LED-byggen
204 ämnen i detta forum
- 

Hur ska jag göra?? Har ett hörnakvarium på 200l. som behöver mera ljus. Har idag bara några T5-rör och jag märker att korall och anemoner vill ha mer. Det är svårt att hitta något med bra ljus för hörn, därför skissar jag på eget bygge. Försökt följa en del trådar här på forumet men jag hänger inte med i alla förkortningar och detaljer... Har tänkt och skissat med behöver hjälp... På en alu-skiva eller liknande skruvar jag 2 x 39w blå T5-rör. Tre grupper med LED-chip - vita blå och rgb. Alla är på 10w, 9-11V: 4 st. 10W 9xIntegrate 700LM 10000K Cool White Light LED Chip (DC 9-11V) 3 st. 10W 500lm RGB LED Emitter Metal Plate (9-11V) 3 st. DIY 10W 150-200LM Blue Light 4… - 

- 5 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Då det är dags för uppdatering av akvarium, så får det bli att bygga ny ramp. Kör en maxspect razor idag, men den räcker inte på långa vägar till 2m akvarium. Jag har tänkt köra med 4st olika chip av 20W från AC/RC. 1. 6st Epistar 20w Actinic Blue Hybrid Led panel. De peakar på 445nm och ger runt 10% på 540-580nm 2. 6st Epistar 20w 14000k Multichip. De peakar på 450nm och ger runt 25% på 540-580nm. 3. 5st 420nm UV-Led 4. 5st Epistar 20w Violet Blue Hybrid Multichip. De peakar på 405 och 455nm. Bifogar en skiss på hur jag tänkt mig placering och hur spridningen blir i teorin :-) Jag tar tacksamt emot synpunkter. /Kenneth - 

- 4 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Kul med en massa trådar om den "nya" LED belysningen. Smittad av benighteds nanobelysning, så har jag funderat att bygga en dylik till mitt 20 liters nanokar, just bara för att lära mig hur man gör. Jag är mycket för att "man tager vad man haver". Så när jag slaktade en bildskärm för att ta vara på några kondingar, så såg jag att det fanns några alu "heatsinks" och några togs genast bort för att återanvändas. Nu ska jag bara hitta lämpliga komponenter till bygget. Själva "lampan" ska klämmas fast på bakrutan och hänga nån decimeter ovan vattenytan. Det ska sitta en liten 12V processorfläkt på kylfänsen, så värmen blåses bort. Smarta tips emottages gärna i denna tråd! - 

- 2 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Hej Jag snubblade över den här sammanfattningen om DIY LED byggen. Den behandlar byggen bestående av ensamma LED (3-5 W) men är väldigt bra för att förstå grunderna och hur man väljer olika metoder. Det finns rekommendationer som är relativt bra och det förklarar en del saker. Jag publicerar länkarna här och kommer att skriva till honom och fråga om jag får publicera hans inlägg på SG LED, Drivers, parallellkoppling och noteringar. MVH Lasse 
- 

Tänkte höra om det är någon som vet om man kan köpa cree ledsen som finns tex. på rapidled mm direkt från fabriken för att slippa en mellan hand samt kunna välja mer specifikt vilka nm man vill ha? - 

- 2 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Hej. Vad tror ni om att köra 3W leds passivt kylda om man har en fläns på ca 210x70x30mm? Beror väl på antal leds så klart, men säg 9-12st jämt utspridda, drivna på 700mA. Har en driver över sen tidigare och funderar på att sätta ihop en nanobelysning med en fläns och ett gäng leds med linser, driva allt på en och samma lina med endast en driver, on/off. Följdfråga; Om jag hade satt en enkel brytera på kabeln mellan drivern och dioderna är drivern fortfarande belastad om det inte finns någon last på utgångarna? Bättre då att sätta brytaren innan drivern antar jag? - 

