Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by a.nils,

Hejsan. Mitt första saltkar står just nu och cyclar. Allt går bra utom CA, ligger bara på 250ppm. Min första tanke är att testet kanske är för gammalt, ett salifert som går ut i november 2015. Fick det till akvariet och vet inte hur länge det varit öppnat..om det nu spelar nån roll. Använder red sea salt, och det ska ligga på mellan 420-440ppm. Förslag/idéer? MvH Anders

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Saltgörka_,

Jag vill bara veta att jag gjort rätt: Jag införskaffade en begagnad saltmätare (se bild). Hällde några droppar test-vatten på den från min tidigare mätare & kalibrerade in skruven till att nivån på den högra sidan låg på 35. Jag testade sedan att mäta vattnet från mitt akvarium & då visade den att salthalten var alldeles för hög, fast när jag mätte sist med min gamla mätare så visade den att saltet låg på 1020, alltså något för lågt. (Den gamla saltmätare fick jag med när jag köpte akvariet i våras, & jag antar att den i princip aldrig hade kalibrerats) Jag rengjorde även hela min sump för några dagar sedan & bytte samtidigt halva vattenmängden i sumpen s…

3. Guest tompah
    Started by Guest tompah,

Har suttit å spånat hit å dit och slutar med att jag behöver hjälp.. Grubblar över ett nytt salt bygge. Hade tänkt ett kar på ca 500-600L Men tanken slog mig ang sump. att kanske göra en annan lösning med det här karet. Men man vill väll åt någon typ av ytavrinning + ett ställe att gömma tekniken. Är inte helt emot sump iom att jag använder det i mitt befintliga kar.. Men vill prova en annan lösning som man har ut alla fördelar med sump.. men slipper dom nackdelar "som rör utanför akvariet, regnskogsfuktighet i sump skåpet" osv osv.. Tanken flög mig att man kan göra en liten sump rent av i karet?, som rymmer det man vill gömma. Fast samtidigt känns onödigt med en sump …

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by redrobjem,

Jag vet att riktlinjen är 10 kg per 100 liter men jag ska starta ett 350 liters jag kommer inte ha så mycket fisk och inte så stora. Ett par clowner och 3-5 till i liknande storlek eller mindre sen lite koraller och räkor och snäckor och liknande. Räcker inte typ 20 kg ls tro det låter mycket med 35 kg tycker jag. Och en sista fråga hur mycket skitar koraller ner jämfört med firrar?

5. Started by jetstar,

Hej! är i uppstarten av ett nytt akvarium är inte så hemma på salt än men det ska jag bli:-) en fråga här! en kille säljer salt 2x8kg samt levande sten 10kg(som dock är torr alltså inte levande mer) vad är skäligt att betala?? vad kan man bjuda vad kostar salt i butik Mvh

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  6. Hej! Hoppas att det här hamnar i rätt forumdel.. Jag har än en gång kommit i tankar att starta med salt och har lite funderinga. Ett par direkta frågor men mest egna tankar och funderingar som jag vill få ut. Men börjar med liiite bakgrund iallafall. Jag har alltid velat ha ett eget litet rev men nöjde mig med ett sötvattenskar som jag startade upp för ett par år sedan. Dock har jag utövat denna hobby oerhört passivt senaste året då jag tappade motivationen och intresset för det av olika anledningar. För lite mindre än ett år sedan började jag drömma om ett revkar igen och började läsa om det. Läste igenom massor med trådar och artiklar här på SG och lite andra sidor …

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by fotte,

Hej! ny här på forumet och ganska ny ägare av ett saltakvarie blev ett 20liters nano aquael som var på bra pris här i stan! men nu har jag haft det igång i ca 1.5 månader. Nu börjar det ju bli lite grönt på glaset och så och eftersom det är ett så litet kar är det ganska trångt att komma ner och rengöra. Har någon något bra tips för en nybörjare? det är för trångt att komma ner med en såndär handyskrapa som annars fungerar väldigt bra. Kan man slanga över lite vatten och lägga över sten och så i en spann/plastback eller så och skrapa rent och sedan lyfta tillbaka allt? Eller blir detta väldigt stressande för djuren? Är ju nöjd med hur stenarna är lagda men det skulle var…

