Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Aquaman,

Hej Jag har aldrig haft ett saltvattenskar innan men är nu väldigt sugen på att skaffa ett. Jag har inte utrymme nog för att skaffa mig ett stort akvarium som jag egentligen skulle vilja utan jag tänkte satsa på något i stil med ett moddat Mollyhotell eller en JBJ Nanocube. Det som helt och hållet styr mitt val eller ens gör det möjligt för mig att skaffa ett saltvattenskar är om jag även kan få det tyst i drift. Därför undrar jag om det är någon som har erfarenhet av något saltvattenskar i denna storlek och kan rekommendera något, samt om ni har några bra tips på hur man kan göra det så tyst i drift som möjligt. Hade varit jättebra med lite tips!

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  2. Started by edda124,

Hej jag har en nybörjar fråga om man ska köpa lite tillsattser eller annat och köra med så står "recepten" per ml/100 liter ex men när man räknar ut sin vatten volym ska man dra av för sand och sten och hur räknar man då ungefär. ex jag har ett 30 liters akvarium med 2 kg sand och 3 kg sten det är ju säkert 26-27 liter vatten men ska man räkna på 30 liter endå eller hur gör ni ??

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by Fredrik V,

Hallå, Någon som kan ge bra tips på diskret och bra skummare till ett 250 liters akvarie? Har ett 100 liters sedan tidigare så känner att jag behöver uppgradera. Vill gärna ha en mindre diskretare skummare som inte tar så mycket plats. Har funderat på om man ska använda Tunze Comline DOC Skimmer 9004 skummare tillsammans med innerfilter Tunze Comline 3162. Dessa säljs ju i ett paket. Men har blivit avrådd att använda innerfilter, är det så dåligt som alla säger? Tacksam för tips!

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,1k visningar
  4. Hej alla! Jag har nu ett Lido 200 med malawi i. Då jag inte har plats, eller min fru hävdar att vi inte har plats för ett akvarie till så tänker jag använda det befintliga och göra om till ett saltvattenskar. Nu behöver jag er hjälp med tips och idéer! Då jag sett att alla nya får frågan vad man har för syfte med akvariet så svarar jag så här: Levande sten, några enkla nybörjarvänliga fiskar, typ ett par clowfiskar, eremitkräftor och liknade, någon anemon. Fisk kommer stoppas i när akvariet är redo för det. Nu till det första jag vill ha tips och idéer till, TEKNIK Jag vill dölja tekniken i karet, blir ingen sump utanför. Funderar på antingen en svart plexiskiva eller btn…

• 6 svar
    • 2,3k visningar
  5. Started by edda124,

Hej jag skulle behöva lite tips på ett bra nybörjar nano som är komplett allt i ett kar för runt 3000kr jag har tittat på några skulle ni rekomendera nån av dom eller nåt annat ?? http://www.ebay.com/itm/NUVO-AQUARIUM-FUSION-NANO-10-FULL-KIT-W-LED-LIGHTING-INNOVATIVE-MARINE-/131889895597?hash=item1eb54018ad Aqua medic Yasha aqua el 30l nano eller så har dom den här utan lampor http://www.ebay.com/itm/NUVO-AQUARIUM-FUSION-NANO-20-TANK-ONLY-INNOVATIVE-MARINE/131889899898?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D41375%26meid%3Dea49fb3b2ea04c2ab871e64cc2e87f99%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D6%26mehot%3D…

• 6 svar
    • 969 visningar
  6. Started by Wigge,

jag har ett 32 liters nano kar som varit igång i 1,5 månad nu. och har haft mina 2 clownfiskar i sedan start. men de har nästan under hela tiden "chippat efter luft", de öppnar och stänger munnen jätte snabbt och står bara stilla i ett hörn(iblande gör de ej det utan verkar må jätte bra och simmar runt). Men det konstiga är att vattnet borde vara syrerikt efter som jag har bra fart på vattnet med en koralia nano 900L/h+returpump. ja så har bra fart på vattnet. så frågar er lite mer rutinerade vad det kan vara?=) Skriv om ni vill ha bild på det=) MVH Wigge

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  7. Started by Matthias_H,

Har ett juwel lido 120 liters med tillhörande filterhörn och undrar hur ofta ska man tvätta filtren ? Och hur ofta ska man byta filter ??? Vadden har jag bytt ungefär en gång i veckan :-) tacksam för svar

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  8. Hej, jag har släppt ner en goby och en räka i akvariet idag. Tyvärr hamnade de en bit ifrån varandra och nu hittar de inte den andra. Kommer de hitta tillbaka till varandra, eller kan jag hjälpa dem på något sätt?

