Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej Saltvattenguiden! 🙂 Är HELT ny på saltvattenakvarium och skall nu äntligen införskaffa mig mitt första akvarium! Har endast lite erfarenhet av sötvattenakvarium tidigare! Tips på bra akvarium "plug-and-play", har hela tiden kollat på Red Seas akvarium. Kollade först på Reefer 900 , men när jag såg att tekniken inte ingick så insåg jag att det skulle bli ganska dyrt o köpa till det samt fylla upp det med levande och fisk... 😱 Så är nu i tankarna om man jag inte kan NÅGONTING om tekniken överhuvudtaget änsålänge så kanske det vore bättre att köpa ett "plug-and-play"? Så har sneglat på MAX S 650 , vad jag har förstått ä…

2. Started by Henrik dahlström,

Tänkte bara kolla med er om det är dumt att ha levande sten tillsammans med chaetomorpha alger tänker mest på att det kan växa oönskade saker i stenen iomed belysning för chaeton Mvh Henrik

• 6 svar
    • 963 visningar
  3. Started by Mazi,

Detta har jag redan: *112 Liter Aquael fabrikat *2 st T8. ett 18W blått, ett 15W rött *2 st HQL 80W vita *Aquamedic Miniflotor skummare *2 st Powerhead 308, 660 L/H pumpar *100 watt aquael doppvärmare *Batteridriven slamhävert *Ytrenare *RO corallife 90 L/dygn *Tester PH, KH, NO2, NO3, NH4, SI *Ytterfilter fluval 404 1300 L/H *Instant Ocean salt *Coralife Hydrometer, Termometer, algmagnet Om en vecka hämtar jag ca 75 liter inkört vatten och köper en bra luftpump till skummaren och 10 kg salt till. Sen lite senare köper jag begagnad levande sten. Ännu lite senare köper jag sand. Sen ännu lite senare köper jag mina första turbosniglar Längre fram: 150 watt MH Ramp för 1 ell…

• 27 svar
    • 3,2k visningar
  4. Started by wrroomm77,

Mina värden är följande PH 8.4 NO2 0 NO3 20 PO4 0.5 KH 12.8 SI 0 CA 490 har hört att man inte kan ha både kh och ca högt samtidigt? Jag fick högt nitratvärde med tror det beror på en turbosnigel som har legat död en stund. Jag tog även bort biobollarna i dag med snacka om att det var skit där asså. men inget av detta kom upp i akvariet då jag hade dom i sumpen. hoppas på att nitratvärde sjunker nu när skitfabriken "biobollar" är borta.

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  5. Va idag och inhandlade två Clownfiskar av den mörkare arten vet inte vad dom heter! Sen köpte jag en stor anemon som har långa armar och e ganska bechfärgad med ljusare toppar! Även en svart sjöborre med långa svarta taggar! Men en av clownfiskarna simmar upp och ner...upp och ner på samma plats!! Kan det hända att den e sjuk?? Eller gör dom så ett tag innan dom vant sig i akvariet! Den andra Clownfisken ligger och gömmer sig i anemonen lungt och stilla! Kan nån veta vad som kan va fel? Skulle gärna villja veta hur man sköter Anemonen åxå om nån kan de! skall ta en bild på alla inköpen vid ett tillfälle så det blir lättare att se dom:-) Annars känns det skönt att få …

6. Started by Erika-86,

Jag har nyligen fastnat för att skaffa mig ett saltvattensakvarium.. Men jag har ingen aning om vad det är man behöver förutom ett akvarium och lite annat.. Men vad jag menar är allt det där om skummare och pumpar och sånt som man behöver till saltvattensakvarium... Någon som har lust att skriva ner vad man behöver för att starta upp ett saltvattensakvarium.. eller så kanske det står punkterat någonstans vad man behöver.. vilka speciella pumpar m.m Skulle väldigt gärna satsa på ett stort akvarium.. så som 400-600 liter.. Kanske någon vet en bra hemsida där det står massa om allt detta????