- 6 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Jag är på jakt efter en switchad spänningsmatare/transformator, som tranformerar nätspänning ned till 12V. Jag har idag en batterieliminator, men skulle vilja ha en som bara har två sladdar in, två sladdar ut.. så man slipper ett inbyggt jack... alla batterieliminatorer jag sett har ett inbyggt hus, med switch och kontakt.. jag vill ha separat. Vidare.. vart kan man köpa timers? klocktimers.. inte sådana på klas ohlson, utan något som går att bygga in i en box... Tack Peter - 

- 4 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Har byggt klart min belysning med 84 aquastyle leds på en dyrkplåt 20*150cm .Som jag munterat in i en kåpa från en lysrörsbelysning . Men allt blev jättevarmt så jag monterade in fläktar så var problemet löst . Men så till min fråga ....Vad händer om kylningen slutar fungerar .....? Blir det "Slut" med mina ledar då när dom blir övehettade ...? Finns det nån lösnig ...? Vh Stefan - 

- 2 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Hallå! Tänkte presentera min nya nanobelysning på 39 watt. Den består av ledar från Rapidled.com. 6-Cree XP-E Royal Blue 3w 2-Violet UV 3w 1-Cree XP-E Green 3w 4-Cree XP-G R5 Cool White 3w 1-Mean Well LPC-35-700 driver Jag tog 80 graders linser till alla uton grön och UV ledarna. - 

- 12 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Har nu tittat runt lite på forumet och fått blodad tand för att göra en LED konvertering i karet:) Sitter just nu med ett 400L Juwel med 6x54W lysrör. Tänkte försöka börja med att fundera ut vilka typ av leds man borde köra på. Ser att de dykt upp ett vid namn "Dream Chip", vilket jag är lite nyfiken på. Vad är för/nackdelar motför enskilda Cree LEDs? Annars lutar de mot Cree leds med något av denna blandning: [TABLE=class: grid, width: 340] [TR] [TD]Cree Cool White[/TD] [TD=align: right]12 [/TD] [/TR] [TR] [TD]Cree Neutral White[/TD] [TD=align: right]12 [/TD] [/TR] [TR] [TD]Cree Royal Blue [/TD] [TD=align: right]24 [/TD] [/TR] [TR] [TD]Royal Blue Moon[/TD] [TD=align: r… - 

- 3 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Tänkte visa mitt nya ledbygge. Trodde det skulle vara svårare men inte. Varit osäker på lite men fick hjälp här på forumet, är redan sugen på att bygga ett lite mera avancerat bygge. Det här är köpt från rapidled och jag är väldigt nöjd med leveranstiden, kylningen består av en 120mm fläkt samt två aluprofiler, mäter jag tempen i röret så ligger den på 26grader stänge av fläkten så stack den upp i 43grader innan jag slog på den igen Lite bilder på det här först bara Sent from my iPhone using Tapatalk - 

- 9 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Funderar på att bygga en stödbelysning till min mh-lampa på 14000k. Tanken är att få lite mer blåljus och försöka belysa skuggpartier. Har tittat på http://www.electrokit.com/led-bla-5mm-3500mcd-klar-25gr.41596 där är våglängden på ljuset 470 är det för blått? Tänkte ha 10 st på varje sida med mh i miten. Duger dom eller blir det för svagt / felaktigt ljus osv? Kom med tips - 

- 4 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Tänkte ta mitt bygge i två steg och undrar om man kan använda mina befitliga https://store-f61b0.mybigcommerce.com/mean-well-eln-60-48p-dimmable-driver/ ( som driver min ledramp idag har 4 st) tillsammans med LDD-700 och ldd-1000. tänkte köra på dem tillsdess att jag köper ett annan nät agg för alla slingor. Jag börjar få tillbaka sporren att fortsätta på mitt bygge nu som har varit lite på is den senaste tiden. - 

- 5 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

På förslag så har vi i kväll skapat ett undeforum kalla LED byggen. Tidigare trådar om LED byggen har flyttats till detta underforum. - 