9. Started by edda124,

Hej allihopa jag köpte 3 fiskar från lokala fiskhandlaren för nån månad sen 2 st clowner och en gramma alla var väldigt små. I samma veva gick en pump sönder till returen jag har ett rsm 130 så jag hade en lite mindre jag tog så länge men. Blev lite för dålig cirkulation och då kom det också lite cyano på en sten så jag tänkte jag behövde mer cirkulation och tog skummar pumpen från original skummaren. Och efter 1 vecka försvann clownfisken jag testade vattnet värdena såg bra ut. Tänkte inte inte mer på det och försökte leta efter Jan men såg han inte nånstans sedan 1 - 2 veckor senare försvinner gramman med och jag testade vattnet igen såg okej ut och pumpen slutade funge…

• 6 svar
    • 998 visningar
  10. Started by Reryd,

Hej! Jag vill starta ett 200l akvarium men är lite osäker på vad som är mest prisvärt. Lägger gärna när lite mer pengar så jag får ett snyggt. Hade tänkt mig ett red sea reefer 250 eller red sea max 260e. Är dessa bra? Är de värda priset eller har ni något annat förslag?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  11. Titta först på bilden. Det är ett Red Sea MAX C-25. Som ni ser på bilden så är denna lösningen kanske inte den snyggaste. Mitt problem är att när solen börjar gå ner så får jag ljuset rätt in i karet i ca 2 timmar. Det går ej att flytta karet. Någon som har ett het tips hur man kan lösa det?

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  12. Started by Nille83,

Någon som vet några bra butiker på vägen? Zoogiganten - Lomma Håkanstorp Zoo - Malmö Fyll gärna på listan.

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  13. Started by Remih,

Hej! Tag tänkte snart köra igång mitt nya kar och tänkte använda mig av Lasses metod! Har läst igenom den några gånger och har letat på nätet men kan inte hitta att man kan köpa nitrat någon stans. Är det någon som vet var man kan få tag på det? Tack på förhand Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 694 visningar
  14. Started by Micke81,

Hej! Skulle behöva lite hjälp. Köpte ett nytt kar för 1 vecka sen. Jag har fyllt karet men har problem med vattennivån i sumpen och i karet. Har 2 rör ner till sumpen och 1 upp. Sitter 1 kran på ena röret ned. Försöker att hitta rätt inställning på kranen men får det inte att funka. Antingen sjunker vattennivån i sumpen så att returpumpen kommer ovanför ytan i sitt fack. Och öppnar jag kranen för mycket så sjunker nivån i överrinningsboxen. För vad jag har förstått så ska det rinna ner vatten i båda rören till sumpen. Gör jättesmå justeringar men får det inte att funka. Nån som har nått tips vad jag gör för fel??

• Gilla
    • 6 svar
    • 574 visningar
  15. Started by Hultis,

Halloj! då står man där och funderar som nybörjare, vilket ska man välja? någon som har några synpunkter/ egna erfarenheter av dessa två test kit?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Torreador,

Hej på er Jag är total nybörjare på saltvatten men har funderat på det länge. Har dock inte haft plats för ytterligare ett kar. Just nu har jag 4 st kar igång hemma. 1 260 lit Malawiciklider 1 54 lit yngelkar till Malawi samt Endlers guppy 1 30 lit svartvatten med Merah och räkor 1 17 lit som för tillfället bara inhyser en liten ancistrus som ska få flytta över till yngelkaret. Sååå med andra ord blir mitt lilla 17 liters kar tomt.... Kan man göra något trevligt nano-saltvatten?? Kan ni ge mig tips och råd på hur jag kommer igång och vad jag kan ha i osv. Kan jag använda den belysning och pump som är i nu? Tyvärr står det inget märke eller annat på något men jag lägger i…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by hejhej123,

Hejsan skulle vilja sätta igång ett saltvattenskar och tänkte se vad ni har för tankar och erfarenhet av detta kar som jag har hittat https://herkuleszoo.se/shop/product/nano-reef-30liter-vit?tm=akvaristik&sm=ttps://www.herkuleszoo.se/akvaristik/akvarium/nano-startset kan man klara sig på detta paketet eller är där mer grejer jag behöver till ? tar mer än gärna emot all info och råd jag kan få tack på förhand

