Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag har haft akvarium i snart 10 år. Jag har haft vanliga akvairiefiskar och kör just nu ett 240l Malawikar. Men jag blir mer och mer sugen på ett saltvattenkar. Dels för utmaningen och dels för att det är mycket snyggare. Är det någon som har erfarenhet av ett likande paket som detta? https://www.cyberzoo.se/fyndhornan/akvarietillbehor/reef-master-60-105-liter-saltvatten-startset.html Kan det verkligen vara så komplett som dom skriver? Vad behövs det mer till uppstarten?
-
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, min sjöborre har tappat nästan alla taggar:( är det kört för honom eller kan man hjälpa honom att överleva, tack!
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har ett gäng anemoner som förökar sig som bara den. Köpte en för 2 år sedan. Till frågan: varför får jag inte den "bubblan" på den. Är mer som tentakler. Vad är det som fattas?
-
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej jag skulle behöva råd vad det gäller placering på skimmer,UV,Bio filter akvarium - Boyu HS60 128L - Original Skimmer - Innovative marine minimax 350mL http://innovative-marine.com/auqa-gadget/mini-max.html -svamp - Eheim 3000 http://www.pwss.se/product.php?productid=4252&cat=288&page=1 - Sera biopur http://www.pwss.se/product.php?productid=4584&cat=850&page=1 vilket sätt är det bäst ? gärna svar eller kommentar Tackar från GBG MVH Patrick
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjena, har 3st coral box led över mitt Reefer 250. har blandat i karet allt ifrån acropora till zoanthus. någon som själv kör dessa lampor och vill dela med sig av sina inställningar.
-
- 16 svar
- 1,4k visningar
- 1 följare
-
-
Är sugen på att skaffa en pistolräka och en goby till mitt 260 lit kar. Har läst en del trådar om uppkäkade putsarräkor pga pistolräkor men vore kul att höra lite mer från er med erfarenhet av dessa krabater! Är det några andra risker med räkan? Och funkar den ihop med pompomkrabbor som jag också tänkte införskaffa? /Daniel
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vad är nu detta röda som är på ena halvan akvariet ?
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan, Jag funderar på för och nackdelar med att ha sump med borrat kar vs en inlimmad glaslåda i karet med ytavrinningen och skummaren där i ? Jag har letat och hittat lite men skulle gärna få mer tänketips eller länkar att läsa på.
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag är lite sugen på att införskaffa ett nanokar och har tittat på Dennerles Marinus kub http://www.dennerle.eu/global/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=182&Itemid=271〈=en Köper man paketet verkar det vara "komplett". Är det någon som har erfarenhet av det här kitet? Är utrustningen som medföljer tillräcklig för att starta upp ett saltvattensnano?
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej jag har på senare tid upptäckt grönalger som inte ens min kirurg, Z.flavescens, vill smaska i sig. Dem växer i små "tussar" små gröna strån om ca 1-2 cm långa. Vad är det för alg? ska jag bekämpa dem eller kan jag låt dem vara.
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har ett juwel 240 liter med orginalrampen kvar. Dvs 2x54W T5 rör med reflektorer, dock bytta till juwels saltvattenrör. Det är för lite ljus men mina mjukisar växer faktiskt på helt okej! Dock hade jag självklart velat ha några watt till.. Är inte helt sugen att börja lägga ut för många 1000-lappar till i nuläget så tänkte höra om någon har nån bra idé för en enkel uppgradering? Jula har en 70W MHarmatur för 300:-, med lampa blir det ju runt 8-9 hundra. (150W armatur 700) Eller bättre att försöka få in två lysrör till? Alla tips jag kan få!
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är det vanligt att sjöstjärner "äter" eller dödar koraller? Har en Hysterix som det mesta dog för länge sedan, men hade partier som klarat sig och börjat växa. Såg en sjöstjärna stor som en 5-krona nyligen som jag aldrig sett i akvariet tidigare, den hade lindat sig själv om Hysterixen där den levde. Ser nu att där han suttit är helt vitt och dött, nu hade han flyttat sig vidare bort till sista levande biten på hysterixen. Någon annan som upplevt detta?
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har ni ups ifall det blir strömavbrott? Behövs det hur länge klarar sig karet utan att vattnet cirkulerar?
