Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag ska ta upp akvariehobbyn igen och funderar på ett saltvattenkar. Dock, ett par frågor som jag inte hittat svar på trots idogt sökande på detta eminenta forum: 1: Hur mycket levande sten behövs i uppstarten? (Eller är det en fråga av "hur långt är ett snöre?"-typen?) Detta är ju en av de stora utgiftsposterna, och jag vill gärna hålla en, låt oss säga, låg ekonomisk profil. 2: Hur klarar sig karet på egen hand? Jag tänker på semestrar etc, om man är borta tre-fyra veckor? (Vi bortser här från risker med elavbrott etc, de inser jag naturligtvis. Men om vi antar att allt fungerar som det ska?)
-
- 7 svar
- 954 visningar
-
-
Hur går man tillväga för att borra genom glaset i ett akvarium? Vilka borrar används? För rör genomföring till sumpen.
-
- 16 svar
- 1,6k visningar
-
-
hej alla! Jag går runt i tankar att starta ett saltkar. Har ett alukar på 310 liter med standardmått. min fråga. är det bara att köra eller ska man göra något åt aluminiumet? borde gå att täcka med diverse olika hjälpmedel ex. transparent silikon eller plastfärg (epoxi) Tacksam för vänliga svar
-
- 2 svar
- 788 visningar
-
-
Som rubriken lyder, så har jag funderat på vad man skall köra på, jag har ett 60 l akvarium. Jag funderar på att köpa en armatur som monteras på akvariet, men lämnar stora delar av akvariumet öppet. Eller om jag ska bygga något eget i den befintliga kåpan. Jag vet inte vad som anses vara bäst. Vad är för och nackdelarna med dessa två metoder. MVH
-
- 3 svar
- 810 visningar
-
-
Hej. Jag har satt på en ljuddämpare på avrinningsröret ner till sumpen idag men efter de så har de börjat komma massor med mikro små bubblor upp i akvariet från sumpen. Har någon nån ide varför? Mvh Mikael
-
- 13 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ska till o köpa någon/några sandvändare. Tänkte höra vad som är bäst eller rekomenderas
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
-
-
Nu börjar det äntligen röra på sig, när man fått lite mer tid i slutet på semestern! All utrustning jag tänkte ha i starten är fix o klar och jag är mitt uppe i slangdragningen till svärmors stora förskräckelse. Har dock stött på ett litet problem, då hålet i bänkskivan är för litet för ett par kontakter, så jag måste koppla loss UV-staget och skjuta hela karet åt sidan för att borra upp lite extra. Fick mina streamers på posten i går. Den utrustning jag kommer att använda är Streamers: Koralia 4 – pumpar (2st a 4600 L). Jag sätter inte den ena i cirkulationsfacket som jag tänkt, jag tar ev LS där i stället. Det ligger ändå två pumpar i det facket som det ser ut. Övriga p…
-
-
Jo är som så att jag ska bygga mig en sump (3 fack) det första typ som ett droppfilter med bio bollar, det sissta som klarvatten kammare med pump i (kanske med några växter i, få se) Vattnet kommer att tvingas att gå igenom en filtermatta mellan fack 1 och 2, Men vad ska man ha i det 2:a facket (filter media, har hittat skisser där det ska vara biomax men har inte listat ut vad biomax är för något), andra facket kommer att ha vattentillförsel ifrån botten på facket. Kom gärna med ideer på konstruktion samt vilka filter material man ska ha var i sumpen. Har även funderat på att ha ett sandfilter på returledningen ifrån sump till kar, vad tror ni om det? eller är det onödig…
-
- 2 svar
- 823 visningar
-
-
-
Hej. Jag är ny här och köper på mig teknik mm för att starta mitt första saltvatten. *Spänd* Vilka tester behöver jag köpa för en uppstart? Är fabrikatet viktigt? Jag såg ett Tetra Marine test 5 in 1 för en billig peng. Och Sierra hade ett kitt med 9 tester. Men killen i butiken sa att jag bara behövde tre till att börja med, det är ju OK, men när i så fall ska man skaffa fler tester?