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  18. Som topic lyder! Hur tusan får man till ett tyst akvarium o man använder en rollermat, hur mycket vatten som går igenom rollermatten är ju inte konstant. Detta leder i sin tur såklart att hur mycket jag än ställer in med avrinningen så kommer det aldrig bli bra. Tips och idéer mottages gärna Eller är det helt enkelt så att en rollermat är döden för ljudvolym?! Har två 32mm rör ner idag med membran ventil på det primära röret ner. Utan rollermaten så är det busenkelt att hitta jämvikt mellan avrinning och returflöde.

• 6 svar
    • 710 visningar
  19. Tjenare. Ska snart starta upp mitt första kar och undrar hur ni brukar göra med död levande sten? Jag har beställt lite "död" levande sten, som jag ska köra in med massa vanlig LS. Den döda kanske utgör 30% utav total mängd. Hur brukar ni göra innan ni lägger ner den döda stenen? Brukar ni koka/tvätta? Lägga i blöt nån vecka först? /Per

20. Started by Nille83,

Idag byter jag 10% på 14 dagar. Jag har en avdunstning på ca 4 liter per dag. Gör jag fel med mina vattenbyte? Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

• 6 svar
    • 1k visningar
  21. Started by DennisL,

Ok, ytterliggare en fråga:). Har byggt en bänk i 20mm mdf och satt på ikea köksluckor, men vet inte vad jag ska göra på insidan av bänken där sumpen ska stå. Har förstått att det inte är bra att måla, pga antimögel i alla färger. Är det bättre att lämna mdf:en obehandlad i sumputrymmet? Kommer den inte att svälla och bli förstörd av vatten som dunstar från sumpen? Vad är bäst att göra?

• 6 svar
    • 1k visningar
  22. Started by Neostar,

Hittade två st sånna här saker i mitt kar imorse vad är det, ser lite äckliga ut faktiskt, å säg inte att det är något skadligt det med för då brytrer ja ihop. Det räcker med majon anemoner glasrosor och skivanemoner i mitt kar. Vad är detta:

• 6 svar
    • 937 visningar
  23. Started by jetstar,

ett problem kommer sällan ensam:-) har ägt akvariet i tre dagar och redan bytt ut saker för 2000kr sammanlagt!! hursomhelst så har mitt ena lysrör börjat flimmra! det står i locket "replace with 55w t5 blir lite förvirrad för när jag skgooglar på t5 så ser dessa rör inte alls lika ut! mina rör är så att säga dubbla glasrör med en kontakt i ena änden. sen ser jag att det fins något som heter faunamarin AS duo på 80w på tritonär det nåt som kan passa?? Mvh

• 6 svar
    • 938 visningar
  24. hejsan! har suttit och läst vad ni skriver och blir skapligt imponerad över hur duktiga de flesta här verkar vara så tänkte att jag söker mig hit för att ta hjälp ifrån er då jag är på ingång att starta igång ett saltkar. Har kört sötvatten ett bra tag nu och intresset för salt har alltid funnits där. men inte riktigt vågat men så tänkte jag.. Nu jävlar ska jag allt ta mig i kragen och starta igång ett. har införskaffat mig ett 660 liters akvarium som jag tänkte starta igång till ett saltvattenskar. men det har gått sötvatten i hos tidigare ägare så finns ju inte borrat för sump. Men tänkte iaf dra igång det till en början så får jag skaffa mi…

• Gilla
    • 6 svar
    • 732 visningar
  25. Started by NL,

Hej Jag har sedan ett tag nollat mitt nitrat och fosfat (i alla fall enligt Salifert tester...). Jag har antagligen jobbat ner värdena med VÄS. Därför tänkte jag prova tillsätta nitrat eftersom jag tycker mina mjukkoraller inte växer någonting. Jag hittade ett recept på nitrat här på forumet där man blandar salpeter och vatten. Mina frågor: Ska man stänga av skummaren när man doserar nitrat (min skummare fick nämligen spel och fyllde koppen på en natt efter första doseringen)? Ska man helt sluta med VÄS när man doserar nitrat. Jag tänker att de motverkar varandra!? Eller dör för många av mina goda bakterier bort då? Tacksam för tips

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.