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hi all, I am a beginner. Just looking for some guidance for my sump/refugium. I was planning on having a slow flow refugium, and a high flow, area for the skimmer. Is this a good idea? Or should I just have the same flow rate through both the Skimmer zone and the refugium? If they are the same flow, then they are all connected in line. But I hear there are fun benifits to having slow flow in the refugium. If they are different flow rates, then they would need to be in separate zones, and each zone would need its own different intake (seel below), which is okay with me. To do this I have designed the sump below, I like it, but I though…
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Tjenare, Jag har ju ett Juwel akvarium på 400l och ett Deltec Innefilter typ 35 med ytavrinning och skummare. Nu skall jag flytta in i ett nytt hus i april och tänkte då bygga in en ny sump i ett av skåpen under akvariet. Skåpet mäter 67x44x36 och är runt 100l. Kan nog inte använda mig av hela höjden på 67cm utan får nog räkna med runt 50cm. Vad tror ni av detta utrymme det är ganska smalt och högt. Det hade ju varit guld att kunna använda utrymmet i skåpet utan att behöva bygga en ny bänk för akvariet. Det kan även vara så att akvariet kan stå vägg i vägg med grovköket, då kanske man kan ha sumpen i grovköket. Är det någon som har haft erfarenheter av att ha sumpen i e…
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej på er Jag är total nybörjare på saltvatten men har funderat på det länge. Har dock inte haft plats för ytterligare ett kar. Just nu har jag 4 st kar igång hemma. 1 260 lit Malawiciklider 1 54 lit yngelkar till Malawi samt Endlers guppy 1 30 lit svartvatten med Merah och räkor 1 17 lit som för tillfället bara inhyser en liten ancistrus som ska få flytta över till yngelkaret. Sååå med andra ord blir mitt lilla 17 liters kar tomt.... Kan man göra något trevligt nano-saltvatten?? Kan ni ge mig tips och råd på hur jag kommer igång och vad jag kan ha i osv. Kan jag använda den belysning och pump som är i nu? Tyvärr står det inget märke eller annat på något men jag lägger i…
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej på er, Vet ni var man kan köpa osmos vatten i Helsingborg? MVH Björn
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Kanske en dum fråga men hur transporterar man ls från butiken? Måste dom ligga i vatten eller inte ??? Är interisserad av beg. ls i sthlm om någon har!
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag behöver hjälp med vad jag ska göra för att fixa detta. Är det bara att dumpa allt och starta om eller går det att få ordning på detta.
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
De kulventiler jag har hittat på nätet ligger runt 600-900kr i plast. Det tycker jag är alldeles för dyrt för mitt lilla nano. Jag söker givet vis billigare ventiler för både till-lopp och retur. Jag blir tacksam om ni kunde tipsa mig om nätsidor och så tar jag över där i från. OBS! Det är kulventiler jag är ute efter. Tack på för hand! MVH!
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjing Ny här och ny när det gäller saltvatten, Jag har en liten fråga, I februari ska jag flytta till en annan bostad, tänker då köpa en tank som är "klar" med sten, fiskar osv, nu till min fråga hur sjutton löser man det, jag har en fundering att om jag dels kör med tunnor till stenen och fiskar, och dessutom köper en jäklans massa hinkar till vattnet så att jag får med en hel del, kan man klara av flytten utav detta då? En del vatten måste ju bytas ut då det kan vara liiite svårt att få med sig allt vatten i ett 500 l kar, hur gör jag så att det blir så skonsamt för fiskar och annat levande som möjligt, hur gör ni vid en ev flytt??
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Här kommer en vägg av text och en hög av frågor... Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället! Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter. Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen! Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra …
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Framrutan är inga problem, där kommer jag åt med magneten. Men bakrutan blir grön otrolig fort. Jag har en pinne med ett rakblad på, tyvärr får man jobba som en dåre för att detta ska fungera. Alternativt får jag fylla upp med sten så den inte syns längre
-
Hej allihopa är helt ny på salt och tänkte därför starta upp en tråd där jag kan ställa dumma frågor och fortlöpande post bilder varefter karet går framåt Har enbart haft sötvattenskar men känt ett sug efter att starta ett saltkar ett bra tag. Har läst på massor på forumet i nybörjartrådar och även andra trådar för att samla på mig kunskap iom att salt och söt kar skiljer sig markant. Har 2 sötkar i dagsläget ett på 73 l och ett på 112 l och resonerade lite så att det är lättare att hålla bra värden och lyckas med ett lite större kar därför har jag valt att göra om mitt 112 l till salt istället för 73 l . Har först tänkt börja med att sälja av mitt 73 l och alla växter f…
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-