- 10 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Hej på er, är det någon som testat att använda "Heatproof Silicon Adhesive" för att limma sina LEDs på en kylfläns? Jag köpte en tub när jag ändå köpte mina LEDs, bara nyfiken på vad andra tror om detta eller ifall någon har använt det själv? Länk: http://www.ebay.com/itm/Heatproof-Silicon-Adhesive-/220856898366?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336c18d33e Det finns en annan variant som är grå också och som har lite andra egenskaper, men i grund och botten samma produkt, om jag förstått det rätt. Det jag funderar på är om den jag köpt var fel modell, då det står att den binder till PVC och andra plaster, medan den grå står att den binder till aluminium. - 

- 7 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Har lite problem med mitt nya ledbygge... Tänkte komplettera belysningen med 4x20w leds från ac-rc, de ska drivas med ac-rc:s dimbara "egna" driver, http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=23_35&products_id=95 När jag nu kopplat ihop och löddat allt så bara blinkar ledsen(korta intervaller på typ 0,5 sekunder) och tänder liksom inte riktigt, det hörs också ett pulserande/pipande ljud från drivern... Har kollat sladdar och koppling men tycker inte jag hittar något och alla 4 leds blinkar så det bör väl inte vara någon löddning heller? Kan det vara något annat än en trasig driver? Hargivetvis kontaktat dem oxå men tänkte höra om det finns något generellt som ger… - 

- 2 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Jag kör en ramp med en slinga med 10 XM-L T6 på 700mA och min fråga är om det går att paralellkoppla ytterligare en 700mA driver på samma slinga för att få mer tryck på ljuset? - 

- 9 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Håller ju på att bygga en ledramp och tänkte höra hur ni gör med elektroniken eftersom salt är ju inte så snällt mot lödningar, koppar mm. Har ni på någon skyddslack över lödningar o allt eller kör ni mer eller mindre öppet och det funkar? Kan man ha plexiglas som stänkskydd eller pallar inte det värmen? - 

- 5 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Hej, Köpte lite 60grd linser för montage över mina små 20W dioder men verkar som att man skall skära bort en hel del för att få linserna att sitta mot aluminiumen, är det rätt väg? //Jonas - 

- 5 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Vilket blir bäst till att driva 32st 10w med 2 st mindre 8.4a eller en stor på 16a ? - 

- 7 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Hur många 20W skulle ni köra på en 200x100x25mm kylfäns, 1.1C*/W, med aktiv kylning(200x200mm fläkt)? - 

- 12 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Har varit otroligt sugen på att skaffa LED-belysning efter att ha läst alla trådarna här.... och känner mig riktigt nöjd med resultatet! Knepigt värre... fick ta hjälp av min son som gått en löd-kurs i höst. Nu saknas bara ett par rejäla POWER-PACKS! - 

- 4 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Jag har fått låna en ledramp med vita och blå cree leds men den blåa slingan verkar vara bränd och tänkte kolla var man billigast kan hitta nya royal blue? Sen undrar jag om det finns någon billig styrning till ledsen. Vore ju kul om man kunde ställa in soluppgång o sånt men det verkar kosta rätt mycket? 
- 

Jag har ju efterfrågat länge efter en LED drivare för DALI styrning. Har ju detta kortet för min ghl dator så hade vart kul att använda det igen för led. Nu har den kommit men funderar om det är nått att ha?? http://molectric.com/attachment.php?id_attachment=28 http://www.meanwell.com/search/LCM-40DA/LCM-40DA-spec.pdf Finns även på ELfa för 60 watt LED driver 60 W - 

- 1 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Jag vänder mig nu till Er om råd angående DIY LED kits, mina saltbestänkta vänner =) Min burk är 210 lång, 60 bred och 70 hög. Tanken är att inhandla en eller flera DIY LED kit för att lysa upp tillvaron för både mig och burk. Någon som har heta tips på var man kan få tag på ett kit som skulle passa mitt akvarie? Burken ska så småningom befolkas av mestadels LPS och mjukisar men nån enstaka SPS kommer nog att hitta ner dit oxå =) - 

- 1 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare

-