Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej, som topic. Eftersom jag har ett clownhotell med välvd front, så gör det ju saken inte enklare. Har försökt med typen plastskrapa eftersom jag misstänker att rutorna är av plast. Har dessutom en platta på skaft med någon "scotchbrite" yta. Hur gör ni?

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  2. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 28,5k visningar
  3. Started by Aquaguy,

Går det att ha en eremitkräfta i ett 5-10 liters nano?

• 3 svar
    • 710 visningar
  4. Jag har väldigt mycket alger i mitt akvarium på både stenar och gruset. Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips på en bra städpatrull och hur många av varje och så vidare... Jag skulle även gärna vilja ha tips på andra fina, snälla, rev vänliga och TÅLIGA fiskar som passar bra till en nybörjare som jag. (ni får gärna komma med förslag på lätta koraller också om ni vill) Detta är lite svårt för mig eftersom jag inte har någon affär i närheten som har saltvattenssaker hemma, utan de får beställa grejerna som jag vill ha. Så jag har egentligen ingen att fråga eller inget att titta på. Jag har ett akvarium som är på 576 liter och som varit igång i ca 5 månader. Det ända "filt…

• Gilla
    • 16 svar
    • 1,4k visningar
  5. Started by dimaz,

Har införskaffat ett Juwel Lido 200 och funderar på sump men vill inte borra i botten. Funderar på ytavrinning, tips på något bra sätt att lösa detta??

• 8 svar
    • 1,9k visningar
  6. Started by ubjs,

Vad är det på stenen? Mvh Urban

• 4 svar
    • 2,1k visningar
  7. Started by BrauAG,

Hur lång tid tar det innan det mjölka vattnet blir klart?

• 1 svar
    • 388 visningar
  8. Started by Thefisherman,

Eftersom jag fick Sånna snabba och bra svar innan så frågar jag igen varför denna korall ser ut som den gör och inte blommar ut som den var i affären. Vart i mitt akvarium 6 dagar

• Gilla
    • 5 svar
    • 988 visningar
  9. Vi har kört med red seas reef mature startkit sedan 3 veckor tillbaka. Den är på 21 dagar och vi har följt den till punkt och pricks förutom när det gäller kh koralline då vårt kh alltid legat på runt 11. Kör med levande sand och ingången levande sten som är full av mikroorganismer. För 5-6 dagar sedan tänkte vi att algblomningen ökat markant. Grönalger som betedde sig som damm på alla rutor. Direkt man skrapat var det tillbaka igen. För ca 3 dagar sedan blev vattnet extremt grumligt och vi fick tips av att sluta med nopox och mäta nitrat och fosfat. Nitratet låg på 0 och fosfat 0.5. Vi gjorde då ett vattenbyte på 40 liter, men det är fortfarande g…

10. Started by Leoparden,

Någon som kan bedöma vilken sorts alg det kan röra sig om på dessa (dåliga och otydliga) bilder? Den vita stenen är ny, revkeramik, och ställdes in för ett par dagar sedan. Även gorgonian är ny...

• 6 svar
    • 733 visningar
  11. Started by urcellen,

Hej har ett red sea 130 som jag startade upp för 1 månad sen med levande sand och 22 kg levande sten.Det fick gå 3 veckor sen köpte jag 2 clownfiskar.Har nu 0 Ammoniak och 0 Nitrit men ett Nitrat värde på 25 ppm med Salifert test.Antar att själva cyklingen har kommit till 3:e stadiet Nitrat stadiet.Kommer Nitratet att sjunka av sig själv framåt?Bör jag göra något vattenbyte nu? Har inte bytt något vatten sedan uppstarten.

• 1 svar
    • 560 visningar
  12. Guest bill
    Started by Guest bill,

Tänker bygga ett saltvattens kar. måtten L190+B80+H70 =840 eller L190+B70+H70 =735 var av 40cm sump=224/196 liten tanke på ljuset med olika bredder vad är bäst. Sen vill jag ha hjälp med teknik pumpar skummare osv. räker sumpen till.

• 1 svar
    • 844 visningar
  13. Started by AcidwizZ,

Finns det någon säker färg att måla trädetaljer som ska hänga över akvariet med? Jag tänker bygga en överdel till akvariet och skulle gärna vilja veta. Var till färghandeln idag och jag blev inte speciellt övertygad av deras kunskaper. Bla så sade en firma att man kunde använda vanlig (Becker)våtrumsfärg. När jag var påen andraså ringde dem till Becker och enligt dem så fanns det ingen färg i deras sortiment som skulle passa för ändamålet. Dvs giftfri som garanterat inte släpper ifrån sig något. På en tredje firma så trodde expediten att envattenbaserad lackfärg (Alcro) skulle gå att använda, bara man lät den härda tillräckligt. Vad ska man tro om detta, något motsträvig…

• 17 svar
    • 4,4k visningar
  14. Started by Chabo,

Hej Hej Här är som sagt ytterligare en nybörjare på saltvatten. Har funderat på saltvattenskar ett bra tag nu men måste erkänna att jag har lite svårt att hänga med i svängarna vad gäller all denna teknik. Böcker säger olika och samma sak här så jag är lite rådvill. Tanken är att jag ska göra om mitt 220 l sötvattenskar till salt. Har funderat på en Deltec MC500 vad gäller skummare 0ch Aqua Medic Ocean runner 3500 eller aquarium system New-jet 3000 vad gäller pumpar. Är det någon som kan råda i dessa val? Skummaren är jag tämligen säker på då jag ska skaffa ett juvelkar vid ett senare tillfälle och dett är (vad jag vet) den enda skummaren som man kan gömma inne i karet p…

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  15. Started by Gnarkill,

Varför tappar Min LS sin färgladhet och blir fulla med alger och ser bara förjävliga ut?? köpte lite mer nya stenar för snart 2 veckor sen och när jag fick dom så var dom riktigt färgglada och skit fina! nu ser dom ut som fan! bruna och fula och det är inge snyggt!

