Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Henrik dahlström,

Va och hämta lite roligt idag och stoppa i akvariet 😀😀😀😀

2. Started by magnus1982,

hej allihopa. tänkte åka ner till zoogiganten i lund idag och leta upp en fin korall. har spanat in en som jag är sugen på att starta med. börjar med en så jag lär mig sköäta den innan jag går vidare frågan lyder alltså som såhär, det är inte bara att köpa utan de ska skötas också. vilka medel behöver man köpa och när behöver man dem och frågan som är viktigast behöver man det egentligen?? vad är det mat till koraller? och vad är kostnaderna för de olika sakerna, iaf på ett ungefär??

• 2 svar
    • 647 visningar
  3. Started by Reryd,

Hej! Vill ha något som sprider sig tätt i sanden. Gör ricordea det? Vad finns mer?

• 4 svar
    • 715 visningar
  4. Started by Stoodyear,

Fick ganska plötsligt (och samtidigt) problem med flera koraller, frogspawn, mushroomcoral främst... Det började i samband med att jag köpte en court jester goby då den rörde runt en del sand. Något annat kan jag inte komma på att jag gjort. Akvariet är nystartat ca 1 månad. Lite kiselalger finns men inget som känns onormalt. Fiskar och invertebrater mår prima. Korallerna visar starkt missnöje genom att dra ihop sig, innan har de trivts och har fått små mini mushroomcorals som dykt upp. Vad jag kan se så är det bara KH som är onödigt högt? Trodde mina testkit inte var tillförlitliga men även när affären gjorde tester så syntes inget onormalt. Jag kan inte med ögat se at…

• 25 svar
    • 3,3k visningar
  5. Started by Jaonas,

Jag har ett akvarium på 240 liter och just nu endast 2x54W T5 rör med reflektorer. Jag vet att det är för lite men hur illa är det? Några huvudgrupper av koraller/anemoner som endå klarar sig trots för lite ljus? Det är ett juwelakvarium med orginalrampen kvar, svårt att få en snygg lösning på mer kompleterande ljus. (Plus att jag just startat upp det och börjar känna att jag vill vänta lite att lägga för många 1000 lappar till just nu.) Tips?

• 5 svar
    • 745 visningar
  6. Started by MizzM,

Håller på för fullt och köper på mig grejer för att starta igång mitt första saltvattenskar snart. Har surfat runt här på forumet och läst en hel del om folk som har blitt både sjuka samt skadat sig pga koraller osv. Blir lite orolig faktiskt om man överhuvudtaget törs ha nån som nybörjare? Knappar är iallafall nåt jag har bestämt mig för att INTE ha i karet då dessa verkar vara mest farliga att hantera. Vad är bra att börja med? Om ni var nybörjare och skulle köpa en första korall, vilken skulle ni köpa? Har också läst att handskar är bra att ha varje gång man är i karet å pillar så de är nåt jag kommer att ta för vana. Har också hört att levande stenen samt levand…

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Xanrag,

Nu har jag lagt vantarna på ett begagnat RSM 130D (kommer separat post med tekniska frågor om ett tag) där det följde med lite levande. Jag fick en lista och har googlat lite men vill bara verifiera att jag har det rätt så jag vet vad jag har i karet. Två av dom verkar väldigt medtagna också så jag undrar om dom ens lever. Jag behöver skaffa en bättre kamera, dom här är tagna med min mobiltelefon dessvärre.. Trattkant.. ehm, Discosoma? Radioactive Dragon Eye? Ska visst vara giftiga.. hm. Toadstool Leather Mushroom - Fast ska den vara så prickig? Mer Discosoma? Kanske av annan typ än ovan? Rhicordea? Verkar lite ledsen. Är det bara "rötter" eller är det något som le…

• 0 svar
    • 608 visningar
  8. Started by ZIGGE,

Har en blå korall som nu börjar bli vit i ena sidan vad kan detta bero på?