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Är ny här på forumet och köpte karet idag. Det är ett beg. Aquael Reef Max 105 Tog med det mesta av vattnet, så man skulle få en bra miljö från starten, får se hur det artar sig. Har lite frågor angående livet i karet. 1: Såg efter några timmars studerande av karet något som stack ut ifrån ett hål i en av stenarna. Det var 2 st armar som är vitaktiga med svarta band. Vad kan detta vara ? 2: Den här röda saken, vad är detta? Alg ?
-
- 16 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej, Jag har ett clownhotell som var mitt första. Efter att jag flyttande en hel del valde jag att stänga ner detta för att ställa iordning det när jag är fast på ett ställe:) Jag har nu en liten fråga som jag gått och funderat lite på. Syreslangen som matar in syre för skummaren kunde ibland ''säcka'' igen. Dvs. att man vanligtvis hör hur pumpen jobbar och det kommer "bubblande" ljud från slangen som är ca. 0,3cm tjock. Och då skummar det på utav bara h-vete. Men sedan så efter ett tag så slutade bubblandet ljuda och skummaren gav inte ifrån sig något skum. Vet någon vad detta kan bero på? Har det med saltet att göra? Minns att jag blåste i syreslangen o så var det iblan…
-
- 3 svar
- 753 visningar
-
-
Hej.. Efter att ha kört sötvatten i snart 10 år så kände jag att det var dags med lite nya utmaningar. Det började med att jag hade ett gammalt repigt 100-liters och en passande bänk som jag tyckte skulle bli en bra start. Började med att beställa ett akvarium som passade bänken perfekt, 75(L)x40(D)x50(H) och en massa teknik, skummare, UV-C filter, reaktor för rowaphos eller pellets, osmolator och en returpump. Tog inte lång tid innan jag insåg att bänken som jag hade aldrig skulle kunna rymma en sump+20-litesdunk med RO-vatten och allt annat. Började bygga en bänk som skulle rymma allt, den blev 75(L)x55(H)x50(D) och då kändes det lite snopet att inte ha ett akvarium …
-
- 0 svar
- 434 visningar
-
-
-
Hej Hej Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar. Jag har länge gått och tänkt på det, då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har tidigare bara haft sötvatten. Jag vill starta ett saltkar för att jag tycker det är väldigt fint, fast allra mest för att jag tycker det är väldigt intressant. Jag har inte den största budgeten, därför har jag valt att köpa in lite grejer undan för undan, då jag inte har råd att köpa allt på en gång. Det enda jag har för tillfället är ett nytt 60 l rektangulärt akvarium som jag köpte för 500 kr. Jag har tänkt att lista lite olika prylar som jag har funderingar på att köpa in, och ni är mer en välkomna att dela med er utav era k…
-
- 6 svar
- 734 visningar
-
-
Verkar ha något problem jag inte kan lokalisera. Mina värden i karet är bra och alla koraller växer och frodas. Har heller inga problem med mins äldsta invånare 2 clowner och en salaris. 2 putsarräkor och en pepparmintsräka mår också bra. Men för ca en månad sen skaffade jag en sixline och en blå djävul. Sixlinen verkade må super när den kom i karet och åt jättebra. men efter ca en vecka så försvann den bara... och den blå djävulen hade någon form av svampinfektion redan när jag slättpe den i karet (såg inte det i butiken). Den verkade dock må bra tills igår när jag fick se den på botten, andades mycket snabbt och idag är den död.. Har tidigare också förlorat ett par be…
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej. Nu ska jag byta vatten för första gången i mitt nya stora akvarium. Jag undrar om jag måste ta ut alla 10 procenten vatten på en gång och hälla i nytt vatten, eller om jag kan ta bort typ 5% och sen hälla i och ta dom andra 5 procenten direkt efter? Jag frågar för jag inte har så många hinkar för att kunna få 10% vatten Mvh Mikael
-
- 4 svar
- 680 visningar
-
-