• 12 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Nille83,

Efter att jag kopplat in en fläkt i "täckglaset" så har avdunstningen kommit igång ordentligt. Jag förstår att man ska fylla på vatten Men tillsätter ni något i det vattnet ni fyller på med? Saltet dunstar väl inte från karet om jag inte är helt fel på det Men ni kanske tillsätter något annat?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by johnsson_82,

Jag är lite sugen på att införskaffa ett nanokar och har tittat på Dennerles Marinus kub http://www.dennerle.eu/global/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=182&Itemid=271〈=en Köper man paketet verkar det vara "komplett". Är det någon som har erfarenhet av det här kitet? Är utrustningen som medföljer tillräcklig för att starta upp ett saltvattensnano?

10. Started by sietses,

Det sitter ju metal vid pumpens propeler med mangnet som borde komma i kontakt med vattnet eller. Vad säger ni om detta ?

11. Started by Orion,

Tjena,vill starta mitt första saltvattens kar,och valde fish only eftersom min ekonomi inte är den starkaste,så helt enkelt: vill ha alla tips o hjälp som finns i princip,så ja förstår hur jag ska börja m m.. akvariumet är på 166 liter Mvh Fredde

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Jpson67,

Skulle va bra om det fanns nån som gjort en bra video på hur man bör gå tillväga med att bygga upp en saltanläggning för oss som är helt gröna, allt från att se hur en bra sump bör se ut och hur man kopplar rör till sump och kopplar in dom olika teknikerna till karet osv, finns säkert på tuben men det vore kul att kunna följa ett sånt projekt på svenska.

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Alex913,

Hallå har börjat kika lite på olika ballingprodukter och tänkt börja lite smått med de inom en snar framtid. Har kollat en del videos och läst litegrann men verkar ju finnas så mycket så blir mest yr i huvudet 😂 Har bestämt mig för att det antagligen blir red seas foundation och tänkte beställa denna: https://foretagsakvarium.se/product/red-sea-reef-foundation-abc-starter-pack/?v=f003c44deab6 Behöver man någon form av behållare till dessa eller kan man köra direkt ifrån flaskorna? Tycker det verkar så meckigt att hålla på och blanda själv. Samt att det finns en massa spårämnen coloration abc osv. Måste man ha dom på separata pumpar eller kan man b…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by ballsam,

får ta över ett akvarie med mått som passar mej (L170xD75xH70). grejjen är att det stått tomt i ett antal år, och är byggt i 10 eller 12mm glas. vågar man dra igång det utan att silikona om det? isåfall.. skall man skära ner det å göra om det helt? som det är nu är det ett ramakvarium, och ser välbyggt ut. silikonet känns "som vanligt".. hur skulle du ha gjort? /Samuel

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  15. Hej allihop. Nu börjar det närma sig uppstart av 240L saltkar och jag skulle behöva tips på vilka tester som är bra att ha till hands såhär i början. Test för pH har jag förstått är mer eller mindre grundläggande (och naturligtvis för salthalten), och även tester för Nitrit och Nitrat? Men mer då? Kanske inte finns något enkelt svar på frågan... All hjälp uppskattas! //Nils

• Gilla
    • 1 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by maltemus,

Undrar lite över ovan förkortningar, vad betyder vad?

