Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Crugge,

Visste inte riktigt vart jag skulle fråga någonstans så de fick bli här, har precis köpt och fyllt ett 96 liters kar hemma, med allt i är det ca 75-80 liter vatten, 9 kg sten å lite sand osv. så allt som allt bör det väga 90-100 kg gissar jag på, Nu är det så att akvariumet står på en hemmasnickrad bänk, ej specifikt byggd för akvarium men den är rätt så massiv, tjejen å jag satt samtidigt så den bör klara 150kg åtminstonde, ser ut å klara det dubbla så. När vi nu fyllde akvariumet kan man se en väldigt lätt svikt i mitten av bänken, får in ett dubbelvikt papper ungefär så gissar på 1 mm svikt. Akvariumet har en "plastram" den står i som medföljde plus en 5mm sån här matt…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by Iceaxeon,

Tjenix!! Jag har precis tagit steget o slängt ut mitt sötvattenskar och köpt ett RSM130. Bra tycker jag själv, men nu slog det mig. Rent vatten med osmos? Va tusan, det tänkte jag ju inte på. Finns det någon runt Karlshamn som har en sån manick, och skulle man kunna mygla in sig på ett par liter eller låna. Jag tänkte köpa men jag vill ju ha i vatten nu. Allt är ihop byggt men står här o gapar så tomt o ensamt.

3. Started by Turbosnigel,

Hej Har precis börjat med att komma igång inför uppstart med mitt första saltvattenakvarium. Beställde en skummare som jag trodde skulle va bra till akvariumet utan att fatta hur stor den var. En JAD WG-524 tror jag den heter. Och det är en dränkbar variant men som såklart inte passade i akvariet. Så nu undrar jag om någon kan komma med tips på vad för en skummare jag ska köpa, helst ingen som kostar 6000:- Antar att dränkbar invändigt är den bästa varianten. Hur mkt vattenflöde måste en skummare för 180 liter klara för att vara lämpad. O då menar jag inte kan funka om du har en fisk modell utan en som ska stå pall för hela akvariumet o dess invånare och den ska gärna p…

• 1 svar
    • 773 visningar
  4. Started by m00z,

Hej! Jag har precis fått för mig att starta en nanoreef. har läst på lite och tycker inte det verkar helt omöjligt , och jag ser fram emot att lära mig så mycket som möjligt här på forumet. Just nu är allting fortfarande under planeringsstadiet, och jag bloggar om processen här: http://saltnano.blogspot.com, tacksam om kunniga har synpunkter på mina val och beslut! Det jag undrar först här är om någon vet om det finns sånna glasakvarium http://www.commodityaxis.com/ProductData.aspx?id=76 fast mycket mindre att få tag på i Sverige? Jag har bara sett kubvarianter, med rundade hörn på framsidan, men jag skulle behöva en rektangulär sådan med 70 i längd och 30 bred (höjd inte…

• 6 svar
    • 1k visningar
  5. Started by mbuna,

Hej, Då var det dax för salt-premiär, har varit mycket nytt och kul så här är lite bilder på akvariet som nu rullat på 2-3 veckor...

• 63 svar
    • 14k visningar
  6. Started by maltemus,

Nu har jag lagt ner mitt stora kar. Grabben vill ha ett eget kar på sin kar så jag tog fram mitt gamla nano som går att köra söt/salt. Hur som helst. I ett halv år körde jag nanon som salt med en rio skummare som lät ungefär lika mkt som mitt 320L med lampa/skummare Frågan är om rio skummaren ngnsin gjorde nytta, den skummade istort sett aldrig utan fungerade troligen mer som lite cirkulation tillsammans med pumpen. Frågan är: Går det körde nanot med samma metod och skita i rio skummaren och helt enkelt byta vatten lite oftare ?

• 6 svar
    • 896 visningar
  7. Started by Quirkz,

Hej här kommer lite nya bilder på min första saltvatten burk 360 liter

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Scooby_doo,

Hej, Tänkte det kanske är dax att börja med en tråd över vårat akvarium efter måndaders av spionage här på SG... (comeback efter ca 10år sedan sista saltvattens karet som var utan ngn av dagens moderna utrustning) Är just nu i Calcutta, Indien, inte världens mecka för akvarium direkt... (tror det ej är ej värt att öppen en tråd "akvarier i Indien?..."), hursomhelst såg jag schyssta akvarier på flygplatsen i Delhi med fina gröns anemoner? och "save the ocean" skyltar... Akvariet har varit igång en kortare tid nu, och tjejen är just nu på 'training' hos Zoogigantens nybörjarkurs på saltvatten.. Anyway, -> standby - kommer lite bilder från uppstarten samt annat framöver,…

