Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Hejsan! Har precis beställt en kina-led från aliexpress. Antar det inte kommer en dimmer med, går det bra att köra en från typ Kjell & company? Eller nån som har länk till nån annan? MvH Anders
-
Hejsan gott folk. Som rubriken lyder är jag helt grön på saltvatten men hållt på med sötvatten länge. Finns hör nån vänlig själ som vill hjälpa mej och tipsa på att komma igång. Jag har lite frågor jag tänkte rada upp. 1. Jag tänkte köra två 100liters med gemensam sump. Jag håller på att bygga nu och anledningen till så små är jag vill lära mej först. Blir det brinnande intresse får invånarna i de större flytta. Är det en dum ide att börja så? 2. Teknik. Vad "behöver" jag? Vill inte samla på mej världens teknik nu utan mer det man måste ha. Teknik får utvecklas med vad jag lär mej, mitt behov, ekonomi osv. sump har jag. Akvarier har. Som jag förstår är skummare, cirk…
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Handlade lite saker till mina sötvattenskar från BioTed Marine förra veckan och såg då att det faktiskt finns möjligheter till saltvattensakvaristik även för mig... Har för närvarande ett 223L och ett 55L (sexkantigt) som jag skulle kunna tänka mig att konvertera till salt. Jag har belysning och ytterfilter till båda, men jag antar att man behöver skummare och sådant där också. Vad behövs för att jag så enkelt som möjligt ska kunna börja nosa inne i saltvattensakvaristikens värld? Är inte jätteintresserad av att modifiera karen för ytavrinning etc...
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hej, jag har nyskaffat en Pseudocheilinus hexataenia som jagar mina två clownfiskar och en annan fisk som jag inte kommer ihåg namnet på, vad ska jag göra? Lämna tillbaka den eller är det bara tillfälligt? När jag köpte den så sa de att den passat med clownfiskar, hur ska jag göra?
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Efter att jag kopplat in en fläkt i "täckglaset" så har avdunstningen kommit igång ordentligt. Jag förstår att man ska fylla på vatten Men tillsätter ni något i det vattnet ni fyller på med? Saltet dunstar väl inte från karet om jag inte är helt fel på det Men ni kanske tillsätter något annat?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är det ngt man ska tänka på vid omflyttning av stenar o koraller i akvariet? Kommer vattenvärdena att förstöras av att man grejar så mycket i karet? Finns det några gyllene regler för ombyggnad av akvarielandskapet? Eller kan man hålla på hur mycket som helst utan att behöva oroa sig för att värdena ska paja?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej allihop jag är ny inom detta med saltvattens akvarium men jag har haft sötvattnets akvarium förut och har en fråga vad ska dessa värden ligga på nu i början och vad man vill det ska ligga på sen Med vänlig hälsning, Gabriel No2, Nitrite No3, Nitrate KH Alk Salt PH4, Phosphate
-
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Här kommer en vägg av text och en hög av frågor... Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället! Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter. Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen! Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra …
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Funderar på att slå till på ett begagnat Red Sea Max som gått med undermålig skötsel i ett år. Har gått med fem fiskar, två räkor och lite städare sedan starten. Inga vattentester är gjorda, inga mekaniska filter är rengjorda, vattnet är helt grumligt och LS är täckt av detritus. Endast sporadiska vattenbyten. Förutom detta växer det ett antal stora glasrosor i karet. Finns det något hopp för ett kar i detta skick?? Eller blir det mer jobb än vad som är värt det att få ordning på det? Kan det levande vänjas om till normala vattenvärden?
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, jag undrar om någon här vet om Mg och Ca ställer in sig ''självt'' då karet kört in sig. Nitrittoppen hade kommit då silikathalten var alldeles för hög och jag gjorde ett delvattenbyte, innan jag bytt vatten har jag aldrig mätt Mg och Ca. Nu är dom värdena pyttelit för höga, ändras dom allt efter karet är ''återställt'' i sin normala form som ex. Ammonium, nitrit, nitrat?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ursäkta den något kraftiga rubriken. men vill gärna ha ett svar så fort som möjligt. Jag köpte igår 55kg levande sten för att den sten ja hade va dålig(begagnad) la denna nya sten i en del av de gamla vatten i mitt bad kar, får ligga där tills karet är fyllt med nytt osmos vatten. Nu till problemet, min 2 åriga son hade i lite dusch tvål i badkaret! ja hälde snabbt ut vattnet, och sköljde stenen ganska nogrant, men med söt vatten (har ju inget salt vatten på kran att skölja me). Frågan är vad kan hända nu? är stenen förstörd? jag hade i stenen 4 snäckor o dom överlevde så vitt ja ser. Tacksam för svar. Mvh/joel
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ska snart starta upp ett 118L kar och skulle vilja ha någon/några anemoner till mina clowner. Blir förmodligen några ocellaris eller percula. Hur gör jag bäst för att förbereda mig för en anemon passande till fiskarna nämnda ovan och vad är de stora varningarna? Hur länge bör man köra akvariet för att kunna ta in en anemon om det ens går i ett kar av denna storlek? Om det inte lämpar sig med anemon för en så pass oerfaren akvarist som jag, finns det några bra "substitut" som kan verka som hem åt fiskarna och utseendemässigt påminna om en anemon? Tacksam för all hjälp jag kan få, skulle verkligen vilja ha en anemon!
