Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by carlsson,

Hej har gjort ett vatten byte på 27 liter i mitt 550 liters kar. var klart vatten efter jag bytt ! nu efter 3 dagar är det grumligt lite gult vatten! ska beställa aktivt kol nu. undar hur man gör med det?

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Neruza,

Hej! Här kommer en vägg av text och en hög av frågor... Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället! Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter. Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen! Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra …

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Neostar,

Vad är ska man ha för grad i mitt saltvattenkar ? Vill ju inte att fiskarna ska frysa

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by jacs,

Hej, Skall jag köpa ett 375L på Hornbach lr skall jag köpa glas från mästaren och limma själv (aldrig limmat själv) och få storleken på 450L som jag vill ha. Hävert system till sump på x antal liter som jag vill ha plats för 60L bytes vatten (färdigt blandat) och fack för 60L osmos vatten så att bytena skall gå smärtfritt. Har ritning från Peter Nymans 400L sump men den är för stor men principen är där. Hur hade ni gjort? //Jonas

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by knasten,

hej! innan jag börjar fråga o ha mig vill jag bara tacka för en fin sida m mkt bra info! inkörningen.... väldigt spännande att följa allt, ta tester o lysa m lampan på natten! men... kunde den inte vara ett par dagar istället? nu till frågan: kan man byta 5-10% av vattnet under inkörningen el. får man en ny inkörning hela tiden? tänkte mest på mitt nitritvärde som stigit de fem senaste dagarna, från 0-1.5 (sera test) har inte tänt ännu men kanske för lite ls... burken har varit igång i två veckor nu! alla andra värden är bra! tack

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by JollyRoger,

Hej! Jag hade en dröm att skaffa ett saltvattenakvarium när jag var 10-12 år gammal. Jag blev avrådd då det var alldeles för komplicerat och dyrt. Och det var dyrt! Det var inte som att fråga om man fick köpa ett marsvin... Jag fick ge upp hoppet om ett akvarium. :-( När jag var på semester i Egypten (Makadi Bay) så vaknade drömmen till liv igen efter fantastisk snorkling! Har tittat runt lite här på forumet och blivit inspirerad. Men det verkar som det fortfarande är lite komplicerat och dyrt. Men nu kan man iaf förverkliga sin dröm. :-) Har en del frågor och undringar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med: -Hur gick ni tillväga när ni började med saltvatten? -Vad skulle …

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by AlexanderClown58l,

Hej, jag undrar om någon här vet om Mg och Ca ställer in sig ''självt'' då karet kört in sig. Nitrittoppen hade kommit då silikathalten var alldeles för hög och jag gjorde ett delvattenbyte, innan jag bytt vatten har jag aldrig mätt Mg och Ca. Nu är dom värdena pyttelit för höga, ändras dom allt efter karet är ''återställt'' i sin normala form som ex. Ammonium, nitrit, nitrat?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Tony Englund,

Goddagens! Som nybörjare på salt ser man märkliga saker titt som tätt även i riktigt små kar har jag märkt. Finns det någon vänlig person som kan ge mig en ledtråd om vad det är för luddigt med orangea prickar som sitter på denna stenen? Stenen/korallen inköptes förra måndagen hos Marinakvariet, och jag vet inte om luddet fanns från start eller om den kommit smygande. Bildbevis följer, och tack på förhand! PS. karet har vart igång i 5-6 veckor och är ett 37liters AN.

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  9. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej, En liten fråga, hur länge bör man vänta tills man skall slänga i en UV-C i ett nystartat akvarium? MVH, Andreas

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Geezuz,

Äntligen dags att komma igång med mitt första kar efter mycket läsande, funderande och frågande. Tänkte att första innevånaren skulle få flytta in framåt helgen om allt ser ok ut men innan dess tänkte jag posta och se att så att ingen ser nåt som verkar helt galet (tror förvisso inte det). Osmosvatten Salthalt 1025 Temp 23 Ca 15 kilo levande sten I brist på bättre grejer provade jag även med en JBL Easytest-sticka och fick dessa resultat, No2 0 No3 0 Ph 7.5 Kh 2 Gh >20 Läste på burken men jag är inte säker på om dessa test ens funkar som de skall på salt, står bara vattentest. Ser det vettigt ut med värdena? Har läst och läst men vattenkemi och jag kommer ta tid på…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  11. Guest Gustav
    Started by Guest Gustav,

Hej är alldeles ny när det gäller saltvattens akvarium. jag tänkte starta ett litet kar 30 cm djupt 65 cm högt 35 brett med nästan lka stor sump till.Min första är vilken skummare jag har kollat runt lite och väljer mellan tre olika, Seaclone 100, aquamedic biostar flotor, Aquamedic miniflotor, Har ni några råd skulle det upskattas mycket jag känner mig lite vilse

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Fredrika77,

Har haft igång akvariet i snart 1.5 år och aldrig sett detta förr, vad kan det vara ? Blir alltid lika nojig när det är nå nytt som händer.

13. Started by OlleModéerGlatz,

Tjo jag läser på till ett salt. Jag skulle vilja veta vilken belysning som är bra

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by raxver,

Hej! Jag har några frågor som kanske någon kan hjälpa med - jag har haft mitt akvarium igång i två veckor nu. Häromdagen köpte jag 10 olika snäckor och en räka som skulle börja ta hand om akvarium och levande stenar. Efter 2 dagar har räkan dött Jag funderar vad jag har gjort för fel, eller var vattnet inte redo än? Jag har gjort en test (på bilden test till höger) innan jag har tagit upp räkan och sedan en till och då jag har även rört om lite stenar och sand (på bilden test till vänster) - sedan undrar jag vad ni tycker om resultaten av testerna, bra/ dåliga? - jag har fått en påse med aktivt kol och sili-out2 är det något som jag kan a…

15. Started by msen,

Nybörjarfråga igen. Jag har i dagsläget en returpump boyu sp102 (1400 l/h) som skramlar något alldeles förskräckligt. Jag har därför tänkt att byta ut den mot en så tyst pump som möjligt. Utrymmet som finns är ca B: 11,5 cm x W: 11,5 cm X H: 60 cm. Mina funderingar är om pumpen måste stå med botten neråt eller om man kan fästa dem lodrätt.

