Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by alvarbengtsson,

är det verkligen nödvändigt att annvända en skummare till ett saltvattensakvarie för att fiskarna ska må bra? + vad är det skummarna gör?

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by Ueno82,

Hejsan som nybörjare för saltvatten så har jag kollat runt lite på sidan men har inte hittat något om hur ofta man skall byta vatten för nystartade kar eller mängd man skall byta. Sen har jag även en annan fråga angående tillrett vatten som man blandat med salt och vatten som blandas runt i en 40L spann med cirkulations pump hur länge det kan vara där innan det börja förlora viktiga ämnen m.m. som finns i saltet. Kanske lite dumma frågor, men skulle gärna vilja ha lite info eller hänvisning till vart man kan hitta info om nyuppstartade kar. Mvh Micael

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  3. Vad bör jag tänka på och kolla på vid köp av begagnade skummare?

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Gnarkill,

Tja! Är det någon här som har limmat sitt eget akvarium förut?? vilket rekomenderar ni att limma gavlarna stående på botten plattan eller alla glas kant i kant?? vilket håller bäst??

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by Hyppe,

Tjo jag bor i Falköping och undrar vart ni rek. mig att köpa levandesten ifrån? pris? kvalite? erfarenheter?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by inko,

tja, har filtrerat forumet utan önskat resultat, så jag skapar denna tråd med hopp om bättre lycka. jag har ett 500 liters akvarium med ytterfilter fluval 303 + ett innerfilter fluvar från 3-serien :S men hade inte tänk använda dem i mitt blivande saltvatten jag har även två andra akvarium (tomma dom med) som jag har tänk att bygga sump av senare. så till mina frågor, jag har fått et erbjudande från en akvarie butik att få ett "kitt" till priset av 7000 kr i detta ingår en 1 ytterskummare, 2 cirkulationspump 6000L/H, 3 salt 20kg LS, 4 metallhalogen begagnad men med 2 månader använd lampa,…

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by carlsson,

Hej har gjort ett vatten byte på 27 liter i mitt 550 liters kar. var klart vatten efter jag bytt ! nu efter 3 dagar är det grumligt lite gult vatten! ska beställa aktivt kol nu. undar hur man gör med det?

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  8. Jag behöver hjälp med vad jag ska göra för att fixa detta. Är det bara att dumpa allt och starta om eller går det att få ordning på detta.

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Svetter,

Hej! Är ny här på forumet. Har hållit på med akvarie en del (endast sötvatten), men har tyvärr inget just nu. Jag undrar om det är några av er som har prövat på kallvattensakvarium? Kanske inte lika färgstarkt som ett tropiskt, men nog lika intressant, med havstuplaner, kabbor, tång etc. Det skulle vara kul att se hur någon har löst det. Och går det att ha våra egna(svenska) koraller i akvarie, eller kräver de djupt vatten, har för mig att de endast finns på djupt vatten. Någon som har länkar eller bilder? Och nej, jag har inte tänkt att pröva det själv.

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Tompa,

Hej Har nu surfat omkring i webrymden länge nog nu... komplett sida med otroligt mycket information. en sak som jag bara saknar är en tråd där det står om vad man behöver för utrustning om man skall ha en salt tank hemma. (inte dom trådarna där det står vad man kan ha utan vad man Måste ha) som en checklista ungefär.. blir lättare att få i hop allt då men pumpar skummare uv osv..

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Aquaguy,

Är det några problem att ha salt vatten i plast lådor typ från ikea hörde att vissa kunde släppa ifrån sig gifter ???

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by joelkorn,

Ursäkta den något kraftiga rubriken. men vill gärna ha ett svar så fort som möjligt. Jag köpte igår 55kg levande sten för att den sten ja hade va dålig(begagnad) la denna nya sten i en del av de gamla vatten i mitt bad kar, får ligga där tills karet är fyllt med nytt osmos vatten. Nu till problemet, min 2 åriga son hade i lite dusch tvål i badkaret! ja hälde snabbt ut vattnet, och sköljde stenen ganska nogrant, men med söt vatten (har ju inget salt vatten på kran att skölja me). Frågan är vad kan hända nu? är stenen förstörd? jag hade i stenen 4 snäckor o dom överlevde så vitt ja ser. Tacksam för svar. Mvh/joel

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  13. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

håller nu på att starta upp ett 60L saltvatten. tänkte att ni kunde säga om det är bra det jag tänker använda. 60L alminuimakvarie fluval3 700L/h 25W värmare 2*20W 18.000K 10kg eller mer sten,beror på vad som går i 1-2putsarräkor 1-4 eremiter ser det här bra ut? jag funderar på att köpa en skummare också med jag vet inte(?) tror ni jag ska köpa en till pump?