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag får ibland skillnader på 2-3 promille mellan två mätningar (av samma vatten, direkt efter varann), vilket antagligen beror på dåligt handhavande. Jag gissar på något av följande: - Om man tvättar av refraktometern med sötvatten men inte torkar den (eller fingret man plockar upp akvarievatten med) fullständigt, så kanske nästa mätning visar för låg salthalt. - Om det finns kvar rester av salt på refraktometern (för att man bara torkade av den utan att tvätta med sötvatten, så att saltet spritts ut i ett osynligt tunt lager), så kanske nästa mätning visar för hög salthalt. - Om man återanvänder papperet (eller trasan) man torkar av refraktometern med så kanske …
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Läser i min saltvattens bok att vatten vid påfyllning skall vara samma temp som det som är i karet. Hur gör man för att värma det innan - och måste man verkligen göra det? Jag har ca 26 grader i mitt kar som innehåller djur.
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, startade igång mitt kar igår och allt verkar gå ok. Dock undrar jag hur mycket luft man ska ge skummaren just nu. Sitter en luftslang på med ventil och stryper man den helt så låter skummaren väldigt lite. Öppnar jag upp och släpper igenom luft till skummaren så låter den ganska så mycket. Hur ska jag ha det? Lite luft på även om det låter.. Eller helt strypt, eller helt öppet? Har förstått att ljudnivån går ner när man börjar få lite saker i karet som skummaren kan arbeta med.
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har just nu ett 30 liters akvarium men ska idag kanske skaffa ett 90 liters, Om jag häller i allt vatten från akvariet jag har nu i det nya och blandar upp resterande vatten, kan jag då lägga i allting som ligger just nu i akvariet jag har nu som är 2 euphyllia, 5 sniglar, 2 eremiter? Kommer vattenkvalitén försämras om jag gör så, vill helst starta upp och lägga i allt i det nya akvariet
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej på er alla Allt jag tänker på nu är saltvatten.Jag har kört ett sötvatten(juwel 125L) kar med en massa Guramin i men nu är det saltvatten som snurrar i min skalle Så till frågan jag har varit glasmästare och tänker bygga ett eget kar på ca 300L bör väll vara ett ganka bra nybörjar salt kar jag skulle vilja ha en flera ritningar på olika kar (borrat) med sump alltså alla mått liter volymer mmmmmmmm det finns säkert nån snäll som vill hjälpa mej att börja skära glas,borra,limma många förslag till olika bra kar skulle sitta fint Tack Johan:smiley9:
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! Nu efter många års velande har jag äntligen påbörjat min saltvattensperoid. Salt inhandlades och blandades ut med vatten tills jag uppnått 1023(skalan hr jag inte en aning om vad den heter,men det skulle vara just 1023) Efter 4 dagar så införskaffades en säck levande och en säck död sand,detta hälldes i karet och jämnades till med händerna,vill även påpeka att den döda sanden tvättades mycket noga och väl. Vattnet blev väldigt grumligt när sanden hälldes i,men det tyckte jag inte var så konstigt,men döm av min förvåning när jag tittade i morse så var glasen och pumpen och doppvärmaren,ja allt täckt med något som liknade damm,ytan är också fullt av detta. Är enda s…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej har gjort ett vatten byte på 27 liter i mitt 550 liters kar. var klart vatten efter jag bytt ! nu efter 3 dagar är det grumligt lite gult vatten! ska beställa aktivt kol nu. undar hur man gör med det?
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej på er! Jag funderar på att uppgradera till ett större kar (runt 600 liter). Det som tar emot att uppgradera är vattenbyten av ca 60-80 liter i veckan, dock inte själva bytet, blanda salt och tömma/fylla på är inga bekymmer. Däremot processen att göra osmos/förvara vattnet är mitt bekymmer, att producera 60 liter tar mig ca 5-6h med min nuvarande osmos (Aqua Medic Platinum). Använder folk olika automatiska styrningar/flottörer eller vad gör ni? Inte sitter ni väl och hökar X antal timmar låsta i hemmet för att tappa upp vatten. Kan tilläggas att jag har inget eget rum att pyssla på i, så att förvara stora hinkar/dunkar framme i vardagsrummet är inte jätte …
-
Goddagens! Som nybörjare på salt ser man märkliga saker titt som tätt även i riktigt små kar har jag märkt. Finns det någon vänlig person som kan ge mig en ledtråd om vad det är för luddigt med orangea prickar som sitter på denna stenen? Stenen/korallen inköptes förra måndagen hos Marinakvariet, och jag vet inte om luddet fanns från start eller om den kommit smygande. Bildbevis följer, och tack på förhand! PS. karet har vart igång i 5-6 veckor och är ett 37liters AN.
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag och familjen bor en bit utanför Göteborg närmre bestämt i Hindås. Jag håller som bäst på att sätta upp vårt första saltkar efter flera år med sötvatten. Det här är ju så stor skildnad och jag har mycket att lära, man kan säga att vi står inför en stor utmaning, så jag hade gärna kommit och tittat hos någon som redan är igång, och som kan visa teknik, tips, och "Gör det här" "men akta dig för det här"... Har du lust att visa upp ditt saltvattensprojekt för två nybörjare? Dra gärna ett PM till mig, så kommer jag och frun förbi och tittar
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan. Mitt första saltkar står just nu och cyclar. Allt går bra utom CA, ligger bara på 250ppm. Min första tanke är att testet kanske är för gammalt, ett salifert som går ut i november 2015. Fick det till akvariet och vet inte hur länge det varit öppnat..om det nu spelar nån roll. Använder red sea salt, och det ska ligga på mellan 420-440ppm. Förslag/idéer? MvH Anders
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-