16. Started by taxi3000,

Hej igen... Jag är lite osäkert om hur många watt mh lampa behöver jag till min kar?

• 7 svar
    • 855 visningar
  17. Started by Pear,

Någon som kör med Overflowbox Tunze eller liknande till sumpen. Nyfiken på hur det fungerar och hur det ser ut när den är installerad. Har funderingar på att uppgradera med detta.

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  18. Started by Utstrand,

Hejsan. Tänkte att det kunde vara bra med en liten guide i de grundläggande. Här finns det ju så många med erfarenhet.. Men minst lika många nybörjare med frågor. (Jag är en av dom) Men t.ex. hur mycket cirkulation, hur kraftig skummare, grundljus, LS, sand, osv. Röd lista på sånt man bör undvika i karen. tex stenar mm. Vet att det finns ungefär lika många teorier som saltvattensägare. Men vore trevligt ändå, kanske finns några grundregler.. Vore trevligt med dom samlade på ett ställe.. Själv har ja hört att de ska vara Vattnet ska cirkulera minst 10 gånger/h.. 10% Levande sten. Inte så stor frågetråd (gojsa ner sig i en sak) utan mer teori..

• 1 svar
    • 673 visningar
  19. Started by mojjan,

Nu är det dax att prova lite större kar. har kommit över ett 720 liters ramakvarium som är borrat och även siliconat fast glas runt alla lister. Ska använda mig av mina gamla grejjer till en början. Saker som finns förtillfället: 720 L Alukar 100 L sump 1x400 Watt 20000K Radium lampa 1x250 Watt 14000K Blv lampa 4x39 watt Osram 67 2xDeltec MC500 skummare 65 Kg levande sten

• 2 svar
    • 775 visningar
  20. Nu är det bestämt. Nu ska skaffa mig en saltvatten. jag orkar inte kolla på salvatten akvarium på youtube längre. ska köpa en 125 Ltr begagnad. + en hemmabyggd sump. 1. hur många fiskar kan jag ha om jag har bara clownfiskar? 2.Hur många fiskar kan jag ha om jag har blue tang och yellow tang + clown fiskar? hur många av varje? 3. om jag köper nyfödda fiskar ungefär 6 mån gammal hur länge tar det för en clown/bluetang/yellowtang att växas till en vuxen? tack så mycket

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by j sjögren,

Efter att ha kört växt akvarium ett tag blev jag lite sugen på att skaffa ett salt.Snabbt ett besök till butiken och införskaffade ett 105l Aqua el Reef Max. Karet har varit igång ca 1vecka med enbart vatten och 5 dagar med ca 10kg levande sten. Nu är frågan om jag skall börja att ha karet tänt? Hur lång tid bör det var tänt i början och när skall jag öka ljus timmar? Funderar på att ha det tänt 2 timmar och öka med 1 timma/vecka.Bör karet gå flera veckor innan jag stoppar i någon form av Korall/anemon? Tacksam för alla råd jag kan få, det är lite knepigt att få in alla nya saker i skallen.

• 16 svar
    • 2,6k visningar
  22. Started by Genne,

Vet inte om detta har hamnat ämne har hamnat rätt. Jag har satt igång en tank med 1000 liter vatten som för ett Dj'**A liv i flöden. Finns det någon som passerar Skillingaryd vid E4.an mellan Värnamo och Jönköping som skulle vilja hjälpa mig. Det är ett komplet Deltecsystem, tror jag vet hur det mesta fungerar men har problem med flödena. Tanken har varit i gång lite mer än en månad och ni får gärna stanna här bara för att utbyta åsikter och ta en kopp kaffe. Jag vill lära mig mer och är inte rädd för kritik. Välkomna. Om ni går in på Genne.s blog ser ni bilder på vad jag har.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  23. Någon som har ett tips om hur man får bort proteinhinnan utan ytavrinning? Jag har ett 350 Liters med en Deltec mce 600 och två streamers ca 4000 L/h var riktade rätt mycket mot ytan men det hjälper inte.

• 6 svar
    • 917 visningar
  24. Started by slarvid,

Mina stora turbosar dör en efter en. Skalen är helt tomma. Har 2 eremiter, men tror inte det är dom. Nu under ett ska tittade det fram en typ äcklig insekt. Lite som en tusenfoting. Kan detta va mördaren? och i så fall, vad är det för djur? Ska man slänga ut den? eller dödar den flera djur?

• 15 svar
    • 1,7k visningar
  25. Started by Nille83,

Har haft min kirurg i snart 1 vecka. Han åker runt och "pickar" lite överallt i karet och speciellt älskar han picka på Turbosniglarnas skal. Men när jag slänger i mat bryr han inte sig. Matar med Artemia/Mysis/Formula 2/Flingor/Torkade alger. Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Han verkar hungrig, men vill inte äta min mat

• 9 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.