Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by Petter N,

Såg en snäcka i akvariet jag inte sett förut. Undrar om någon vet vilken art det är.

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Petter N,

Köpte denna Nassariussnäcka och undrar om någon vet vilken art det är.

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Ted Camenius,

Någon som vet id på denna snäcka som jag hitade i akvariet i natt. Ska den få stanna? (Den stora på bilden)

4. Started by Nille83,

Vet att det är ganska svårt att komma fram till namnet på ormsjöstjärnor, men någon kanske har en vild gissning?

• 2 svar
    • 2,1k visningar
  5. Köpte 2 eremitkräftor i min lokala +momsbutik. De visste tydligen inte vad det det var, då jag bara ficka svaret eremitkräfta. De är ganska stora tippar 2cm ben. Och benen är röda med svarta tvärränder och huvudet verkar vara vit! Hittar ingen liknande i artregistret. Någon eremitexpert?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by port513,

Har ett nano på 58 liter och jag vill ha ner en svamp i detta, vilken är lämplig? /Henke

7. Started by StatusQ,

Har en krabbusling som jag från början hade två utav, de hängde med ls som "bonus". Har inte brytt mig om dessa efter som jag bara sett dom äta alger. Den ena dog och det är den som kan beskådas på bilden. Den andra lever och är exakt samma sort. Men en putsarräka försvann och spröten stack ut ur hålan som krabban bor i (den är alltid vid öppningen i den hålan). Först trodde jag att den bara ömsat skal och krabban satt och petade på det men den har nu varit försvunnen i en vecka och jag börjar misstänka att det kanske rör sig om mord. Så vad är det för krabba och är dess partner skyldig till mordet?

• 0 svar
    • 971 visningar
  8. Started by MickeU,

Hej Det första bilden är tagit på ett djur som simmade omkring snabbt och ryckigt i akvariet härom natten. Den andra bilden är på en korall? som uppstått ur den levande stenen. Är det något att oroa sig/vara glad över? Tacksam för svar.

• 4 svar
    • 889 visningar
  9. Started by svedalaciklid,

vill ha lite feedback på eremit krabba i ett revkar hur det funkar eller vad som de ställer till med ?

• 2 svar
    • 873 visningar
  10. Started by Andreas K,

Hej. Jag vill varna er för en snigel (säkert ingen nyhet för er) som vekar äta på pocillipora koraller. Jag har haft 2 fraggar & en lite korall som följde med när jag köpte en större korall. Det började att den gröna fraggen blev av med polyper från foten och uppåt. Den blev totalt rensad på 2 dygn, Den lila var som mest ren på polyper från foten och 2 cm upp. Den lilla korallen är den sista som blev helrensad, det tog ca 2dagar. När jag satt och kollade på den döda korallen och funderade vad som var fel så såg jag att det rörde sig i korallen, det var en vit snäcka på 3-4 mm som satt på den. Jag plockade bort snäckan för säkerhets skull. I samband med ett vatten byte…

11. Guest
    Started by Guest,

Sökte och hittade ingen om dessa oerhört häftiga koraller. Jag tycker dem är ett bra extra + i karet. Här kommer en lite halv dan bild på min.

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  12. Started by wrang,

Har en anemon som vart i sina praktdagar och vart stor som en LPskiva men nu bara som en litet äpple senaste året. Den blev aldrig som sig innan efter att den vart missnöjd och gått omkring i karet och åkte då ner till ett annat akvarie i källaren med dess Clownfisk lekpar. har försökt att mata med olika foder som finns för bla anemoner. Räkor. Musslor, levande djur från havet, död fisk från sonens sötvatten akvarieum men ändå vill den sig inte. kan det finns nått annat sätt att få igång den? kan de behöva nån antibiotika eller nått annat tips önskas innan. Nu

13. Started by SkogsflickaN,

Har ingen bild på den, och kan heller ingen ta, för den sitter så olägligt, så en bild hade inte hjälpt någon. Men jag ska försöka beskriva hur den ser ut. Den är helvit, och delen vi ser är 3-3½ cm lång, säkerligen längre, men ser inte bakom stenen. Den har två tentakler, och någon sorts mun, som den äter med. Den är rätt smal, kanske ½ cm som man kan se.. vad det blir runt om är svårt att säga. Har ingen aning om vad det kan vara, om den är farlig, dum eller bara kan sitta där den sitter, för den tycks nämligen inte flytta på sig... iaf inte så ofta, och inte fort. Någon som kan ha någon aning om vad det kan vara??

