Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fotografering

1. Jag tänkte i denna tråden ge lite enkla fototips för att få lite bättre bilder på era akvarium, fiskar och koraller. Tänkte göra det till en följetång där jag skriver lite tips när jag får tid och lust... Jag är inte på något sätt en expert på ämnet, men jag delar gärna med mig av det lilla jag kan. Andra som fotograferar som har tips är välkomna att skriva dem i denna tråden. Ju fler bra tips, desto bättre... Till vissa saker kan krävas systemkamera, men väldigt många av kompaktkamerorna har dessa inställningsmöjligheterna. Dagens bilder är tagna med stativ, för att de ska se hyfsat lika ut, samt att de inte ska bli suddiga för att jag rör mig. (Om inget annat anges, så…

• Gilla
    • 39 svar
    • 14,7k visningar
  2. Started by freddi36,

det finns en del bra filmer på YT om olika saker angående saltvatten och revakvaristik. tycker vi kan ha en tråd där man kan länka till sånna filmer om man vet någon bra, så kan andra hitta bra filmer lättare jag kan börja med att tipsa om Tidalgardens filmerna. Tidalgardens är en korallfarm i USA och dom har gjort en del filmer om t.ex hur man fraggar olika koraller. det är bara att söka på "Tidalgardens" så får man alla deras filmer. denna är en av dom nyare och visar hur man kan packa koraller som man ska skicka. skivanemoner deras "farm" finns fler på YT.

• 106 svar
    • 16,4k visningar
  3. Started by LN21,

Jo ja vet att det diskuterats innan,,,,, men såg ni Life (BBC) på SVT igår??????????? Ett alldeles fantastisk program om salt,,,,har ni missat det så sök på webben om det går i igen, har själv sett snuttar från Tuben men att se det i sin helhet med svensk röst höjde progarmmet ytterliggare. Ett måste helt enkelt:)

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Laggeman,

Tjenare. Tänkte höra hur intresset ligger i att skaffa ett UV-hus till de som har en Canon Eos 350D här på forumet. Jag ska själv skaffa ett och kommer beställa från Danmark där det finns en återförsäljare för ett nytt märke som heter Nimar. http://www.nimar.it Där kan ni se bilder på huset. Det som skiljer detta mot andra hus är framförallt priset. Ett Sea& Sea hus till 350D kostar ca 15.500:- Huset från Nimar kostar ca 6000:- inkl. port för 18/55 mm objektivet. Huset tillverkas i genomskinlig plast som många andra populära hus och möjliggör att man kan se om det skulle läcka till skillnad mot hus i tex aluminium. Alla kamerans funktioner kan manövreras utifrån. Jag…

• 9 svar
    • 3,6k visningar
  5. Started by Christer T,

Grumligt vatten, usel fotograf men en liten film av Naso lituratus i dess naturliga mijö. http://www.tornros.se/film.htm Klicka på "Naso".

• 1 svar
    • 725 visningar
  6. Started by Nordin,

Märkliga/fina firrar på 1,an just nu!

• 3 svar
    • 817 visningar
  7. Started by DaTrucka,

Filmsnutt från mitt kar.

• 2 svar
    • 616 visningar
  8. Started by Manks,

När man är såhär lite på lyset kommer man på toppenideer. En var att skapa en grupp på flickr för oss på saltvattensguiden, sagt och gjort. Har startat en privat grupp (måste bli inbjuden, men alla kan se bilder men inte diskussioner) på flickr som heter Saltvattensguiden. Om namnet är copyright eller om det är en dålig ide får någon mod gärna säga till så tar jag bort den på flickr och ni kan ta bort den här tråden. Jag tänker i fortsättningen också använda #saltvattensguiden på alla bilder jag postar där från akvariet. Lite lätt lulliga hälsningar /Torsten

• 5 svar
    • 2,3k visningar
  9. Started by Aqua_Max,

Hittade en tråd på Reef Central med länkar till många sevärda videoclip att titta på: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=627973

