på dom om det är honor eller hanar ? ///micke
-
- 15 svar
- 5,4k visningar
-
-
Holhotoria Hilla Sjögurka, kan en sådan döda småfisk såsom chromis viridis? Ha hittat 2 döda chromisar och undrar om detta är möjligt?
-
Igår när jag tände lampan i mitt pico på kvällen såg jag dels en mask som var röd och vit vad är det för nån? Sen såg jag en ungefär halv centimeter lång grå genomskinlig typ räka som sprang på stenen jätte fort. Det såg ut som en räka bara det att den inte hade lika lång stjärt som vanliga räkor. Typ som att stjärten gått av va kan det va för nåt? Kunde ej ta några bilder men ska försöka ikväll
-
- 7 svar
- 886 visningar
-
-
Ngn som vet ngt om denna magiska skönhet: Glaucus Atlanticus ("Dragon Slug"). Går den att hålla i akvarium?
-
-
-
Jag köppte för ett tag sen clavularia. En grön variant. sen har jag även skaffat lite skivanemoner ochså de gröna till färgen men nu verkar det som allt skiftar över i brunt i akvariet vad kan det bero på ljuset eller??? jag har MH 14500K
-
- 18 svar
- 2,4k visningar
-
-
Har köpt en Alpheus cf. bellulus idag, och undrar vad jag ska mata den med? Det som finns i karet är bara 5st eremitkräftor och 7st turbosniglar.... och så små oidentifierade småkryp....
-
- 5 svar
- 783 visningar
-
-
Jag har hittat en liten grön snigel liknande sak utan skal på mina gröna zoanthus. Den ser precis ut som: http://se.reeflex.net/tiere/3836_Aeolidina_sp. - green.htm Bör jag vara orolig?
-
- 1 svar
- 943 visningar
-
-
har ju som sagt försvunnit från sitt skal och efter ett antal dagar så lyckades man hitta lite olika storlekar på skal i en zooaffär. Nu har dessa legat i en dag men kräftan har ej kommit fram, är detta normal beteende? Har läst att vissa ömsar skal och är borta i nästan en vecka innan de hittar fram igen så man kanske bara skall vara lugn. //Jonas
-
- 0 svar
- 645 visningar
-
-
Är dessa räkor väldigt skygga ? Har två st och har inte sätt dom påm3-4 veckor?? Har kollat varje dag och inget tyder på att dom dött för har inte sätt några spår av dom :-( dock har inte glasrosorna försvunnit jag har synligt 3 st köpa fler eller ?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Som rubriken lyder. Någon som har erfarenheter av Mespilia globulus? Fick hem en sån idag.
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Någon som kan säga vad detta är satt i fliterduken idag Är den farlig ?
-
- 1 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej tänkte kolla om någon har ljudet från dessa 2 inspelade eller vet någon sida där man kan lyssna på ljudet. har nämnligen ett knäpp i karet ibland på nätterna, men har aldrig sett något konstigt har ju haft stenen i 2 år nu. Tänkte det var något skal på glaset men det smäller för högt tycker jag.
-
- 1 svar
- 917 visningar
-
-
Min ena Mussla har nämligen släppt en fot efter sig, självmant. ser lite ut som en dumpling och är vit och mjuk. musslan mår prima i sig.
-
- 3 svar
- 3,6k visningar
-
-
Har upptäckt att extremt många av mina "småturbosar" har dött, även några riktiga turbosnäckor har dött dom senaste dagarna. Dom som jag menar med "småturbosar" är sådana som förökar sig ganska så fort i karet. Varför händer detta? kan nämna att mina värden varit dåliga då jag haft kh på 14,mg på 1010,Ca på 230. Mg och kh ligger just idag på: Mg 1320 Kh:9,3 så det har stabiliserat sig, men Ca ligger fortfarande lågt, just nu på 180 pga att jag fick fel balling av min butik, fick kh istället så jag har under ett tag doserat kh istället. Kan detta ha med snigeldöd att göra? Temp just nu är 29,7. Korallerna mår bra. mvh Rickard
-
- 2 svar
- 894 visningar
-
-
-
-
Kan dom det minn mussla har vridit sig ca 40grader men på samma ställe är det den själv som gjort det eller är det strömen i karet som vrdit den ?
-
- 28 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hej! Är det nån som kan hjälpa med latinska namnet på den här? Om jag inte är helt ute och cyklar så är det nån sorts mask med flurocerande topp, men jag har inte kunnat hitta nån referens på nätet om den. Den ligger inuti ett läderartat rör precis som andra maskar och de som ni ser bakom är en större individ som har huvudet indraget för tillfället.
-
- 2 svar
- 889 visningar
-
-
Tänkte att jag enbart flackar förbi mitt akvarium i farten och hinner aldrig stanna upp och titta på sakerna. Så igår satt jag mig för att "studera" lite och det första man ser är något läskigt djur som har byggt ett eget hem av saker som den har hittat på botten i akvariet. Det ser ut som någon form av mask eller larv med minst 4 spröt på huvudet och en del spröt på kroppen också. Den är knallröd med vita streck eller tvärtom vilket man föredrar. Har inte vågat sticka ner handen till den men när man ser på den så känns det som om den skulle vara hård då "skalet" ser ut ungefär som plåtar som ligger i rad. Den är väldigt skygg och sticker bara ut sig en bit ifrån den jät…
-
Hej! Jag är lite nyfiken på hur ormsjöstjärnor vet att det är dags för de att komma fram "nattetid".......de har ju inga ögon....väl?! Har funderat på detta ett tag & blir inte klok på det........ Någon som vet? Mvh Malin
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-