• 1 svar
    • 946 visningar
  14. Started by ulfsa,

Skrapade glasen och kom emot ngt som jag trodde var en saltfläck på utsiden. Då började "saltfläcken" att röra/flytta på sig och det visade sig vara ngn typ av djur som bor i akvariet. Är det någon som vet vad det här kan vara?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  15. Upptäckte precis något i akvariet efter att det hade släckts där inne, det är en vit klump med väldigt många fina hårstrån över hela, den är lite mörkare inuti sig och hårstråna lite ljusare tror "konsistensen på den är lite som geleaktig och mjuk. Det är första gången jag ser den och det första jag tänkte på var att det kunde vara någon slags svamp fast kunde inte identifiera den, dock ser den lite ut som någon slags anemon och jag har haft en vit anemon där inne men den hade inte tentakler som fina hårstrån.. SÅ vet någon vad detta är för något:

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by rolnor,

Jag har haft karet igång sedan Maj i år och allt går bra, mina djur växer och trivs. Jag såg idag en vit larv ungefär 2-3 cm lång, kanske 4mm tjock, med avsmalnande kropp. Den simmade som en spermie och var snabb. Jag blev överraskad för jag har inga fiskar i karet och jag har inte köpt nåt nytt på flera månader, alltså jag har normalt inget dom simmar överhuvudtaget. Vad kan det vara? Jag har astreasnäckor och en lobophytum och en del makroalger. Den gömde sej i filtersvampen och när jag försökte dra loss den gick den av på mitten, eländes klantigt. Jag hoppas nu att det dyker upp fler. En ormsjöstjärna har jag också och en del smådjur aphiopoder tror jag dom heter. Tack…

• 5 svar
    • 1,9k visningar
  17. Started by svedalaciklid,

hittade en vit mask ibland ls inatt när jag spanade i karet med en ficklampa efter det varit släckt den var typ 10-15cm och såg ut som den hade ben typ tusenfoting , skadedjur eller nyttodjur? såg äcklig ut dock

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  18. Started by Andreas84,

Upptäckte denna smala vita mask på rutan av akvariet, vad är det för slags mask? Snäll eller elak?

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by jacs,

Hej, Sjöstjärna som är typ 3-4mm i diameter och har typ 5-7 armar, vet ej vad det är och vet då inte vad det är för mat på en sådan. Har ni någon ide? //Jonas

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Hella42,

Hej har nån tips på vilka djur /fiskar som äter svamp ? Svamp är bra men vill gärna kväva koraller . Kan man hålla svampen i shack på nått vis ?

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,7k visningar
  21. Guest colly
    Started by Guest colly,

HEJ! har hittat ett par saker i mitt kar som ja undrar va det är, den ena ser ut som en taggboll och är vit ca 4mm i diameter den har inga vassa taggar utan mer lite rundade spettsar. Den andre är ca 6mm ,den kan vika inn sig då är det som att titta ner i en tratt fast rundare och när den är utfälld ser de ut som en liten knapp med små strå runt ,och man kan se en vitt prick i den när den är öppen va kan detta vara????? ska försöga fixa bilder de är lite svårt o beskriva genom att skriva. tack på förhand

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  22. Started by knabbuziak,

En gissning är att det skulle kunna röra sig om nån sorts rörmask, men brukar inte de ha stela rör?

• 2 svar
    • 872 visningar
  23. Started by knabbuziak,

Jag såg dessa bildas ur levande stenen efter att jag bytte salt och fick ordning på mina värden. De har vuxit nästan helt lodrätt, men den större av de på bild har jag stött emot. "Kroppen" är lite läderaktig i konsistensen och går att böja lite fram och tillbaka utan att den går av eller spricker. En gissning är att det skulle kunna röra sig om nån sorts rörmask, men brukar inte de ha stela rör?

• 3 svar
    • 851 visningar
  24. Hejsan Är rätt ny på salt har kört i snart ett halvår för några månader sedan började det växa några vita bollar med spröt vilket har spridit sig och blivit fler och större. Har försökt ta reda på vad det är för något utan lycka tänkte kolla ifall någon här er visste vad det var för något? Ursäkta de dåliga bilderna men har ingen ordentlig kamera så har tagit med telefonen.

• 3 svar
    • 981 visningar
  25. Started by Adez.nilsson,

Vad är de här för saker? de är som jätte små vita solar på rutan och sen är de alldeles fullt med micro små djur som är vita och rör på sig snabbt vad är detta? hjälpsam för svar!

• 5 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.