• 0 svar
    • 1,6k visningar
  10. Started by chopperholic,

Vill passa på och lyfta på hatten åt alla som gör detta forum så innehållsrikt. Frågan: Bifogade bilder i en tråd syns som en liten ikon när jag inte är inloggad men kan inte då se bilderna. Loggar jag in så försvinner ikonerna helt om det är bara en bifogad bild, är det flera bilder blir ikonerna som små streck, dessutom faller en del bilder bort helt(bara då jag är inloggad). Någon som vet vad detta beror på? Varför är det ibland små ikoner, ibland en länk (som för det mesta inte fungerar), och ibland en "färdig" bild. Kan någon förklara det här så att en icke hacker förstår:smiley9: Mvh. Toni

• 1 svar
    • 1k visningar
  11. Started by cutekid,

Kommer att lägga upp lite bilder som jag har tagit i denna tråd .. börjar med ett litet smakprov

• 18 svar
    • 2,2k visningar
  12. Started by NIKE,

Coolt syd fått med tre bilder! http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=15573

13. Started by Alfons,

Hej! jag har en canon eos 400D som jag skulle vilja veta hur man ställer in vitbalansen på. Tar gärna emot andra bra tips för att fota i akvarium. // Matilda

• 19 svar
    • 3,8k visningar
  14. Started by patrikk,

Här en kort film om pygmésjöhästar som är intressant

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  15. Started by Ugglan_,

Gör ett försök att länka lite bilder.. Eremiten är min personliga de andra är frånandra akvarier. får se om det funkar annars får du ta bort ämnet wrang. så får jag lära mig hur man gör

• 66 svar
    • 6,8k visningar
  16. Started by cutekid,

http://www.reefcentral.com/vid/bluering/bluering_content.html Den dräper den där supergiftiga bläckfisken på några sec .. ruskigt aggro.

• 13 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by libben,

Vet inte om den varit uppe förut, men det får en bitter smak i munnen. http://svtplay.se/v/1989051/dokument_utifran/fiske_till_dods

• 0 svar
    • 819 visningar
  18. Started by jens karlskrona,

• 3 svar
    • 850 visningar
  19. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tänkte att vi skulle ta och testa den nya funktionen och jag vet att vi har några fina gorgoniar där ute i landet så varför inte posta lite bilder Jag börjar väll med en närbild på min lila Pterogorgia:

• 1 svar
    • 1k visningar
  20. Started by wrang,

börjar om en tråd då det är säkert intressant för andra med. Så tipps om bra digital kameror är jag ute efter så låt höra utav er andra som har en egen kamera å inte som jag får låna så fort man skall fota. Så nu tar jag det stora klivet mot digitalfoto världen... Något extra man skall tänka på etc etc Batteri, Blixt, Zoom, Stativ, Pixlar, Stabilitets sjustering, Minneskort, Minnes storlek mm mm

• 15 svar
    • 2,4k visningar
  21. Started by Aqua_Max,

Efter månader av rykten är specifikationerna nu släppta för Canon 40D (inte att förväxla med 400D). http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_40D http://www.dpreview.com/previews/canoneos40d

• 2 svar
    • 1,6k visningar
  22. Started by Nordin,

Detta är hur jag gör för att min mandarin ska hinna med å få lite fryst artemia. Ber om ursäkt för algerna, har inte skrapat på ett tag lu7ikZRXvlA

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by repti.net,

Hej! Jag ska på semester på fredag och undrar om någon kan tänka sig hyra ut ett undervattenshus till en Canin Ixus 500 i två veckors tid? Har du inte ett eget kanske du känner tillnågon som har ett och som skulle vilja hyra ut det! Lite dyrt att köpa ett för 2000 spänn för bara 2 veckors tid... Mvh Richard, 040-269970. 0736-220929

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  24. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 526 visningar
  25. Started by oveb,

Håller på och försöka välja macro-lins till kameran. Det står emellan : Sigma 105 1:2.8 och Tamron SP 90 Frågan är : Vrider sig filtret på Tamron's plugg vid focusering ??? Vill gärna kunna använda polfilter utan strul med sånt. Det står inget om det i produktspec'en tyvärr. .

• 3 svar
    • 1,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.