Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hade tänkt köpa 2 pepparminträkor inför påsken men de dom hade fått in var så dyra, så jag tänkte om och köpte istället två små ocellaris-clowner. Vattenvärdena har sjunkit rejält så jag hoppas det inte var för tidigt – nitriten är knappt mätbar (alltså under 0,01), nitrat runt 5 och fosfat knappt mätbar heller. Trodde de skulle vara mer skygga i början och gömma sig lite bakom stenarna tills de vant sig men så blev det inte – de är framme i princip hela tiden, så pass att jag blev förvånad när jag en gång inte kunde se en av dom för att han var bakom stenarna. Äter bra från första stund – både flingor och artemia. Håller ihop för det mesta, blir lite gruff ibland men ing…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej Har nu surfat omkring i webrymden länge nog nu... komplett sida med otroligt mycket information. en sak som jag bara saknar är en tråd där det står om vad man behöver för utrustning om man skall ha en salt tank hemma. (inte dom trådarna där det står vad man kan ha utan vad man Måste ha) som en checklista ungefär.. blir lättare att få i hop allt då men pumpar skummare uv osv..
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag trodde den gule kirurgen var svår att få vitaprick på? Hur fungerar det med medicinerna, tar korallerna, anemonerna stryk av det?
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, Har testar med både Salifert och JBL, i varje test får jag Ca. 550 och mg runt 1200. Men jag tillsätter endast Ca någon gång i veckan, och trodde att det skulle gå ner efter ett par dagar, men det håller i sig även nästan utan Ca tillsatsen. Så nu börjar jag undra vad som händer, jag trodde att jag hade i för mycket Mg och vilket gick ut på Ca testet, men efter olika test så verkar det stämma. Hur kan jag ha 550 i Ca utan att ens tillsätta värst mycket? Uppskattar hjälpen!
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Vill först säga att tack till er som har satt ihop guider, bl.a tack för budgetguiden. Väldigt lärorikt att läsa om som ny i hobbyn. Har försökt samla in och lära mig så mycket som möjligt. Men precis som där finns lika många akvarie så finns det lika många uppstarter och erfarenheter av uppstarter. Och som ny inom denna hobby så känns det lite avskräckande ibland och det är därför jag gör detta inlägget, för att få tips och råd. Har införskaffat mig ett 180L akvarie med ett eheim 250 PRO cannister filter som jag hade tänkt starta upp ett akvarie där målet är både fisk och mjuka koraller i slutändan. Mina frågor är då. Som ny, är lev…
-
Hejsan! Jag sitter och funderar på vilken kulör man bör ha i sitt överskåp men kommer inte fram till något vettigt. Jag förmodar att färgen kommer att avspegla sig i karet eller? Har ni några förslag så kom gärna med dem. Målar hls Nelson
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tja! Är det någon här som har limmat sitt eget akvarium förut?? vilket rekomenderar ni att limma gavlarna stående på botten plattan eller alla glas kant i kant?? vilket håller bäst??
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hallå har börjat kika lite på olika ballingprodukter och tänkt börja lite smått med de inom en snar framtid. Har kollat en del videos och läst litegrann men verkar ju finnas så mycket så blir mest yr i huvudet 😂 Har bestämt mig för att det antagligen blir red seas foundation och tänkte beställa denna: https://foretagsakvarium.se/product/red-sea-reef-foundation-abc-starter-pack/?v=f003c44deab6 Behöver man någon form av behållare till dessa eller kan man köra direkt ifrån flaskorna? Tycker det verkar så meckigt att hålla på och blanda själv. Samt att det finns en massa spårämnen coloration abc osv. Måste man ha dom på separata pumpar eller kan man b…
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Jag hår köpt en sånt anemon, vet inte vad den heter, och jag undrar om man måste mata den. Isåfall med vad? och en fråga till, varför gömmer den sig? Den har hittat ett hål i stenen och den är där hela tiden, den kommer inte ut.
-
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, nu har vi börjat placera ut det fraggar vi fick, många är det, så jag undrar hur tätt man kan placera dem? Just nu ser ena "berget" ut så här.
-
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Jag skulle behöva lite rådgivning. Valen står mellan att köpa ett begagnat saltkar (inkl alla tillbehör) eller att måttbeställa ett kar och skaffa alla tillbehör separat. Det begagnade skulle gå för 7800kr och är ett Fluval Vicenza 260. Någon som vet om det är ett bra kar? Hur länge har modellen funnit? Är ju lite svårt att veta hur länge karet har varit i bruk hehe. Det nya (70x70x50) skulle jag få hyffsat billigt ändå, räknar med ca 10000kr inkl alla tillbehör. Jag har stora problem med hur jag ska göra...vad skulle ni göra om ni var i den här situationen? Mvh Peter
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
hej hade några frågor om hur man inreder karet bäst! vad kan man lägga på botten innan korallsanden för att få det mindre plant och mer levande (vågigt)... vad kan man bygga revet med förutom LS? kan man ha snäckor på botten? vad kan man använda om man vill ha en blå bakgrund? målar man glaset då?? mvh Tony
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Hoppas att det här hamnar i rätt forumdel.. Jag har än en gång kommit i tankar att starta med salt och har lite funderinga. Ett par direkta frågor men mest egna tankar och funderingar som jag vill få ut. Men börjar med liiite bakgrund iallafall. Jag har alltid velat ha ett eget litet rev men nöjde mig med ett sötvattenskar som jag startade upp för ett par år sedan. Dock har jag utövat denna hobby oerhört passivt senaste året då jag tappade motivationen och intresset för det av olika anledningar. För lite mindre än ett år sedan började jag drömma om ett revkar igen och började läsa om det. Läste igenom massor med trådar och artiklar här på SG och lite andra sidor …
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och använder mig av red sea mature program. och enligt dag 6 så ska jag enligt programmet räkna ut hur mkt KH ökare jag skall tillsätta för att nå upp till 8,4dkh. Problemet är att jag ligger högre ca 9,3 och det har jag gjort sedan dag 1. Det verkar som att programmet räknar med att KH ska sjunka allt eftersom. Men i mitt akvarium så ligger det stabilt på samma nivå! vet någon vad detta beror på? Jag har startat med levande sand och caribsea liferock. mvh Fredrik
-
Hej! Är ny här på forumet. Har hållit på med akvarie en del (endast sötvatten), men har tyvärr inget just nu. Jag undrar om det är några av er som har prövat på kallvattensakvarium? Kanske inte lika färgstarkt som ett tropiskt, men nog lika intressant, med havstuplaner, kabbor, tång etc. Det skulle vara kul att se hur någon har löst det. Och går det att ha våra egna(svenska) koraller i akvarie, eller kräver de djupt vatten, har för mig att de endast finns på djupt vatten. Någon som har länkar eller bilder? Och nej, jag har inte tänkt att pröva det själv.