• 2 svar
    • 641 visningar
  9. Started by magnus1982,

om det nu är så att vissa koraller kan breda ut sig, hur gör folk då.? ansar dem eller hur gör man? vad gör man av det man ansar isf oh hur gör man osv? kan tänka mig att folk odlar vidare på skotten men det kan väl man inte säga att alla gör? är en euphyllia en mjukis eller lps, sps? skötsel info tack eller bifogning till en sida där det står. verkar vara ett bra komplement till anemonerna, även om det känns att kanske en clavularia kan vara det med sina svajjiga ben tack tack

• 2 svar
    • 522 visningar
  10. Started by mrnorton,

Hur tjockt lager korallgrus/sand rekommenderas att ha i Akvariet?

• 7 svar
    • 911 visningar
  11. Started by wizz,

Vad tror ni om det skulle det fungera? och var är dom billigast att beställa ??? eller köpa i Göteborg med omnejd ?

• 1 svar
    • 885 visningar
  12. Started by mikoto,

Nu sitter jag och funderar igen, jag funderar över substrat. Det verkar finnas två sorters substrat i princip för saltkar, antingen krossade koraller eller sand av något slag. När jag läser på nätet och tittar på folks trådar här verkar en sak vara tydlig, krossad korall är inte populärt. Jag har krossad korall i mitt pico kar, grovhet på runt 3-5mm. Jag personligen är rätt förtjust i min blandning av krossade korallbitar, små stenar och snäckskal. Det är ett charmigt ting på det estetiska för mig. Men så som jag förstår det verkar folk överlag anse att det är nitratbomber och svårt att göra rent? Har man sand verkar smutsen lägga sig ovanpå sanden för att brytas ned snäl…

• 9 svar
    • 2,9k visningar
  13. Started by uffe80,

Hej! Har lite problem med en knappkoloni som inte slår ut längre samt mina gröna stjärnpolyper som är BRUNA... Vad kan det va för fel? Bifigar värden samt bilder! Mg 1350 Ca 425 Kh 9,2 Ph 8,3 NO3 0 (mätt med Salifert, har aldrig gett utslag så jag litar inte på det) PO4 0 (oxå mätt med Salifert med samma resultat) Salt 1,025 (refraktometer) Temp ca 25-26 grader Kör även med zeovit sedan ett par månader tillbaka (Zeofood, ZeoBak, Zeostart samt Pohl´s extra) Har även fått några gröna alger (tofsar som är ca 5cm långa) de senaste 2-3 veckorna. Mvh Uffe

• 16 svar
    • 2k visningar
  14. Started by Vargklo,

Jag har just bestämt mig för att ha 1-3 mm korallsand till mitt 412 liters akvarium jag måttbeställt från Globfish idag (155x55x50). Hur mycket korallsand behöver jag? Naturligtvis beror det på hur djupt bottenlager jag ska ha, men hur vet jag relationen mellan volym och vikt, då korallsand säljes i 20 kg-säckar?

• 8 svar
    • 3,5k visningar
  15. Started by Quirkz,

Hej hopp min första fisk är i nu en clown. Hade först tänk att skita i korallsand men kanske ska lägga i det ändå kommer man få en nitrit topp igen då om man sköljer sanden noga?

• 4 svar
    • 617 visningar
  16. Started by linnea85,

Hej! Har precis startat upp mitt akvarium, inskaffade korallsand men jag gillar den inte, varför e den inte vit??, tycker min går lite mer i beige, jag skulle vilja ha en kritvit sand men hur funkar det?? Kan man få tag i det? Är det någon här som har vit eller kritvit? Kan sanden ändra färg?

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  17. Started by Vicguh,

Hejsan har köpt hem död korallsten till mitt nano kar och nu e frågan om den kommer att bli levande sten utav att ligga i karet? det finns ingen levande sten från början i karet utan bara fördig blandat saltvatten och levande sand.