Har försökt läsa en del om saltvattensakvariets behov av belysning men blir bara förvirrad. Vissa anser att man klarar sig med lysrör, andra vill ha LED och några tycker att MH lampor är det bästa. Eller en kombination i vissa fall... Går det att lägga ett minimikrav för ett akvarium med måtten 160 x 50 x 50 cm? Eller är det helt beroende på invånarna i akvariet? Det som oroar mig är i slutändan elräkningen och kostnaderna för byte av lampor... Mvh, Simon
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag har nu också lyckats fastna för det här med saltvattensakvarium. Egentligen har jag fastnat för åtminstone ett par år sedan, men det är först nu jag faktiskt gör något åt det. Min första plan var att köpa ett färdigt paket, JAD 58l, och ha på köksbänken. Men det visade sig bli några cm för högt och förmodligen opraktiskt så det gav jag upp direkt. Så bara för att gå åt andra hållet så blev det ett 240l akvarie i andra ändan av köket med god sikt från vardagsrummet. Det står mot en skorsten som används, men med 10 cm luftspalt så det blir inte för varmt, 25 grader när jag eldar på ordentligt. Saltvatten är som alla vet väldigt dyrt, så jag tänkte ta det väldigt lu…
-
- 15 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har i dagarna startat upp mitt första salt kar. Det blev ett ca. 100 liters 60x40 kar med en btn liknande bakrund som jag hade lite planer för. Värmare och skummare är (än så länge) ner tryckt i bakgrunden tillsammans med en retur pump på 600L/H. Tanken är att jag ska plugga dom vanliga inloppen till renings delen och fräsa ur spår övertill för att få en ytavrinning till skummaren. Anledningen att jag har en returpump i botten var för att slippa microbubblor, men har inte fått till det helt än. Förhoppningen är att kunna köra det så "rent" som möjligt i karet. Har precis fått i LS och sitter som ett barn o kikar efter levande saker än så länge. Innehåll än så länge. Seio …
-
- 70 svar
- 9,2k visningar
-
-
Hej. Jag har köpt helt ny live sand (Natures Ocean). Efter att studerat ett klipp på Youtube så vill jag gå denna rutt med djup sand. Det jag ber om: är det någon i Kristianstad, Hässleholm, Älmhult eller Markaryd trakterna som kan tänka sig låna ut 1 eller 2 av sina redan inkörda levande sten till mig under uppstarten så att de gynnsamma bakterierna kan överföras till min nya sand? Jag både hämtar och lämnar! MVH!
-
- 0 svar
- 466 visningar
-
-
Med vattenbyte om ni har lite större burk.... Lagrar man saltvatten i dunkar, eller vad gör man.... /Bosse
-
- 17 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej Guiden, Har precis startat upp mitt lilla akvarium Det har cyklat lite drygt en månad och alla värden ser bra ut, jag köpte LS som hade gått i ett par månader så det kom aldrig ngn direkt topp. I sumpen har jag skummare, caulerpa, fosfatremover i strumpa samt lite LS , men inget annat. Har även automatisk påfyllning av osmos vatten. Byter 10% vatten varje vecka, matar lite och tar det försiktigt som man ska. Har efter 4-5veckor börjat med ljus ca 2h/dag och ska öka sakta så jag inte får för mycket alger. Det jag undrar lite över är att det är mycket små "organismer" som far runt i vattnet, ser ut som väldigt väldigt små saltkorn (dålig beskrivning) Finns det något s…
-
- 23 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej, Har nyss beställt mig ett helglasakvarium med måtten 75x50x50 (LxDxH) med tre sidor optiwhite-glas, men har lite svårt att bestämma mig om jag ska köra med svart- eller klarfärgad silikon. Vad kör ni med? För- och nackdelar? Det känns som klarfärgad silikon ger en snyggare helhetsbild, inte så mycket som distraherar, men hur är det med algbildning? Blir det klara silikonet fullt med alger är det ju inte så snyggt enligt min mening. Jag har några dagar på mig att göra mitt val.. /Daniel