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan jag e nytt inom saltvatten har kollat lite info på nätet men hittar inte så bra info. nu e min fråga jag har en 350 liter akvarium med borrat hål på 45 mm och underkaret finns en 120 liters akvarium som tänkt använda till typ av filter. nu är frågan vad behöver jag igentligen för jag har en unimax 500 som pumpar 1200 liter i timmen med uvc lampa i pumpen. skummare hur stort vad mer behövs e det krav att använda halogen lampor elr går det bra med T5?? tänkte köra med 4-8 rör med T5 hjälp mig e ni snällla mvh Lars
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
håller nu på att starta upp ett 60L saltvatten. tänkte att ni kunde säga om det är bra det jag tänker använda. 60L alminuimakvarie fluval3 700L/h 25W värmare 2*20W 18.000K 10kg eller mer sten,beror på vad som går i 1-2putsarräkor 1-4 eremiter ser det här bra ut? jag funderar på att köpa en skummare också med jag vet inte(?) tror ni jag ska köpa en till pump?
-
Hej! Jag heter Andreas och nu är det dax för mig att presentera mitt akvarium som är ett Juwel Lido 120. Jag började med att ta bort filterlådan, då jag tyckte att den tog förmycket plats. Lådan satt som berget och mha fiskelina kunde jag till slut skära mig igenom limpunkterna. Jag byggde en ca 4 kg tung revpelare av död levande sten, borrade hål och förstärkte pelaren med pvc och limmade med AquaScape Epoxy. Fyllde akv med saltvatten och lät systemet gå 3 veckor och tillsatte sedan 5 kg levande sten. Körde utan belysning några dagar och ökade sedan belysningstiden från 1 h tills jag kom upp i 8h/dygn. Akvariet hade till en början inslag av kiselalger, fick sedan lite t…
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är det ngt man ska tänka på vid omflyttning av stenar o koraller i akvariet? Kommer vattenvärdena att förstöras av att man grejar så mycket i karet? Finns det några gyllene regler för ombyggnad av akvarielandskapet? Eller kan man hålla på hur mycket som helst utan att behöva oroa sig för att värdena ska paja?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Fick detta i karet lagom till Jul, akvariet är 4 veckor sedan start. Är detta Pods? De är vita i färgen men man kan urskilja ngt grönt i tonen också. Tacksam för svar! / Jonas
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
tja, har filtrerat forumet utan önskat resultat, så jag skapar denna tråd med hopp om bättre lycka. jag har ett 500 liters akvarium med ytterfilter fluval 303 + ett innerfilter fluvar från 3-serien :S men hade inte tänk använda dem i mitt blivande saltvatten jag har även två andra akvarium (tomma dom med) som jag har tänk att bygga sump av senare. så till mina frågor, jag har fått et erbjudande från en akvarie butik att få ett "kitt" till priset av 7000 kr i detta ingår en 1 ytterskummare, 2 cirkulationspump 6000L/H, 3 salt 20kg LS, 4 metallhalogen begagnad men med 2 månader använd lampa,…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! jag undrar om det är någon som har lite tips och råd på hur man kan bygga om sitt sötvattens akvarium till ett saltvatten akvarium? hur jag ska gå till väga med dragning av alla rör till sumpen och om jag måste borra hål i mitt akvarium för det! Och om det finns några bra ritningar på hur man ska göra.för det står väldigt still i mitt bygge behöver hjälp snarast/Mvh Tom
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
har en Sander maxi-skim 300 skummare och luftpumpen som driver den låter som ett j***a sågverk. har ni några tips på hur man kan tysta ner den? tanten är inte direkt imponerad... har köpt en ny skummare som jag går och väntar på, men den sandern måste ju gå under tiden.. tänkte om man kunde placera pumpen i en låda som man täcker invändigt med ljuddämpande material... vad tror ni?
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Någon som har tips på skummare (Utanpåhängande) till Juvel Rio 240L, så påhängningen passar till den översta ramen på Juvelkaren. Tittat på Deltec MCE300 och MCE600.
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hi all, I am a beginner. Just looking for some guidance for my sump/refugium. I was planning on having a slow flow refugium, and a high flow, area for the skimmer. Is this a good idea? Or should I just have the same flow rate through both the Skimmer zone and the refugium? If they are the same flow, then they are all connected in line. But I hear there are fun benifits to having slow flow in the refugium. If they are different flow rates, then they would need to be in separate zones, and each zone would need its own different intake (seel below), which is okay with me. To do this I have designed the sump below, I like it, but I though…
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-