• 7 svar
    • 1,8k visningar
  7. Started by Gnarkill,

Idag har man varit och köpt mera LS en ytavrinnare, en saltmätare, en muräna, och en liten mjuk korall så nu är karet nästan fullbordat och fint vart det! och i morgon ska jag ta bort mina glasrosor! bilder kommer snart

• 1 svar
    • 669 visningar
  8. Hej Saltizar! Jag undrar om det räcker med 2 st koralia 4 och 1 st koralia 3 +ytterfilter för 250 liter till mitt 240 liters akvarium? Är det tillräckligt med cirkulation? Sedan har jag en till fråga. Jag har haft mitt kar igång i ca. 1 månad. Jag har inte haft någon som helst belysning på. Idag såg jag att det har lagt sig en *hinna* på korallsanden. Ser ut som brun sand. Vad kan det vara? Smuts, alger?? Mvh Sofia

• 8 svar
    • 2,1k visningar
  9. Started by joelkorn,

Hej. jag undrar om någon kan tipsa om en bra sida som har lite mer info(det ja söker är mest hur stora koraller och anemoner blir, står inget sånt i den saltvatten bok ja har av Knopp, eller på denna sida.) om alla invånare i ett saltvatten rev (inte alla, men dom som lämpar sig för akvarium) Om nån skulle kunna tipsa om fina koraller och skivanemoner som inte blir så stora vore de oxå kanon. Tack på förhand.

• 4 svar
    • 927 visningar
  10. Started by Mattias Malmö,

Igår var det dag 22 med LS i karet och en del smuts har börjat bildas, samt lite mörkbruna ”luddtoppar” på vissa stenar – tror det kan vara kiselalger men det är inte så mycket så det är helt lätt att se hur det ser ut. Vattenvärdena har sjunkit till nån slags acceptabel nivå, tycker Saliferts tester är lite svåra att jobba med – ofta blir det nån nyans som man inte tycker passar in alls i färgskalan, men ungefär så här är det nu i karet: Nitrit: Lite mindre än 0,1, kanske så lite som 0,05. Nitrat: runt 5 Fosfat: Lite mer är 0,03, kanske runt 0,05 Köpte 3 pyttesmå blåbenade eremiter igår för att se om de städar runt nåt – de är typ 1 cm långa. Och en liten turbosnäcka. Ve…

• 2 svar
    • 568 visningar
  11. Started by Stjerna,

Min fråga som lyder är Mollyhotell eller Clownhotell vilket är smidigast och vilket är egentligen bäst? Tacksam för svar..

• 13 svar
    • 1,3k visningar
  12. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 334 visningar
  13. Jag kör ett RSM130 med RED SEA Coral Pro och osmosvatten. Hittills verkar allt fungera ypperligt. Akvariet har varit igång lite över en månad. Nu börjar jag fundera på tillsatser och spårämnen och undrar: Vilka använder ni? Jag har hittat t.ex Salifert All-in-one etc men detta är en djungel. Helst vill jag ha ett enda preparat och inte tolv flaskor. Några tips?

• 3 svar
    • 811 visningar
  14. Är det något hinder när man har såna kanter som täckglaset ligger på när man ska ha skummare i akvariet (ej sump) eller när man har påhängsskummare?

• 6 svar
    • 892 visningar
  15. Started by Tomacee83,

När jag är borta så ställer jag fram en stor dunk med en automatisk påfyllningspump. Men eftersom jag bor i lägenhet så har jag inte plats att ha någon sådan när jag är hemma så istället för att det fylls på en liten skvätt då och då när jag är borta så fyller jag på 10 liter åt gången när det dunstat bort. Frågan är om det stör djurlivet?, Jag fyller på i sumpen men man ser ju att det blir grumligt av blandningen. Hur gör ni som inte kan ha nån automatisk påfyllning?

• 4 svar
    • 907 visningar
  16. Started by HBrown,

Hej, någon med erfarenhet av ett Red Sea MAX 250 akvarium: http://shop.biotedmarin.se/red-sea-max-250/965-0

17. Started by Nille83,

Jag har haft en konstig hinna på vattenytan ett tag nu. Fattar inte var det kommer ifrån. Mina vattenvärden är bra. Man ser tydligt skillnaden där en pump står upp mot ytan på bilden. Temp: 25 Nitrit: 0 Nitrat: 10+ MG: 1250 KH: 7,2 Fosfat: 0,04 Salt: 1,025 Ca: 430 PH: 8,0

• 14 svar
    • 1,4k visningar
  18. Jag är lite inne på att byta ut mitt Juwel Vision 260 till ett kar som är till för salt. Har kollat lite på Red Sea max 250. Men sen såg jag att det fanns en modell som hade ett C i namnet också. Någon som vet skillnaden? Sen undrar jag, är dessa kar plug and play? Är skummare, fläktar m.m med i paketet? Något man är tvungen att kompletera med?