9. Started by Quirkz,

Hej jag har en burk på 360 liter med sump tunze skummare T5 rör och giesemann metallare men min fråga är ska man köra Tropic marin tester eller JBL vilket av dom är bäst. Mvh Thomas

• 6 svar
    • 835 visningar
  10. Har upptäckt ett salt-startpaket på 128 liter. Märket är JAD och det ingår skummare, nitratfilter, UV sterilisator, filter och pump. Är det någon som äger ett sådant? Vad är det för pump som ingår? Är ett nitratfilter något som måste bytas ut efter en viss tid (är det något typ av biologiskt filter) eller är det mekaniskt? Har planer att skaffa ett större kar till våren och det pekar på antingen detta eller RSM 130. Vilket skulle ni kunna rekommendera? Hälsningar Mikael

11. Jag har i dagarna köpt ett nano akvarium och är i uppstartfasen. Det har uppstått lite funderingar kring om jag enbart ska ha fisk eller tillsätta någon form av mjukkorall i karet. På mina lysrör står det: 2x11w - 6500k. Det är ett Aquatic Nature Evolution. Räcker belysningen till någon form av mjukkorall eller tycker ni att jag ska köra (F/O)? Vilken typ av mjukkorall rekommenderar ni en nybörjare om detta är möjligt? Tacksam för svar Hälsningar Mikael

12. Started by Gilderon,

Tjena Är ny på sidan å tänkte kolla med er vad man ska köpa...har sneglat lite på red seas 250 men vet inte mkt om det..någon som kan ge respons på detta kar? Finns det andra alternativ i ungefär samma karstorlek??? Tacksam för synpunkter å jag hoppas det kan bli ett inköp denna hösten

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by zapp,

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by toer,

Hej Från att ha haft sötvattenakvarium en bra tid så har jag nu skaffat ett saltvattenakvarium och nu känner jag mig som nybörjare igen. Hittade ett Red Sea 130 på blocket som jag köpte och har pga alldeleas för hög ljudnivå från akvariet hemma bytt skummare till Tunze nano 9002 och Steve T mediarack och skummarkopp. Det blev tystare det som hörs nu är cirlulationspumparna, blir det tystare om man rengör dessa? eller måste man byta till tystare isåfall några förslag?? Jag läste att några installerat Tunze nivåkontroll, hur anslut ni den i akvariet, har ni några bilder;)? Jag ser framemot att lära mig mer blev mycket inspirerad av Era snygga saltvattenakvarier. Tack

• 2 svar
    • 640 visningar
  15. Started by Birdo,

Hej alla i detta forum. Vi heter Christian och Angelica och kommer nog köra med samma användarnamn när vi loggar in på saltvattensguiden. Först och främst vill jag tacka för en bra sida där vi har kunnat läst och tagit del av alla erfarenheter och tips och trix. Efter mycket om och men så valde vi att köpa ett Juvel Juwel 260 Välvd Svart 121x46x62cm. Kanske lite stort för ett första akavrium men vi gillade det, Så då blev det den. (Kommer att levereras 22/09/09 tillsammans med skummare och lite annat smått och gott) den levande stenen kommer inte föran 2 veckor senare. Men nu kommer så klart nybörjar frågorna. Vi har köpt: Imazo Halogen Ramp 50 Cm Prizm Skummare 400 Tetra…

16. Ska starta ett saltvattensakvarium under hösten/vintern. Bor i ett lite äldre hus som blir väldigt varmt under sommaren. Mina tre sötvattensakvarium går upp mot 30 och passerar till och med 30 grader emellanåt. De har lysrör och är töckta med täckglas eller svart plasthuv så de samlar väl på sig lite extra värme. Men fiskar verkar klara sig riktigt bra (har Malawiciklider som är 4-5 år gamla). Nu till mitt planerade saltvattensakvarium på 150 liter + sump 30 liter. Läser panikartade inlägg om akvarister som får upp emot 30 grader i sitt saltkar och fiskar och allt annat dör, vattnet blir förstört osv. Mitt saltvattensakvarium ska jag köra utan täckglas så avdunstningen k…

• 13 svar
    • 3k visningar
  17. Är det någon som vet var jag kan köpa en Clown Hotell nära Göteborg? Blir lite för långt att åka till Malmö eller Stockholm för att köpa det. Mycket tacksam för svar. Mvh Mikael

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Azrael,

Hej! Det enda saltvattensakvarium jag har haft var ett halvhjärtat försök att göra ett "Jaubert"-system, det bestod alltså i ett tjockt lager sand (c:a 10 cm?) med ett bottenfilter under, utan cirkulation genom naturligtvis. Akvariet var 90 liter (60x30x50) och cirkulationen sköttes endast av en "syresten" driven av en rätt kraftig luftpump. Vattencirkulationen var det inget fel på, det fanns definitivt inga områden med stillastående vatten. Jag köpte ett par kilo levande sten för att få in organismer till sanden och handlaren var vänlig nog att håva upp en försvarlig mängd "smuts" från botten av karen där han hade stenen. Jag hade inte akvariet så länge, men det fanns e…