• 6 svar
    • 2,8k visningar
  18. Started by akvariemac,

Hej! Jag har stoppat i korallsten, den döda sorten. Det är en större sten som jag ville ha pga. formen. Jag har haft bra värden i mitt RSM och det växer och knakar här och där på levande stenen. Vad händer när man stoppar i denna torkade sten, blir det andra värden i akvariet pga den och vad händer då. Jag har nämligen introducerat två små djur(fiskar clowner,,borde kunna det exakta namnet men minns ej) och har i nära anslutning även stoppad i denna "döda" och torra sten. Akvariet har varit igång några veckor, men jag har haft vattnet och levande stenen igång längre i ett annat kar utan belysning. Värdena har hela tiden legat bra. Jag har i efterhand tänkt till och undra…

• 7 svar
    • 2,8k visningar
  19. Started by Marineman,

Jag köpte en korankejsare i Torsdags. I början så verkade den trivas,men nu gömmer den sig bara bland stenarna och kommer fram allt mer sällan. Kan även nämna att jag har 2 clowner och en sandvändare i karet och de verkar inte jaga honom. Vad beror hans skygga beteende på?

• 18 svar
    • 1,9k visningar
  20. Started by jontebgood22,

idag när jag kom hem är mitt 120 l kar fullt med röda alger på rutan och på en del LS:...... tom lite på sanden... är detta bra eller dåligt...?

• 17 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by Christian J,

Jag får ibland skillnader på 2-3 promille mellan två mätningar (av samma vatten, direkt efter varann), vilket antagligen beror på dåligt handhavande. Jag gissar på något av följande: - Om man tvättar av refraktometern med sötvatten men inte torkar den (eller fingret man plockar upp akvarievatten med) fullständigt, så kanske nästa mätning visar för låg salthalt. - Om det finns kvar rester av salt på refraktometern (för att man bara torkade av den utan att tvätta med sötvatten, så att saltet spritts ut i ett osynligt tunt lager), så kanske nästa mätning visar för hög salthalt. - Om man återanvänder papperet (eller trasan) man torkar av refraktometern med så kanske …

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  22. Det var precis vad som hände. Säkringen, till linjen där allt till tanken är kopplat, utlöstes och tills vi kom hem och akvarievakten hade varit där, gick det ca 20 timmar. Således ingen el till returpumpen, skummaren eller kylaren. 20 timmar räckte för att många av mjukkorallerna skulle dö och en hel del av fiskarna:sur:. Vattnet hade en temp. på 33 C. Att efter en längre resa, mitt i natten, komma hem och ta hand om detta, var inte speciellt kul... Vad som förvånade mig, var att samtliga anemoner och musslor klarade sig, även de få stenkorallerna jag har, medan härdiga fiskar som Damseller och Clowner dog. Överlevde och lever nu i högaktad välmåga, gör även mina Blue T…

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Catchio,

Till min besvikelse måste jag nog konstatera att drömmen om ett saltvattenakvarium sprack. Jag har en kronisk sjukdom som gör att jag blir trött och tydligen även väldigt ljudkänslig. Efter att ha haft ett RSM 130 hemma i en vecka så kan jag bara konstatera att även om jag byter pumpar, fixar skummaren och ordnar tystare kylning av belysningen så är det konstanta bullret troligen mer än jag klarar i längden och det är nog bara att sälja det fina akvariet igen. Jag får börja om med den research jag borde gjort från början. Finns det några riktigt tysta lösningar i storlek och utförande som passar en nybörjare?

• 37 svar
    • 5,6k visningar
  24. Started by dragan,

Hej .Undrar vad ä rdet som kostar att ha saltvattens akvarium ? Är det inköp eller att driva karet? Varför jag undrar är det så att tänkte uppgradera till nått större akvarium ,valet är mellan red sea reefer 250l och red sea reefer 350l. mvh

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Christer T,

Det är ganska ofta stora fina projekt och drömmar som presenteras här på guiden. Tyvärr verkar det som många strandar redan innan dem är i verket och en del läggs nog också ner ganska fort. Man kanske har lagt ner en massa pengar som man inte får tillbaka mer en en bråkdel av när man säljer av igen. Det är inget fel att drömma och det här är absolut inte menat som någon pekpinne men kanske en liten tankeställare innan man drar igång något som kan blir en stor besvikelse, en dyr besvikelse. Om jag utgår lite från vad jag skulle behöva för att starta det kar jag har från scrath men i 1000-1200 liters klassen. Det vill säga koraller i första hand sps och lps och lite fisk …

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.