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Tonytiger,

hej hade några frågor om hur man inreder karet bäst! vad kan man lägga på botten innan korallsanden för att få det mindre plant och mer levande (vågigt)... vad kan man bygga revet med förutom LS? kan man ha snäckor på botten? vad kan man använda om man vill ha en blå bakgrund? målar man glaset då?? mvh Tony

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Mattias Malmö,

Jaha - så var nytt köksbord på plats och lite ommöblerande avklarat. Innebär att jag nog köper ett Red Sea Max snart - kanske slutet av januari/början av februari. Efter att ha läst på en del så har jag följande plan i grova drag - väldigt grova eftersom jag säkert kommer att få nya idéer och ny information under resans gång så att säga. Med "start" menar jag nu inte från dag 1 naturligtvis, utan bara det att jag funderat lite mer på kanske det som ska hända de första 6-12 månaderna. Koraller: Start - först tänkte jag skaffa lite skivanemoner och knappar och kanske nån annan mjukkorall som uppfyller de allmänt lämpliga kriterierna (min plånbok, min kunskapsnivå för tillfä…

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by Tompa,

Hej Har nu surfat omkring i webrymden länge nog nu... komplett sida med otroligt mycket information. en sak som jag bara saknar är en tråd där det står om vad man behöver för utrustning om man skall ha en salt tank hemma. (inte dom trådarna där det står vad man kan ha utan vad man Måste ha) som en checklista ungefär.. blir lättare att få i hop allt då men pumpar skummare uv osv..

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by Gnarkill,

Kan man använda vanligt fönsterputs till att rengöra utsidanpå akryl akvarier, typ clown hotell och så?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by Hank61,

Hej! Jag har en Doris som vi konstaterade i lördags ha pricksjuka. köpte Odinex på Zoo, Bromma en 3 dagars kur. satte igång UV lampan i onsdags sen igår så simmar den omkring vid ytan och kippar efter luft. Är det sviter av pricksjukan. Min sambo upptäckte en clown som var död i morse. Har inte kollat vattenvärden ännu. Tankar, råd!!

22. Started by Saltwater,

Hej, Vad jag förstått blir en saltvattensanläggning en rejäl energiförbrukare - hur löser ni detta vid strömavbrott? Vad skulle exempelvis hända om allting stannar och temperaturen sjunker (vet inte hur mycket det kan sjunka i ett kallnande hus, men om man utgår från ett 375 liters kar med utgångspunkt på 26 grader?).

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by koaala,

Ska ny bygga om och skicka mitt nyvarande kar på ca 10 år 150 liter till pension. Jag har aldrig silikonat om den och var jätte rädd att den börjar läcka när som helst. Ska ge den till gerbiler istället och ha en ny 250 liters till saltvatten. Har faktist beställt en från Tyskland och betalade bara 1700 för den inklusive frakten. Håppas bara att den är hel när den väl är framme. Köpte ett bokhylla med skåp från antikvariaten för bara 250 kronor, som jag färgade och lackade om, så att jag fick både skåp och kupa till karet. Hyllorna fick jag så klart bygga om lite att den ska passa. Tidigare hade jag sumpen bakom i karet men den gången har jag bestämt mig att ha den i skåp…

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Linnex,

Är en del att fixa innan jag startar skarpt. Ytavriningen är tyst men jag tycker det låter mycket från röret i sumpen. Jag har gjort ett vattenlås i sumpen men det skvalpar bra inne i röret.... Har ni lite tips hur det går att tysta ner det? Har även någon kopplinger som inte blivit tätt som får limmas om samt att jag måste jobba lite på att tysta ner pumparna. Sedan gjorde jag en kanon grej. Borrade inte returen för att hindra baksug. Naturligtvis lyckades jag glömma att dra av rörbiten som sticker ner i akvariet när jag stängde returpumpen 5:e eller 6:e gången... så nu vet jag hur det blir när man flödar sumpen :-$

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Karin W,

Hej, jag har en fisk som har varit sjuk en längre tid. Det är alltid svårt att veta hur jag ska agera. Först låg hon gömd i ett par, tre veckor, men sedan några dagar ligger hon längs framkanten. Hon har varit jättefin ända tills hon började bli sjuk men nu börjar hon se riktigt mager ut. Hur gör ni när en fisk blir sjuk? Jag hade hoppats att hon skulle pigga på sig, men nu har det gått så lång tid att jag börjar ge upp. Jag funderar på om hon har kommit fram för att hon ska få hjälp? Vad göra? Känner mig alltid ledsen när fiskarna blir sjuka... 😥

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.