• 19 svar
    • 3,4k visningar
  19. Fick idag min vattenpåfyllare, måste säga att installationen var väldigt lätt. Men ett problem stötte jag på, i manualen står det att man kan ställa in den till 100-200 liter genom att flytta en "jumper" men jag hittar verkligen ingen sådan i den dosan där den skall finnas. Jag är säkert bara dum

• 1 svar
    • 595 visningar
  20. Started by DennisL,

Tjenixen! Tänkte börja dosera balling via doserpump:). Jag har blandat till tre blandningar med red sea foundation A,B,C dvs KH, Mg och Ca. Igår mätte jag och fyllde på med lösning för att få upp värdena, det enda jag inte fyllde på var mg, då den låg ok. Nu har jag kh: 10,5 mg: 1340 Ca: 420. Eftersom jag är helt ny på detta så famlar jag i mörkret, hur mycket kan vara lämpligt att börja dosera ut från vardera blandning per dygn? Jag har 3 Acanthastrea, en braincoral, en liten euphyllia och kanske 25polyper knappar. Ca och mg blandningen ligger på ca 35% och KH på ca 10% om detta är till någon hjälp. Tacksam för svar:). Mvh …

• 1 svar
    • 703 visningar
  21. Started by Schilla,

Hur många här har fått djuren att föröka sig i sina kar? Själv har man ju massa små räkor sjöstjärna o alla små nytt djur som bara ökar i antal. Sen har ju putsarräkorna och pepparmintsräkorna rom lite nu och då. Men det krävs ju lite mera för att få fler av dom.

• Gilla
    • 7 svar
    • 857 visningar
  22. Hej! Nu har det kommit fisk och koraller i mitt akvarium och Gud vad fint det blivit! Tusen tack för all hjälp! Igår så hämtade jag lite koraller och fisk från ett kar som skulle läggas ner. La upp en tråd om hjälp med identifiering och till min förvåning så kanske anemonen är en Heteractis Magnifica. Läste på lite och det verkar ju vara helt omöjligt att ta hand om dom. Står att det är expert göra och nu är jag rädd att jag ska ta livet av min fina anemon Anemonen sitter snällt på sin sten och den ser ut att må bra.... tror jag. Är det här dömt att misslyckas? Ska jag ge den stackar anemonen räckor? Har t5 rör. Både blått ljus och vitt. Slänger upp l…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Leoparden,

Sedan i förrgår har vattnet blivit väldigt disigt/grumligt samt att algerna på rutorna ökat avsevärt. Har 2 i nitrat och lite högre fosfat. Doserar med nopox enligt red seas mature reef kit. Doserar 3 ml per 100 ml och är rädd att detta är orsaken. Hur avsluta jag smidigast behandlingen med nopox?

• 2 svar
    • 489 visningar
  24. Started by Roksana,

Hej allihopa! Detta blir mitt första inlägg efter att ha läst hundratals haha. Jag är en absolut nybörjare som köpt ett begagnat kar. Juwel Lido 200 med all teknik. Förra ägaren har haft problem med alger då han ej haft ork med akvariet och har slarvat en del (hans egna ord). Jag har googlat och läst böcker så gott det går men är fortfarande osäker på vad jag eg har i mitt kar. Jag skulle behöva hjälp med placering av mina streamers. Jag har en turbo och en svag. Turbon blåser bort all sand från ena hörnan av akvariet och verkar hålla korallerna gömda. Har testat olika placeringar men inte hittat ngt som riktigt passar.. Sen skulle ja gärna …

• 7 svar
    • 813 visningar
  25. Har tänkt mig att enbart köra med konstgjord sten av moraliska skäl och att de även är snyggare. Har tänkt mig ett paket med Caribsea Nano Arces plus ett paket med Caribsea Sea Shapes. Mitt kar är på 250 liter och min tanke är en mycket öppen aquasqape. Någon som har erfarenhet av Caribsea ?

• Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.