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  19. Started by Richme,

Hejsan. Så har jag också blivit smittad och ytterligare en som kommer att behöva hjälp. Även om jag inte bor i Sverige hoppas jag på respons från er därborta som kan er hobby. Har sedan barnsben, till och från, alltid haft en tank. Några gånger försökt mig på saltvatten, men alltid misslyckats, mest beroende på okunnighet och en låg tålamods tröskel. Nu är jag absolut ingen expert, långt ifrån, men lärt mig lite framförallt att skynda långsamt. Att sätta igång och ha en tank här i Thailand har både för och nackdelar mot t ex Sverige. En sak är klar, man behöver ingen doppvärmare men däremot en kylare, som tyvärr inte är gratis att skaffa eller att använda. Tro nu i…

• 129 svar
    • 14,5k visningar
  20. Started by Azrael,

Hej! Om jag vill ha ett akvarium utan synlig levande sten, går det bra att ha den i ett ytterfilter istället? Hur mycket behövs? /Henrik

• 14 svar
    • 2,1k visningar
  21. Hej, Jag har hört olika sätt att start akvariumen på, kasta in en räka, en damsel, eller varför inte kissa i det? Seriöst, finns det ett par olika förslag. Jag tittade på följande från Saltwater tank tv http://www.youtube.com/user/mrsaltwatertank#p/u/29/kPxExG-FbvI Och det verkar som om man tillsätter "nitrifying bacteria" vilket gör att man inte får någon nitrit spik utan man kan efter ett par dagar sätta in första fisken. Innan vi alla kastar oss på "lugn lugn" tänkte jag bara fråga vad ni tycker. KorallenZucht har ju också en 14 dagars uppstart, men vet inte om man kan använda den ifall man vill..

• 6 svar
    • 1k visningar
  22. Started by frno,

Då kommer mitt andra inlägg här på forumet! Tur att denna forumdel finns för nybörjare så man slipper skämmas för vissa banala frågor såhär i början Ponera att jag köper ett komplett RSM 130 via forumet med fiskar, LS, vatten, utrustning och allt. Hur transporterat man detta då? Kan man göra som med sötvattensakvarier att man sänker vattennivån till hälften eller 1/3, drar ur alla sladdar och sedan kör hem det vilket varken fiskar eller växter tar någon större skada av? Hur länge kan man isf ha akvariet i detta tillstånd (vilket bestämmer hur långt bort jag kan köpa mitt akvarium)? Eller ska man tömma akvariet helt och köra på "hinktekniken" (ha fiskar, växter och sten i…

• 7 svar
    • 2,4k visningar
  23. Started by mikoto,

Jag har funderingar här kring att starta ett krabb hotell. Jag gillar krabbor, dessa små tuffa djur som nästan alla här tycker illa om :-) Jag tror inte jag skulle gilla deras beteende i mitt kar heller. Men jag tänkte starta ett litet kar att bara ha krabbor i istället. Jag har ett kar på 50 liter ungefär jag tänkte använda till ändamålet. Bortsett från att ha krabbor i karet fundera jag även på koraller och kanske någon hårding fisk. I korallväg får det bli något som växer redigt snabbt. Xenia har jag inte viljat ha fall populationen skulle explodera i mitt kar. Men om man fick igång det i krabbkaret skulle det nog kunna vara kul. Jag tänker att om populationen av koral…

• 0 svar
    • 570 visningar
  24. Started by terrang66,

en nybörjar fråga jag tänker förvara ett akvarium på vinden över vintern vad kan man göra för att förhindra att siliconet torkar kan man smörja in siliconet med vaselin .det kanske är en dum fråga men jag bara undrar ?

• 4 svar
    • 957 visningar
  25. Hej, Efter ett år av fluktande på detta forum tar man då bladet från munnen och postar sitt första inlägg Jag planerar att under hösten införskaffa ett RSM 130, då jag tycker det känns som ett bra första steg plus att den passar storleksmässigt. Böcker kring teknik och skötsel är på väg och dem i kombination med detta forum tror jag ska kunna bli en bra grund för att kunna få igång akvariet. Det jag nu undrar kring, som jag inte lyckas hitta någon bra sammanställning på här, är hur mycket tid man nu kommer binda upp sig till denna nya familjemedlem? - Hur mycket tid behöver dagligen läggas på skötsel? - Hur mycket tid behövs för lite större grejer som vattenbyte, filterr…

• 6 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.