• 17 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by klimpy,

Hej! Sitter och kollar runt på olika lösningar för mitt första akvarium. Undrar lite vad som finns som kit där det följer med det mesta man behöver för att starta upp med någon korall och två clowner tex. Har kollat lite på Ocean free 96 L, är det någon som har haft eller har och kan rekommendera eller varna? Red Sea Nano max, 75 liter? har hittat för ungefär samma pris på 4500. Vilket skulle ni rekommendera? Finns det andra? /Thomas

17. Started by Christian J,

Jag vill höja salthalten lite i mitt akvarium. Kan man tillsätta saltvatten (med normal salthalt) i ATO-behållaren utan att det skadar doseringspumpen (Tunze Osmolator) eller bildar saltavlagringar i slangen?

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Belis,

Hej, jag har nyskaffat en Pseudocheilinus hexataenia som jagar mina två clownfiskar och en annan fisk som jag inte kommer ihåg namnet på, vad ska jag göra? Lämna tillbaka den eller är det bara tillfälligt? När jag köpte den så sa de att den passat med clownfiskar, hur ska jag göra?

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by StefanB,

Hejsan svejsan Körde igång mitt första saltvatten kar för exakt 6veckor sedan! Ett 58liters JAD kar. Körde dessa under uppstart: 118ml Microbe-lift Nite-out 118ml Special blend 118ml TheraP Har även en tunze nanostreamer 6015 som går igång med timer 2*30min om dagen. Ca 8kilo LS +levande sand Ljuset är igång mellan 16-22 och mån ljuset går igång 15 min innan och lyser fram till kl 02.00. Utblåset har jag ställt in så det blåser upp mot vatten ytan. Kör på testerna salifert. Satt i en snigel och en clown förra veckan och en korall den3/12 (euphyllia) testerna: grader mellan 25-27 PH:7,7-8,0 Nitrat: 10-25 nitrit:0 phosphate: 1 Magnesium: 1260 Ammonia: 0,25 Calcium 430-420 K…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by Hyppe,

Tjo jag bor i Falköping och undrar vart ni rek. mig att köpa levandesten ifrån? pris? kvalite? erfarenheter?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by Ove.P,

Hej jag har på senare tid upptäckt grönalger som inte ens min kirurg, Z.flavescens, vill smaska i sig. Dem växer i små "tussar" små gröna strån om ca 1-2 cm långa. Vad är det för alg? ska jag bekämpa dem eller kan jag låt dem vara.

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by Xanrag,

Tjo! Har kört sötvatten ett bra tag men sneglar lite mot salt nu. Egentligen tror jag min lystnad mättas av ett litet kar med lite sten, någon anemon och två clownfiskar; det jag fastnat för på sistone i sötvatten är dvärgräkor och vad jag har förstått så är det svårt (omöjligt?) köra med större räkkolonier i saltvatten, eller? Men, innan jag kommer ens så långt så behöver jag först ett osmos-filter. Är det någon större skillnad på dom förutom hastigheten? Det finns ju med tre eller fem kamrar och priserna varierar allt från 800 till 6000. Är dom billigaste lika bra förutom att det skulle ta år och dar fylla ett stort akvarium? Första frågan borde således vara, hur litet …

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  23. Hej! Jag har en fundering på att bygga om mitt Juwelakvarium på 240 l till ett saltvattenskar. Jag har tidigare haft ett Deltec möbelakvarium, ett s k Microreef och har någorlunda koll på skötseln när det väl är igång. Finns det stora nackdelar eller risker med att bygga om ett sötvattensakvarium gentemot att skaffa ett som är anpassat till saltvatten från början? Mitt Microreef hade en sump på ca 50 l i underskåpet, måste jag ha det om jag väljer att placera skummaren direkt i akvariet? Jag vill helst inte borra hål i akvariet. Är det någon som vet ifall Juwels originallysramp klarar av T5 rör eller annan lämplig saltv.belysning? Eftersom vattnet dunstar bort så oerhör…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by maltemus,

Framrutan är inga problem, där kommer jag åt med magneten. Men bakrutan blir grön otrolig fort. Jag har en pinne med ett rakblad på, tyvärr får man jobba som en dåre för att detta ska fungera. Alternativt får jag fylla upp med sten så den inte syns längre

25. Started by jizeta,

Har ett RSM 130 och har problem med en vit "hinna" på ytan som inte försvinner...samtidigt har jag rätt mycket vita partiklar som flyter omkring i karet. Inte så kul att inte få ha klart vatten. Är det nån som vet hur man ska göra för att få bort detta? Ska jag justera skummaren på nåt vis? Luftventilen till skummarpumpen, vad gör den för skillnad när man vrider på den? Sen har jag hyfsat mycket hårda grönalger på rutorna...beror det på för mycket matning eller? Matar med ungefär 1/4 - 1/3 "kub" med artemia/dag till mina 5 fiskar och städpatrull...varierar med torrt foder emellanåt. Tacksam för svar!

• 3 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.