14. Started by Neruza,

Hej! Här kommer en vägg av text och en hög av frågor... Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället! Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter. Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen! Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra …

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by Nordin,

Japp, imorrn så ska jag åka ner till Uppsala å hämta mitt första saltvattens akvarium ett RSM 130. Och som jag skrev i rubriken så är det runt 5 timmars restid därifrån å hem beroende på trafik å så, då har jag några frågor om hur jag ska frakta fiskar,koraller,sten och dyligt på lämpligast vis. Fiskarna hade jag tänkt att ta i plastpåsar, sånna man får när man köper fisk på butiken och ha dom i en frigolit låda (eventuellt att jag gör så för koraller oxå) LS tänkte jag ha i en 50l balja med lock samt att jag även tar med mig 2st 30liters dunkar som jag kan ta vatten i, så jag borde få med mig runt 100l begagnat vatten. Nu uppstår den sista frågan, kan jag ta ca 100l vatt…

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by Tony Englund,

Goddagens! Som nybörjare på salt ser man märkliga saker titt som tätt även i riktigt små kar har jag märkt. Finns det någon vänlig person som kan ge mig en ledtråd om vad det är för luddigt med orangea prickar som sitter på denna stenen? Stenen/korallen inköptes förra måndagen hos Marinakvariet, och jag vet inte om luddet fanns från start eller om den kommit smygande. Bildbevis följer, och tack på förhand! PS. karet har vart igång i 5-6 veckor och är ett 37liters AN.

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  17. Hejsan! Köpte en Tunze överrinningsslang 1075/2 ( http://www.drakfisken.se/vattenpafyllning-nivavakt/1392-tunze-overrinningsslang-1075-2.html ). Men den passar inte i en 40mm kulventil pga räfflorna. Så, hur viktigt är det med kulventil från avrinningen? Ska jag köra bara slangen, eller skrota den och köpa vanliga pvcrör istället? MvH Anders

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by Belis,

Hej, jag har nyskaffat en Pseudocheilinus hexataenia som jagar mina två clownfiskar och en annan fisk som jag inte kommer ihåg namnet på, vad ska jag göra? Lämna tillbaka den eller är det bara tillfälligt? När jag köpte den så sa de att den passat med clownfiskar, hur ska jag göra?

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by Christin,

Läser i min saltvattens bok att vatten vid påfyllning skall vara samma temp som det som är i karet. Hur gör man för att värma det innan - och måste man verkligen göra det? Jag har ca 26 grader i mitt kar som innehåller djur.

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Nille83,

Efter att jag kopplat in en fläkt i "täckglaset" så har avdunstningen kommit igång ordentligt. Jag förstår att man ska fylla på vatten Men tillsätter ni något i det vattnet ni fyller på med? Saltet dunstar väl inte från karet om jag inte är helt fel på det Men ni kanske tillsätter något annat?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by a.nils,

Hejsan! Har precis beställt en kina-led från aliexpress. Antar det inte kommer en dimmer med, går det bra att köra en från typ Kjell & company? Eller nån som har länk till nån annan? MvH Anders

22. Started by Alex913,

Hallå har börjat kika lite på olika ballingprodukter och tänkt börja lite smått med de inom en snar framtid. Har kollat en del videos och läst litegrann men verkar ju finnas så mycket så blir mest yr i huvudet 😂 Har bestämt mig för att det antagligen blir red seas foundation och tänkte beställa denna: https://foretagsakvarium.se/product/red-sea-reef-foundation-abc-starter-pack/?v=f003c44deab6 Behöver man någon form av behållare till dessa eller kan man köra direkt ifrån flaskorna? Tycker det verkar så meckigt att hålla på och blanda själv. Samt att det finns en massa spårämnen coloration abc osv. Måste man ha dom på separata pumpar eller kan man b…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by adddo,

Är det ngt man ska tänka på vid omflyttning av stenar o koraller i akvariet? Kommer vattenvärdena att förstöras av att man grejar så mycket i karet? Finns det några gyllene regler för ombyggnad av akvarielandskapet? Eller kan man hålla på hur mycket som helst utan att behöva oroa sig för att värdena ska paja?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by -Johan-,

Hej hej. Kanske är en "dum" fråga... Har funderar lite (som vanligt)... Det verkar kul och intressant att det kan dyka upp lite olika djur/organismer iakvariumet. Men det jag funderar på är ifall detkan uppstå "farliga" djur/organismer som är farliga/skadliga för mig? Mvh johan

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by Draedon,

har en Sander maxi-skim 300 skummare och luftpumpen som driver den låter som ett j***a sågverk. har ni några tips på hur man kan tysta ner den? tanten är inte direkt imponerad... har köpt en ny skummare som jag går och väntar på, men den sandern måste ju gå under tiden.. tänkte om man kunde placera pumpen i en låda som man täcker invändigt med ljuddämpande material... vad tror ni?

• 4 svar
    • 1,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.